DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tirs mar 19, 2024 8:39

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 42 indlæg ]  Gå til side 1 2 3 Næste
Forfatter besked
Indlæg: fre feb 26, 2016 10:00 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
Hermed en tråd dedikeret til den herlige hobby: fotografering. :)

Jeg startede min hobby, med foto, i 2013 på den digitale del, og havde i mange år blot et traditionelt filmkamera, af den absolut billigste klasse.
Trends og strømninger blandt hobbyfotografer peger imod en stærkt stigende interesse for fotografering med film, endnu engang, men jeg må så erkende, at det er den digitale del, der fænger mig personligt.

Jeg vil, i denne tråd, og så vidt det er muligt, i det efterfølgende indlæg, med løbende opdateringer, forsøge at gøre rede for de softwaremetoder og det tekniske grej, jeg benytter primært.
Der er lutter godt nyt, til den som ønsker at starte på denne vidunderlige hobby, uden at have mange økonomiske midler at gøre godt med. :)

Her er en grundlæggende gearliste, uden at gå i dybden med mærker og prispræferencer.

-1 stk. tungt kamerastativ (meget meget gammelt :D )
-diverse lettere kamerastativer, i den absolut billige ende
-3 stk. almindelige speedlights, i den billige klasse, som alle kan radiostyres
-1 stk. speedlight af ringtypen, til macrofotografering
-slider rail til macrofotografering
-stativer til speedlights
-softboxe i forskellige størrelser, af den billige type
-lysmåler, der kan måle både tilgængeligt lys samt blitzniveau
-greycards og farvekort til justering af farvetoner ved billedbehandling, samt oprettelse af farveprofiler til kameraer samt linser og lysgear
-diverse tasker til linser og gear
-colorimeter, til justering af computerskærm
-diverse kameraer og linser, af forskellige mærker
-skruetrækkersæt med meget små skruetrækkere
-diverse rensegrej, blæsebælg etc.
-filtre af forskellige typer
-extern filterholder
-diverse adapterringe og extensions til macro
-software til fotoredigering (ældre versioner af Lightroom, Photoshop samt Photomatix Pro)
-diverse lygter, til brug som belysning og lightpainting

Mine primære grene indenfor foto, har hidtil været landskabsbilleder i HDR, hvor målet har været høj dynamik, med farvetoner, der ikke giver tydelig indikation på, at HDR-teknikken er i brug.
Macrofotografering i mindre grad - noget der kommer mere af, den kommende sommer.
Candid streetfotografering.
Traditionel situationsfotografering ved festlige begivenheder.
Lidt portrætfotografering, i mindre grad.

Her er en lille opsummering af de funktioner, som jeg efterhånden er kommet til at sætte stor pris på, ved kameraudstyr.
Det betyder, at jeg ikke kan nøjes med et enkelt kamera, men til gengæld heller ikke behøver en egentlig schweizerkniv af et kamera, der er godt til det hele, men uforholdsmæssigt dyrt i indkøb.

Funktionskrav:

1. Hotshoe til flash
2. Back button focus (adskiller fokusfunktionen fra udløserknappen, så man ikke fokuserer ved at trykke udløseren halvt ned, men i stedet kan sætte fokus længe før man trykker på udløseren)
3. Evne til at gemme i RAW-format, med bedre mulighed for redigering efterfølgende
4. Logisk placering af knapper og menuer, samt grundlæggende solid konstruktion
5. Evne til at fungere i stærkt sollys, dvs. en søger, såfremt skærmen ikke er lysstærk nok
6. Mulighed for at benytte en stor mængde forskellige typer af objektiver
7. Lav vægt og kompakthed (konflikter med andre krav!)

Jeg benytter både systemkameraer, med søger og udskiftelige linser, samt kompaktkameraer, der hverken har søger eller udskiftelige linser.
Hver gang jeg ærgrer mig over priser på grej og linser, behøver jeg blot tænke tilbage på den tid, hvor jeg købte en laserdiskafpiller for kr. 9000,- i Holms Radio, samt efterfølgende opbyggede en filmsamling, med titler i prisklassen kr. 300,- til 400,- pr film. :D
Så føles alting pludselig billigt igen.

