DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er lør apr 20, 2024 1:41

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 147 indlæg ]  Gå til side Foregående 14 5 6 7 810 Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: man nov 01, 2004 21:14 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man jan 05, 2004 2:05
Indlæg: 2040
Geografisk sted: Odense
pinkfloydhomer skrev:
jessmoeller skrev:
Se nu sker der endeligt noget spændende i denne serie, men ikke den bedste Cliffhanger til næste gang. Man åbner sgu' da ikke en beholder, man ikke kender indholdet af i forvejen... :roll:
Sur røv, så kan han lære det...


Jeg er ikke ekspert, men jeg tvivler på at det er et problem at få uran-235 på fingrene i et kort øjeblik. Havde det været plutonium havde det været en anden sag.

/David

Nej, selvom Uranen ville være beriget ville den korte kontakt sikkert ikke medfører de store problemer, eftersom partiklerne ikke blev indåndet. (måske slikkede han sine fingre rene bagefter ;-) )
Men bare det der sker mere end de kedelig klicher, gjorde dette afsnit lidt mere spændende, selvom det var lidt rip-off fra 24 timer.

_________________
Mine DVD'er 8-)


Top
   
 Titel:
Indlæg: man nov 01, 2004 22:04 
Offline

Tilmeldt: fre aug 10, 2001 1:01
Indlæg: 921
Geografisk sted: Copenhagen, Denmark
Det glæder mig at se at dette er et rigtigt nørd site... Det med DFDS-færgen er nok den vildeste overfortolkning jeg har været ude for endnu... Tænk hvis TV Drama kunne få færger til at sejle efter forgodt befindende...
Mht. mange af de andre ting der nævnes, så kan jeg oplyse at intet er gjort med henblik på at promovere et eller flere produkter. I kan så tro mig eller lade være. Hvis i sad i klipperummet ville i blive væsentligt klogere. I kan da i ramme alvor ikke tro at instruktør og manuskriptforfatter sidder og klipper efter om telefonen nu er i fokus eller ej? Hvis det har betydning for historien, så kommer det med ellers ikke. Og hvis i spoler tilbage på jeres "Ørnen" vhs bånd (eller dvd eller computer), vil i nok også opdage at fokusen er berretiget...

Jeg ved godt at de fleste af jer herinde dyrker og opsøger serier og film i alle afskygninger og derfor kan have problemer med at se det originale i f.eks. Ørnen og lignende - jeg er ikke nødvendigvis helt uenig med jer, men det er der så heldigvis 1.500.000 danskere der er...
Serien er altså ikke lavet for at tilfredsstille 25 anale filmnørder... :D

_________________
Troy McClure


Top
   
 Titel:
Indlæg: man nov 01, 2004 22:20 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs maj 15, 2001 1:01
Indlæg: 1039
Geografisk sted: Århus
Citat:
Serien er altså ikke lavet for at tilfredsstille 25 anale filmnørder...


Nej, det er der desværre alt for få serier, som er.... :laugh:

Apropos manuskriptforfatter Thorsboe... Oliver Zahle forklarede fredag aften i "Fjernsyn for voksne", hvorfor bl.a. Rejseholdet var solgt til USA. Det var fordi man i USA var vant til at se serier, hvor man først til sidst i et afsnit fandt ud af hvem morderen var. Man synes, at det er vældigt forfriskende med Rejseholdet, hvor man kan gætte hvem morderen er efter 5 minutter :thumb:

_________________
Dvdprofiler
Filmmagasinet Mifune


Top
   
 Titel:
Indlæg: man nov 01, 2004 22:52 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Trolix skrev:
Det glæder mig at se at dette er et rigtigt nørd site... Det med DFDS-færgen er nok den vildeste overfortolkning jeg har været ude for endnu... Tænk hvis TV Drama kunne få færger til at sejle efter forgodt befindende...
Serien er altså ikke lavet for at tilfredsstille 25 anale filmnørder... :D


Muligvis, men det var nu alligevel noget, jeg lagde mærke til. Og hvis du nu læser hvad jeg skriver, så er det ikke noget der irriterer mig, om du så kalder os anale eller ej. :D :) ;) :thumb: :beerchug:

Edit - må hellere plastre den ind i langelund så beskeden kan forstås som ikke alvor.

