DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tors mar 28, 2024 12:23

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 3 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: lør maj 21, 2016 14:30 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors apr 03, 2003 1:01
Indlæg: 7202
Geografisk sted: Århus V
(Hmm, var lgie ved at låne Foto-tråden, men lod være, og postede i samme forum.
Det burde måske have være postet i "Alt andet..." istedet.) :-)

Ved ikke rigtig om dette emne giver mening, eller om det er mig der er for "OCD-agtig".

Jeg har siden jeg fik digital kamera første gang brugt, at når fotos blev overført til computeren, så blev alle billeder fra "ferie 2007" lagt i en mappe ved det navn, og alle filerne navngivet Ferie 2007 001, Ferie 2007 002 osv.
Dette var oprindeligt p en Windows pc.
Nu er jeg så endt ovre i Æblefamilietræet, og er aldrig helt blevet dus med iPhoto, Photos eller hvad det hedder for tiden.

Jeg har stadig en forestilling om, at jeg skadig skal overholde datadisciplinen, og placerer fotos i mapper, der giver mening, og navngive filerne derefter og i kronologisk rækkefølge.
Men efterhånden består "billeder fra en ferie", jo nogle gange af både fotos taget med digicam, med mobilen, og sørme om ikke også mit digicam kan tage 3D billeder.
Jeg har hidtil opbevaret mine billeder på min server, og så kiggede iPhoto vist nok på den (tror jeg nok, måske den kopierede fra serveren og over på min Macbook).

Jeg har nu 50GB iCloud storage, og tænker egentlig, at det skal bruges til billeder.
Bør jeg fortsat have billederne lokalt på min server?
I så fald er det så "placering på server", og dernæst kopiering til iCloud, eller hvad er "rækkefølgen"?
Bør jeg overholde den nævnte navngivningsdisciplin, eller er der et bedre system?
Eller er navngivning og "orden" en saga blot, fordi det meste alligevel er at finde i metadata i billederne?

Jeg tror feriebillederne fra de seneste tre år, fortsat kun er at finde på mit SD kort i kameraet, fordi jeg ikke helt ved hvordan jeg efterhånden griber det an, og jeg føler det er en "uoverskuelig" opgave (fordi jeg gerne vil have det "gjort rigtigt").

Iøvrigt kan mit digicam også optage video, og der følger et (Windows) program med til at håndtere dette videoformat (mener det er et ikke-gængs format, Panasonic kamera), men jeg synes, at hvis jeg først får filerne flyttet fra SD kortet formateret af kameraet, så driller det lidt, med har få programmet til at makke ret.

Mvh Michael

_________________
I don't apologize. I am sorry Lisa, that's the way I am. (Homer Simpson)
----------
Dahf køber/sælger rating: Billede


Top
   
Indlæg: lør maj 21, 2016 15:05 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
Med hensyn til at gemme fotos, så er der nogle fotografer, der kører efter reglen, at du skal have dit billede mindst tre steder, før du kan sige at du har ordentlig backup.
Forskellige opbevaringsmedier samt placeringer, så du ikke risikerer at miste alle tre filer i ét hug. :)

Navngivningsstrategien skal være noget, hvor du kan regne dig selv ud.
Når noget er gået galt her, så bruger jeg tit søgning på dato, for at finde den fil, som jeg ikke kan huske hvad hedder. :idea:

Ellers har jeg nogle rutiner, når jeg redigerer fra RAW til jpg, hvor jeg også har .tif og .psd af samme fil.
Filer, som jeg har forberedt direkte til print, kalder jeg noget med til_print i forlængelse af det oprindelige filnavn.
Måden man gør billeder skarpere til print på, er anderledes end til web, som regel, og derfor er jeg nødt til at navngive, så jeg kan se hvad filen er lavet til.

Billedfoldere, med de oprindelige fotos, navngiver jeg altid med datoen efterfulgt af hvad der er på billederne.
F.eks. "241215_juleaften" som foldernavn.
Tager jeg fotos med flere kameraer, så vil der ligge foldere indeni denne, hvor modelnumre på kameraer er brugt som navngivning af disse foldere.


Top
   
Indlæg: lør maj 21, 2016 18:49 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
Maggerholm skrev:
(Hmm, var lgie ved at låne Foto-tråden, men lod være, og postede i samme forum.
Det burde måske have være postet i "Alt andet..." istedet.) :-)


Fik en strøtanke, i den forbindelse. :)

viewtopic.php?f=4&t=45803


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 3 indlæg ] 

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 16 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team