DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tors maj 23, 2024 8:07

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 191 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 513 Næste
Forfatter besked
Indlæg: tors okt 02, 2014 14:06 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors nov 08, 2012 12:53
Indlæg: 23
Er jeg den eneste, der ikke rigtigt glæder mig? "Hjerter bløder i krig og kærlighed" stinker bare langt væk af melodrama, parykker og pointer skåret ud i pap. Måske skal jeg bare holde mig fra periodedrama og lade andre have deres begejstring i fred, men jeg synes, at det ser SÅ træls ud :oops:


Top
   
Indlæg: tors okt 02, 2014 14:19 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7959
Der er ingen tvivl om, at med det budget bliver det ikke arthouse-segmentet, man sigter efter - så der er med statsfinansieret garanti både melodrama og lidt for tydelige pointer - men jeg har tillid til, at Bornedal kan styre projektet sikkert i land.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: søn okt 12, 2014 21:40 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 08, 2012 22:12
Indlæg: 2296
Jamen, så fik vi præcis den serie, som man måtte forvente. En overfladisk gang sludder, rettet mod laveste fællesnævner, der er så fyldt med klichéer, at selv skuespillerne virker underligt to-dimensionelle. Der mangler ganske enkelt en bedre fortalt historie, LANGT bedre replikker og noget nerve i første afsnit af en serie, der er mere tidstypisk for gemen underholdning generelt end en egentlig saga, som vil blive husket mange år frem i tiden. En smuk facade uden indhold. En kulisse, der ikke rigtig tåler nærstudering. Jeg er med endnu, men mine forventninger til andet afsnit er noget mere afdæmpet. Jeg troede egentlig, at Bornedal havde turdet være mere modig, men han er da faldet til patten og kører den sikkert af uden at tage chancer overhovedet. Øv! :(

_________________
The artist formerly known as Konigsberg


Top
   
Indlæg: søn okt 12, 2014 21:59 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør mar 24, 2001 2:01
Indlæg: 5671
Geografisk sted: Lige her
1864 - Del 1 - :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: :starempty:

Første afsnit af DRs 1864 kan IKKE på nogen måde vurderes som vellykket. Det er en typisk teatralsk Bornedal produktion, hvilket primært altid indebærer alt for MEGET føleri. Derudover skærer mange af replikkerne skævt og akavet i ørene.

Dog brillerer Dan Laustens billedmageri som altid! Og underlægningsmusikken af Marco Beltrami er nøje og kalkulerende afstemt.

Lyden skal også have ros, i det man rent faktisk kan høre skuespillernes dialog klart og tydeligt.

Slaget ved Dybbøl er ikke tabt endnu... men der er langt, langt vej hjem for DR´s 173 millioner kroner dyre tv-produktion , og i særdeleshed for Hr. Bornedal & Co

_________________
It's nice to be important, but it's more important to be nice.


Top
   
Indlæg: søn okt 12, 2014 22:05 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør sep 05, 2009 3:22
Indlæg: 573
Geografisk sted: Herning
Jeg er enig med Konigsberg. Er også stadig med, men jeg blev bestemt ikke blæst væk af første afsnit. Der i mod syntes jeg det blev lidt langtrukkent i længden. Jeg er dog ret glad for Lars Mikkelsen og Sarah Boberg i rollerne som forældre til de to drenge.

At Bornedal ikke er mere 'modig' og tager flere chancer tænker jeg måske hænger sammen med, at staten/Kulturministeriet har skudt 100 millioner i produktionen. Så har han nok en forpligtelse til at lavere et slutprodukt som passer til størstedelen af befolkningen.

_________________
DAHF-rating: Billede


Top
   
Indlæg: man okt 13, 2014 9:19 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10640
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Jeg er enig med jer allesammen. Første afsnit var ok, men så heller ikke mere... Men skal vi nu ikke lige nappe et par afsnit mere, før vi fælder dommen? Det er trods alt kun en ottendedel vi har set, så jeg håber på, at det bliver bedre når vi har fået alle person-introduktionerne overstået. Mange fremragende TV-serier er startet middelmådigt for senere at peake.

