DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tirs mar 19, 2024 4:54

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 42 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 Næste
Forfatter besked
Indlæg: tors mar 31, 2016 21:42 
Offline

Tilmeldt: man jan 26, 2004 14:15
Indlæg: 689
Geografisk sted: Jyske højderyg
Spencer skrev:
Mit rail er det absolut billigste man kan få, til omkring kr. 200,- og helt manuelt. :D

Jeg har også en manuel, som virker fint og jeg bruger den konstant. Jeg har sat en skive på drejeknappen, og kan derfor flytte kameraet præcist i step på 0,1mm. Når jeg fotografere med f18-f20 er det normalt nok at flytte kameratet i step på 0.5 mm eller 1 mm.

Her finder du vejledningen til at bygge en automated-macro-rail-for-image-stacking. Jeg har gjort det :thumb: med forskellige tilføjelser. Det var sjovt og den virker og jeg lærte en masse om elektronik som jeg intet viste om før jeg gik igang. Når jeg engang får tid, vil jeg bygge en ny, men denne gang baseret på en Raspberry eller lign.

Jeg tager kun macrooptagelser indendørs i laboratoriet, hvor det ikke blæser og foretrækker derfor konstant lys. Jeg har lavet min egne ringlys af LED ringe ( "Angel Eyes" på e-bay) ved at bruge ringe med varierende diametre. Det virker fint og giver masser af lys, men har alligevel lige købt en Neewer 48 Marco LED Ring Light på Amazon som jeg kan anbefale. Min løsning med LED ringe giver dog mere lys i centrum når objektet er tæt på objektivet (ca. 2 cm) end Neewer ringen.

Jeg har aldrig fotograferet store områder som du har gjort og efterfølgende stakket billederne. Jeg synes det er modigt fordi ting har en tendens til at flytte sig udendørs, f.eks pga. af et vindstød eller en fugl der lander, eller letter, fra en gren og det er ikke så godt når man stakker.

-peter


Top
   
Indlæg: tors mar 31, 2016 21:56 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
Min ringflash er faktisk modellen mindre end din, og med færre lysdioder på.

Det med at stacke større scener, er nu også bare hvis det virker, så virker det.

Dette billede, som er det jeg lavede med 9, hvor jeg burde have brugt 12 billeder, har også fokusfejl overalt, men det skal heller ikke bruges til print.
Det var nærmest bare for at se om det kunne lade sig gøre.

Stativet jeg brugte, ved det billede, kostede omkring kr. 250,-
Tror der er mange af guruerne indenfor dyre stativer, der ikke kan lide at få den slags at vide. :D


Top
   
Indlæg: tors mar 31, 2016 23:20 
Offline

Tilmeldt: man jan 26, 2004 14:15
Indlæg: 689
Geografisk sted: Jyske højderyg
Spencer skrev:
Det med at stacke større scener, er nu også bare hvis det virker, så virker det.

Spencer, det er fine billeder.

Har du prøvet at stakke med færre billeder end 9 eller 12? Er dybdeskarpheden i store scener som på dine billeder ikke så stor, at få billeder er nok? Da jeg begyndte med makrofotografering, tog jeg mange billeder med ganske kort afstand (4-8 billeder/mm), men opdagede, at jeg sagtens kunne klare mig med betydelig færre, ofte er 2 pr mm nok. Det betyder samtidigt hurtigere optagelser, og, viste det sig, færre artifakter. Jeg vil lige sige at de fleste af mine objekter er ca 1-5 mm store.

Citat:
Stativet jeg brugte, ved det billede, kostede omkring kr. 250,-
Tror der er mange af guruerne indenfor dyre stativer, der ikke kan lide at få den slags at vide. :D

Det er også min erfaring. Og der er ikke kun for stativer udsagnet gælder.


Top
   
Indlæg: fre apr 01, 2016 0:10 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
alchemist skrev:
Har du prøvet at stakke med færre billeder end 9 eller 12? Er dybdeskarpheden i store scener som på dine billeder ikke så stor, at få billeder er nok?


