DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er fre mar 29, 2024 1:11

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 147 indlæg ]  Gå til side 1 2 3 4 510 Næste
Forfatter besked
 Titel: Ørnen
Indlæg: søn okt 10, 2004 12:18 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør jan 05, 2002 2:01
Indlæg: 10106
Geografisk sted: Hvidovre
I aften begynder DR's nye krimiserie Ørnen. I første episode oprettes der i Danmark - ikke ulig de seneste tiltag i virkelighedens verden - en særlig afdeling under Rigspolitiet for grænseoverskridende, organiseret kriminalitet. Afdelingen etablerer, med udgangspunkt i den fælles nordiske kulturbaggrund, hurtigt et samarbejde med lignende myndigheder i Sverige, Norge og Finland.

Hovedrollen som efterforskningsleder Hallgrim Hallgrimsson udfyldes af Jens Albinus. Andre medvirkende er Ghita Nørby, Steen Stig Lommer, David Owe, Marina Bouras og Janus Bakrawi. Manuskript: Mai Brostrøm og Peter Thorsboe. Instruktion: Niels Arden Oplev.

Afsnit 1: Vicekriminalinspektør Hallgrim Ørn Hallgrimsson, kaldet Ørnen, er på vej hjem til Island, til sin mors dødsleje, da hans fly bliver tilbageholdt i Københavns Lufthavn. En politimand er fundet myrdet, og hans pistol og identifikationskort er forsvundet og skal tilsyneladende bruges i forbindelse med en flykapring - Hallgrim må lede efterforskningsarbejdet. Samtidig er Thea Nellemann, som nyudnævnt politimester for Rigspolitiets nye afdeling for grænseoverskridende, organiseret kriminalitet ved at sammensætte sin gruppe, men mangler Hallgrims ansøgning til jobbet som efterforskningsleder - og det er ham, hun vil have.

Det lyder lidtsom en skandinavisk Rejseholdet, og jeg har store forventninger til kvaliteten. DR plejer at kunne levere varen. Læs mere om Ørnen hos DR og se Ørnen i aften kl. 20.00. Det skal jeg.

_________________
Ex-filmnørd - nu mest af alt bare lost in space... Men stadig THX-certificeret på Dahf's Markedsplads :thumb:


Top
   
 Titel: Re: Ørnen
Indlæg: søn okt 10, 2004 12:45 
Offline

Tilmeldt: ons jul 25, 2001 1:01
Indlæg: 8507
Geografisk sted: København
Jeg skal bestemt også se den og til dem der vil vide det har jeg lidt "insider"-viden på serien, da en sød pige fra mit studies forældre er redaktører på DR, og hun HAR set flere afsnit og skulle bedømme dem for DR.

Hun beskriver serien som mindre "bombastisk" og actionpræget end Rejseholdet, og mere personpsykologisk og "seriøs" i sin stemning. Hun synes selv serien var rigtig god og spændende, men hun mener ikke der er helt samme "bandwagon"-potentiale som hos Rejseholdet og Krøniken. Hun forudser en knapt så stor seerandel, men til gengæld en stor trofasthed hos dem der følger serien. Skuespillerne skulle være rigtig gode og komme ud for flere forskellige situationer, og det at DR markedsfører serien som en kriminal-odyssé passer ifølge Mette (som hun hedder) fint på seriens udforming.

Men de to andre der bedømte de første afsnit foruden hende selv fandt serien ret kedelig, idet de forventede noget ala Rejseholdet, men Mette var som sagt bestemt ikke skuffet. Det er bare noget andet end Rejseholdet og det skal man huske på. Anyway så glæder jeg mig meget til i aften :thumb:

_________________
SØREN LANGELUND >>>
http://soeren.langelund.com | Criticker-profil | Comoyo-artikler | CinemaZone-anmeldelser og artikler | YouTube-profil


Top
   
 Titel:
Indlæg: søn okt 10, 2004 13:43 
Offline

Tilmeldt: man jun 28, 2004 18:41
Indlæg: 356
Geografisk sted: sydhavsøerne
Endelig en dansk serie som jeg glæder mig til at se. Håber mine forventninger bliver indfriet.