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: man okt 13, 2014 9:26 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7959
Det sjoveste var næsten Nicolas Bro, også kendt som Basil Exposition, der i en nøglescene forklarer Johanne Luise Heiberg (en noget fejlcastet Sidse Babett), hvad baggrunden for hele krigen er. Som om den rundhåndede mængde v.o. ikke var nok.
Rent teknisk er serien vellykket - som Gromit også er inde på - men dramatisk virker serien lidt gumpetung og gammeldags, og hvad den tilsyneladende ligegyldige og i alt fald klodsede rammehistorie skal gøre godt for, må guderne vide og søndagene afsløre.

Men alle Tordenskjolds soldater er med, og der er en del dygtige kapaciteter iblandt, så vi må håbe, at det bliver bedre (som DP også nævner). Sammenlignet med en serie som True Detective, hvor jeg var hooked fra starten, er det her dog temmelig meget op ad bakke.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: man okt 13, 2014 9:47 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10640
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Buck Rogers skrev:
Det sjoveste var næsten Nicolas Bro, også kendt som Basil Exposition, der i en nøglescene forklarer Johanne Luise Heiberg (en noget fejlcastet Sidse Babett)


:laugh:
Fuldstændig enig med Sidse Babett som mere ligner en kransekage-figur end en regulær casting. Hun falder helt igennem. Nicolas Bro irriterer mig også når han overspiller.

:argue:

Anmelderne er også uenige. Der gives fra 2½ til 5 stjerner (ud af 6 mulige) til første afsnit.

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: man okt 13, 2014 13:02 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man aug 04, 2003 12:54
Indlæg: 20535
Geografisk sted: Frederikshavn
Som andre skriver herinde var problemet at afsnittet ikke rigtig formåede at fange en. Jeg forstår ikke man har valgt at medtage nutidshistorien og jeg forstår ikke hvorfor man ikke har noget krig og vold i 1. afsnit. Jeg hænger dog på.

_________________
En del af "De Gnavne Filmnørder" http://dgfn.dk

Hands off the compression button, music industry!
Hands off the DNR button, Blu-Ray producers!
Films are supposed to have grain!

https://twitter.com/Kristofferabild


Top
   
Indlæg: man okt 13, 2014 18:56 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man feb 24, 2003 2:01
Indlæg: 6506
Geografisk sted: Pyongyang
Konigsberg skrev:
Jamen, så fik vi præcis den serie, som man måtte forvente. En overfladisk gang sludder, rettet mod laveste fællesnævner, der er så fyldt med klichéer, at selv skuespillerne virker underligt to-dimensionelle. Der mangler ganske enkelt en bedre fortalt historie, LANGT bedre replikker og noget nerve i første afsnit af en serie, der er mere tidstypisk for gemen underholdning generelt end en egentlig saga, som vil blive husket mange år frem i tiden. En smuk facade uden indhold. En kulisse, der ikke rigtig tåler nærstudering. Jeg er med endnu, men mine forventninger til andet afsnit er noget mere afdæmpet. Jeg troede egentlig, at Bornedal havde turdet være mere modig, men han er da faldet til patten og kører den sikkert af uden at tage chancer overhovedet. Øv! :(


Helt enig, og jeg har omgående kasseret den gang anti-nationale pladder propaganda målrettet til at give kultur-tosser som Carsten Jensen en solid venstre-drejet erektion i fløjlsbuksen. Når han i sin anmeldelse af dette bavl-agtige historie-mudder skriver følgende:

Citat:
- Når en ny, blæksort højreregering, der i inkompetence og nationalistisk råddenskab vil være på omgangshøjde med krigsmagerne fra 1864, efter næste valg kommer til magten, må instruktøren nok indstille sig på at få sin opholdstilladelse inddraget og stille sig op i asylansøger-køen, hvis han nogensinde igen skulle driste sig til at lave film for offentlige penge. Du er en 'Dead Man Walking', Ole Bornedal!”