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
 Titel:
Indlæg: man nov 01, 2004 22:54 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
iguana skrev:

Apropos manuskriptforfatter Thorsboe... Oliver Zahle forklarede fredag aften i "Fjernsyn for voksne", hvorfor bl.a. Rejseholdet var solgt til USA. Det var fordi man i USA var vant til at se serier, hvor man først til sidst i et afsnit fandt ud af hvem morderen var. Man synes, at det er vældigt forfriskende med Rejseholdet, hvor man kan gætte hvem morderen er efter 5 minutter :thumb:


Var Rejseholdet ikke godt? Jeg har aldrig set det, så jeg kan ikke rigtigt vurdere det - men det var da ret populært?

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
 Titel:
Indlæg: man nov 01, 2004 23:35 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons apr 09, 2003 1:01
Indlæg: 574
Trolix skrev:
Jeg ved godt at de fleste af jer herinde dyrker og opsøger serier og film i alle afskygninger og derfor kan have problemer med at se det originale i f.eks. Ørnen og lignende - jeg er ikke nødvendigvis helt uenig med jer, men det er der så heldigvis 1.500.000 danskere der er...
Serien er altså ikke lavet for at tilfredsstille 25 anale filmnørder... :D


Det med (potentiel) product placement er jeg ret ligeglad med. Men de ting der er påpeget omkring plottet og historierne er da ret relevante? Man vil forhåbentligt gerne gøre sit bedste, og der er vel ingen grund til at stoppe ved "det er godt nok til at 1.5 millioner danskere ser det, og vi tjener penge"; man har forhåbenligt højere kunsteriske ambitioner end det?

Jeg kan forstå at du er involveret i projektet på en eller anden måde. Det ville klæde dig meget hvis du istedet for bevidstløst at forsvare serien uanset kritikkens rimelighed, tog noget af det til efterretning. Du kan da ikke seriøst mene at det er godt manuskripftforfatterskab? Det løfter sig da aldrig ud af middelmådigheden på den måde.

/David


Top
   
 Titel:
Indlæg: man nov 01, 2004 23:52 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør mar 24, 2001 2:01
Indlæg: 5671
Geografisk sted: Lige her
Det kunne jo også tænkes, at de 1.500.000 danskere, der følger med, (ikke inkluderet DAHF medlemmer ;) ) er totalt blottet for den kritiske sans og sluger alt råt. ;)

Fordi mange danskere sidder limet til skærmen, er det ikke ensbetydende med høj kvalitet. Husk, at det er ikke for ingenting, at serien ligger placeret i den allerbedste sendetid på hele ugen.

_________________
It's nice to be important, but it's more important to be nice.


Top
   
 Titel:
Indlæg: tirs nov 02, 2004 0:03 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons apr 09, 2003 1:01
Indlæg: 574
Gromit skrev:
Det kunne jo også tænkes, at de 1.500.000 danskere, der følger med, (ikke inkluderet DAHF medlemmer ;) ) er totalt blottet for den kritiske sans og sluger alt råt. ;)

Fordi mange danskere sidder limet til skærmen, er det ikke ensbetydende med høj kvalitet. Husk, at det er ikke for ingenting, at serien ligger placeret i den allerbedste sendetid på hele ugen.


Det er jeg udmærket klar over. Det var derfor jeg spurgte om man kun havde disse seertalsmæssige og økonomiske ambitioner, eller om man også havde en kunstnerisk og personlig ambition om at gøre et godt stykke arbejde, og måske endda at overgå sig selv, og ikke tillade sig selv de nemme og dårlige løsninger.

/David


Top
   
 Titel:
Indlæg: tirs nov 02, 2004 0:24 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør mar 24, 2001 2:01
Indlæg: 5671
Geografisk sted: Lige her
pinkfloydhomer skrev:
Det er jeg udmærket klar over. Det var derfor jeg spurgte om man kun havde disse seertalsmæssige og økonomiske ambitioner, eller om man også havde en kunstnerisk og personlig ambition om at gøre et godt stykke arbejde, og måske endda at overgå sig selv, og ikke tillade sig selv de nemme og dårlige løsninger.

