DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er fre mar 29, 2024 13:14

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 207 indlæg ]  Gå til side Foregående 110 11 12 13 14 Næste
Forfatter besked
Indlæg: fre sep 24, 2010 10:43 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
Den nye Fenix TK12 R5 har fået en grundig test her i hytten, og må siges at have bestået med glans. :beerchug:



285 lumen i high mode og den rigtige størrelse til min lomme i jakken.
Gevind er trapezformede og går med den helt rigtige stramme modstand, uden at blive for stramme.
Lygten kan vende begge veje i bælteholderen også, hvilket ikke er tilfældet med f.eks. Led Lenser P7.
Personligt foretrækker jeg at lygten vender med lygtehovedet nedad i holderen.
Bagerste dæksel kan tillige drejes en anelse, så lygten ikke kan tændes ved et uheld.
En typisk feature hos Fenix, som er med til at trække helhedsindtrykket op. :thumb:

Jeg vil se om jeg kan lave nogle sammenlignende beamshots på mit filmlærred, når mørket sænker sig. :)


Top
   
Indlæg: fre sep 24, 2010 19:53 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
Her er to beamshots, fotograferet med et primitivt kamera.
Mit lærred med gain 1.0 er reflektor her.
Der kan ikke eksponeres så hotspot får den samme størrelse, som det menneskelige øje vil opfatte.
Med diverse filtre kan jeg nok opnå dette, men billederne her viser større hotspots end man opfatter med det blotte øje.

Fenix TK12 R5 til venstre og Led Lenser P7 til højre.

Billede

Billede

P7 giver som sagt enten hotspot eller flood, hvor TK12 giver begge dele samtidig.


Top
   
Indlæg: lør sep 25, 2010 13:17 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
Der er en rigtig glimrende review af TK12 R5 her:

http://candlepowerforums.com/vb/showthread.php?t=274781

Når man kigger på hvordan lygten er reguleret, så ser det ret overlegent ud mht. udnyttelse af den kraftigste lysstyrke.

Billede

Det er fristende for mange lygtefabrikanter at presse LED'en så hårdt, at den kun kan levere max output i kort tid, før batteriet og strømstyringen må skrue ned for lyset.
Her excellerer Fenix i forhold til de andre. :beerchug:

------------

Led Lenser P7 på Eneloop-batterier skulle efter sigende også have et stabilt output i lang tid - dog med lidt mindre lys end maxopgivelsen.

Billede

Kilde


Top
   
Indlæg: søn sep 26, 2010 21:10 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
Vi skal lige have en lille rekvalme:

Billede

http://www.amazon.co.uk/Ring-Cyba-Lite- ... 301&sr=8-1

Min favorit, blandt små billige regulerede lygter.
Køber man kun en enkelt, kan transporten dog virke lidt dyr, men jeg bestilte to, uden at portoen steg.

Lygten driver en Cree MC-E med kun 1W strømforbrug, fra et enkelt AA batteri.
DC til DC reguleret, så den holder de ca. 80 LED lumen, så længe som muligt.
Lidt over 1½ time, på den første måling jeg lavede, på et gammelt slidt genopladeligt batteri.
Bælteholderen er designet godt, og der er ingen skarpe kanter, man kan rive sig på, på lygten.
O-ringe ved begge gevind, som er smurt med siliconefedt, fra start.
Det eneste, der afslører at det ikke er én af de dyre lygter, er frontglasset af plastik, samt den lille detalje med at LED'en ikke er helt centreret.
Dette er dog ikke synligt på lyset, da reflektoren er af OP-typen (Orange Peel), og dermed diffuserer lyset, så det bliver jævnet ud.
Beamshot følger, når jeg finder ud af hvilken lygte, der skal sammenlignes med. ;)


Top
   
Indlæg: søn sep 26, 2010 22:01 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors apr 03, 2003 1:01
Indlæg: 7202
Geografisk sted: Århus V
Spencer skrev:

Led Lenser P7 på Eneloop-batterier skulle efter sigende også have et stabilt output i lang tid - dog med lidt mindre lys end maxopgivelsen.

Billede

Kilde


Hvad viser de grafer?