...så ved man bare at kritikken af seriens farvede polititseren er fuldt ud berettiget!

Dejligt at ens licens-penge skal gå til laveste fællesnævnere som Melodi Grand Prix og 1864 :roll:


Top
   
Indlæg: tirs okt 14, 2014 22:24 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons jun 23, 2010 12:40
Indlæg: 1818
Geografisk sted: Aalborg
Der er sgu da ingen der tager Carsten Jensen alvorligt herhjemme. Sikkert derfor han flyttede til Sverige.

_________________
"Always be yourself...Unless You suck"


Top
   
Indlæg: ons okt 15, 2014 8:55 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors jan 21, 2010 18:56
Indlæg: 672
Jeg stemmer i med alle jer andre. Det er langt fra den skandale jeg frygtede. Men der skal godt nok ske meget mere i næste afsnit, hvis ikke jeg skal falde fra.


Top
   
Indlæg: man okt 20, 2014 3:02 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors jan 21, 2010 18:56
Indlæg: 672
Ja ja. Så er 2. afsnit også set. Jeg er stadig ikke imponeret. Overhovedet faktisk.
Jeg hænger i endnu, men der skal dælme snart ske noget action, hvis ikke jeg skal falde fra. Eneste højdepunkt i forhold til sidste afsnit, må være de bare patter :)


Top
   
Indlæg: man okt 20, 2014 8:36 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10640
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Svendbent skrev:
Ja ja. Så er 2. afsnit også set. Jeg er stadig ikke imponeret. Overhovedet faktisk.
Jeg hænger i endnu, men der skal dælme snart ske noget action, hvis ikke jeg skal falde fra.


Enig. Jeg tager dog nok som minimum et par afsnit mere, før jeg eventuelt vælger at droppe det. Jeg er stadig ret undervældet på trods af momentvis storhed og nogle voldsomt flotte billeder. Min foreløbige vurdering efter 2 afsnit er 3/6, men jeg håber godt nok snart det bliver mere intenst. Gad vide om vi snart får noget krig at se?

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: man okt 20, 2014 10:38 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons aug 28, 2002 1:01
Indlæg: 1558
Geografisk sted: 10 min. fra Øst for Paradis
Jeg er vist lidt mere positivt stemt end flertallet herinde og moderat optimistisk på seriens vegne. Guderne skal vide at jeg ikke er Bornedals største fan - synes stort set ikke han med sin meget konstruerede og beregnende stil har ramt skiven siden Nattevagten. Men jeg er uenig i, at Bornedal ikke vover pelsen i 1864. Prøv lige at følge debatten og kritikken fra politisk hold den seneste uges tid. Grinagtigt i øvrigt når politikere vil lege smagsdommere og diktere en politisk retning og fortolkning i et kunstnerisk værk. Hvad skete der lige med armslængdeprincippet? Og man skulle måske også liiiige se serien færdig, inden man som politiker eller autoriseret meningsmaskine (læs: Carsten Jensen) kommer med en forkromet analyse af politisk tendens i værket. Monrad-karakteren er indrømmet meget karikeret til en start, men der er jo mulighed for at han (som i den historiske virkelighed) hen af vejen får en mere nuanceret holdning til krig og postuleret dansk storhed.

Det er også modigt af Bornedal - og takket være godt skuespil indtil videre vellykket - at lægge den moderne rammefortælling ind over. Men først og fremmest er fotograferingen og hele den visuelle stil i en liga for sig selv og mageløs for en dansk tv-produktion. Tag f.eks. scenen i starten af afsnit 2, hvor Lars Mikkelsens karakter falder om. Jeg holder i det hele taget af seriens storladne format, som vi ofte taber i køkkenvasken herhjemme, særligt i tv-serier. Så jeg er på godt 4/6 indtil videre og venter spændt på at se min sønderjyske hjemstavn i flammer de kommende uger. :)


Senest rettet af Ka-Bang man okt 20, 2014 15:25, rettet i alt 1 gang.

Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 191 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 513 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team