/David

Naturligvis, har man da haft en målsætning med, at levere det bedst mulige resultat - både kunstnerisk og personligt. Det er jeg ikke et sekund i tvivl om, at Thorsboe & Co. har stræbet efter. Alt andet ville være en falliterklæring.

Men mange gange virker, dét der måske "læses" godt på manuskriptplanet, ikke altid når det bliver filmet. Men det er altså hamrende svært at lave noget, der hæver sig over, hvad der er middelmådigt. Især når der er tale om tv-serier. Det er meget nemt, at tabe den dramaturgiske tråd eller ty til nemme løsninger. Eller hvad der er værre, at gentage noget der har været lavet før. Der er så mange elementer man skal styre, som skal gå op i en højere enhed, før det virker tilfredstillende. Hvis det var så nemt, så kunne alle jo gøre det. ;)

_________________
It's nice to be important, but it's more important to be nice.


Top
   
 Titel:
Indlæg: tirs nov 02, 2004 0:46 
Offline

Tilmeldt: fre aug 10, 2001 1:01
Indlæg: 921
Geografisk sted: Copenhagen, Denmark
pinkfloydhomer skrev:
Det med (potentiel) product placement er jeg ret ligeglad med. Men de ting der er påpeget omkring plottet og historierne er da ret relevante? Man vil forhåbentligt gerne gøre sit bedste, og der er vel ingen grund til at stoppe ved "det er godt nok til at 1.5 millioner danskere ser det, og vi tjener penge"; man har forhåbenligt højere kunsteriske ambitioner end det?

Jeg kan forstå at du er involveret i projektet på en eller anden måde. Det ville klæde dig meget hvis du istedet for bevidstløst at forsvare serien uanset kritikkens rimelighed, tog noget af det til efterretning. Du kan da ikke seriøst mene at det er godt manuskripftforfatterskab? Det løfter sig da aldrig ud af middelmådigheden på den måde.

/David


1) Nu ved jeg ikke om du ikke er så meget inde i hvordan public service tv fungerer, men jeg så oplyse at der ikke nogen indtægt for DR ved at have en succesfuld tv-serie. Der kører ikke så mange reklamer på DR må du efterhånden have indset... ;) Succeskriteriet måles derfor i antal tv-seere (som så teoretisk set har fået noget for deres surt betalte licenspenge). Derfor er det en smule useriøst at komme op med et argument om penge i det her spørgsmål...

2) her vil jeg så bede dig læse mit indlæg igen. Specielt der hvor jeg skriver følgende:
Trolix skrev:
...i alle afskygninger og derfor kan have problemer med at se det originale i f.eks. Ørnen og lignende - jeg er ikke nødvendigvis helt uenig med jer...


Jeg er på ingen måde stik-i-rend dreng for DR, men jeg vil meget gerne deltage i en snak om product placement i en public service-produceret tv-serie, som jeg tilfældigvis har kendskab til.
Denne diskussion om product placement hos DR TV-Drama er på ingen måde ny. Den har eksisteret siden produktionen af TAXA-tv-serien, hvor DR stod til skideballe for, at have modtaget gratis Coca Cola og andre sodavand fra det hedengangne Dadeko (idag Carlsberg). Det faldt senere lidt til jorden, fordi de fleste trods alt var enige om at seriens karakterer var nødt til at drikke et eller andet i serien, for at den overhovedet skulle virke bare en smule troværdig. At det så lige faldt på Coca Cola, var mere et udtryk for, hvad folk rent faktisk drak mest af på det tidspunkt (og vel stadig gør formoder jeg). Det ville have været mere iøjenfaldende hvis de havde drukket en nylanceret sodavand eller lignende, men det forhindrede jo ikke diverse folk i at klage.
Dengang var der også snak om taxa-bilerne (var det også Nissan?), som blev leveret omkostningsfrit. Hvordan det endte husker jeg ikke lige, men man har siden været ekstremt opmærksomme på product placement, primært fordi emsige seere føler sig forsmåede.