Ja, bevares, Eneloop-batterier performer bedst (hvad fanden er Eneloop-batterier?), men hvad viser de tre andre grafer?
Performance med henholdsvis 4x AAA Alkaline, 4x AAA Alkaline og 4x AAA Alkaline batterier (ja hvori består forskellen?).

Hvis 4x AAA Alkaline kan performe så forskelligt ved 3 målinger (som tilsyneladende er så ens, at forskellen ikke kan nævnes i grafen), burde man så ikke teste 3 gange med Eneloop-batterier?

Mvh Michael

_________________
I don't apologize. I am sorry Lisa, that's the way I am. (Homer Simpson)
----------
Dahf køber/sælger rating: Billede


Top
   
Indlæg: søn sep 26, 2010 22:28 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
Maggerholm skrev:
Spencer skrev:

Led Lenser P7 på Eneloop-batterier skulle efter sigende også have et stabilt output i lang tid - dog med lidt mindre lys end maxopgivelsen.

Billede

Kilde


Hvad viser de grafer?

Ja, bevares, Eneloop-batterier performer bedst (hvad fanden er Eneloop-batterier?), men hvad viser de tre andre grafer?
Performance med henholdsvis 4x AAA Alkaline, 4x AAA Alkaline og 4x AAA Alkaline batterier (ja hvori består forskellen?).

Hvis 4x AAA Alkaline kan performe så forskelligt ved 3 målinger (som tilsyneladende er så ens, at forskellen ikke kan nævnes i grafen), burde man så ikke teste 3 gange med Eneloop-batterier?

Mvh Michael


De tre grafer på alkaline skyldes at man kan hive mere strøm ud af dem, efter at de har været slukket i et stykke tid.
Batterierne 'kommer sig' en smule, efter at have været tømt (så var de ikke tømt helt alligevel).
Eneloop er en ny type genopladelige batterier, som Sanyo introducerede i 2005.
De holder deres kapacitet så længe, at de stadig har 85% af opladningen tilbage, efter at have ligget i skuffen et år, efter at være ladet op.
Andre NIMH-typer har nul tilbage efter et år.
Desuden kan der trækkes store strømme på Eneloop, så de kan bruges i kameraer, samt andet strømkrævende udstyr.
Fenix TK40 trækker 2,3A ved LED'en, fra 8 AA Eneloops, uden at batterierne begynder at lugte svedent. ;)
Led Lenser skriver principielt at der ikke må bruges genopladelige i deres lygter, men de driver flere lygter på grænsen, hvor andre har lidt sikkerhedsafstand.
P7 tåler Eneloops, men ikke nødvendigvis alle mulige andre NIMH-typer, med vidt forskellige mere eller mindre forudsigelige måder at opføre sig på.
Forskellige kapaciteter imellem batterierne, er udbredt hos konkurrerende mærker af genopladelige batterier.
Sanyo har den eneste 100% fuldautomatiske produktion af genopladelige batterier, og har små forskelle imellem batterierne.
Jeg sidder p.t. med nogle Ansmann i min lader, som er ved at konditionere dem.
De svinger voldsomt i kapacitet, selvom de er helt nye, og taget fra samme pakke. :?
Det bedste af de 4 batterier ligger 350mAh under det det er opgivet til at have.
Senere bliver det muligvis lidt bedre - hvem ved...


Top
   
Indlæg: søn sep 26, 2010 22:54 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
Billede

Til venstre er det Fenix TK12 R5 på 65 lumen (standard), og til højre er det Cyba-Lite Orion, med sine 80 emitterlumen.
Der kommer formentlig omring de 60 ud af lygten, hvor de sidste 20 lumen farer vild, i den primitive reflektor og frontglasset.

Tint overdrives temmelig vildt af mit kamera, hvor specielt Fenix får en overdreven grøn tone.
I virkelighedens verden er de to lys mere ens at se på, end billedet fremstiller det.
Den lille Cyba-Lite er den jeg bruger, når jeg skal rode med noget i en mørk krog. :)


Top
   
Indlæg: man sep 27, 2010 8:43 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
Personligt mener jeg at Eneloops gør det attraktivt at udstyre cyklen med god belysning. :)
Der er lavet et nydeligt monteringsbeslag til Led Lenser P7 f.eks.

