DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er fre apr 19, 2024 21:22

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 81 indlæg ]  Gå til side 1 2 3 4 5 6 Næste
Forfatter besked
Indlæg: søn aug 12, 2007 3:23 
Offline

Tilmeldt: ons jul 25, 2001 1:01
Indlæg: 8507
Geografisk sted: København
Jeg elsker at lave top 10ere, og den seneste syntes jeg, at jeg ville dele med jer, så vi kunne få en diskussion i gang om de bedste tv-serier EVER ifølge DAHF-brugerne. Nedenfor følger mit indlæg og min top 10 - håber at se jeres og med en masse gode argumenter. :thumb:

Fra Fragglerne til Simpsons: Ferietid er top 10-tid, og her følger mine subjektivt udvalgte favoritserier på tv igennem tiderne. Listen er resultatet af timevis af svære overvejelser og dræbte darlings, og eksempelvis smerter det mig stadig, at der ikke blev plads til den skrupskøre Scrubs, guilty pleasures som Batman-serien fra 60erne og Beverly Hills 90210 (som 90% af min ungdomsår gik med at se), samt krimiserier som Columbo og En sag for Frost. Ydermere skal det nævnes, at jeg (endnu) ikke har fået set nok af forholdsvist kritikerroste serier som bl.a. Deadwood, The Sopranos og Carnivale til at tage dem med i betragtning.

10. Fraggle Rock. Skabt af Jim Henson. Essentiel del af ethvert barns opvækst – i hvert fald min! Serien om fragglerne er mere charmerende og fabulerende end noget andet den geniale Henson har stået bag, og jeg synger stadig i en alder af snart 23 år gerne med på ”danse dagen lang, bekymre sig en anden gang”, når livets mening skal opsummeres.

9. Sex and the city. Skabt af Darren Star. Morsom, medrivende og på alle måder fabulous serie, som nok mest er for kvinder og bøsser, men som vi heteroseksuelle mænd også kan nyde og lære noget af. Et godt tidstypisk billede på den moderne singletilværelse i storbyen, krydret med vid og bid, fortræffelige skuespillere og et uimodståeligt humoristisk overskud.

8. 24. Skabt af Joel Surnow m.fl. Hæsblæsende og nervepirrende action-underholdning, som sagtens kan argumenteres for at være neokonservativt beredskabspropaganda, men hvad gør det, når den ene cliffhanger efterfølger den anden på ekstremt spændende vis?

7. Band of Brothers. Skabt af Steven Spielberg og Tom Hanks. Glem de dusinvis af 2. verdenskrigsfilm, som forsøger at videregive den utaknemmelige soldatertilværelse under umenneskelige forhold i det største blodbad, verden har set. For i mine øjne er Band of Brothers både i sit episke format og slående persongalleri bedre og mere indlevende end de fleste af disse film til sammen. Noget af det flotteste nogensinde vist på tv.

6. Dallas. Skabt af David Jacobs. Uden tvivl en guilty-pleasure, men i mine øjne er denne serie moderen til alle sæbeoperaer og så spækket med herlige intriger, at den er sindssygt svær at slippe, når man først er fanget. Og – ikke at forglemme – kan den også prale af verdens vel nok bedste villian ever i Larry Hagmans fortrinlige J.R.!

5. Riget. Skabt af Lars von Trier. Djævelsk underholdende, teknisk innovativ og velspillet selvudråbt venstrehåndsarbejde fra von Trier, der med egne ord blot ville lave ”en moderne Matador, tilført lidt gys, grin og soap”. Det lykkedes til fulde. Mit navn er Søren Langelund, jeg ønsker Dem en fortsat god aften og skulle De som jeg blive draget af Riget, så husk at være vel beredt på at tage det gode med det onde.

