DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er lør mar 28, 2020 10:04

Alle tider er UTC+02:00

Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 128 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 5 69 Næste
Forfatter besked
Brugeravatar

Geografisk sted: Vesterbronx!
Den kunne den sagtens.

Modsat mange af de andre helt små - specielt de 2 konkurrenter på billedet - så kører iQ'en som en langt større bil, samtidig med den har en meget lille venderadius.
Men man får den ikke forærende.

www.dvdtimes.co.uk / www.dvdbeaver.com / www.dvdcompare.net / TSPDT Top 100

Brugeravatar

Geografisk sted: Face down in the muck...
Jeg er fuldstændig jomfruelig på brugtvognsmarkedet men har brug for en bil. Jeg er heller ikke den store bilkender, men kan da kende modellerne fra hinanden og har personlige præferencer som er løst baserede. Jeg kender jo branchens rygte, så jeg har lidt forbehold overfor det kommende indkøb. Behovet er min kæreste og jeg + kommende barn. Jeg er lun på en stationcar, fordi så er der sgu plads til det hele. Specifikt har jeg set mig lun på Ford Focus 1,6 diesel - dels fordi jeg har et godt indtryk af Ford, fordi den kører langt (!) på literen og fordi jeg efter en køretur synes at den er lækker.

- Budgettet er ca. 160.000 og jeg forventer at man kan prutte udbudsprisen lidt ned til det leje.
- Jeg har kig på en brugt Ford Focus 1,6 TDCi 109 Trend st.car 5d, fra 2005 der har kørt 116.000 km og udbydes til 164.000.
- Det er en meget lokal bilhandler på midtsjælland der sælger (jeg bor selv i København)
- Link: http://www.anders-ht.dk/ (fundet gennem Bilbasen)

Og nu kommer så alle spørgsmålene ;)
- Hvor meget kan man forvente at kunne prutte prisen ned på sådan et dyr?
- Den har kørt 116.000 - er det meget for en bil af den type? Hvad skal jeg være opmærksom på i den forbindelse?
- Jeg er jo noget loren ved at lægge mine penge hos sådan en relativt lille fisk, han kan sagtens være verdens mest ærlige mand, men han kan også være et dumt svin. Jeg har tænkt mig at få indskrevet en FDM-test i slutsedlen. Andet jeg skal være opmærksom på? Skal jeg bare holde mig væk?
- Hvad siger bilnørderne til modellen i øvrigt?
- Endelig synes jeg at 90% af de brugte biler jeg er interesseret i befinder sig i Jylland! Er der ikke andet at gøre end at tage turen over broen til bil-slaraffenland eller vil man kunne lokke nogle forhandlere til at sende bilen den anden vej? Hvorfor er der ingen brugte biler til salg på sjælland?

Håber jeg kan blive klogere på bare NOGLE af spørgsmålene. :beerchug:

Brugeravatar

Geografisk sted: Vejle Øst
Mikl skrev:
Håber jeg kan blive klogere på bare NOGLE af spørgsmålene. :beerchug:

Jeg smider lige et spørgsmål oveni hatten - hvor meget forventer I at køre om året? diesel har ikke så godt af korte ture, du kommer ihvertfald til at skulle spare op til et nyt partikelfilter...

har bilen partikelfilter? mener at have hørt noget om at nogle Ford-modeller ikke har - hvis den ikke har, får den så ikke en ekstra afgift fra næste år (eller gælder det kun gulpladebiler?) ?

Kender ikke forhandleren, det ser ud til at han driver et værksted, det er ihvertfald et plus - jeg har prøvet at købe bil hos en gammel landmand uden værksted, klargøring bestod primært af en vask og en støvsugning og småfejl var standardudstyr ;)

/Christian

PS: Jylland er brugtvognsforhandlernes hjemland, men mon ikke du kan finde noget ovre ved dig, jeg gad ikke køre landet rundt for at købe bil, især ikke bagefter hvis du har bøvl med bilen så er det nu rart nok ikke at skulle køre 100 km hver vej for at aflevere den til rep ;)

Brugeravatar

Vi har ikke haft bil før, så jeg ved ikke hvad kilometerforbruget bliver, men ingen af os kommer til at blive de store pendlere - jeg forventer omkring 15000 km. Hører jeg dig sige at jeg måske skulle kigge på benzin-modellen i stedet? Jeg ved ikke om der er partikelfilter, men det kan jeg finde ud af. Hvad koster sådan et at skifte typisk? Og hvor tit har man brug for at skifte det?

Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Ringsted, DANMARK
Jeg synes ikke, at I skal gå efter diesel, hvis jeres behov ikke er til mere. Udover at en diesel har bedst af at komme ud og "strække ben" og blive rigtig gennemvarm, så er brugte dieselbiler typisk NOGET dyrere end en tilsvarende benzinbil. Hvis I har set jer varm på en Focus stationcar, så prøv lige at se denne 1.6 benziner:

http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhan ... 405251.htm

Samme årgang som den diesel I har fundet, men denne her har kørt km 45.000 MINDRE og koster samtidig over kr. 40.000 MINDRE!

Prøv lige at regne på det. Hvis I kun skal køre km 15.000 om året, så kan I køre 3 år i benzineren, før den har fået lige så meget som den diesel har kørt nu. Benzineren kører ikke helt så langt på literen, men så har I jo trods alt over kr. 40.000 ekstra at købe benzin for :)

Det kan slet ikke svare sig for jer at købe diesel. Fords lille 1.6 benzin er desuden en rigtig fin motor til bilen. Den er økonomisk og har kræfter nok til "normalt brug".

Brugeravatar

Geografisk sted: Vejle Øst
Mikl skrev:
Vi har ikke haft bil før, så jeg ved ikke hvad kilometerforbruget bliver, men ingen af os kommer til at blive de store pendlere - jeg forventer omkring 15000 km. Hører jeg dig sige at jeg måske skulle kigge på benzin-modellen i stedet? Jeg ved ikke om der er partikelfilter, men det kan jeg finde ud af. Hvad koster sådan et at skifte typisk? Og hvor tit har man brug for at skifte det?

Med det kørselsbehov ville jeg ikke være i tvivl om at købe benzin, I får nok en del mere for pengene, da "alle" vil ha' diesel... tilgengæld skal I så nok også regne med at de er lidt mindre attraktive når i skal af med den - men jeg gætter på den vil være et billigere bekendtskab alt i alt, I kan også prøve FDM's "diesel eller benzin"-udregner:
http://www.fdm.dk/public/biler/okonomi/benzindiesel/

I kan nok næsten få en bil i "firmabilsklassen" (eks. Mondeo, Passat) til samme pris som den mindre klasse (eks. Focus, Golf), måske med lidt flere km på klokken, så hvis I har brug for plads er det det I skal gå efter, men for det meste er større biler = dyrere vedligehold .. og nå ja, hvis I begge er nybegyndere, så forsikring... husk for guds skyld at checke forsikringspriser før i skriver under (topdanmark er grusomme mht. dieselbiler med turbo) ;)

her er et par eksempler/forlag på biler i den prisklasse du nævnte:
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhan ... 900924.htm
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhan ... 501642.htm
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhan ... 501041.htm
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhan ... 901355.htm
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhan ... 402530.htm
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhan ... 100598.htm
- uden nogen anbefalinger whatsoever så ta' et kig på bilbasen, der er et stort udvalg...

Find ud af hvor meget I går op i plads (prøv bilerne - jeg fandt eks. hurtigt ud af at jeg ikke gad køre rundt i en firmabil-størrelsen sidst jeg kiggede og andre mærker faldt hurtigt fra i form at halvkedelige køreegenskaber) og købe en så ny bil med så få km som muligt...

Ang. partikelfilteret soder det vist til hvis man ikke kører lange ture - priserne kender jeg ikke (synes jeg har hørt omkr. 10k for VW), de varierer lidt fra mærke til mærke, og den egentlige "normale" udskiftningsfrekvens kender jeg faktisk ikke, det kan være en mere mekaniker-kyndig dahf'er kan hjælpe?

