DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tirs mar 19, 2024 5:00

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 108 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 58 Næste
Forfatter besked
 Titel: Re: Matador
Indlæg: søn apr 05, 2015 14:29 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
Også de seneste billeder viser, at det gamle crop var mere harmonisk. :)
Men hvad er der lige sket med avisbogstaverne og detaljerne i Rødes blå jakke? :shock:
Det ligner noget, som er blevet spist af DNR. :(


Top
   
 Titel: Re: Matador
Indlæg: søn apr 05, 2015 17:38 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: søn aug 24, 2003 20:14
Indlæg: 2842
Geografisk sted: vestjylland
Spencer skrev:

Måske fordi kameranegativerne er bredere, end en 16mm med optisk lydspor. ;)



Hvis du ser godt efter, kan man se at de film de scanner er med dobbelt perf, altså er formatet 1,33.

Var egentlig godt tilfreds med HD resultatet, men ved nærmer efter tanke :-? . Hvis de har brugt for meget DNR (hvad ikke skulde undre), hvad er så fidusen at have filmfotografen med som "kvalitets stempel" :roll: :roll: :roll: .

_________________
Satan og helvede!


Top
   
 Titel: Re: Matador
Indlæg: søn apr 05, 2015 19:43 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man aug 04, 2003 12:54
Indlæg: 20535
Geografisk sted: Frederikshavn
Spencer skrev:
Også de seneste billeder viser, at det gamle crop var mere harmonisk. :)
Men hvad er der lige sket med avisbogstaverne og detaljerne i Rødes blå jakke? :shock:
Det ligner noget, som er blevet spist af DNR. :(

Mærkeligt, for det var ikke noget jeg lagde mærke til igår.

_________________
En del af "De Gnavne Filmnørder" http://dgfn.dk

Hands off the compression button, music industry!
Hands off the DNR button, Blu-Ray producers!
Films are supposed to have grain!

https://twitter.com/Kristofferabild


Top
   
 Titel: Re: Matador
Indlæg: man apr 06, 2015 10:29 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
dfms skrev:
Hvis du ser godt efter, kan man se at de film de scanner er med dobbelt perf, altså er formatet 1,33.

Double perf på Arriflex, som blev brugt på Matador, er 1,37:1 - ikke 1,33:1, men så vigtigt er det nok ikke, hvor meget negativ de havde til rådighed, men mere hvordan den endelige framing er bedst.
Der er jo guidelines i viewfinderen, hvor 1,33:1 er markeret, og man må forvente at disse er brugt, når serien er tiltænkt tv.

http://cinematography.net/edited-pages/ ... Ratios.htm

"Here are the specs for Arri std / super 16 formats (I'll not mention any others)

STD 16 :

Camera aperture 10.3mm x 7.5mm ( 1:1.37 )

1:1.66 and 1:1.85 etc will be cropped from this.

Standard TV Transmission : 9.35mm x 7.0mm ( 1:1.33 )"



Når man "zoomer ud", ved at vise mere i siderne, så mister man noget af nærheden i de scener, hvor det oprindeligt er framet lige til kanten.
Når lidt af top og bund beskæres væk, så giver det i nærbillederne også en tydeligt forkert framing.
Sikkert pindehuggeri, men jeg vil fortrække den oprindelige framing, men med de nye farvekorrektioner og renere billede, hvis den mulighed findes.
Det gør den så ikke, desværre. :(

Flere af de scener, hvor man pludselig er lidt længere fra, synes jeg har lidt "peeping Tom" og "the making of", over sig.
Man kigger med, uden helt at være der.


Top
   
 Titel: Re: Matador
Indlæg: man apr 06, 2015 11:11 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons aug 26, 2009 13:49
Indlæg: 1306
dfms skrev:
Var egentlig godt tilfreds med HD resultatet, men ved nærmer efter tanke :-? . Hvis de har brugt for meget DNR (hvad ikke skulde undre), hvad er så fidusen at have filmfotografen med som "kvalitets stempel" :roll: :roll: :roll: .

