DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tirs mar 19, 2024 11:36

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 1 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: man dec 18, 2017 15:14 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Jeg har de seneste år lyttet til en lang række true crime-podcast og set en række true crime-podcast. Tidligere så jeg også en del af den efterhånden totalt udvandede Criminal Minds-serie. Fælles for alle disse krimi-relaterede medier er, at The Unabomber Ted Kaczynski ofte har været nævnt, da han er en meget interessant person.

I en årrække fra 70'er og frem til 1995 sendte Kaczynski adskillige bomber til universiteter og flyselskaber som led i hans manifest og tro på, at teknologien ødelægger mennesket og samfundet. (Note: Gad vide, hvad han ville sige til, at folk sidder og glor på deres telefoner hele tiden og tager billeder af sig selv?). Bomberne dræbte tre og sårede adskillige andre mennesker, så FBI begyndte en stor eftersøgning af Kaczynski, der ledsagede sine bomber med breve til bl.a. New York Times og Washington Post.

Til at fange Unabomber fik FBI assistance af FBI-profileren James R. Fitzgerald, som hjalp FBI med at finde ham, men som også revolutionerede den måde, man kan efterforske forbrydelser på, takket være introduktionen af begrebet forensic linguistics, som handler om, hvordan man gennem kendskab til en persons sprog kan afkode, hvem de er. :)

Måske kender du historien. Måske gør du ikke. Hvis den interesserer dig, så kan du se Manhunt: Unabomber, som netop er blevet frigivet på Netflix.

Billede

Sam Worthington spiller Fitzgerald, mens ellers altid pæne Paul Bettany spiller Kaczynski. At se to Hollywood-skuespillere spille - for dem - uvante roller fungerer virkelig godt. Bettany er stærk som Kaczynski, en anarkistisk hermit, der ønsker et oprør med tidsånden og kun tror dette oprør kan ske gennem hans bomber. Worthington spiller godt som den totalt besatte Fitzgerald, der er elendig sammen med andre mennesker, men ufatteligt passioneret omkring sit arbejde. Jeg var sgu ret imponeret over ham... sikke en ihærdighed. Ham den irriterende mand, der spiller Mr Big i Sex and the City er også med og også i denne serie er han lidt af et røvhul :) Jep jep, den slags ved jeg godt lidt om...

Billede

Manhunt: Unabomber fungerer godt med fokus på to dele:

Hvordan Fitzgerald blev modtaget blandt andre typer af FBI-agenter, hvordan man analyserede brevene og hvordan man gradvist arbejder sig frem til en opklaring og hvordan Kaczynski endte med at blive dømt for sine forbrydelser. Seriens otte afsnit er en absolut tilpas længde for en sådan serie, og jeg kan kun kraftigt anbefale dig at sætte dig at se serien henover julen. Er man vild med Finchers Manhunter, så er denne serie en absolut passende følgesvend. Herhjemme bingewatchede vi serien på ingen tid.

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty:

Serien er tilgængelig på :netflix:

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 1 indlæg ] 

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 21 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team