Om serien falder i din eller andres smag er mig ikke ligegyldigt, fordi jeg nu engang har været med - og stadig er med - til at lave serien. Så JA selvfølgelig vil jeg på mange punkter vil jeg gerne forsvare serien og dens plot - eller mangel på samme. ;)
Jeres kritik er for mavesur mange steder til at den kan tages seriøst.
Jeg havde selv meget store problemer med at se kvaliteten i sidste halvdel af Rejseholdet, fordi man efter min ringe mening rodede mere rundt i persongalleriets følelsesliv og ikke så meget i de kriminelle gåder. Men udmeldningen fra LANGT DE FLESTE seere var, at det var det der var interessant.
Og langt de fleste er meget tilfredse med Ørnen handling indtil videre. Om de så er så dumme som Gromit foreslår, skal jeg ikke gøre mig klog på.

_________________
Troy McClure


Top
   
 Titel:
Indlæg: tirs nov 02, 2004 8:34 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør aug 02, 2003 1:01
Indlæg: 2802
Geografisk sted: Århus
Jacob M. Andersen skrev:
En ting der irriterede mig meget var, da ham nørden Michael skulle notere hvad der var i kassen med personlige ejendele, der bippede hans computer da helt afsindigt! Er glad for min ikke gør det, når jeg skriver stil osv :D


Det er en binær kode som betyder:

"Se mig! Køb mig!" :D

vh Thomas

_________________
Difficulties mastered are opportunities won. - Winston Churchill
DVDs


Top
   
 Titel:
Indlæg: tirs nov 02, 2004 9:31 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør mar 24, 2001 2:01
Indlæg: 5671
Geografisk sted: Lige her
Trolix skrev:
Om de så er så dumme som Gromit foreslår, skal jeg ikke gøre mig klog på.

Hov, hov! Lige for at få det på plads. Jeg sagde ikke, at seerne var dumme. Det er et meget stærkt udsagn. Jeg sagde, at de måske manglede deres kritiske sans. Det er noget helt andet.

I øvrigt, synes jeg at den Product Placement, der bliver talt så meget om skulle være tilfældet i Ørnen, er stærkt overdrevet.

_________________
It's nice to be important, but it's more important to be nice.


Top
   
 Titel:
Indlæg: tirs nov 02, 2004 10:03 
Offline

Tilmeldt: fre aug 10, 2001 1:01
Indlæg: 921
Geografisk sted: Copenhagen, Denmark
Jeg driller... Undskyld.
Jeg sidder - som du sikkert også gør - ofte og irriteres over noget der kvalitetsmæssigt kan være tvivl om, men som den danske befolkning sluger råt og uden kritik...
Meeeen jeg synes nu ikke at Ørnen falder ind under den kategori.
Men det er jo smag og behag (og jeg er jo farvet af mit arbejde - så sortér bare mine udsagn om serien fra :D )

_________________
Troy McClure


Top
   
 Titel:
Indlæg: tirs nov 02, 2004 10:15 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør mar 24, 2001 2:01
Indlæg: 5671
Geografisk sted: Lige her
Helt i orden, Trolix. ;)

Vi arbejder jo i samme branche, så jeg kan sagtens følge din holdning.

Ørnen er bestemt ikke dårlig. Næh, en dårlig dansk serie er Skjulte Spor på TV3. Den er virkelig ringe. :?

_________________
It's nice to be important, but it's more important to be nice.


Top
   
 Titel:
Indlæg: tirs nov 02, 2004 13:26 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons apr 09, 2003 1:01
Indlæg: 574
Trolix skrev:
Jeg driller... Undskyld.
Jeg sidder - som du sikkert også gør - ofte og irriteres over noget der kvalitetsmæssigt kan være tvivl om, men som den danske befolkning sluger råt og uden kritik...
Meeeen jeg synes nu ikke at Ørnen falder ind under den kategori.
Men det er jo smag og behag (og jeg er jo farvet af mit arbejde - så sortér bare mine udsagn om serien fra :D )


Kan du så ikke imødekomme den kritik som iguana skrev, punkt for punkt? Han påpeger en hel masse fjollede og amatøragtige ting i manuskriptet; dem må du jo så kunne kommentere og tilbagevise hvis du ikke mener at Ørnen hører under den kategori.

Jeg venter.

/David


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 147 indlæg ]  Gå til side Foregående 14 5 6 7 810 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team