DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er fre apr 19, 2024 9:11

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 191 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 513 Næste
Forfatter besked
Indlæg: man okt 20, 2014 12:55 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør sep 05, 2009 3:22
Indlæg: 573
Geografisk sted: Herning
Ka-Bang skrev:
Jeg er vist lidt mere positivt stemt end flertallet herinde og moderat optimistisk på seriens vegne. Guderne skal vide at jeg ikke er Bornedals største fan - synes stort set ikke han med sin meget konstruerede og beregnende stil har ramt skiven siden Nattevagten. Men jeg er uenig i, at Bornedal ikke vover pelsen i 1864. Prøv lige at følge debatten og kritikken fra politisk hold den seneste uges tid. Grinagtigt i øvrigt når politikere vil lege smagsdommere og diktere en politisk retning og fortolkning i et kunstnerisk værk. Hvad skete der lige med armslængdeprincippet? Og man skulle måske også liiiige se serien færdig, inden man som politiker eller autoriseret meningsmaskine (læs: Carsten Jensen) kommer med en forkromet analyse af politisk tendens i værket. Monrad-karakteren er indrømmet meget karikeret til en start, men der er jo mulighed for at han (som i den historiske virkelighede) hen af vejen får en mere nuanceret holdning til krig og postuleret dansk storhed.

Det er også modigt af Bornedal - og takket være godt skuespil indtil videre vellykket - at lægge den moderne rammefortælling ind over. Men først og fremmest er fotograferingen og hele den visuelle stil i en liga for sig selv og mageløs for en dansk tv-produktion. Tag f.eks. scenen i starten af afsnit 2, hvor Lars Mikkelsens karakter falder om. Jeg holder i det hele taget af seriens storladne format, som vi ofte taber i køkkenvasken herhjemme, særligt i tv-serier. Så jeg er på godt 4/6 indtil videre og venter spændt på at se min sønderjyske hjemstavn i flammer de kommende uger. :)


Det er pudsigt du nævner faren (Lars Mikkelsen) som falder om i pløjemarken, for lige præcis dét skud i slowmotion var SÅ fantastisk flot!!! Vi er virkelig langt over sædvanlig TV-drama standard.

Dog har jeg lagt mærke til en ting; hvorfor ser vi aldrig nogen gå rundt/køre rundt inde i byen/på gaden??? Altså f.eks. hver gang vi ser Monrad, så er han indenfor, næste gang vi ser ham (da han skal tale for Rigsdagen) står han i en port som næsten er lukket af, og så til sidst indenfor igen. Faktisk er det kun bønderne og dem på landet vi ser udenfor, aldrig de fine herrer i byen. De er altid indenfor - både Monrad, Heiberg, von Bismarck og Søren Pilmarks karakter (kan ikke lige huske navnet, sorry). Vi ser aldrig hvordan de kommer fra A til B.
F.eks. i Matador ser vi ekstremt mange exteriør scener inde i Korsbæk by og det samme var der i Krøniken, men indtil videre ikke i 1864.

_________________
DAHF-rating: Billede


Top
   
Indlæg: man okt 20, 2014 13:07 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 08, 2012 22:12
Indlæg: 2296
Ka-Bang skrev:
Men jeg er uenig i, at Bornedal ikke vover pelsen i 1864.

Der er intet modigt i at spilde penge på en tv-serie, som er gennemsyret af selvhøjtidelighed kombineret med en leflen til laveste fællesnævner. Manuskriptet er decideret ringe skruet sammen og skuespillerne vælter rundt i hver deres overspillede rolle (enkelte undtaget). Hvis det er modigt at lave noget, der er så kønsløst at det bliver kritiseret, havde det så ikke været mere modigt at hæve niveauet for historien, sætte lidt flere seere af og så tage sine tæsk for at være lidt mere finkulturel uden at ende som en smagløs sovs til frikadellerne? Andet afsnit var bedre end det første (der skulle heller ikke meget til), men der er altså langt fra 1864 til Krøniken eller Matador, hvilket man som minimum burde sigte efter. Det smager mere og mere af Gøngehøvdingen og det er skudt helt forbi for en serie fra 2014.

