DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er lør sep 21, 2024 0:18

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 59 indlæg ]  Gå til side 1 2 3 4 Næste
Forfatter besked
 Titel: Krøniken
Indlæg: man jan 05, 2004 2:27 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre aug 08, 2003 12:42
Indlæg: 3031
Jeg har lige set første afsnit af DRs nye store satsning Krøniken. Jeg synes serien kom godt fra start :) Bl.a. synes jeg Anne Louise Hassing er så sød og naturlig som hun altid er og Ken Vedsegaard, som jeg faktisk husker fra Det Forsømte Forår, også gjorde det godt - naturligt og realistisk spil.

Undervejs tænkte jeg flere gange på Matador. Der var bl.a. situationen med Erik som den umulige søn der ikke lever op til faderens krav og moderen som hjælper ham og holder hånden over ham. Det ligner unægteligt hele Daniel Skjern problematikken med Mads og Ingeborgs skænderier til følge i Matador. Om Krøniken bliver ligeså gennemført og vigtig som Matador vil jo så vise sig.

Jeg er i hvert fald suget ind i handlingen allerede og glæder mig til at følge denne serie som igen viser at dansk TV-drama holder 100 :)


Top
   
 Titel: Re: Krøniken
Indlæg: man jan 05, 2004 8:27 
Offline

Tilmeldt: ons jul 25, 2001 1:01
Indlæg: 8507
Geografisk sted: København
Synes også det var en rigtig god start og både velspillet og velskrevet. Men at sammenligne med Matador er vist liiige at stramme den synes jeg ;) - Matador var noget helt særligt og fra starten var der noget magisk. Både over historien men ikke mindst karaktererne, og det er på ingen måde til stede (endnu ;)) i Krøniken hvis man spørger mig.

Men den målestok er vist heller ikke helt rimelig - :thumb: :thumb: til Krøniken...

_________________
SØREN LANGELUND >>>
http://soeren.langelund.com | Criticker-profil | Comoyo-artikler | CinemaZone-anmeldelser og artikler | YouTube-profil


Top
   
 Titel:
Indlæg: man jan 05, 2004 12:18 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør mar 24, 2001 2:01
Indlæg: 5671
Geografisk sted: Lige her
Jeg synes også serien kom godt fra start, og det ser jo lovende ud. Kan godt se parallelerne til Matador, vedrørende Søs og Eriks forhold til deres forældre. Men sådan var det altså i halvtredserne - siges det af generationen, der var unge dengang. Der blev stillet langt højere krav til drengene end pigerne. Og fædrende så helst, at der sønner gjorde som der blev sagt. Med andre ord, Kæft, Trit, og Retning, var ånden dengang. Ved godt, at det får mig til at lyde som et gammelt r..hul, men det kunne vi sgu godt bruge noget af idag.

Men ellers synes jeg på ingen måde, at Køniken ligner Matador. Dialogen er også meget anderledes skrevet end Matodor samt at tidsperioden ligger en del år fra hinanden. Matador startede i tredverne, hvor Krøniken starter i starten af halvtredserne.

Fantastisk at se halvtredserne skildret på tv. Ikke så mærkeligt, at hvert afsnit koster omkring 5.4 millioner, hvor hele serien står cirka i 130 millioner.

_________________
It's nice to be important, but it's more important to be nice.


Top
   
 Titel:
Indlæg: man jan 05, 2004 13:42 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man jan 21, 2002 2:01
Indlæg: 2157
Geografisk sted: Brande
Øv, er den allerede begyndt. Jeg glippede jeg da lige :cry:

Nogen der ved hvornår det første afsnit bliver genudsendt?

