I nye, danske nyhedsmedie Zetland har deres skribent Marie Carsten Pedersen sat mange gode ord på oplevelsen af mange af de ting, som folk her på DAHF og andre steder har sagt hen over sæsonen. Her er det bare noget bedre beskrevet - muligvis til tider med lidt finere ord end jeg selv ville bruge, men nu er jeg heller ikke kulturformidler.
Citat:
... at myrde hovedkarakterer og at være langsom – er noget, man normalt har undgået i mainstream-tv, hvis man ville holde på seerne. Men i Game of Thrones gjorde det, og opnåede den stik modsatte effekt af seerflugt. For begge træk tilførte en realisme til fortællingen: Ting tager tid, og handlinger har konsekvenser.
Hvad tror man, man vil have, når man skal se noget fantasy? Man tror, man vil have noget fantastisk. Man tror, man vil have store slagscener, magi og overnaturlige skabninger – is-zombiedrager, for eksempel. Man tror, man vil have noget urealistisk.
Men det vil man ikke. I al fald kun til en vis grad. For der er nødt til at være en vis troværdighed til stede i fiktionen, hvis vi skal fortabe os i den.
Det er den ene søjle i det, der kaldes suspension of disbelief – det eksisterer ikke som en fast term på dansk, men man kan nogenlunde oversætte det til ophævelse af mistro.
Det er et perceptionsteoretisk begreb, som første gang blev formuleret i 1817 af den store britiske, romantiske poet Samuel Coleridge.
Det handler om, at det er nødvendigt at tilføre sin fortælling en vis realisme og human interest – en klangbund af menneskelig identifikation – hvis man som kunstner skal få sit publikum til at vælge at droppe den kritiske sans og tro på det utrolige, at overgive sig til fiktionen for fornøjelsens skyld.
Hvis ikke der er troværdighed, og hvis ikke der er et fikspunkt af menneskelighed, i en fiktion, så står vi af. Så begynder vi at lægge mærke til fejl og mangler, til huller i plottet, til utroværdige karakterer og replikker, der falder tungt.
Og det er dét, der er sket nu med Game of Thrones.
Læs hele artiklen her:
https://www.zetland.dk/historie/sO0E4a1 ... ium=social