Top
   
 Titel:
Indlæg: søn okt 10, 2004 13:55 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons sep 04, 2002 1:01
Indlæg: 2827
Geografisk sted: Islands Brygge
Den gamle tante giver seriens første afsnit 5/6 stjerner, men nærlæser man teksten har Ebbe Iversen vist givet den femte stjerne på vanlig dansk rygklapper-manér. Men det bliver da spændende med en ny dansk dramaserie, det er jo altid velkomment :thumb:

_________________
:mrgreen: Spis ost! :mrgreen:


Top
   
 Titel:
Indlæg: søn okt 10, 2004 16:54 
Offline

Tilmeldt: fre aug 10, 2001 1:01
Indlæg: 921
Geografisk sted: Copenhagen, Denmark
Nu arbejder jeg jo til dagligt på serien og jeg kan sige at ud fra mit noget farvede indtryk, er det virkelig en god serie med megen substans. Den har ikke den pop-agtige ting over sig som Rejseholdet lidt forfaldt til på et tidspunkt (handlede mere om hvorvidt Gaby var gravid eller ej). Den koncentrerer sig om hovedpersonen Ørnen og de interantionale forbrydersager han (og resten af R.S.A.) bliver rodet ind i. Det er virkelig en god serie!

(husk, at dette indlæg ikke skal tages for seriøst - jeg er subjektiv i denne sag.)

Glæder mig meget til at læse reaktioner...

_________________
Troy McClure


Top
   
 Titel:
Indlæg: søn okt 10, 2004 20:59 
Offline

Tilmeldt: ons jul 25, 2001 1:01
Indlæg: 8507
Geografisk sted: København
Ja det var så første afsnit af Ørnen og det var bestemt ikke en dårlig oplevelse :thumb:! Det var til gengæld lige så godt som jeg forventede og håbede. Meget intens, spændende og dramaturgisk sammenhængende. Og så er Albinus som sædvanlig rigtig god!

Jeg kan næsten ikke vente til næste søndag efter sådan en afslutning :)

_________________
SØREN LANGELUND >>>
http://soeren.langelund.com | Criticker-profil | Comoyo-artikler | CinemaZone-anmeldelser og artikler | YouTube-profil


Top
   
 Titel:
Indlæg: søn okt 10, 2004 20:59 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs nov 18, 2003 1:14
Indlæg: 595
Geografisk sted: Risskov
Nåh, nogen der så med?

Glæder mig allerede til næste afsnit - for zlatan da det var spændende! :thumb:


Top
   
 Titel:
Indlæg: søn okt 10, 2004 20:59 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Så er der 5/6 fra mig til første afsnit af Ørnen! For pokker da, den ser interessant ud. Ikke nok med, at Jens Albinus spiller fantastisk som Ørnen, så har serien en stor force: Den benytter sig - bortset fra Henrik Lykkegaard - ikke sig af de gængse danske skuespillere, men bruger folk, der virkelig kan. Ghita Nørby er genial som led strigle, og Marina Bouras gør det rigtigt godt som pæn og passioneret kriminalbetjent. Men Henrik Lykkegaards rolle kan jeg ikke lide - han virker malplaceret i serien...

Ellers må jeg helt klart give fem gange Langelund :thumb: :thumb: :thumb: :thumb: :thumb: til Ørnen - helt sikkert en serie, jeg skal følge med i... uha, der er lang tid til søndag!

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
 Titel:
Indlæg: søn okt 10, 2004 21:08 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør feb 07, 2004 12:58
Indlæg: 242
Geografisk sted: Odense M
Ja det var sq et rigtigt godt afsnit! Nervepirrende på den gode måde, uden 10 spandfulde blod :). Tyder sq på en god serie.

Men er jeg den eneste der synes at den der titel sekvens der var først, mindede meget om noget der bliver vist på HBO? Eksempelvis BoB?


Top
   
 Titel:
Indlæg: søn okt 10, 2004 21:19 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør jan 05, 2002 2:01
Indlæg: 10106
Geografisk sted: Hvidovre
Jeg var meget positivt overrasket. Yderst spændende med et touch af personlige føleleser uden at det tog overhånd eller unødvendig fokus fra den centrale historie. Kun det pjattede teknikerpar var ikke helt perfekt. Jeg har altid haft det svært med den slags "ex-bickering", der i mine øjne er komplet unødvendig.