4. Friends. Skabt af Marta Kauffman, David Crane og Kevin Bright. Kvantitativt den serie, jeg nok har spenderet mest tid sammen med, og uden tvivl min favorit-sitcom. Lad bare kultursnobberne have deres Seinfeld i fred, for Friends nærmer sig komisk perfektion og kan med sine hele seks interessante hovedfigurer prale af det bedst sammensatte ensemble i tv-historien. Bedre venner kan man ikke købe sig til.

3. Matador. Skabt af Lise Nørgaard og Erik Balling. Intet mindre end et dansk kulturklenodie og ikke det mindste overvurderet. Vi kender den alle til hudløshed, men bliver alligevel ved med at elske den, og man kunne og burde skrive afhandlinger om seriens dramatiske såvel som komiske, historisk indførende og nationalt samlende kvaliteter. Det er en treer, Kvik!

2. The West Wing. Skabt af Aaron Sorkin. ”Walk-and-talk”-tracking shots så man får åndenød spundet omkring den mest velskrevne, åndrige og endeløst tempofyldte dialog giver West Wing den mest fortættede dramatik, man kan forestille sig. Som seer får man et nærmest skræmmende ambitiøst og indsigtsfuldt indblik i verdens vel nok mest interessante arbejdsplads’ dagligdag, og bundlinjen viser en decideret overlegent fremragende serie, som fortjener hver og én af dens rekordmange 26 Emmy-priser.

1. Simpsons. Skabt af Matt Groening. Vi startede listen med animation og vi slutter med animation. For tv-historiens sjoveste, mest vanvittige familie hedder Simpson til efternavn, der med et imponerende højt niveau siden slut-80erne og en virkelyst til at eksperimentere og udfordre mediet uden at miste sin crazy-humoristiske kerne simpelt hen er unikt. Homer og co. er som Mr. Burns ville sige det i enhver henseende eeeexcelent, og lad os slutte med et af tusindvis af geniale citater fra serien:
Homer: Aw, twenty dollars! I wanted a peanut!
Homer's Brain: Twenty dollars can buy many peanuts!
Homer: Explain how!
Homer's Brain: Money can be exchanged for goods and services!
Homer: Woo-hoo!

_________________
SØREN LANGELUND >>>
http://soeren.langelund.com | Criticker-profil | Comoyo-artikler | CinemaZone-anmeldelser og artikler | YouTube-profil


Top
   
Indlæg: søn aug 12, 2007 8:58 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs mar 22, 2005 11:54
Indlæg: 7733
Geografisk sted: Face down in the muck...
Jeg vil da gerne lige skyde Twin Peaks og From the Earth to the Moon ind i gamet her. Og så kan du godt give 24 smølfesparket for min skyld. Jeg har ikke set Sex and the City, West Wing. Jeg er heller sikker på at fragglerne fortjener en plads må jeg sige.

og hvis vi inkluderer dokumentarserier, skal Planet Earth og Life of Mammals ihvertfald også have en plads. Evt også Michael Palin: From Pole to Pole.

_________________
Mikkel | @selsoe | Pakkesporing til iPhone: Trackbox


Top
   
Indlæg: søn aug 12, 2007 9:53 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre nov 18, 2005 19:51
Indlæg: 616
Heya, The Office.

Men det kan jo diskuteres i det uendelige. Det er måske på sin plads, at opdele lidt i katagorier. Jeg mener egentlig, at Riget, som en kort og på alle måder speciel serie, er usamlignlig med Friends, som en ærke-sitcom evighedsserie. Der er også væsentlig forskel på afsnittenes længde.

Glæder mig til Forbrydelsen, og om den kommer i land og går over i historiebøgerne.

_________________
James' unavngivne film- og TV-minder (4)


Top
   
Indlæg: søn aug 12, 2007 11:53 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons jun 13, 2007 22:45
Indlæg: 618
Geografisk sted: 8000 - Århus C
:shock: Hvor er Firefly henne på den liste? Jeg spørger bare! ;)
Fraglerne, Dallas, riget og Matador vil jeg nok mene kan diskuteres.. Nok ikke noget jeg ville smide i en top 10 i hvert fald :)

Istedet for en decideret top 10 vil jeg bare skrive nogle af de gode TV-serier - jeg vil ikke mene at man kan lavede deciderede toplister, når TV serierne strækker sig over så mange kategorier. Listen er i tilfældig rækkefølge.