Jeg vil opsamle en del links og nyttige guides på YouTube, i det efterfølgende indlæg, og så vidt muligt opdatere indlæg 2 i denne tråd, med nyt, efterhånden som jeg får sorteret mine bogmærker, og kigget dem igennem.

EDIT: Jeg oprettede en lille billedblog, med blandede billeder fra de seneste tre år, taget med diverse kameraer.

https://maximumcattimetravel.tumblr.com/


Senest rettet af Spencer fre apr 01, 2016 8:02, rettet i alt 2 gange.

Top
   
Indlæg: fre feb 26, 2016 10:13 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
Dette indlæg er dedikeret til opsummering af teknikker, links og videoguides.
Jeg vil opdatere indlægget løbende, og hvis forskellige emner ønskes medtages, vil de tilføjes her, for at holde informationerne forholdsvis samlet. :)

----

Sådan virker lukkeren, på de fleste spejlreflekskameraer, og også på hovedparten af den nyere type systemkamera, som ikke har et spejl, imellem linsen og sensoren. :)



----

Her er en lille demo af 'in body sensor shift', som Olympus bruger på deres små systemkameraer.



Det betyder at man vil kunne tage håndholdte fotos, med væsentligt længere lukketid end ellers, før billedet bliver sløret af fotografens rystede koffeinfri-kaffehænder. :D

----

Teknikken bag brug af fisheye, som efterfølgende rettes ud i Fotoshop, ved hjælp af pluginnet Fisheye Hemi, forklares her:



Det er en billig indgang til ultra wide angle fotografering, da en fisheye er væsentligt billigere, end en god rectilinear wide angle.

----

Thomas Shahan forklarer her lidt omkring macro og teknikkerne bag, som han benytter.



----

Ian Norman forklarer teknikker til at fotografere mælkevejen, selvom man opholder sig et sted, hvor det ikke er helt mørkt.



Her er et kort over lysforurening, som kan bruges ved planlægning af en fototur til stjernefotos.

----

Tim Cooper forklarer teknikkerne bag HDR.



----

Lidt mere, med Tim Cooper. :)



----

Og så lidt med Tim Grey.



Top
   
Indlæg: tirs mar 01, 2016 19:54 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
Ved ikke hvor overvældende interessen for fotografering med traditionelt gear, i stedet for at bruge mobiltelefonen som kamera er, her på DAHF, men hvis der er lidt interesse, skal jeg gerne anmelde noget af det gear jeg har, samt gear jeg har prøvet.

HDR er det, der i første omgang fik mig med på den digitale bølge, hvor mobiltelefonens kamera ikke helt kan være med.
Den mest kendte indenfor HDR-fotografering er Trey Ratcliff.

Det er en meget surrealistisk stil, der har gjort hans billeder populære, og de ligger langt fra den mere realistiske HDR, som jeg personligt foretrækker.

Her er et af Treys citater, som gør hans tilgang til foto meget folkelig: "just pull the sliders until it looks good!"







Top
   
Indlæg: ons mar 02, 2016 3:10 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man maj 07, 2007 11:57
Indlæg: 348
Geografisk sted: Ringsted
Har set lidt om Trey på twit.tv(https://youtu.be/JrqRWVCYF80), og det har fået mig til at investere i photomatix pro..

Jeg prøver mig lidt frem...
https://www.flickr.com/photos/ringsted/albums/72157655461564115


BilledeNkt by Henrik Sørensen, on Flickr
BilledeLondon by Henrik Sørensen, on Flickr
BilledeRingsted 11 by Henrik Sørensen, on Flickr


BilledeLetohradek4 by Henrik Sørensen, on Flickr


Top
   
Indlæg: ons mar 02, 2016 13:42 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
Trey Ratcliff forklarer her, hvorfor han ikke mener at én måde at tage billeder på, nødvendigvis er mere 'korrekt', end en anden.



Noget, der også tiltaler mig meget, er, at gå tilbage til gamle billeder/RAW-filer, man tog for længe længe siden, og give dem et nyt look, med de færdigheder man har tillagt sig, siden billedet blev taget. :)

Trey viser nogle teknikker i programmet Aurora, til Mac.



