DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tors mar 28, 2024 10:00

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: tors nov 12, 2020 18:20 
Offline

Tilmeldt: tirs mar 02, 2010 23:22
Indlæg: 1012
Der er stadig lang udsigt til jeg når til hjemmebioen, men gør mig da stadig lidt tanker.

Bioen kommer i kælderen, med uisolerede ydervægge. Jeg debatterer rigtig meget med mig selv omkring rum-i-rum vs åbent skelet med isolering (begge med lidt afstand til væggen bagtil hvor jeg kan sørge for ventilering primært pga ydervæggen) vs simpel plet-akustik.

Jeg kan se Rockwool angiver at deres isolering er diffusionsåbent, betyder det så at jeg trygt kan sætte Rockwool direkte på væggene uden at bekymre mig om at der skulle samle sig fugt bagved det?


Top
   
Indlæg: man nov 16, 2020 23:59 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
Der er mange ting at tage hensyn til.

Er væggen f.eks. kalket eller malet?
Er der omfangsdræn, så der ikke vil kunne trænge vand ind gennem væggen, ved f.eks. et skybrud?

Jeg ville nok lige rådføre mig med en tømrer eller murer, som kigger på væggen, inden.
Måske skal der bankes puds ned og pudses op igen, før man går videre.

Hvis du vælger løsningen, med en hul væg og rigeligt med luft imellem, så kan der måske blive plads til en egentlig krybegang, hvor diverse kabler og stik kan være monteret.
Hvis et rack er bygget direkte ind i indervæggen, så er det jo ganske praktisk, med en krybegang bagved.
Så skal man lige have fat i pandelampen, når der skal skiftes kabler og stik. :)


Top
   
Indlæg: tors nov 19, 2020 14:47 
Offline

Tilmeldt: tirs mar 02, 2010 23:22
Indlæg: 1012
Der er ikke omfangsdræn eller det der ligner. Kælderen er egentlig fin tør, jeg har bare hørt for mange skrækhistorier til at jeg tør tage chancer.

Jeg vil ikke isolere for varmens, indeklimaets eller lignendes skyld, det var udelukkende for at lægge en akustisk bund på tværs af hele rummet. Men det lyder til at jeg bare må lave pletvise akustiske tiltag


Top
   
Indlæg: søn nov 22, 2020 9:55 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
Var det mig, ville jeg vælge en løsning med sort molton fra loft til gulv, langs alle 4 vægge.
Der skal bare monteres gardinstænger og sys gardiner, så kører det. :)

Skulle der komme skimmel på gardinerne, så er det jo hurtigt klaret, med en tur i vaskemaskinen.
Ydermere så har tæpperne en isolerende virkning, så du måske kan have en smule varme på, uden at det hele bare går til spilde.

Hav f.eks. en adsorptionsaffugter stående som varmekilde.
Den mister ikke effektivitet, selv ved lave temperaturer, som en affugter med kompressor vil gøre.


Top
   
Indlæg: søn nov 22, 2020 21:14 
Offline

Tilmeldt: tirs mar 02, 2010 23:22
Indlæg: 1012
Sort Milton er skam allerede på tegnetrættet :D

Jeg har lidt større planer med skelet og udluftning. En af mine frygter er bare bare det fugt, så ville lige lige checke den her mulighed, når der nu stod at det er diffusionsåbent.


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 18 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team