Simpsons - Siger lidt sig selv.. Woohoo!
Futurama - For at blive i Matt Groenings fodspor - Futurama er den geniale animationsserie, hvor vi følger de 7 medlemmer af Planet Express fragtselskabet - Bender(Robot med hang til dovenskab, vold, bøjning, alkohol og cigarere), Leela(med kun et øje), Fry(som ved et uheld blev fragtet 1000 år ud i fremtiden), Zoidberg(en bumset krebselignende ting), Amy, Hermes(Beaukrat med stort B) og Farnsworth(sindsyg professor). Humor på højt plan!
Friends - Alle kender serien - kræver heller ingen forklaring
Firefly - To ord. Køb den!! Jeg ved godt det her er farligt at sige, men det her er nok en af de absolut mest geniale TV serier nogensinde, og min personlige ynglingsserie. Humor, storyline, udvikling - En perfekt serie lavet af Joss Whedon(vi mangler en worship smiley). Handlingen er sat i fremtiden, og hovedpersonerne flyver i et gammelt rumskib. Nogle af hovedpersonerne har kæmpet for "the independents" - en kamp de tabte imod "The Alliance". Jeg skal nok stoppe med at sige mere om serien, men lad mig slutte af med at sige at hovedpersonerne ikke er specielt autoritetstro :)
Battlestar Galactica(den nye) - Endnu en sci-fi serie, dog i en helt anden genre end Firefly. BSG er.. fiktions dokumentar - i mangel af bedre. Der er ingen planlagt humor, og serien er meget tung at se til at starte med. Men handlingen er genial, og det samme er personerne, samt personudviklingen. Jeg vil _ikke_ anbefale at man ser et par afsnit for at se om det er noget man kan lide, for serien kræver at man ser en del før man rigtig kan forstå/værdsætte det. Husk i øvrigt at få set miniserien/piloten, før du begynder på første sæson.

Derudover vil jeg også anbefale at se TV serier som Seinfeld, 24, Alias og Lost - Også rigtig gode TV serier.

Der findes egenlig ekstremt mange gode TV serier - og jeg kan anbefale alle dem jeg har skrevet. Men kender du ikke Firefly, er det nok den TV serie jeg suverent vil anbefale mest.

_________________
Ih ha, man er jo næsten nød til at have en signatur hvis man skal fremvise sin DVDsamling, samt sit lille Billede logo


Top
   
Indlæg: søn aug 12, 2007 12:40 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man jan 21, 2002 2:01
Indlæg: 2157
Geografisk sted: Brande
Her er garanteret glemt nogle, men hvad jeg, lige her inden jeg har fået min morgen(middags)-kaffe, kan ryste ud af ærmet. Så ser min tv-serie top 10 således ud:

1. Farscape
Absolut den fedeste TV-serie ever! Er lige blevet færdig med at gense alle 4 sæsoner på DVD og blev overrasket over HVOR godt det egentlig var.

2. Family Guy
Genial fjollet humor med masser film og tv referencer. Serien er lige præcis så langt ude at den balancerer på kanten til at blive plat men gør det aldrig.

3. Stargate SG-1 / Atlantis
Rigtig god og spændende Sci-fi serie, der har fanget mig fra første afsnit. SG-1 har dog tabt lidt hen af i de sidste sæsoner, men det har Atlantis så sandelig mere vejet op for.