At de danske politikere snakker sigøjnere og den danske sangskat har intet med den saglige kritik af serien at gøre. Alle gode historier starter med et skudsikkert manus, og allerede her er Bornedal milevidt efter hovedparten af samtlige danske tv-serier. Det er heldigt, at han har haft økonomi til at pakke det smukt ind, for ellers havde talentløsheden som forfatter og instruktør (af ellers dygtige skuespillere) stukket endnu mere ud.

_________________
The artist formerly known as Konigsberg


Top
   
Indlæg: man okt 20, 2014 13:43 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre apr 11, 2008 13:50
Indlæg: 1490
Geografisk sted: midtjylland
Fantastisk flotte billeder, men helt ærligt: hvad skal scenerne med høloftet og koen i henholdsvis 1. og 2. afsnit gøre godt for. Utroligt en eller anden ikke har foreslået at serien kunne være præcis lige så god/dårlig hvis de var blevet klippet ud/aldrig optaget...

_________________
"When I'm with you baby, I go out of my head"


Top
   
Indlæg: man nov 03, 2014 14:34 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7955
Efter en udmattende børnefødselsdag i går kunne jeg slet ikke overskue at skulle lege 1864 med Bornedal - men det lyder som om, der endelig skete lidt mere i gårsdagens afsnit?

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: man nov 03, 2014 14:38 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs apr 12, 2005 9:48
Indlæg: 5286
Det eneste der fungere i 1864 er de rigtig flotte billeder, resten er elendigt dilettantteater - jeg er stået af...

_________________
Hvad ser jeg i 2019? Klik her.
Hvad så jeg i 2018? Klik her.
Hvad så jeg i 2017? Klik her.

Pssst! Læs med på Sørensen Exploitation Cinema (2011-2018)


Top
   
Indlæg: man nov 03, 2014 15:16 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man aug 23, 2010 14:45
Indlæg: 2085
Geografisk sted: The road
Der kom lidt længe ventede krigshandlinger i gårsdagens afsnit. Der er ganske få udmærkede præstationer, mens ellers må jeg give Rammy ret og sige det er noget elendigt dilletantteater.

Nu har jeg holdt halvdelen ud, så jeg ser 100% de sidste afsnit - jeg har trods alt set noget der er værre.

Den nutidige historie kan jeg stadig ikke se meningen med, men håber at blive positiv overrasket senere.

På nuværende tidspunkt bliver det ikke en serie jeg kommer til at anbefale, men hvis man allerede har set de første 3 afsnit kan man jo ligeså godt tage de sidste med. Det tyder på at det er nu der kommer lidt spænding og krig.

_________________
Årets Film 2012
Alle film set i 2013
Alle film set i 2012


Top
   
Indlæg: man nov 03, 2014 15:44 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Jeg hænger også på endnu - og kommer også til, at se det færdigt selvom jeg på ingen måde er euforisk. Det skal dog siges, at 4. afsnit var det klart bedste so far med nogle fejende flotte krigssekvenser. Selve tilbagetrækningen fra Dannevirke var også imponerende og jeg glæder mig til, at det for alvor foldes ud ved Dybbøl.

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: man nov 03, 2014 15:50 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man aug 04, 2003 12:54
Indlæg: 20535
Geografisk sted: Frederikshavn
Jeg kæmper også for at hænge på. Det er flot, men ret kedeligt og mange spiller som om de var på et teater. Og hvorfor må vi ikke se nogle kampe?! Vi skal kun se konsekvensen af krigen og lidt krig set langt fra.

_________________
En del af "De Gnavne Filmnørder" http://dgfn.dk

Hands off the compression button, music industry!
Hands off the DNR button, Blu-Ray producers!
Films are supposed to have grain!

https://twitter.com/Kristofferabild


Top
   
Indlæg: man nov 03, 2014 15:56 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7955
Hvis bare dramaet fungerer, har jeg det egentlig ok med, at der ikke er så mange krigsscener. Dem har vi alligevel set før og sikkert bedre end Bornedal kunne lave dem :)
Hvis bare dramaet fungerer.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: man nov 03, 2014 16:06 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs jan 30, 2001 2:01
Indlæg: 27264
Jeg er aldrig kommet i gang. Det blev 5. sæson af Walking Dead i stedet for :D


Top
   
Indlæg: man nov 03, 2014 17:07 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre apr 11, 2008 13:50
Indlæg: 1490
Geografisk sted: midtjylland
wigant skrev:

Den nutidige historie kan jeg stadig ikke se meningen med, men håber at blive positiv overrasket senere.



