DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tirs mar 19, 2024 12:11

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 70 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 5 Næste
Forfatter besked
Indlæg: søn sep 16, 2018 10:46 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man maj 31, 2010 11:20
Indlæg: 239
God og sjov ide Buck!

Jeg ser bestemt mig selv som en film elsker og en der måske også ved lidt om film og skuespillere.
Når det så er sagt, så er jeg nok ikke en filmnørd i den forstand at jeg ikke er fan af de film som filmnørder typisk elsker. Et prangende eksempel er Ringenes Herre trilogien; jeg så dem alle i biffen (nogle flere gange) og jeg købte dem med det samme på dvd, men har set dem meget få gange. Ja, det er ganske gode film, men gensynsglæden er for mig ret lav og det er en vigtig ting for mig (film som eks. Star Wars har jeg set... et par gange ). Derudover har jeg nok lidt problemer med at læse mellem linjerne og se hvad den skjulte mening er. På det seneste har youtube klip hjulpet med at analysere hvorfor en bestemt scene/dialog/klipning/vinkel er vigtig og/eller genial, den bedste kanal er helt sikkert Cinefix.
Derfor har jeg altid følt mig lidt udenfor “de rigtige” filmnørders selskab når der skulle snakkes film.

Jeg havde derfor på fornemmelsen at jeg ikke skulle særlig langt ned af IMDb listen inden jeg kunne tælle til fem...og det er helt rigtigt!

#5 It’s a Wonderful Life
Jeg har vist nok set titlen et par gange i forskellige sammenhænge, men muligheden for at se filmen har aldrig budt sig og det er ikke noget jeg har kigget efter.

#4 City of God
Samme histore som #5.

#3 Seven Samurai
3,5 time fremmedsproget sort/hvid film...æææh, nej.
Det lyder ulidelig snobbet, men jeg kan vist ikke finde ud af at sætte pris på filmkunst på den måde - ligesom jeg ikke har set The Artist.

#2 12 Angry Men
Muligheden har ikke været der for at se filmen og jeg har ikke kigget efter den. Hvis muligheden opstår er jeg egentlig ikke afvisende for at se den, nok nærmere nysgerrig på at få den set.

#1 The Godfather: Part II
Den første var svær nok at komme igennem, så interessen for at se efterfølgeren har ikke rigtig været der. Dog skulle Part II være den bedste i trilogien, så måske den skulle ses på et tidspunkt...

Jeg var næsten 100% sikker på at jeg ikke kunne finde nogen film jeg skammede mig over ikke at have set, der er dog et par stykker nu listen kommer frem.

#1 Requiem for a Dream
Den har virket en anelse for artsy til mig, men nok primært for deprimerende...uden at vide særlig meget om den.

#2 Lawrence of Arabia
Tjaaa, man bør nok se den. Om ikke andet fordi David fra “Prometheus” er interesseret i den.

#3 The Hunt
Filmen står hjemme på hylden, der har bare altid været en god undskyldning for ikke at se den... Den bliver set inden oktober er omme.

Jeg håber der ikke bliver sendt en hit-squad hjem til mig!
Uddyber gerne mine tåbelige bevæggrunde

_________________
Where are you, you spongy, yellow, delicious bastards?


Top
   
Indlæg: søn sep 16, 2018 11:41 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons maj 23, 2007 16:57
Indlæg: 9012
Geografisk sted: Vejle
Tallahassee skrev:
#4 City of God
Samme histore som #5.

#1 The Godfather: Part II
Den første var svær nok at komme igennem, så interessen for at se efterfølgeren har ikke rigtig været der. Dog skulle Part II være den bedste i trilogien, så måske den skulle ses på et tidspunkt...

#1 Requiem for a Dream
Den har virket en anelse for artsy til mig, men nok primært for deprimerende...uden at vide særlig meget om den.

Jeg kan ikke anbefale de tre ovenstående nok! Alle tre blandt mine favoritter :thumb:

_________________
Hvilke film har jeg set i 2019?


Top
   
Indlæg: søn sep 16, 2018 20:48 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør apr 12, 2003 1:01
Indlæg: 12716
Geografisk sted: Miskatonic University
19. Seven Samurai

Jeg har endda Criterions Blu-ray-udgivelse, så det er da bare med at få den set 8)

20. City of God

Jeg har ejet den på DVD i mange, mange, mange år, men har bare aldrig taget mig sammen.