4. Futurama

En taber type der ved at uheld bliver transporteret 1000 år frem i tiden, hvor han stadig er en taber type, men med job på et rumskib og en robot som ven. Det er da ginialt :D

5. Star Trek
Jeg er vild med sci-fi og så kommer man jo ikke uden om Star Trek. Masser af gode karaktere og historier og så kan jeg godt lide at serien er lidt mere intelligent end gennemsnittet. Voyager og The Next Generation er mine favoritter i Star Trek serien

6. Simpsons
Absolut god humor og elsket af alle. Man kan altid grine af et simpsons afsnit. Desværre har mistet rigtig meget de sidste mange sæsoner, derfor ryger den helt ned på en 6. plads

7. C:S:I
Law and Order blandet blandet sammen The Forensics og tilsat et hurtigt tempo så man aldrig keder sig. Genialt og jeg er vild med alle 3 serier

8. My Name is Earl
En forholdsvis ny serie, så lidt vovet at ligge den her ind. Men fortsætter den som den er startet har den klart fortjent en 8. plads.

9. Friends
Ja ikke ligefrem min type serie, men det er rigtig godt skrevet og masser små sjove jokes bare ikke kan lade være med at more sig over.

10. Lost
Jeg hader tv-serier som slutter med cliffhangers! Alligevel er der et eller andet ved mystikken over Lost der har holdt mig fanget. Men jeg brækker mig hvis de skal blive ved med at fortælle halvdelen af historen med flashbacks, det var sjovt de første 3 sæson, nu gider vi ikke mere.



Boblerne:
X-Files
Law and Order
Masters of Horror
American Dad
Scrubs
Myth Busters
The Dead Zone


(Mini serier som Band of Brothers, The Lost Room og lign er ikke taget med I listen)

Glæder mig i øvrigt til at komme igang med det nye Doctor Who og Heroes

_________________
www.moviescreenshot.com - it's all fun and games until someone loses an eye


Top
   
Indlæg: søn aug 12, 2007 14:10 
Offline

Tilmeldt: ons jul 25, 2001 1:01
Indlæg: 8507
Geografisk sted: København
Jeg er godt klar over at Dallas, Fragglerne m.v. er kontroversielle deltagere, men som det måske fremgår har jeg forsøgt at få flere forskellige genrer med og hente serier med ind, som har haft indvirkning på mig i forskellige dele af mit liv. Og husk så det er en SUBJEKTIV liste - det er ikke et forsøg på at sige "det her er de bedste ti serier EVER" - det er bare mine favoritter og de ti serier jeg ville tage med på en øde ø :thumb:

Keep the lists coming gentlemen! :)

_________________
SØREN LANGELUND >>>
http://soeren.langelund.com | Criticker-profil | Comoyo-artikler | CinemaZone-anmeldelser og artikler | YouTube-profil


Top
   
Indlæg: søn aug 12, 2007 14:17 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man jun 21, 2004 10:57
Indlæg: 566
Geografisk sted: Nørrebronx
Here goes:

10. Twin Peaks
9. Scrubs
8. The Wire
7. Carnivale
6. Entourage
5. The Office
4. Deadwood
3. Seinfeld
2. West Wing
1. The Simpsons


Monty Python's Flying Circus ville dele førstepladsen med Simpsons, hvis ikke den mere var en serie af sketches end en fortløbende fortælling.

Derudover honorable mentions til bl.a. Allo, Allo, Black Adder, Fawlty Towers, Family Guy og Band of Brothers.

Subject to change any day, any time... :)

_________________
"The secret? I don't know... I guess you've just gotta find something you love to do and then... do it for the rest of your life. For me, it's going to Rushmore."

foto :: Kenneth McNeil Photography
film :: Criticker
musik :: Last.fm


Top
   
Indlæg: søn aug 12, 2007 14:31 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs mar 23, 2004 18:37
Indlæg: 2383
Søren Langelund skrev:
og de ti serier jeg ville tage med på en øde ø :thumb:



Det gjorde det straks nemmere at forholde sig til ;)

Søren Langelund skrev:
Keep the lists coming gentlemen! :)


Jeg tillader mig nu at springe med alligevel :? ;)

Det var ikke nemt, men lige nu ser det således ud. Jeg skal nok have glemt nogle.