Når jeg tager så mange billeder, skyldes det at jeg tager tre eksponeringer ved samme fokusdybde.
Jeg tager et, der er to stop under, et der er lige på, og et der er to stop over, hvad kameraet gætter jeg vil have.
Det betyder ni billeder i alt, hvis jeg vil have forgrund, midt- og baggrund skarp.
Ved enkelte linser kan man fokusere forbi infinitymærket, så når man bruger disse, skal man være ekstra vågen.
De er jo designet sådan, for at virke under store temperaturudsving.
Focus stacking er ikke noget jeg bruger i så stor stil.
I mange tilfælde vælger jeg et af mine ældre kameraer, med en mindre sensor, hvis det er meget vigtigt med dybdeskarphed.
F.eks. har jeg brugt et Pentax Q10 til en del makroeksperimenter.
Et systemkamera, med en sensorstørrelse som de billigste point and shoot kameraer, men ikke så tosset endda.
Så smider man bare denne linse på.


Top
   
Indlæg: fre apr 01, 2016 8:12 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
Link til den lille billedblog er lagt i første indlæg i tråden, men ellers er det her også:

https://maximumcattimetravel.tumblr.com/

Det er billeder taget med billige point and shoot, samt entry level systemkameraer, og enkelte taget med et Sigma-kamera med Foveon sensor, af den bedre type.
Flere af de 'sjoveste' billeder, efter min mening, er taget med mit allerbilligste lommekamera og pimpet op med Photomatix Pro og HDR.
Poppede farver og lys, som vel kan kaldes Disneyfarver eller slikpapirfarver, alt efter temperament. :)
I sagens natur varierer disse billeder meget i farverne, men når disse billige kameraer fra starten er lidt vel kunstige, kan man lige så godt lade billederne fortsætte i den stil.
'Punish the Pixels', som de siger i staterne. :bat: :bat: :bat:


Top
   
Indlæg: lør apr 02, 2016 10:00 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
Lidt flere billeder tilføjet i det gamle blogindlæg, som refereres til tidligere. :)

https://maximumcattimetravel.tumblr.com ... ldet-lille

I forbindelse med HDR, kan jeg nævne at mit favoritkamera er det lille Ricoh GR, som også er mit pt. dyreste kamera.
Det kostede mig kr. 4500,- i sin tid, og har overlevet fald fra 1m højde et par gange, uden at tage skade. :!:

Dette billede er håndholdt HDR, taget med tre billeder, i henholdsvis -2.0EV 0EV +2.0EV, som herefter er behandlet med Photomatix Pro:

https://41.media.tumblr.com/981ba53f8d7 ... 1_1280.jpg

Billederne af humlebien og de to billeder af guldsmeden, er også taget med det lille lommekamera.
Back button focus er nødvendigt her, og man låser fokus på en på forhånd praktisk afstand, og flytter så kameraet, for at få præcis fokus.


Top
   
Indlæg: søn apr 03, 2016 11:18 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
En teknik, til billedbehandling, som man ikke ser omtalt så meget, har jeg brugt på dette billede:

https://40.media.tumblr.com/d1163b2ceaa ... 1_1280.jpg

Det er ikke HDR, men i stedet en simulering af en gammel teknik, fra filmdagene, kaldet 'silver retention'.
Resultatet bliver et mere grynet billede, men med en speciel kontrast, som er besværlig at få frem, med de gængse fotoshopteknikker.

Der findes diverse forskellige film simulation modes, både til Fotoshop og Lightroom, hvor man får resultater, der minder om.
De manuelle metoder giver lidt mere spillerum, men man kan også gøre som Trey Ratcliff foreslår - at benytte flere metoder samtidig, og stacke disse forskellige billeder i Fotoshop, hvor man så fremhæver de egenskaber man har brug for, på forskellige dele af billedet.
Indtil videre har dette været en kende for avanceret til mig, men måske en dag, når der er MEGET ekstra fritid... :D

Det behøver ikke være voldsomt dyrt, hvis man vil hurtigt igang.
Dette billede er taget med mit første digitalkamera - et Sony Cyber-shot HX50, der nu er faldet ganske betragteligt i pris siden: https://41.media.tumblr.com/9bb4c714719 ... 1_1280.jpg

Der er brugt HDR i en mild udgave på det billede, idet kameraet kun understøtter AEB med -1EV 0EV +1EV, og derudover kun kan tage billeder i jpg.
Til gengæld er frameraten ca. 10 billeder i sekundet, når det sker, og det betyder lavere risiko for problemer med grene der flyttes af blæsten, fra et billede til det næste.
Kontrast og skarphed er skruet så langt ned i kameraets menu, som muligt, så når man efterfølgende redigerer, har man en smule flere detaljer i skyggerne, at arbejde med.

