Ka-Bang skrev:
Jeg er vist lidt mere positivt stemt end flertallet herinde og moderat optimistisk på seriens vegne. Guderne skal vide at jeg ikke er Bornedals største fan - synes stort set ikke han med sin meget konstruerede og beregnende stil har ramt skiven siden Nattevagten. Men jeg er uenig i, at Bornedal ikke vover pelsen i 1864. Prøv lige at følge debatten og kritikken fra politisk hold den seneste uges tid. Grinagtigt i øvrigt når politikere vil lege smagsdommere og diktere en politisk retning og fortolkning i et kunstnerisk værk. Hvad skete der lige med armslængdeprincippet? Og man skulle måske også liiiige se serien færdig, inden man som politiker eller autoriseret meningsmaskine (læs: Carsten Jensen) kommer med en forkromet analyse af politisk tendens i værket. Monrad-karakteren er indrømmet meget karikeret til en start, men der er jo mulighed for at han (som i den historiske virkelighede) hen af vejen får en mere nuanceret holdning til krig og postuleret dansk storhed.
Det er også modigt af Bornedal - og takket være godt skuespil indtil videre vellykket - at lægge den moderne rammefortælling ind over. Men først og fremmest er fotograferingen og hele den visuelle stil i en liga for sig selv og mageløs for en dansk tv-produktion. Tag f.eks. scenen i starten af afsnit 2, hvor Lars Mikkelsens karakter falder om. Jeg holder i det hele taget af seriens storladne format, som vi ofte taber i køkkenvasken herhjemme, særligt i tv-serier. Så jeg er på godt 4/6 indtil videre og venter spændt på at se min sønderjyske hjemstavn i flammer de kommende uger.
Det er pudsigt du nævner faren (Lars Mikkelsen) som falder om i pløjemarken, for lige præcis dét skud i slowmotion var SÅ fantastisk flot!!! Vi er virkelig langt over sædvanlig TV-drama standard.
Dog har jeg lagt mærke til en ting; hvorfor ser vi aldrig nogen gå rundt/køre rundt inde i byen/på gaden??? Altså f.eks. hver gang vi ser Monrad, så er han indenfor, næste gang vi ser ham (da han skal tale for Rigsdagen) står han i en port som næsten er lukket af, og så til sidst indenfor igen. Faktisk er det kun bønderne og dem på landet vi ser udenfor, aldrig de fine herrer i byen. De er altid indenfor - både Monrad, Heiberg, von Bismarck og Søren Pilmarks karakter (kan ikke lige huske navnet, sorry). Vi ser aldrig hvordan de kommer fra A til B.
F.eks. i Matador ser vi ekstremt mange exteriør scener inde i Korsbæk by og det samme var der i Krøniken, men indtil videre ikke i 1864.