Jeg tror ikke, man skal bruge njhansens i øvrigt meget illustrative screencaptures til andet end eksempler på cropping. Hvad angår billedets detaljer er der givetvis gået meget tabt ved resizing, komprimering osv.

Jeg er ret sikker på, at man rent faktisk kunne læse indholdet avisens indhold i den pågældende scene (jeg rejste mig faktisk og gik tættere på for at efterprøve det. Og der var ingen problemer)! Så bare rolig, der var faktisk en hel del detaljer tilstede - også i beklædningsgenstandes tekstur og mønstre, selv om der overordnet måske var anvendt en anelse for meget DNR til at have bevaret 16mm formatets filmkorn og stoflighed. Overordnet synes jeg egentlig, restaureringen var ret vellykket.

Men det er lidt ærgerligt, at der synes at være en udbredt angst for sorte søjler i siden af billedet. For snart mange år siden lemlæstede Nordisk Film jo gamle klassikere som Ditte Menneskebarn og Besættelse ved at croppe dem fra Academy til 16:9. Man skulle tro, at de var kommet over den slags børnesygdomme - specielt efter nogle kritiske indlæg i pressen som medførte, at de måtte lave en ny udgave af Ditte Menneskebarn.

Der er dog sket en del siden dengang mht. udbredelsen af HD, og det er måske derfor, vi alligevel vil få mere og mere Academy materiale beskåret til 16:9. Det er dog godt, at de med Matador ikke er gået "hele vejen" til 1.78:1, men har holdt sig inden for det mere rimelige format på ca. 1.66:1. Derved bliver resultatet ikke en total katastrofe. Academy havde dog været endnu bedre.


Top
   
 Titel: Re: Matador
Indlæg: man apr 06, 2015 11:29 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør apr 12, 2003 1:01
Indlæg: 12716
Geografisk sted: Miskatonic University
hitchcock.dk skrev:
dfms skrev:
Var egentlig godt tilfreds med HD resultatet, men ved nærmer efter tanke :-? . Hvis de har brugt for meget DNR (hvad ikke skulde undre), hvad er så fidusen at have filmfotografen med som "kvalitets stempel" :roll: :roll: :roll: .

Jeg tror ikke, man skal bruge njhansens i øvrigt meget illustrative screencaptures til andet end eksempler på cropping. Hvad angår billedets detaljer er der givetvis gået meget tabt ved resizing, komprimering osv.

Jeg er ret sikker på, at man rent faktisk kunne læse indholdet avisens indhold i den pågældende scene (jeg rejste mig faktisk og gik tættere på for at efterprøve det. Og der var ingen problemer)! Så bare rolig, der var faktisk en hel del detaljer tilstede - også i beklædningsgenstandes tekstur og mønstre, selv om der overordnet måske var anvendt en anelse for meget DNR til at have bevaret 16mm formatets filmkorn og stoflighed. Overordnet synes jeg egentlig, restaureringen var ret vellykket.


De to Matador-udgaver er hentet fra DRs hjemmeside. De er i 480p og screenshottene er taget med funktionen i VLC Media Player.

_________________
How does it feel to have a wacko for a son?

njhansen på Letterboxd

La collezione


Top
   
 Titel: Re: Matador
Indlæg: man apr 06, 2015 11:38 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
Der er specielt to scener, som jeg synes lider under den nye beskæring.

1. Scenen, hvor Skjold Hansen er anmasende overfor Bankdirektør Varnæs, og man er på lidt længere afstand, end tidligere.
Her virker scenen mindre intens.

2. Scenen hvor Mads Skjern fortæller byrådsmedlemmet omkring fordelene ved at der kommer nye arbejdspladser i byen, og her går man tættere på Mads Skjerns ansigt i højdebeskæringen, så han virker ondere - på kanten til karikeret.

Disse to scener mener jeg er skadet, uden dog at være ødelagt helt. :)

Så er der andre scener i køkkenet, f.eks. hvor Røde spiser kyllingelår og Laura vimser rundt og snakker.
Her giver det brede format somme tider noget ekstra, som ikke er en ulempe, efter min mening.