Men alt i alt er jeg meget tilfreds, og hvis nogen synes at det blot er et opkog af den gamle Rejseholdet-suppe har jeg kun et til overs for: BAH! Vi er s....gode til at lave den slags kriminalserier i Danmark, så hvorfor skulle vi pludselig lave en serie om supermodeller, overklasseunge eller enlige mødre med krævende jobs. Lad amerikanerne om det.

Billede med pil op til Ørnen afsnit 1 herfra. Og der kan kun gå for kort tid med at få afsnit 2 på skærmen.

_________________
Ex-filmnørd - nu mest af alt bare lost in space... Men stadig THX-certificeret på Dahf's Markedsplads :thumb:


Top
   
 Titel:
Indlæg: søn okt 10, 2004 21:46 
Offline

Tilmeldt: tors mar 15, 2001 2:01
Indlæg: 1594
Geografisk sted: København
Trolix,

Til Lykke med første afsnit! Ikke alle dialoger virker, men det gør spændingen til gengæld! Jeg skal helt sikker se næste afsnit :beerchug:

_________________
Den som har samlet flest dimser sammen når han dør, han har vundet....


Top
   
 Titel:
Indlæg: søn okt 10, 2004 22:02 
Offline

Tilmeldt: tors maj 01, 2003 1:01
Indlæg: 223
Geografisk sted: Nordjylland
Hej med jer

Ikke fordi jeg vil putte malurt i bægeret, men er jeg den eneste der bliver en kende irriteret over det hightech geil der bliver hældt ind over danske TV serier for tiden?

Vi så det i Rejseholdet, men det var yderst udpræget i Ørnen, en masse smart og bippende PCere, mobiltelefoner osv. som kunne både det ene og det andet. Det er ligesom om at man prøver at gå amerikanske film i bedene.

Nå, bortset fra det ser det ud til at blive en OK serie.

PS: Jeg glæder mig til at det bliver en anden bilfabrikant end Nissan der skal lægge biler til!

_________________
Mvh. René


Top
   
 Titel:
Indlæg: søn okt 10, 2004 23:00 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør okt 02, 2004 20:29
Indlæg: 23
Geografisk sted: Køge
Udemærket start på en ny serie skal nok udvikle sig til noget storslået.

_________________
I denne verden er menneskets skæbne kontrolleret af en form for større enhed eller lov som Guds hånd.
I det mindste ved mennesket at han ingen kontrol har over sin egen vilje.


Top
   
 Titel:
Indlæg: søn okt 10, 2004 23:47 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: søn aug 24, 2003 12:16
Indlæg: 2795
Geografisk sted: Fredericia
Rigtig god start (hvis jeg skal bedømme det på mine svedige håndflader undervejs). Glæder mig til næste afsnit...

_________________
Min side med film- og serieskriblerier


Top
   
 Titel:
Indlæg: man okt 11, 2004 8:20 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
René Eske Jensen (rej) skrev:
Hej med jer

Ikke fordi jeg vil putte malurt i bægeret, men er jeg den eneste der bliver en kende irriteret over det hightech geil der bliver hældt ind over danske TV serier for tiden?

Vi så det i Rejseholdet, men det var yderst udpræget i Ørnen, en masse smart og bippende PCere, mobiltelefoner osv. som kunne både det ene og det andet. Det er ligesom om at man prøver at gå amerikanske film i bedene.


Tjaaaah, jeg synes faktisk ikke, at det var specielt overdrevent som sådan - men det kan da godt være, at vi senere hen vil blive trætte af det, hvis der er så meget med i hvert afsnit.

Citat:
PS: Jeg glæder mig til at det bliver en anden bilfabrikant end Nissan der skal lægge biler til!


Går ud fra man skal være bilinteresseret for at lægge mærke til det, men jeg er nu ret ligeglad med hvilket bilmærke de kører rundt i ;)

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 147 indlæg ]  Gå til side 1 2 3 4 510 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 17 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team