44. Whiplash

Ejer Blu-ray-udgivelsen, men har jeg set den? Nej.

54. Cinema Paradiso

Samme sang som ovenstående.

55. Grave of the Fireflies

Har ikke lige haft lyst til at se den endnu, men har den i den danske 2-disk-DVD-udgivelse.

_________________
How does it feel to have a wacko for a son?

njhansen på Letterboxd

La collezione


Top
   
Indlæg: man sep 17, 2018 10:21 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Tallahassee skrev:
Derudover har jeg nok lidt problemer med at læse mellem linjerne og se hvad den skjulte mening er. På det seneste har youtube klip hjulpet med at analysere hvorfor en bestemt scene/dialog/klipning/vinkel er vigtig og/eller genial, den bedste kanal er helt sikkert Cinefix.
Derfor har jeg altid følt mig lidt udenfor “de rigtige” filmnørders selskab når der skulle snakkes film.

Jeg kan sagtens forstå dig, men jeg tror på, at en god film er en god film :) Det kan godt være, at du ikke er bevidst om "alt det mellem linjerne" eller at instruktøren har brugt X, Y og Z kameravinkler og symbolik, men ubevidst er jeg ret sikker på, at man godt kan mærke, når tingene fungerer, og at der er en idé med temaer og filmteknik.
Nu sad familien og så John Fords The Searchers i går (da vi snart skal til Monument Valley), og jeg lagde bare mærke til, at der igen og igen var scener, hvor karakterne er "lukket" inde af døråbninger etc.
Billede

Lige her og nu har jeg ikke tænkt over, hvad det betyder, men det virker som om, der er en idé med det, og det kan jeg godt li' :) Så bare bliv ved med at se film, læs/se analyser OG følg med her på DAHF :D

Af de film, du nævner, ville jeg nok starte med 12 Angry Men (som kunne fås på BD til 30 kr i Fona - kom tilbage!). Eneste "stumbling block" er, at den er i sort/hvid. Men ellers er den kort - 1½ time - tempoet er ok højt, spillestilen er ikke gammeldags og støvet, og temaet er til at forstå, uanset hvem man er.
The Godfather Part II *er* rigtig god, men også meget, meget lang, så den kræver lidt tilløb.

Seven Samurai ligner på overfladen noget, der er umuligt at komme igennem, men det sværeste er at læse underteksterne. Historien er ikke vildt kompliceret, men den er underholdende hele vejen, og efter en opbygning på opbygning slutter den jo med en dejlig lang kamp-del :) "Samuraier går amok i regnvejr" - det er til at tage og føle på.

@nj:
Whiplash er en rigtig fin film, men hvad den laver på plads #44 kan jeg stadig ikke få ind i hovedet. Grave of the Fireflies er god, men lidt på samme måde som Schindler's List (og egentlig også Requiem For a Dream) - man skal virkelig være i humør til den.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: man sep 17, 2018 10:35 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons jun 23, 2010 12:40
Indlæg: 1818
Geografisk sted: Aalborg
Tallahassee skrev:
#2 12 Angry Men
Muligheden har ikke været der for at se filmen og jeg har ikke kigget efter den. Hvis muligheden opstår er jeg egentlig ikke afvisende for at se den, nok nærmere nysgerrig på at få den set.



Hvis S/H er en showstopper, kan du alternativt se, om du kan støve William Friedkins 1997 remake med Jack Lemmon op et sted. Den er ikke på niveau med originalen, men manus er stadig høj klasse.

_________________
"Always be yourself...Unless You suck"


Top
   
Indlæg: man sep 17, 2018 10:42 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons jun 23, 2010 12:40
Indlæg: 1818
Geografisk sted: Aalborg
Buck Rogers skrev:
@nj:
Whiplash er en rigtig fin film, men hvad den laver på plads #44 kan jeg stadig ikke få ind i hovedet.


Hvad den overhovedet laver på en list of shame er ubegribeligt. Det må være fordi, Chazelle er en hot dude i øjeblikket. Udmærket film, omend en smuuule overspillet og usandsynlig. En list of shame film skal være banebrydende eller redefinere en genre.