_________________
www.moviescreenshot.com - it's all fun and games until someone loses an eye


Top
   
 Titel:
Indlæg: man jan 05, 2004 14:42 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre aug 08, 2003 12:42
Indlæg: 3031
Mht. sammenligningen med Matador vil jeg godt lige sige at jeg ÆLSKER Matador og har set den 6-7 gange efterhånden og jeg tror intet vil kunne måle sig med den nogensinde.
Dog synes jeg stadig der er visse ting der gør at Krøniken minder om den. Nu nævnte jeg far/søn forholdet, men også bare det at diverse skæbner portrætteres i en anden tid end vores. Der er arbejderklassen og deres problemer og overklassen med dens direktører osv. Som BT også nævner i deres anmeldelse så smager det lidt af "Matador-mix" :P


Top
   
 Titel: Re: Krøniken
Indlæg: man jan 05, 2004 21:05 
Offline

Tilmeldt: fre aug 10, 2001 1:01
Indlæg: 921
Geografisk sted: Copenhagen, Denmark
Søren Langelund Larsen skrev:
Men at sammenligne med Matador er vist liiige at stramme den synes jeg - Matador var noget helt særligt og fra starten var der noget magisk. Både over historien men ikke mindst karaktererne, og det er på ingen måde til stede (endnu ) i Krøniken hvis man spørger mig.


Søren, Søren Søren... din ringe alder bedrager dig min søn... :D Husk at Matador også led en hård kritik efter 1. afsnit bl.a. i det ellers så hæderkronede Politiken (Og Jydepotten var vist heller ikke for glad dengang). Etablerings-afsnit er altid vanskelige og publikum sidder tit og ofte med alle mulige og umulige forventninger (det er jo DERES licenspenge der har betalt gildet!), så mon ikke vi skal komme med vores kritik efter en håndfuld afsnit, når serien har fået lov at gro lidt på en?

Matador var da ikke noget magisk fra starten... det er ordet nostalgisk du tænker på... og det er noget helt andet. Det er noget med at ligge foran fjernsynet mens Mor & Far sidder i sofaen og Mor siger at der er kaffe og kage til alle, mens fjernsynet kærligt oplyser stuen... og du fik en rød sodavand fordi det var weekend... :D

_________________
Troy McClure


Top
   
 Titel:
Indlæg: man jan 05, 2004 21:09 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør apr 12, 2003 1:01
Indlæg: 12716
Geografisk sted: Miskatonic University
The Baptizer skrev:
Øv, er den allerede begyndt. Jeg glippede jeg da lige :cry:

Nogen der ved hvornår det første afsnit bliver genudsendt?


Første afsnit bliver genudsendt på torsdag kl. 23.50.

_________________
How does it feel to have a wacko for a son?

njhansen på Letterboxd

La collezione


Top
   
 Titel: Re: Krøniken
Indlæg: man jan 05, 2004 21:21 
Offline

Tilmeldt: ons jul 25, 2001 1:01
Indlæg: 8507
Geografisk sted: København
Trolix skrev:
Matador var da ikke noget magisk fra starten... det er ordet nostalgisk du tænker på... og det er noget helt andet. Det er noget med at ligge foran fjernsynet mens Mor & Far sidder i sofaen og Mor siger at der er kaffe og kage til alle, mens fjernsynet kærligt oplyser stuen... og du fik en rød sodavand fordi det var weekend... :D


Det er sgu humor :D :thumb:!! :lol:

...Vil dog sige at jeg vil mene, at Matador fra starten ER magisk - men man ved seføli også hvad der venter! Og det er jo også fuldstændig umuligt sammenligningsgrundlag når man kun har set et Krønike-afsnit, det ved jeg godt :oops: .... men sys at Krøniken er brand god - blot ikke Matador-god indtil videre :D ;)... Tvivler på nogen serien nogensinde når derop ;)

_________________
SØREN LANGELUND >>>
http://soeren.langelund.com | Criticker-profil | Comoyo-artikler | CinemaZone-anmeldelser og artikler | YouTube-profil


Top
   
 Titel:
Indlæg: man jan 05, 2004 21:24 
Offline

Tilmeldt: fre aug 10, 2001 1:01
Indlæg: 921
Geografisk sted: Copenhagen, Denmark
Det var hurtigt svaret... Man kan sige (om du vil det eller ej) at Krøniken er din generations Matador... Men lad os nu se om du ikke kommer til at sluge ordene i dig igen når der kommer en dvd-box i et gammelt tv-apperat engang om 3-4 år... :D

_________________
Troy McClure


Top
   
 Titel: Re: Krøniken
Indlæg: man jan 05, 2004 21:32 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons sep 04, 2002 1:01
Indlæg: 2827
Geografisk sted: Islands Brygge
Trolix skrev:
Matador var da ikke noget magisk fra starten...