Billede

------------

Min personlige favorit, er nok 2 x AA modellen Fenix LD20, som også har et fint beslag eller to, at vælge imellem.
Beslaget er brugt med en anden model herunder, som bruger det dyre CR-123a lithiumbatteri, og har en større diameter.

Billede

Billede

Herunder er det med L2D, som har samme størrelse, som LD20.

http://www.ruscelli.com/biking_fenix.htm

Vilde sager! :D

-----

Der er iøvrigt kommet et nyere beslag, fra Fenix.

http://www.fenixtorch.co.uk/led_torches ... mount.html


Top
   
Indlæg: man sep 27, 2010 19:52 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
Til de, der ønsker en lygte med en meget lille fokuseret hotspot, har Lumapower lavet en fin lygte, der både tager de lette CR-123A lithiumbatterier, samt det tungere 18650 genopladelige Li-Ion batteri.



Umiddelbert synes jeg at designet er meget no nonsense, og lige til rygsækken. :)
Lygten er opgivet til 280 lumen på max.
Sidst i sekvensen med lysstyrkerne får man et indtryk af hvor fokuseret den er. :shock:
Husk at købe en kikkert også. :D

Det med den lille hotspot er faktisk endnu mere tydeligt her.



Næsten en laser. :devil:

Beamshot her: http://taschenlampen-tests.de/files/201 ... ck_1.2.jpg

Kilde: http://taschenlampen-tests.de/?page_id=403 (Friske billeder, fra 12. sep 2010!)

Og endnu én af de langtrækkende.



Top
   
Indlæg: lør okt 16, 2010 13:53 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
Et billigmærke fra kina 'låner' *HOST* Led Lensers koncept, med at sætte linser foran LED'en, og køre i direct drive, uden regulering.
Man sparer en IC, og får længere samlet brændtid, men må så acceptere at lyset dæmpes i takt med kapaciteten på batteriet.





Jeg har bestil én af deres aller billigste modeller hjem, fra amazon.de, for at se kvaliteten.
Det er en model, der bruger 2 stk. CR123a batterier og lover lang brændtid på batterierne.
Fint til det brug den er tiltænkt, da den skal ligge sammen med værktøjet i min scooter, og formentlig aldrig bruges.
Her er det vigtigt at det er en model, der bruger lithiumbatterier, da de har en selvafladning, der er 3 gange længere end alkaline, og desuden ikke lækker.


Top
   
Indlæg: lør okt 16, 2010 13:58 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man mar 01, 2004 16:21
Indlæg: 17869
Geografisk sted: København SV
Spencer skrev:
Maggerholm skrev:
Spencer skrev:

Led Lenser P7 på Eneloop-batterier skulle efter sigende også have et stabilt output i lang tid - dog med lidt mindre lys end maxopgivelsen.

Billede

Kilde


Hvad viser de grafer?

Ja, bevares, Eneloop-batterier performer bedst (hvad fanden er Eneloop-batterier?), men hvad viser de tre andre grafer?
Performance med henholdsvis 4x AAA Alkaline, 4x AAA Alkaline og 4x AAA Alkaline batterier (ja hvori består forskellen?).

Hvis 4x AAA Alkaline kan performe så forskelligt ved 3 målinger (som tilsyneladende er så ens, at forskellen ikke kan nævnes i grafen), burde man så ikke teste 3 gange med Eneloop-batterier?