- The Nanny
- Band of Brothers
- Gilmore Girls
- The Nanny
- Muppet Show (serie??)
- Tornfuglene
- Frasier
- Twin Peaks
- Friends
2. Pride and Prejudice
1. Matador

Rækkefølgen er, næsten, tilfældig.

De fire populære S'er: Simpsons, Scrubs, Seinfeld og Sex and the City har jeg faktisk aldrig set. Lad tomaterne falde.

_________________
Serier set i 2015
"Always be a first-rate version of yourself, instead of a second-rate version of somebody else." - Judy Garland
"Ej, Elin, nu har jeg brugt en hel eftermiddag." || "Frankly my dear, I don't give a damn"


Senest rettet af Darcy man aug 13, 2007 11:16, rettet i alt 1 gang.

Top
   
Indlæg: søn aug 12, 2007 14:46 
Offline

Tilmeldt: ons jul 25, 2001 1:01
Indlæg: 8507
Geografisk sted: København
Darcy skrev:
2. Pride and Prejudice


Hov - den havde jeg helt glemt :D!.. Ikke at den ville komme med i min top 10, men fremragende er den :thumb:

og.. ja, en ikke-subjektivt top 10 ville i mine øjne ikke give den store mening, da der som nævnt i dén grad bliver blandet mange forskellige genrer, typer m.v. Toplister er som udgangspunkt ret uinteressante IMHO, hvis ikke den har det subjektive islæt med mindre den er udarbejdet af flere, mere kompetente kendere med et større arbejde bag end der her er tale om :)

_________________
SØREN LANGELUND >>>
http://soeren.langelund.com | Criticker-profil | Comoyo-artikler | CinemaZone-anmeldelser og artikler | YouTube-profil


Top
   
Indlæg: søn aug 12, 2007 15:14 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man jun 21, 2004 10:57
Indlæg: 566
Geografisk sted: Nørrebronx
Darcy skrev:
De fire populære S'er: Simpsons, Scrubs, Seinfeld og Sex and the City har jeg faktisk aldrig set. Lad tomaterne falde.


*Smider en tomat.*

Hvordan kan man ikke have set Simpsons? :?

Det minder mig jo om de spæde dage på film- og medievidenskab, hvor der fandtes mennesker, der ikke havde set Star Wars. Troede man fik Star Wars, Simpsons o.l. ind intravenøst? Sammen med modermælken, McD-menuen og litervis af Coca-Cola. I [heart] USA.

_________________
"The secret? I don't know... I guess you've just gotta find something you love to do and then... do it for the rest of your life. For me, it's going to Rushmore."

foto :: Kenneth McNeil Photography
film :: Criticker
musik :: Last.fm


Senest rettet af Kenneth McNeil søn aug 12, 2007 15:17, rettet i alt 1 gang.

Top
   
Indlæg: søn aug 12, 2007 15:55 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons okt 29, 2003 10:57
Indlæg: 4772
Geografisk sted: Nordjylland
Hmm 10 serier jeg synes er rigtig gode, dog uden at dele dem ind i top 10, det kan jeg bare ikke :)

:D Simpsons
:D Heksene fra Warren manor
:D Alletiders barnepige
:D Alle elsker Raymond
:D Venner
:D CSI
:D CSI NY
:D CSI Miami
:D The Muppet Show
:D (tæller Timon og Pumbaa?) eeelllssskkkeerrr den, ellers så :
:D The Medium

_________________
Movies for me :)

Min dvd-samling


Top
   
Indlæg: søn aug 12, 2007 16:13 
Offline

Tilmeldt: ons jul 25, 2001 1:01
Indlæg: 8507
Geografisk sted: København
Hvad sker der for jer pigers kærlighed til the Nanny :??