Sidder nu og ønsker mig en Mac, lidt... :lol:


Top
   
Indlæg: tors mar 03, 2016 17:00 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
henriks skrev:
Billede

Stemningsfuldt!

Kunstgenstanden i forgrunden ser interessant ud. :)
Er det én der er lys i, om natten?
I så fald kunne det jo blive et flot nattemotiv også.


Top
   
Indlæg: fre mar 04, 2016 10:14 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
Eric Kim skriver lidt omkring den meget anderledes måde at arbejde med fotos på, når man vælger filmen som medie, frem for digital.

http://erickimphotography.com/blog/2012 ... ct-sheets/

Bogen kan i øvrigt kraftigt anbefales, selvom man ikke interesserer sig for fotografering med film. :!:
Selve processen, med udvælgelsen af fotos, er essentiel, også indenfor digitalfotografering.

Derudover indeholder bogen en stor mængde baggrundsinformation omkring en stor mængde kendte fotos.

http://www.amazon.co.uk/Magnum-Contact- ... 50054431X/

God kvalitet i både indbinding og tryk.
Og den er tung! :)


Top
   
Indlæg: fre mar 04, 2016 11:01 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: søn feb 01, 2004 20:37
Indlæg: 3593
Geografisk sted: The Benny Vandergast Memorial Theater
Hvis man vil redigere på farten eller fra sin sofa, så er ios appen "Enlight" noget af det bedste jeg har rodet med, både til mobile snapshots men også til Alm digitale billeder!

http://youtu.be/8P_r5wxjOJw

Koster p.t. Sølle 29kr i AppStore


Top
   
Indlæg: lør mar 05, 2016 10:17 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
Apple er langt fremme, mht. billedkvaliteten på deres tablets og telefoner, og den udvikling der sker med små kamerasensorer smitter også af på konsumkameraer i entry level klassen.

Her er f.eks. et kamera, der ligger i prisklassen omkring kr. 5000,-



4K video i den kvalitet, fra en lillebitte sensor, siger lidt om hvad vi kan forvente, over den næste årrække. :shock:
Ovenikøbet er det et kamera, der hævdes at kunne tåle lidt dårligt vejr (let regn og støv), uden at gå i sort.
Det er en egenskab man somme tider får lov at betale en del ekstra for.

Kameraet brugt i den lille video ovenfor, benytter en 1/2.3" sensor, som er alm. i point and shoot kameraer.

----

;) https://www.youtube.com/results?search_ ... axing+film

----

Her er lidt rygter og spekulationer omkring markedets udvikling, i den kommende tid: http://gizmodo.com/sony-plans-to-take-o ... 1739134511
I de seneste år har sensorteknologi og implementering betydet lige så meget, og i mange tilfælde mere, end størrelsen på sensoren.
Både Sony og Panasonic har noget nyt på vej, ifølge rygterne, som rykker ved markedet så meget, at Canon nok vil få problemer, såfremt de ikke sætter lidt fart på.

http://www.thephoblographer.com/2016/02 ... tq9DeZ25SA

Sony kommer med noget tilsvarende, hævdes det.
Mon ikke også Samsung finder på noget, i samme stil?
Det tror jeg, men nu må vi se. :)


Top
   
Indlæg: søn mar 06, 2016 2:22 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man maj 07, 2007 11:57
Indlæg: 348
Geografisk sted: Ringsted
ja meget er på vej..
Billede

https://light.co/camera


Top
   
Indlæg: man mar 07, 2016 8:18 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
Light-kameraet ligner et produkt, der er en del mere, end bare en gimmick, som jeg f.eks. vil betegne Lytro og Google glasses. :)
Billedkvaliten er imponerende god, og selve måden det er konstrueret på, hvor brugeren selv kan kalibrere det, når det ikke er så præcist mere, er brugervenlig. :!:

Et andet off beat produkt, som jeg heller ikke vil anse for at være en gimmick, er dette.

Billede

http://www.imaging-resource.com/news/20 ... hone-based

Hvis man i første omgang anser det som kluntet, må man lige have med, at det også kan bruges som det er, uden at montere en iPhone som monitor.
Prisen vs. billedkvaliteten er dog ikke det der gør produktet så interessant.
Men billedkvaliteten kombineret med evnen til at være i en bukselomme, er. :!:
Hvis jeg ejede en iPhone, ville det være på ønskelisten - helt klart. :P

...Måske denne også.