Måske spillefilmsudgaven kunne blive nogenlunde, hvis bl.a. ovenstående blev klippet HELT ud.

_________________
"When I'm with you baby, I go out of my head"


Top
   
Indlæg: man nov 03, 2014 17:19 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør okt 02, 2010 21:17
Indlæg: 382
vclarke skrev:
wigant skrev:

Den nutidige historie kan jeg stadig ikke se meningen med, men håber at blive positiv overrasket senere.



Måske spillefilmsudgaven kunne blive nogenlunde, hvis bl.a. ovenstående blev klippet HELT ud.


Jeg synes den nutidige historie er okay. Hun bearbejder sin sorg ved at tage hånd om "den gamle tosse", og får sat sin egen situation op imod det hun læser af erindringerne i bogen. Det er da ganske fint :)

Jeg er i det hele taget ret tilfreds med 1864 indtil videre, og så gør det ikke så meget for mig, om historien er "ægte", (der er jo drama på de sociale medier, over at Bornedal måske ikke holder sig helt til facts) eller om der bliver digtet lidt. For fanden, det er underholdning søndag aften, ikke en dokumentar :)


Top
   
Indlæg: man nov 03, 2014 17:22 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man aug 04, 2003 12:54
Indlæg: 20535
Geografisk sted: Frederikshavn
vclarke skrev:
wigant skrev:

Den nutidige historie kan jeg stadig ikke se meningen med, men håber at blive positiv overrasket senere.



Måske spillefilmsudgaven kunne blive nogenlunde, hvis bl.a. ovenstående blev klippet HELT ud.


Helt enig. Kill your darlings! Der er for mange forløb og personer, og det gør at man aldrig rigtig bliver følsesmæssigt involveret i noget af det!

_________________
En del af "De Gnavne Filmnørder" http://dgfn.dk

Hands off the compression button, music industry!
Hands off the DNR button, Blu-Ray producers!
Films are supposed to have grain!

https://twitter.com/Kristofferabild


Top
   
Indlæg: man nov 10, 2014 10:40 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Billede

Afsnit #5 var, ligesom afsnit #4, klart seriens bedste so far. Finally er der fokus på krigens desperation og de mange fejldispositioner der bliver begået i denne sammenhæng. Rømningen af Dannevirke og Slaget ved Sankelmark var begge flot beskrevet (med en enkelt brøler eller to undervejs. Især Søren Mallings jedi mind tricks var en overraskelse! WTF!?). Københavneriet med de Meza shaming og udnævnelsen af den totalt uerfarne Gerhardt (som ikke engang var med til krigsrådet) er også yderst interessant og er med til at opbygge suspense op til de tre afsluttende afsnit der omhandler nedslagtningen i Dybbøl.

Rart, at serien ENDELIG har fået det løft vi har sukket efter. Det er langt fra, at være den perfekte serie, men de sidste par afsnit gør mig fortrøstningsfuld. Jeg tror afsnit #6 bliver voldsomt godt, og så peaker det hele i et par episke afsnit #7 og #8 (ok, jeg er måske jubel-optimist).

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: man nov 10, 2014 10:47 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man aug 23, 2010 14:45
Indlæg: 2085
Geografisk sted: The road
Ha ha - jeg troede det var løgn da Troels Malling startede på "These aren't the danish soldiers you're looking for"..

OK afsnit. Jeg kan stadig sagtens undvære den nutidige historie, den gør ikke noget for mig - udover at man bliver revet ud af stemningen hver gang der klippes til nutiden.

Jeg er egentlig ligeså optimistisk som DP. Forventer et OK afsnit næste gang, med lidt mere død og ødelæggelse, og så 2 gode afsnit til at slutte det hele af på.

_________________
Årets Film 2012
Alle film set i 2013
Alle film set i 2012


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 191 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 513 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team