DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tirs maj 14, 2024 20:57

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: lør jul 21, 2012 17:43 
Offline

Tilmeldt: lør jul 21, 2012 17:36
Indlæg: 4
Diskussion herfra flyttet til egen tråd:

/DeathPosture

-------------------------------------



Jeg har lige fået konverteret alle mine gamle negativbilleder til JPGer hos et firma, der lever af at gøre den slags ting.

I den forbindelse, fik jeg også konverteret til DVD mine 18 år gamle VHS optagelser af alle afsnit på nær eet, af Emil fra Lønneberg med Thomas Winding speak.

Jeg sad med et stort smil da jeg så DVDerne igennem, efter at have fået dem tilbage.

Det er godt nok noget VHS agtigt, men kvaliteten er hvad den er.
Det glemmer man efter et par minutter, for det er bare den bedste børneserie nogensinde!!! Specielt med Thomas Winding!

Her er det så, at jeg uden at overtræde loven jo gerne vil hjælpe andre til at gense Emil.
Men jeg er ikke sikker på om det er muligt.
Men man kan jo altid låne sine DVDer ud til folk.

Hilsen,
Poul


Top
   
Indlæg: søn jul 22, 2012 14:48 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs mar 08, 2005 14:04
Indlæg: 456
Geografisk sted: Århus
pojeja skrev:
Jeg har lige fået konverteret alle mine gamle negativbilleder til JPGer hos et firma, der lever af at gøre den slags ting. [...]

Hej Poul,

må jeg spørge hvilket firma du fik dine negativer konverteret hos? Er det et dansk firma? Hvad tog de for det? Jeg sidder nemlig selv med familiens samlede negativer tilbage fra min mor var lille og skal selv have det gjort. Jeg har overvejet at købe en negativscanner, men bare det væld af maskiner der skal reviewes og overvejes har gjort jeg ikke har fået taget mig sammen til at få det gjort.

_________________
うるさくてもいい =^_^=


Top
   
Indlæg: søn jul 22, 2012 19:26 
Offline

Tilmeldt: lør jul 21, 2012 17:36
Indlæg: 4
dracuella skrev:
pojeja skrev:
Jeg har lige fået konverteret alle mine gamle negativbilleder til JPGer hos et firma, der lever af at gøre den slags ting. [...]

Hej Poul,

må jeg spørge hvilket firma du fik dine negativer konverteret hos? Er det et dansk firma? Hvad tog de for det? Jeg sidder nemlig selv med familiens samlede negativer tilbage fra min mor var lille og skal selv have det gjort. Jeg har overvejet at købe en negativscanner, men bare det væld af maskiner der skal reviewes og overvejes har gjort jeg ikke har fået taget mig sammen til at få det gjort.


--------------------
Jeg bor i USA, så jeg har brugt et firma, der hedder Fotobridge.com. De tager ca. 75 øre pr negativ i standardopløsning, (300 DPI) og ca 90 øre per negativ hvis man vil have en opløsning på 400 DPI. Jeg valgte 400 DPI og det giver billeder på ca. 3 til 4mb per billede.
Man får billederne på DVD og i to størrelser, fuld størrelse og så i reduceret størrelse, så man f.eks. kan lægge dem på hjemmesider uden selv at skulle resize dem.

Kvaliteten er fantastisk god. Jeg var dybt imponeret. Nogle af mine 20 år gamle billeder lignede noget jeg havde taget med mit store digitale kamera i går. Så hvis bare det originale billede er godt og så længe du ikke har spildt kaffe eller andet på negativet, så får du en vildt god kvalitet.

Jeg ved de også leverer til Europa. Men måske man kan få det samme lavet til samme pris i Danmark.

Deres kunderservice var også god, men det tager 2 til 4 uger at få det lavet. Jeg sendte bare alle negativer i en pose til dem, og fik dem tilbage pænt sorteret sammen med DVDerne med billederne på.

Og så lige det der med at scanne selv. Det prøvede jeg også, men det vil simpelthen tage alt, alt for lang tid, specielt hvis man vil lave color / exposure correction og hvad der ellers skal laves på hvert billede. Og jeg er ikke sikker på at jeg selv kan lave dette lige så professionelt som det firma, der konverterede for mig. Og så koster negativscanneren sikkert det samme som du skal give for at få konverteret alle dine gamle negativer, og efter det, hvad skal du så bruge negativscanneren til?

Hilsen
Poul


Top
   
Indlæg: søn jul 22, 2012 21:31 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs mar 08, 2005 14:04
Indlæg: 456
Geografisk sted: Århus
pojeja skrev:
Jeg bor i USA, så jeg har brugt et firma, der hedder Fotobridge.com. De tager ca. 75 øre pr negativ i standardopløsning, (300 DPI) og ca 90 øre per negativ hvis man vil have en opløsning på 400 DPI. Jeg valgte 400 DPI og det giver billeder på ca. 3 til 4mb per billede.
Man får billederne på DVD og i to størrelser, fuld størrelse og så i reduceret størrelse, så man f.eks. kan lægge dem på hjemmesider uden selv at skulle resize dem.