/Christian

Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Ringsted, DANMARK
Der er også en fin Focus her, der har kørt endnu mindre :shock:

http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhan ... 601166.htm

Brugeravatar

Fedt! Tak for rådende, jeg er nu blevet overbevist om at det skal være en benzin-hakker! Du har ret I at der er noget at spare ved at købe benzin, og så skal jeg kun til rødovre! ;)

Også tak for tipsene omkring alternativer - dem kigger jeg på!

Men hvor meget kan man prutte af tror I? 10%?

Brugeravatar

Er dit budget 160.000, kan du også få meget ny bil for pengene. Dog en klasse mindre.
Husk at har man ikke en byttebil, er man suverænt stillet da stort set alle biler er nedsat lige nu. Tror Ford giver 30-40.000 rabat på en ny Focus!

Ellers er Ford Focus som brugt slet ikke tosset. Køber du ved autoriseret forhandler, kan han give dig syg billig forsikring gennem IF.

Brugeravatar

Jeg arbejder i automobilbranchen, og har i den forbindelse haft fornøjelsen af en Golf VI TSI 160 DSG Highline i Shark Blue en hel dag. Bilen på billedet er fra nettet, men er ellers helt magen til:

Billede

Nu er jeg ikke ubetinget fan af VW, men for pokker hvor det hele bare spiller i sådan én!

Den lille 1,4 med multiple trykladning giver 0-100 på 8,0 sekunder, og trækker rent fra bunden. 7-trins automatik skifter prompte og giver lave omdrejninger ved høj fart. Jeg havde dog taget en 122 hk hvis jeg selv skulle købe én.
Hele bilen er lige i øjet, og kabine, lydniveau, motorkræft og sågar udstyr er helt perfekt. Selv med sportsundervogn er komforten intakt, og der er generelt tale om det bedste kompromis komfort/sport jeg har prøvet i lang tid. Og jeg har prøvet en del nye biler på det sidste.
En bil det faktisk er umuligt at sige noget dårligt om, og hvor det hele går op i en højere enhed.

Eneste anke er de grimme baglygter. Og så er prisen lidt pepret.

Brugeravatar

Geografisk sted: København SV
Skulle jeg købe ny bil i morgen, var det faktisk den jeg helst ville ha'
- og prisen er faktisk lavere end Golf V. Alt taget i betragtning. :)

Rating på DAHF: Billede
Se mine 813 Blu-ray film. :)

Brugeravatar

Ny skoda Octavia. Ganske nydelig hvis jeg selv skal sige det. :)

Billede
Billede
Billede

Brugeravatar

Silver Surfer skrev:
Skulle jeg købe ny bil i morgen, var det faktisk den jeg helst ville ha'
- og prisen er faktisk lavere end Golf V. Alt taget i betragtning. :)

Samme her. Og detr var forresten en hård dag på jobbet i går. Ha ha....

Brugeravatar

Jeg vender lige tilbage til mine egne spørgsmål længere oppe:

Hvor meget betyder det at servicebogen er udfyldt? Hvis jeg får en FDM-test (og udbedret evt. fejl) er jeg vel nogenlunde sikker på at bilen har det godt?

Tag nu f.eks. disse to biler:
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhan ... 405251.htm
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhan ... 500233.htm

Den ene koster ca. 30k mere end den anden, men jeg kan ikke se den store forskel ud over 15.000 km og så at den ene skilter med service ok og ikke-ryger bil. Sidstnævnte kan selvfølgelig være afgørende hvis den anden viser sig at være en ryger-bil, men hvordan kan det være at der er så stor forskel på relativt ens biler? Kigger man på bilbasen kan man også finde endnu større spænd synes jeg. Er det bare nogle forhandlere der synes de skal have mere for bilerne?

Brugeravatar

Mikl skrev:
Hvor meget betyder det at servicebogen er udfyldt? Hvis jeg får en FDM-test (og udbedret evt. fejl) er jeg vel nogenlunde sikker på at bilen har det godt?

En 'fyldt' service bog betyder at bilen er serviceret efter fabrikkens forskrifter og det er, alt andet lige, et godt tegn. Får du derudover bilen FDM testet og forhandleren til at udbedre evt. fejl og mangler, er du godt på vej til at købe ny bil.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 128 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 5 69 Næste

Alle tider er UTC+02:00