_________________
"Always be yourself...Unless You suck"


Top
   
Indlæg: man sep 17, 2018 10:52 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Shiva skrev:
En list of shame film skal være banebrydende eller redefinere en genre.

Så skulle vi næppe have brugt IMDb top 250 som udgangspunkt. Selv de mest forhærdede fans af The Shawshank Redemption får vel svært ved at påstå, at filmen er banebrydende eller redefinerende? Anyway, det er jo godt, at vi kører med en frit-slag-top-3-liste ved siden af de fem fra IMDb :)

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: man sep 17, 2018 11:17 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons jun 23, 2010 12:40
Indlæg: 1818
Geografisk sted: Aalborg
Buck Rogers skrev:
Shiva skrev:
En list of shame film skal være banebrydende eller redefinere en genre.

Så skulle vi næppe have brugt IMDb top 250 som udgangspunkt. Selv de mest forhærdede fans af The Shawshank Redemption får vel svært ved at påstå, at filmen er banebrydende eller redefinerende? Anyway, det er jo godt, at vi kører med en frit-slag-top-3-liste ved siden af de fem fra IMDb :)

God pointe, men nu bruger jeg heller ikke selv den liste til noget som helst.

_________________
"Always be yourself...Unless You suck"


Top
   
Indlæg: man sep 17, 2018 11:19 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs apr 15, 2008 22:37
Indlæg: 702
De 5 højest placerede film på IMDb Top 250, som jeg ikke har set:

#56 Sunset Boulevard - Har aldrig hørt om filmen, før jeg nu så den på Top 250, så derfor har jeg ikke set den... ;)
#65 Witness for the Prosecution - Samme som ovenstående...
#77 Your Name - Har hørt den er fantastisk, men Anime er altså ikke lige mig.
#108 The Apartment - Sikkert god, men nok ikke lige min stil.
#112 Rashomon - Gamle japanske sandal-film har aldrig rigtigt sagt mig noget ;)


De 3 frie valg (som er mere end 3..):

Samtlige Hitchcock film (uha.., ved jeg er i mindretal) - Har prøvet at se flere, men der er et eller andet ved stilen der ikke tiltaler mig. Men, jeg må til at tage mig sammen og se nogle af dem.


Senest rettet af pallec man sep 17, 2018 13:39, rettet i alt 1 gang.

Top
   
Indlæg: man sep 17, 2018 12:22 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons jun 23, 2010 12:40
Indlæg: 1818
Geografisk sted: Aalborg
Min personlige list of shame er lang og ja...skamfuld. Men her i hvert fald 5-8 film, som jeg burde have set.

1. Citizen Kane. Gik jeg kold i efter 20 minutter og har ikke haft lyst til at genbesøge den igen. Er ellers glad for Welles' film generelt. Touch of Evil og The 3rd Man er fremragende.

2. A Clockwork Orange. Endnu en film, jeg ikke har set færdig. Kubrick og jeg er, med et par undtagelser (The Shining og Full Metal Jacket), ikke ret gode venner, selvom jeg sagtens kan se kvaliteterne i hans visuelle stil.

3. The Conversation. Ingen god forklaring her. Bør ligge lige til højrebenet ift. min filmsmag.

4. Trois Couleurs. Hele trilogien. Har set lidt af "Bleu", som så meget smuk ud, men...

5. Days of Heaven/The Tree of Life. Har det lidt med Malick, som med Kubrick. Gid jeg kunne give Richard Gere skylden.

_________________
"Always be yourself...Unless You suck"


Senest rettet af Shiva man sep 17, 2018 13:06, rettet i alt 1 gang.

Top
   
Indlæg: man sep 17, 2018 12:40 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre nov 06, 2009 20:47
Indlæg: 4458
Geografisk sted: Sunny Hill
Jeg har set 169 af de 250 film på listen.

