Ja, det er selvfølgelig fuldstændig rigtigt på samtlige punkter! Det er nemlig den svenske film
Sceningång (1956). Filmens instruktør Bengt Ekerot spillede jo Døden i Ingmar Bergmans
Det sjunde inseglet (1957).
Filmen er skrevet af Erland Josephson, som jeg kaldte en Tarkovsky-skuespiller for at vildlede lidt og for ikke at rette al opmærksomheden mod Sveige med det samme. Erland Josephson spillede jo med i Tarkovskys
Offret (1986), men er bestemt også kendt for Bergmans
Scener ur ett äktenskap (1973) og mange andre ting. At Erland Josephson (herunder) også var forfatter, er nok ikke så almindelig kendt.
Sceningång var den første film, han skrev.
Den unge kvindelige skuespiller, som jeg har omtalt og afbildet et par gange, er ganske rigtigt Gio Petré. Hun var kun 18 år, da
Sceningång blev lavet. Hun havde en lille rolle i Bergmans
Smultronstället året efter, men huskes i Sverige nok især for en række film lavet af Arne Mattsson, bl.a. nogle af hans film om detektiv Hillman (1958-1962). Specielt i
Mannekäng i rött (1958) ligner hun en million med de overdådige kostumer designet af Mago (her er et kort og halvdårligt
youtube-klip). I 1965 medvirkede Gio Petré i Henning Carlsens
Kattorna, og de sidste år af sin korte filmkarriere spillede hun helt eller delvist afklædt med i sexploitationfilm som den danske
Jeg, en kvinde II (med bl.a. Lars Lunøe, Klaus Pagh, Karl Stegger, Bjørn Puggaard-Müller, Paul Glarggard),
Vindingevals,
Fanny Hill og
...som havets nakna vind (alle 1968), samt sammen med det endnu større svenske sexikon Marie Liljedahl i
Ann och Eve - de erotiska (1970) og endelig med et delvist dansk cast i hardcore-instruktøren Joseph Sarnos softcore-film
Daddy Darling (1970). På billederne herunder ses hun først ca. anno 1960, og nederst med Klaus Pagh i
Jeg, en kvinde II (1968):
På det sidste af mine screencaptures ses Lars Ekborg og Margit Carlqvist. Lars Ekborg har bl.a. spillet en stor rolle som Harry i Bergmans
Sommeren med Monika (1953) samt i Bergmans
Ansiktet (1958), mens Margit Carlqvist har spillet med i de to Bergman-film
Till glädje (1950) og
Sommarnattens leende (1955).
Sceningång foregår i løbet af en enkelt dag omkring et teater, hvor
King Lear opføres. Dog har skuespillet
King Lear ikke den store betydning for filmens handling i øvrigt. Filmen er desværre aldrig udgivet på dvd, men jeg var så heldig at fange den på tv forleden (jeg har gjort mig store anstrengelser for at fjerne tv-logoet i øverste højre hjørne af billederne - nogle gange mere sccesfuldt end andre!). Det var en overraskende interessant film, men alligevel måske ikke helt så interessant som mine billeder og min gennemgang måtte antyde. Men jeg er glad for, at jeg fik den set. Den får 4 stjerner af 6.