Mvh Michael


De tre grafer på alkaline skyldes at man kan hive mere strøm ud af dem, efter at de har været slukket i et stykke tid.
Batterierne 'kommer sig' en smule, efter at have været tømt (så var de ikke tømt helt alligevel).
Eneloop er en ny type genopladelige batterier, som Sanyo introducerede i 2005.
De holder deres kapacitet så længe, at de stadig har 85% af opladningen tilbage, efter at have ligget i skuffen et år, efter at være ladet op.
Andre NIMH-typer har nul tilbage efter et år.
Desuden kan der trækkes store strømme på Eneloop, så de kan bruges i kameraer, samt andet strømkrævende udstyr.
Fenix TK40 trækker 2,3A ved LED'en, fra 8 AA Eneloops, uden at batterierne begynder at lugte svedent. ;)
Led Lenser skriver principielt at der ikke må bruges genopladelige i deres lygter, men de driver flere lygter på grænsen, hvor andre har lidt sikkerhedsafstand.
P7 tåler Eneloops, men ikke nødvendigvis alle mulige andre NIMH-typer, med vidt forskellige mere eller mindre forudsigelige måder at opføre sig på.
Forskellige kapaciteter imellem batterierne, er udbredt hos konkurrerende mærker af genopladelige batterier.
Sanyo har den eneste 100% fuldautomatiske produktion af genopladelige batterier, og har små forskelle imellem batterierne.
Jeg sidder p.t. med nogle Ansmann i min lader, som er ved at konditionere dem.
De svinger voldsomt i kapacitet, selvom de er helt nye, og taget fra samme pakke. :?
Det bedste af de 4 batterier ligger 350mAh under det det er opgivet til at have.
Senere bliver det muligvis lidt bedre - hvem ved...

Tror jeg kan klare mig lidt endnu med min lommelygte fra Brugsen. :lol:

_________________
For meget er aldrig nok!

Rating på DAHF: Billede
Se mine 813 Blu-ray film. :)


Top
   
Indlæg: lør okt 16, 2010 14:13 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
Silver Surfer skrev:
Tror jeg kan klare mig lidt endnu med min lommelygte fra Brugsen. :lol:

Brugsen har nogle lithium CR123a batterier til salg, til en stykpris på kr. 49,- :)

Jeg har lige købt ti stk. af tilsvarende kapacitet hos Batteribyen, for kr. 125,- incl. forsendelse.
Dem jeg har købt er muligvis endda lidt bedre, ifølge de tests jeg har set.

Kr. 12,50 stk. eller kr. 49,- stk. - tjae... :shock:


Top
   
Indlæg: tirs okt 19, 2010 7:42 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man maj 31, 2004 10:42
Indlæg: 1486
Jeg har en lommelygte som jeg vist gav en halvtredser for. Har haft den i godt og vel 8-9 år og den virker som den skal. Den er vel rar at have, hvis alle lyspærene en dag sprang og man skal finde vej i lejligheden i mørke. Bortset fra det, så har jeg pænt svært ved at se fascinationen ved lommelygter, men et eller andet sted, sidder der folk som åbenbart tjener kassen på at sælge dem til noget der minder om pervers overpris.


Top
   
Indlæg: tirs okt 19, 2010 7:56 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: søn feb 04, 2007 15:31
Indlæg: 778
Geografisk sted: Vejle, Danmark
Okotta skrev:
Jeg har en lommelygte som jeg vist gav en halvtredser for. Har haft den i godt og vel 8-9 år og den virker som den skal. Den er vel rar at have, hvis alle lyspærene en dag sprang og man skal finde vej i lejligheden i mørke. Bortset fra det, så har jeg pænt svært ved at se fascinationen ved lommelygter, men et eller andet sted, sidder der folk som åbenbart tjener kassen på at sælge dem til noget der minder om pervers overpris.


Jeg har også pænt svært ved og se hvad fascinationen er ved Robocop, som jeg kan se du har nappet din avatar fra, men sådan er vi jo så forskellige....

_________________
dahf.dk rating: Billede


Top
   
Indlæg: tirs okt 19, 2010 8:26 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons aug 20, 2003 15:25
Indlæg: 4561
Geografisk sted: Hadsten
Kære Lygte nørder :beerchug:

Jeg er flyttet på landet, hvor det bliver mørkt.... meget mørkt. Faktisk ca. lige så mørkt som på månens bagside..... Når jeg cykler på arbejde har jeg problemer med at se vejen :( hvilket jeg ikke syntes er så fedt. Derfor skal jeg bruge en lygte der kan monteres på min cykel. Jeg kan se i har nogle Fenix herover, men er der andre og hvad koster de og hvor fåes de? Jeg kender intet til "Gode" lygte forhandlere.

Kan i hjælpe med nogle links, og priser på gode steder at købe?

_________________
Success is going from failure to failure without the lose of enthusiasem


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 207 indlæg ]  Gå til side Foregående 110 11 12 13 14 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 18 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team