Top
   
 Titel: Re: Matador
Indlæg: man apr 06, 2015 13:24 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: søn aug 24, 2003 20:14
Indlæg: 2842
Geografisk sted: vestjylland
Sådan har de (øde)lavet det:

Billede

Røde streg er det kameraet har filmet, den grønne er det udsnit der er vist på tv (1.33:1). Den blå er så det der er lavet til HD (1.66:1).

_________________
Satan og helvede!


Top
   
 Titel: Re: Matador
Indlæg: man apr 06, 2015 13:33 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
@dfms

Det er vist lidt værre, end det du viser der, hvis man skal tro de screenshots, på forrige side.
Scenen ved bordet, hvor Varnæs holder tale, er strukket lidt i bredden, så oberstens hoved er deformeret. :roll:


Top
   
 Titel: Re: Matador
Indlæg: man apr 06, 2015 14:05 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: søn aug 24, 2003 20:14
Indlæg: 2842
Geografisk sted: vestjylland
Hvis det er rigtig, så er filmfotografen både blind og døv på begge øre.

_________________
Satan og helvede!


Top
   
 Titel: Re: Matador
Indlæg: man apr 06, 2015 17:37 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
Jeg har lige tjekket den onlineversion af det restaurerede afsnit, som ligger på DRs hjemmeside, og på min skærm ser billedet ud præcis som det screenshot njhansen har lagt op.
Beklager. :(

Hvis den ser sådan ud på Blu-Ray, så springer jeg den udgivelse over.


Top
   
 Titel: Re: Matador
Indlæg: man apr 06, 2015 18:31 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør apr 12, 2003 1:01
Indlæg: 12716
Geografisk sted: Miskatonic University
Spencer skrev:
Jeg har lige tjekket den onlineversion af det restaurerede afsnit, som ligger på DRs hjemmeside, og på min skærm ser billedet ud præcis som det screenshot njhansen har lagt op.
Beklager. :(

Hvis den ser sådan ud på Blu-Ray, så springer jeg den udgivelse over.


Screenshots er fra online-versionerne på DRs hjemmeside, som jeg skrev tidligere - jeg har ikke rettet (resizet/komprimeret) på noget og jeg har uploadet de rå screenshots.

_________________
How does it feel to have a wacko for a son?

njhansen på Letterboxd

La collezione


Top
   
 Titel: Re: Matador
Indlæg: man apr 06, 2015 18:49 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
Det er trist, trist, trist. :cry:

Jeg fik lige et lille flashback, til episoden med den danske Criterionudgivelse, af Roman Polanskis "Repulsion".
Den var selvfølgelig det mest ekstreme eksempel på inkompetence i filmudgivelse. :shakehead:


Top
   
 Titel: Re: Matador
Indlæg: man apr 06, 2015 19:57 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons aug 26, 2009 13:49
Indlæg: 1306
njhansen skrev:
De to Matador-udgaver er hentet fra DRs hjemmeside. De er i 480p og screenshottene er taget med funktionen i VLC Media Player.

Tak for at præcisere det. Så forstår jeg det bedre. Det siger ikke så meget om kvaliteten af den 720p transmission, jeg og mange andre overværede i forgårs. Men mht til billedbeskæring er er det selvfølgelig spot on.


Top
   
 Titel: Re: Matador
Indlæg: man apr 06, 2015 21:04 
Offline

Tilmeldt: ons sep 05, 2007 23:56
Indlæg: 250
Geografisk sted: København
Spencer skrev:
Jeg har lige tjekket den onlineversion af det restaurerede afsnit, som ligger på DRs hjemmeside, og på min skærm ser billedet ud præcis som det screenshot njhansen har lagt op.
Beklager. :(

Hvis den ser sådan ud på Blu-Ray, så springer jeg den udgivelse over.


DR tv er ikke i HD.


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 108 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 58 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team