Er den ikke dels for intelligensfornærmerende, dels for patriarkalsk for jer intelligente, moderne kvinder :P ?

_________________
SØREN LANGELUND >>>
http://soeren.langelund.com | Criticker-profil | Comoyo-artikler | CinemaZone-anmeldelser og artikler | YouTube-profil


Top
   
Indlæg: søn aug 12, 2007 16:32 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons okt 29, 2003 10:57
Indlæg: 4772
Geografisk sted: Nordjylland
Man kan sagtens være intelligent og kunne lide The Nanny :)

Nu er det jo ikke ligefrem fordi Simpsons eller Scrubs er de mest vise serier, nogle serier kan man bare koble af fra, og serien er jo god og gammel :)

_________________
Movies for me :)



Min dvd-samling


Top
   
Indlæg: søn aug 12, 2007 16:50 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs mar 28, 2006 15:39
Indlæg: 5369
En Top 10 gider (kan jeg) ikke lave men smider her et par lunser engelsk humør-kød mere i en alt for amerikansk-krydret gryde:

Black Books (alletiders bedste 'sitcom'. Svært at gøre bedre.)
Father Ted
Bottom (Eddie Hitler & Richard Richard. Voldelig måske til tider lidt 'plat' humor, men det er skidesjovt)


Top
   
Indlæg: søn aug 12, 2007 17:49 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors feb 05, 2004 23:53
Indlæg: 34
Geografisk sted: Odense
Det er faktisk ikke særlig nemt at lave en top 10 liste over tv-serier. Jeg holder meget af serier - og der er virkelig mange gode, men hvis man skal prøve at lave en top 10 (nok mest nyere serier, da de ligger fremme i hukommelsen)

10. Hustle - britisk serie som svindlere. Gode skuespillere, og rigtig godt skrevet.
9. Matador (ja, ved godt den ikke er helt ny) - det er jo dansk når det er bedst.
8. Deadwood - Western når det er bedst!
7. Greys Hvide Verden - Ok, Kathrine Heigl i lægeuniform - det i sig selv skulle sikre den en plads :D ! Men serien fortæller mange gode historier, man komme ind i karaktererne, der er drama, action og blod...
6. Heroes - Efter at have set første sæson tegner den jo rigtig flot. Det kan være lidt tideligt at sætte den på en top 10, men jeg håber den holder kvaliteten de mange år den kommer til at kører.
5. Battlestar Galactica (2003 og frem) - Rigtig flot serie, som helt klart fortjener en top 10 plads.
4. Gilmore Girls - Genial serie der har lidt af det hele - og humor i verdensklasse.
3. American Dreams - Hvordan kan den ikke være nævnt endnu? Fantastisk skuespil, historier, musik - desværre droppet efter bare 3 sæsoner.
2. Veronica Mars - skøn detektivserie, high school drama, Kristen Bell (meget vigtigt), spænding og fanger lige fra afsnit et!
1. West Wing - Sorkins serie er bare et mesterværk. Og det var hans nye Studio 60 nu også, men den fik bare aldrig lov til at komme rigtig igang - men se den også! Ved ikke hvor mange gange jeg har set den serier efterhånden, men det er ikke så lidt...

Dertil er der mange andre som jeg holder meget af - men serier (gode, rigtig gode) som Star Trek og Stargate har desværre også en del afsnit som man gerne springer over efter have set dem et par gange - men ville helt klart være på de kommende pladser, sammen med Lost, Alias, Knight Rider, How I Met Your Mother, Roswell, Las Vegas, Venner, Weeds, Jericho, Eureka, Sanctuary... følger virkelig med i for mange serier efterhånden - men de er jo alle så gode :)

_________________
DVD samlingen >> ... og ja jeg har Speed 2 (den er nemlig slet ikke så dårlig!)
filmfredag.dk >> codename: rah


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 81 indlæg ]  Gå til side 1 2 3 4 5 6 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team