pinkfloydhomer skrev:
Det med (potentiel) product placement er jeg ret ligeglad med. Men de ting der er påpeget omkring plottet og historierne er da ret relevante? Man vil forhåbentligt gerne gøre sit bedste, og der er vel ingen grund til at stoppe ved "det er godt nok til at 1.5 millioner danskere ser det, og vi tjener penge"; man har forhåbenligt højere kunsteriske ambitioner end det?
Jeg kan forstå at du er involveret i projektet på en eller anden måde. Det ville klæde dig meget hvis du istedet for bevidstløst at forsvare serien uanset kritikkens rimelighed, tog noget af det til efterretning. Du kan da ikke seriøst mene at det er godt manuskripftforfatterskab? Det løfter sig da aldrig ud af middelmådigheden på den måde.
/David
1) Nu ved jeg ikke om du ikke er så meget inde i hvordan public service tv fungerer, men jeg så oplyse at der ikke nogen indtægt for DR ved at have en succesfuld tv-serie. Der kører ikke så mange reklamer på DR må du efterhånden have indset...
Succeskriteriet måles derfor i antal tv-seere (som så teoretisk set har fået noget for deres surt betalte licenspenge). Derfor er det en smule useriøst at komme op med et argument om penge i det her spørgsmål...
2) her vil jeg så bede dig læse mit indlæg igen. Specielt der hvor jeg skriver følgende:
Trolix skrev:
...i alle afskygninger og derfor kan have problemer med at se det originale i f.eks. Ørnen og lignende - jeg er ikke nødvendigvis helt uenig med jer...
Jeg er på ingen måde stik-i-rend dreng for DR, men jeg vil meget gerne deltage i en snak om product placement i en public service-produceret tv-serie, som jeg tilfældigvis har kendskab til.
Denne diskussion om product placement hos DR TV-Drama er på ingen måde ny. Den har eksisteret siden produktionen af TAXA-tv-serien, hvor DR stod til skideballe for, at have modtaget gratis Coca Cola og andre sodavand fra det hedengangne Dadeko (idag Carlsberg). Det faldt senere lidt til jorden, fordi de fleste trods alt var enige om at seriens karakterer var nødt til at drikke et eller andet i serien, for at den overhovedet skulle virke bare en smule troværdig. At det så lige faldt på Coca Cola, var mere et udtryk for, hvad folk rent faktisk drak mest af på det tidspunkt (og vel stadig gør formoder jeg). Det ville have været mere iøjenfaldende hvis de havde drukket en nylanceret sodavand eller lignende, men det forhindrede jo ikke diverse folk i at klage.
Dengang var der også snak om taxa-bilerne (var det også Nissan?), som blev leveret omkostningsfrit. Hvordan det endte husker jeg ikke lige, men man har siden været ekstremt opmærksomme på product placement, primært fordi emsige seere føler sig forsmåede.
Om serien falder i din eller andres smag er mig ikke ligegyldigt, fordi jeg nu engang har været med - og stadig er med - til at lave serien. Så JA selvfølgelig vil jeg på mange punkter vil jeg gerne forsvare serien og dens plot - eller mangel på samme.
Jeres kritik er for mavesur mange steder til at den kan tages seriøst.
Jeg havde selv meget store problemer med at se kvaliteten i sidste halvdel af Rejseholdet, fordi man efter min ringe mening rodede mere rundt i persongalleriets følelsesliv og ikke så meget i de kriminelle gåder. Men udmeldningen fra LANGT DE FLESTE seere var, at det var det der var interessant.
Og langt de fleste er meget tilfredse med Ørnen handling indtil videre. Om de så er så dumme som Gromit foreslår, skal jeg ikke gøre mig klog på.