(Det er ikke svært at komme af med penge, nutildags :D )

----

Et af mine næste køb bliver formentlig en tilt-shift linse.



Udover arkitektur, landskabs- og produktfotografering, er tilt-shift meget brugt til time lapse video.



Top
   
Indlæg: tors mar 10, 2016 12:32 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
Har netop i dag testet open source-programmet CoCa, som kan bruges til at lave farveprofiler til scannere og kameraer med.

http://portableapps.com/node/33915

Et af mine behov har været at kunne lave farveprofiler for RAW-formater, som ikke understøttes af Adobes programmer, samt evt. senere farveprofiler for film, der skal scannes og konverteres.
Må sige at CoCa til fulde lever op til mine forventninger, og det virker med min farvereference fra x-rite, der er en nyere udgave af GretagMacbeth farvekortet, fra 1976. :)

https://en.wikipedia.org/wiki/ColorChecker

Billede


Top
   
Indlæg: tors mar 31, 2016 19:05 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
Eksperimenterer lidt med blogging i øjeblikket, så skal lige se om man kan hotlinke.

https://maximumcattimetravel.tumblr.com ... 2017193600

Hmm... man kan ikke indsætte billedet, men dog linke til det. :)
Billedet er et af de mere komplicerede billeder, fra sommeren 2015, og det består af i alt 9 enkeltbilleder, som er sammensat til ét enkelt.
Der er brugt focus stacking samt stacking af eksponeringer, i størrelsen -2.0EV 0EV og +2.0EV.
Derudover var et polariseringsfilter monteret og drejet gradvist, så en del af reflektionerne er med, men også detaljer under vandoverfladen.

...Og så skulle den ged vist være barberet. :D


Top
   
Indlæg: tors mar 31, 2016 20:37 
Offline

Tilmeldt: man jan 26, 2004 14:15
Indlæg: 689
Geografisk sted: Jyske højderyg
Spencer skrev:
-1 stk. speedlight af ringtypen, til macrofotografering
-slider rail til macrofotografering

Kan du fortælle lidt mere om disse to ting. Hvorfor vil du bruge speedlight og ikke kontinuerlig lys.

Hvilken rail bruger du? Sig ikke at du bruger STACKSHOT for så vil jeg blive meget misundelig. Og dog — jeg har lavet min egen styrbare automatiske macrorail af et gammel cd-drev, en microcontroller, en stepmotor og diverse småting.

Du skriver, at du har stakket 9 billeder på billedet i din blog. Hvilket program bruger du? Jeg bruger ZereneStacker og har de samme problemer som jeg kan se, at du også har på dit billede (“skygger” om nogle af de vandrette grene). Har du fotograferet de 9 billeder mens det blæste? Jeg har kun stakket macrooptagelser, og når jeg får de artifakter, skyldes de nok ændringen af focus.


-peter


Top
   
Indlæg: tors mar 31, 2016 20:52 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
Jeg bruger en ringspeedlight til macrofotos, når det er udendørs, og jeg ikke har lyst til at tage en alm. speedlight med, med softbox monteret.

Mit rail er det absolut billigste man kan få, til omkring kr. 200,- og helt manuelt. :D

Du kan se mange flere fokusfejl på et af de skovbilleder jeg lige har lagt på bloggen.
Der brugte jeg også 9 billeder, selvom jeg tog 12.
Senere laver jeg nok en bedre udgave, hvor jeg bruger alle 12 billeder.
Stackingen foregår i Fotoshop, og jeg har inden stackingen udføres samlet tre eksponeringer i hvert af de billeder, der skal stackes.
For det meste bruger jeg Photomatix Pro til dette, men har faktisk også prøvet funktionen i Fotoshop, der kan det samme.
Nogen gange gør den det bedre, faktisk.

Jeg husker det egentlig ikke som om det blæste så meget den dag, da jeg tog det billede ved åen.
Der er desuden tæt bevoksning i det område, og det hjælper en del på den slags problemer.


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 42 indlæg ]  Gå til side 1 2 3 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team