N.B. Efterfølgeren til den gamle model HX50 hedder HX60, og har et display, der er lettere at se i kraftigt sollys. Det er klart at foretrække, hvis ikke prisforskellen er meget stor, til fordel for den gamle model. :!:

Hvis det gerne må fylde og veje lidt mere, og der stadig ikke er krav til at kunne tage billeder i RAW, er Sony HX400V et bedre kamera.
Visse konkurrerende mærker er muligvis bedre endnu, alt efter de aktuelle tilbud.

Dette billede er et +-1EV HDR, via. Photomatix Pro, og taget med HX400V, som jeg har haft med på en del ture også.
https://40.media.tumblr.com/9d1dd1da6be ... 3_1280.jpg

I modlys er dette langt bedre, end HX50 eller HX60, grundet bedre optik.
Mindre lens flare, simpelthen.


Top
   
Indlæg: tors apr 07, 2016 19:04 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
Her er en lille række billeder, alle taget med den meget billige Fujian 35mm linse.

https://maximumcattimetravel.tumblr.com ... le-hytteby


Top
   
Indlæg: tors apr 07, 2016 21:22 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
En, somme tider meget nyttig redigeringsteknik, kaldet 'frequency separation', forklares lynhurtigt og effektivt her.



Jeg har endnu ikke haft brug for den endnu, og i stedet brugt den mere direkte og primitive clonestamp-teknik, når der skulle rettes småfejl, men det er rart at vide, at den findes. :)


Top
   
Indlæg: tors apr 14, 2016 16:17 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
Har lagt to billedeksperimenter, indenfor faux colors, på bloggen.

http://maximumcattimetravel.tumblr.com/ ... b%C3%A6nke

Begge er faktisk taget håndholdt, så billedstøjen er langt højere, end ved brug af stativ.
Ved billede 2 er det synligt, at jeg ikke havde den korrekte filteradapter, og brugte en hjemmegjort af slagsen. :)
En anelse mindre flares skulle kunne opnås, med den korrekte adapter, som jeg har anskaffet siden.
Når sommeren ellers gider begynde for alvor, vil jeg tage nogle flere af den type billeder.
Der skal meget lys til, før det bliver interessant at kigge på.


Top
   
Indlæg: lør apr 30, 2016 18:40 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
Tester lige embedfunktionen fra Flickr

Billede
Carrera Girls Special Edition by John Wilhelm is a photoholic, on Flickr

Hmm.. virker :)

Mere fra John Wilhelm her: https://www.flickr.com/photos/horazio/with/22427723652/

Absolut værd at tjekke ud, hvis man vil se computergrafik og foto integreret på en lidt anderledes måde. :!:

...og så kan man kigge ham over skulderen her:



---

De her er bare übercool!

Billede
Toilet paper harvest by John Wilhelm is a photoholic, on Flickr

Billede
Dreaming of the ocean by John Wilhelm is a photoholic, on Flickr

Billede
Just two girls and a Vespa 1947 by John Wilhelm is a photoholic, on Flickr

Billede
The Girl from Atlantis by John Wilhelm is a photoholic, on Flickr

Billede
Easter is coming by John Wilhelm is a photoholic, on Flickr

Billede
Message in a bottle 2015 by John Wilhelm is a photoholic, on Flickr

Billede
Happy St. Nicholas' Day 2015 by John Wilhelm is a photoholic, on Flickr

Billede
Just four shipwrecked photoshoppers by John Wilhelm is a photoholic, on Flickr

Billede
Just Yuna in a restaurant by John Wilhelm is a photoholic, on Flickr

Billede
The good weather umbrella by John Wilhelm is a photoholic, on Flickr

---

Han kan måske bare en smule mere, end de fleste. :notworthy: 8)


Top
   
Indlæg: søn jun 19, 2016 14:38 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
Jeg har taget en del billeder efter solnedgang, de seneste uger.

http://maximumcattimetravel.tumblr.com/ ... 3%85kander

Både med stativ og lang eksponering, samt håndholdte, med høj ISO.
Det første, med fiskeren, er taget med ISO 8000. :)
Her kan man godt glemme alt om, at tage billeder med film.
De findes ikke med de følsomheder, mig bekendt.