Selvfølgelig er der kommet nostalgi indover og man bedømmer hvert enkelt afsnit udfra hele den herlige helhed, men prøv alligevel at smække første afsnit i afspilleren og mærk suset fra den første lange indstilling, der i løbet af no time etablerer perioden og stemningen brillant. Det er klasse, uanset om samtidens skriverkarle var uenige - de kunne vist heller ikke lide Star Wars dengang, svjh ;) :lol:

Personligt var jeg ikke alt for overvældet af Krønikens startskud, men lad os nu se hvor det fører hen. Der var gode elementer iblandt - fx en spændende periode og tilsyneladende en flot skildring af den - men skuespillet fra specielt Ida, Erik og Søs (kan ikke huske skuespillerne ;))var i mine øjne ikke for heldigt. Waage Sandø lyste dog gevaldigt op :thumb:

_________________
:mrgreen: Spis ost! :mrgreen:


Top
   
 Titel:
Indlæg: man jan 05, 2004 21:39 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs okt 28, 2003 17:52
Indlæg: 4207
Geografisk sted: København
selvom Krøniken i reklamer og sådan har lagt op til at være "matadors" arvtager, så er det er vel egenlig på nuværende tidspunkt lidt uretfærdigt, at sammenligne de to serier, når Krøniken kun har et afsnit på bagen, og vi af gode grunde endnu ikke har set de resterende.

Jeg synes serien kom godt fra start, og den fanger tiden og miljøerne rigtig godt. Jeg synes skuespillet er tiptop, i modsætning til Nikolaj og Julie, hvor det nærmest var PINLIGT dårligt indimellem. Den eneste der faldt igennem var ham der spillede Per...Han SAGDE replikkerne, så man ikke var i tvivl om at havde memoreret dem, som læste han det op fra et stykke papir...Lad os håbe at Per bliver skrevet rimeligt hurtigt ud af serien.

Men bottomline: jeg er også med næste søndag foran skærmen... :clap:


Top
   
 Titel:
Indlæg: tirs jan 06, 2004 10:46 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre aug 08, 2003 12:42
Indlæg: 3031
over 2 mio. så Krøniken :shock:

http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=233236


Top
   
 Titel:
Indlæg: tirs jan 06, 2004 14:32 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs jan 30, 2001 2:01
Indlæg: 27264
njhansen skrev:
The Baptizer skrev:
Øv, er den allerede begyndt. Jeg glippede jeg da lige :cry:

Nogen der ved hvornår det første afsnit bliver genudsendt?


Første afsnit bliver genudsendt på torsdag kl. 23.50.


Flot, jeg missede også første afsnit. Og tak for oplysningen :thumb:


Top
   
 Titel:
Indlæg: tirs jan 06, 2004 14:49 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man feb 05, 2001 2:01
Indlæg: 1158
Geografisk sted: Randers, Danmark
jeg vil da også lige komme med min mening om Krøniken :D, jeg må indrømme at jeg var solgt efter det første afsnit, jeg synes at have den der fornemmelse i maven af at det bliver en rigtig god serie, det skal da også siges at jeg er meget åben for dansk film og Tv, der skal ikke meget til at jeg synes det er godt, jeg synes dog at Nikola & Julie blev for meget til sidst, jeg vil også sige at jeg synes Taxa var suveren, men de afsnit jeg har set om torsadgen her i genudgivelsen, har jeg nok ikke brudt mig så meget om som jeg gjorde første gang, derimod Matador som jeg har set som en slags julekalender her i december, den varmer stadig nede i maven ;)

_________________
Med Venlig Hilsen
Flarup



Min Samling


Top
   
 Titel:
Indlæg: tirs jan 06, 2004 14:54 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre aug 08, 2003 12:42
Indlæg: 3031
Yup jeg havde også den der fornemmelse der sagde "ok, der her bliver sgu godt" og det næsten fra starten af afsnittet.
Niko & Julle trådte vande de sidste mange afsnit og blev dårligere og dårligere...og så hader jeg super happy endings :devil:

Taxa og Rejseholdet får :thumb: herfra :)


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 59 indlæg ]  Gå til side 1 2 3 4 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team