Kvaliteten er fantastisk god. Jeg var dybt imponeret. Nogle af mine 20 år gamle billeder lignede noget jeg havde taget med mit store digitale kamera i går. Så hvis bare det originale billede er godt og så længe du ikke har spildt kaffe eller andet på negativet, så får du en vildt god kvalitet.

Jeg ved de også leverer til Europa. Men måske man kan få det samme lavet til samme pris i Danmark.

Deres kunderservice var også god, men det tager 2 til 4 uger at få det lavet. Jeg sendte bare alle negativer i en pose til dem, og fik dem tilbage pænt sorteret sammen med DVDerne med billederne på.

Og så lige det der med at scanne selv. Det prøvede jeg også, men det vil simpelthen tage alt, alt for lang tid, specielt hvis man vil lave color / exposure correction og hvad der ellers skal laves på hvert billede. Og jeg er ikke sikker på at jeg selv kan lave dette lige så professionelt som det firma, der konverterede for mig. Og så koster negativscanneren sikkert det samme som du skal give for at få konverteret alle dine gamle negativer, og efter det, hvad skal du så bruge negativscanneren til?

Hilsen
Poul

Aaah, du bor i USA, det er jo fusk! :D
Men wow, det var godt nok billigt pr. billede! Jeg snakkede med en 4-5 forskellige fotobutikker og hvis det skal laves i danmark koster det et sted mellem 7 og 10kr pr. billede :shock:
"Det skal jo gøres manuelt", sagde manden, da jeg helt sikkert så meget forkert ud i ansigtet. Mit problem er, jeg har mange tusinde negativer og har måske et sted ikke lyst til
at bruge 15K på gamle billeder. Oh well, jeg må kigge videre.

Men tak for hjælpen uanset :)

_________________
うるさくてもいい =^_^=


Top
   
Indlæg: tirs jul 24, 2012 9:04 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10640
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Voila!

/DeathPosture

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: fre jul 27, 2012 20:11 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 22:26
Indlæg: 646
Geografisk sted: Danmark
Jeg har for en lille måneds tid siden sendt alle min fars (arv) dias og negativer til scanning hos scanpixel.

Jeg har fået lavet et par test scanninger og må side jeg glæder mig RIGTIG meget! :)

_________________
And you run and you run to catch up with the sun, but it's sinking
And racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death

Time - Pink Floyd


Top
   
Indlæg: tors aug 02, 2012 20:02 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons mar 17, 2004 23:21
Indlæg: 2564
Jeg er selv snart færdig med at sortere familiens samlede fotobeholdning fra de sidste 50 år (opgaven voksede siden jeg selv spurgte om hjælp her i gruppen. Billederne sorteres efter negativerne og forsøges indsat kronologisk i albums...

Har været i dialog med Scanpixel efter Ultra omtalte dem og de lader til at være meget professionelle, så ender med de får hele mappen med negativer tilsendt og de billeder uden negativer ryger nok til den lokale fotohandler og bliver indskannet der...

Jeg grublede selv meget over det og selvom det ender med at blive en større udskrivning, så konkluderede jeg at min tid var for kostbar - og skal jeg være helt ærlig, så vil jeg tro at opgaven ville blive nedprioriteret nok i det daglige til at man aldrig blev færdig og projektet ville ende som permanent dårlig samvittighed i stedet for en fantastisk glæde for hele familien...

Sidst men ikke mindst, så er det nok lidt optimistisk at tro man kan opnå tilnærmelsesvis samme kvalitet hjemme på køkkenbordet i forhold til at lade en professionel klare opgaven

NB: Hvis nogen ligger inde med de rædsomme Kodak Disc negativer, som er en af de eneste formater Scanpixel ikke vil røre ved (og min lokale fotohandler sagde ingen i verden kunne klare mere), så har jeg faktisk fundet et sted... De er ikke billige, men de kan :!:

_________________
You can turn your back on a person - but never turn your back on a drug


Top
   
Indlæg: fre aug 03, 2012 22:21 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons sep 10, 2003 5:30
Indlæg: 835
Jeg har for et stykke tid siden selv scannet mine billeder fra en ferie i USA ind med en CanoScan 9000F, og er rigtig godt tilfreds med resultatet.

Jeg går ikke og tror at det er bedre end hvis man fik det gjort hos et prof. firma, men de har også udstyret til det, og jeg er ret godt tilfreds med hvordan mine billeder blev.

Men hvis du selv vil scanne, så hold dig LANGT væk fra de billige Aldi scannere til 3-500 kroner. De er spild af penge. Jeg valgte at købe en scanner med en holder til negativer (og slides mm), og den kan scanne 8 negativer af gangen, og via software kan du lave diverse fjernelse af skrammer og den slags, og det virker ! Men for at få det bedste resultat er det en god ide lige at smide dem igennem et billedbehandlingsprogram for at gøre dem helt perfekte (som de nu kan blive)

Men ja, det tager tid, og en del af det. Jeg havde cirka 5-600 billeder, og det tog mig ca 2 måneder on and off, men det kan vel klares på en ligge uge hvis man giver den gas :)


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team