Top
   
Indlæg: ons jul 06, 2016 11:19 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
Jeg har tagget en del billeder som wallpapers, på bloggen.

http://maximumcattimetravel.tumblr.com/tagged/Wallpaper

Mange af dem er taget direkte med den idé i mente, og framet helt bevidst, med plads til tre rækker ikoner ude til venstre i billedet. :)
Der vil også være en del billeder, som ikke er egnede, da billederne oprindelig er sorteret efter andre kriterier, i de enkelte blog posts.

Alle billeder ligger i 1280px bredde, som er Tumblr-standard, men forskellig højde.
De nyeste ligger i 1280x720px.


Top
   
Indlæg: søn jul 10, 2016 15:28 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man aug 04, 2003 12:54
Indlæg: 20535
Geografisk sted: Frederikshavn
Er der nogle herinde der har erfaringer med et Sony A6000 ? :?
Jeg er blevet lidt forelsket. :D

_________________
En del af "De Gnavne Filmnørder" http://dgfn.dk

Hands off the compression button, music industry!
Hands off the DNR button, Blu-Ray producers!
Films are supposed to have grain!

https://twitter.com/Kristofferabild


Top
   
Indlæg: søn jul 10, 2016 16:14 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
Mills skrev:
Er der nogle herinde der har erfaringer med et Sony A6000 ? :?
Jeg er blevet lidt forelsket. :D


Billedkvaliteten på A6000 sammenholdt med prisen, var, og er måske stadig uden konkurrence, hvis du vel at mærke køber en bedre linse, end den kitlinse, der følger med kameraet.

Her er nogle testbilleder, som giver indtryk af den kvalitet, som du kan bruge til sammenligning, hvis du arbejder i et studie med produktfotografering.

Jeg har brugt det lille Lumix GM1 til det meste af serien med amerikanerbiler, som jeg har taget her.

Jeg har sågar brugt en linse, der ikke tillader at den mekaniske lukker i kameraet blev brugt, men i stedet kun den elektroniske.
Det reducerede RAW-filernes opløsning fra 12 til 10 bit, med lidt farvestøj i skyggerne som resultat.
Teoretisk set, altså.
Der var to billeder, hvor jeg måtte ind med støjreduktion i skyggerne, og det var det. :)

Der er meget fokus på det tekniske, når man ser anmeldelser rundt omkring, men igen er det mere udvalget af linser, som jeg finder interessant.
Sonys egne linser, samt dem fra Zeiss, synes jeg er noget dyre, for det meste, men de er måske pengene værd.
Jeg bruger en del Sigmalinser, sammen med de forskellige kameraer jeg bruger, og Sigma har flere gode linser, der passer sammen med Sonys E-mount, og samtidig er gode sammen med A6000.

A6000 har ikke touch screen, som A5100, men er hurtigere i lukkeren.
I omegnen af 10 billeder pr. sek. er der meget få kompakte kameraer der kan gøre efter, hvis det skal være i en acceptabel kvalitet.

Der er mange der har A6000, så det er let at finde guides og tips, til den model.
Var det mig, så ville jeg overveje Fujifilm X-T10 i stedet, af flere årsager:

---den elektroniske søger er bedre
---kitlinsen på 16-50mm er værd at bruge, og sågar fortsætte med at bruge, også selvom man har indkøbt flere linser
---den indbyggede jpg-konverter er bedre, og faktisk så god at man tit vil bruge den jpg kameraet laver, frem for selv at lave en ny, fra RAW
---muligheden for at connecte direkte til Fujifilms egen trådløse Instax-printer, uden at skulle over en smartphone, som mellemled


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 42 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team