De fem øverstrangerede film, som jeg aldrig har set fra IMDB Top 250
    19. Seven Samurai
    20. City of God
    25. Life Is Beautiful
    34. City Lights
    37. Modern Times

De tre første har jeg faktisk på min watchlist og plager mig hver gang jeg kigger på listen. Jeg har endda Seven Samurai på Criterions DVD-udgivelse. Life Is Beautiful er jeg blevet anbefalet flere gange, men ak nej. De to andre er straks værre, for iflg. Letterboxd har jeg faktisk aldrig set en eneste Charlie Chaplin-film ...

Tre valgfrie:
  • Cinema Paradiso - Jeg har Arrow's BD udgivelsen stående fint på hylden, og ville ellers passe meget godt at se den i år.
  • Once Upon a Time in America - Filmen har jeg også i samlingen, og kan huske to gange værende tæt på sætte filmen i maskinen, men droppede det.
  • Cool Hand Luke - Ligesom de to andre, så har filmen ikke været maskinen endnu. Været tæt på i februar/marts dog!

_________________
Billede
ÅRETS FILM 2017 | Film jeg har set i 2018 + 2012-2017 m.f. | Billede


Top
   
Indlæg: man sep 17, 2018 13:11 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Der er (selvfølgelig?) en hel del ældre ting på de forskellige lister. Jeg gad nok vide, hvordan Top 250 ser ud om 10 år, når de fysiske medier er forsvundet og de brede masser kun får adgang til det, der er på streamingtjenesterne. Hvem fa'en viser så Kurosawa og Chaplin? Selv en titel som Witness For the Prosecution er allerede nu halvbesværlig at få fat i her i Europa.

@pallec: Giv Rashomon en chance - der er sgutte meget sandal-film over den ;) Og hvad Hitchcock angår, så synes jeg trods alt, at han kører i forskellige stilarter. Men hvis du fx. har prøvet både Vertigo, North By Northwest og Psycho, og det stadig ikke giver noget, så er det måske bare sådan.

@Shiva: Jeg var heller ikke imponeret over Kane første gang. Den blev bedre anden gang, men det er stadig en film, der er lettere at beundre end at holde af. Trois Couleurs: Det er klart Rød og Blå, der bærer den trilogi oppe - var noget skuffet over Hvid. Så har du da sparet én film :D Days of Heaven er jo lige så meget en stemning som en film. Men den er ellers ret ligetil og let at blive grebet af. Men Malick er blevet mere og mere selvsmagende med tiden, og selv om jeg har helt forgabt i Tree of Life, kan jeg sagtens forstå, at mange vil finde den aaaalt for højtravende.

@ImpulzE: Start med Cool Hand Luke - den er lige til at overskue :thumb:

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: man sep 17, 2018 14:41 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre nov 06, 2009 20:47
Indlæg: 4458
Geografisk sted: Sunny Hill
Buck Rogers skrev:
@ImpulzE: Start med Cool Hand Luke - den er lige til at overskue :thumb:
Hmm, okay :) Må se om jeg kan presse filmen ind løbet af de næste dage inden oktober, selvom den varer lidt over 2 timer, når jeg nu skal i gang med årets Hoop-tober-list.

_________________
Billede
ÅRETS FILM 2017 | Film jeg har set i 2018 + 2012-2017 m.f. | Billede


Top
   
Indlæg: man sep 17, 2018 14:52 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons jun 23, 2010 12:40
Indlæg: 1818
Geografisk sted: Aalborg
ImpulzE skrev:
Buck Rogers skrev:
@ImpulzE: Start med Cool Hand Luke - den er lige til at overskue :thumb:
Hmm, okay :) Må se om jeg kan presse filmen ind løbet af de næste dage inden oktober, selvom den varer lidt over 2 timer, når jeg nu skal i gang med årets Hoop-tober-list.

Det kommer du ikke til at fortryde. 2 timer, der er givet godt ud. Kan også sagtens forstå forbeholdene ved de andre.

_________________
"Always be yourself...Unless You suck"


Top
   
Indlæg: man sep 17, 2018 16:18 
Offline

Tilmeldt: tors sep 09, 2010 14:34
Indlæg: 1735
Buck Rogers skrev:
Selv en titel som Witness For the Prosecution er allerede nu halvbesværlig at få fat i her i Europa.

Den er lige kommet i en dejlig udgivelse på BD hos engelske Eureka:

https://www.eurekavideo.co.uk/moc/witness-prosecution


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 70 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 5 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 24 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team