DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tirs mar 19, 2024 9:10

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 39 indlæg ]  Gå til side 1 2 3 Næste
Forfatter besked
Indlæg: fre jan 12, 2018 15:22 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Jeg bliver simpelthen nødt til at oprettet en selvstændig tråd til den amerikanske thriller Wind River, der pitter Hawkeye, aka Jeremy Renter midt i Wyomings sneklædte bjerglandskaber sammen med Scarlet Witch, aka Elizabeth Oilsen.

Billede

Filmen er instrueret af Taylor Sheridan, der tidligere har stået bag fænomenale film som Sicario og Hell or High Water, begge to film, der har meget store stjerner hos mig. Sheridan skuffer på ingen måde med Wind River, der er en af de bedste filmoplevelser, jeg har fået længe.

Historien kort: Nær det højeste bjerg i Wyoming bor vildtjægeren Cory Lambert lige op ad et indianerreservat. En dag tilkaldes han dertil, fordi en tyrekalv er blevet dræbt af en puma og dens afkom. Lambert undersøger sagen og finder midt i sin undersøgelse liget af en ung indianerkvinde, der har stærkt forfrosne fødder, er blevet voldtaget og er meget langt væk fra nærmeste beboelse. Til at undersøge dødsfaldet sender FBI den unge og umiddelbar urutinerede agent Jane Banner, der bliver sendt dertil fra Las Vegas. Sammen med det lokale reservatpoliti undersøger Banner sammen med Lambert nu, hvad der egentlig er sket i denne horrible sag.

Billede

Wind River er en stærk film. Stærk, fordi filmens tragedie tager hårdt på filmens figurer, der alle behandler forbrydelsen med den respekt, som en sådan forbrydelse kræver. Olsens Banner kommer fra FBI, er langt væk hjemmefra og skal som en fisk i en helt forkert sø forsøge at navigere i et område, hvor politiet er knapt, respekten for politiet lav og vejret tvinger politiet til mange ad-hoc-beslutninger, som ikke har stået i håndbogen til FBI. Olsen får dog figuren til at udvise autoritet og kompetence, og hun er ikke med for at være blikfang. Renners figur Lambert er en spændende, rolig og empatisk person, der - plaget af sine egne oplevelser - indvilger i at hjælpe Banner og politiet med sine sporingsevner, der er særdeles vigtige i et konstant sneklædt område. Renner spiller røven ud af bukserne i rollen som den rolige jæger, der har stået meget igennem, men virkelig gerne vil hjælpe med at få sagen opklaret.

Wind River er en slow-burner, der udvikler sig og udfolder en crazy historie, som fungerer i det afsides og sneklædte miljø, hvor snescootere, snestorme og småkriminelle indianere med lav respekt for ordensmagten alle er allestedsnærværende. Musikken er også blændende. Jeg måtte lige google mig frem til, hvem der stod bag soundtracket, men det er jo faktisk selveste Nick Cave og Warren Ellis, der står bag. Det smådystre musik, som duoen har sat i søen til Wind River er helt perfekt og matcher filmens tema og miljø glimrende.

Og så skal vi ikke glemme billederne. Det nordøstlige Wyoming er fandeme smukt og selvom jeg ville dø, hvis jeg skulle rende rundt i den kulde hele tiden, så får man lyst til at se den, føle den, opleve den. Det kan du gøre gennem nogle flotte billeder i Wind River, der er den thriller, som den tidligere på året så hypede The Snowman ikke er. Wind River er fabelagtig.

Set i Palads, København, hvor min kæreste og jeg desværre var de eneste, der kiggede, men det var nu hyggeligt og indlevende alligevel.

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty:

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Indlæg: fre jan 12, 2018 18:18 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør jul 08, 2006 12:27
Indlæg: 10391
Geografisk sted: Aarhus
Ja, den er bare mega go’.

_________________
Min filmsamling
Film jeg har set i 2024


Top
   
Indlæg: fre jan 12, 2018 20:01 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs apr 15, 2008 22:37
Indlæg: 702
Super film, kan klart anbefales :thumb:


Top
   
Indlæg: lør jan 13, 2018 12:00 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 26, 2003 18:41
Indlæg: 1858
Geografisk sted: Aalborg
Det var tæt på en seks'er for mig. Virkelig god og fængslende film i et, på alle måder, barskt miljø.


Top
   
Indlæg: lør jan 13, 2018 12:22 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Samme her, CFN.

Jeg kan ikke helt afgøre, hvorfor den ikke kommer helt derop for mig, men Wind River var pokkers god. Sådan virkelig, virkelig god. Sheridan er min nye favorit. Glæder mig til at se, hvad der ellers kommer fra hans hånd.

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Indlæg: man jan 15, 2018 8:34 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs apr 12, 2005 9:48
Indlæg: 5286
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: - sammen med Dunkirk den bedste film jeg så i 2017.

_________________
Hvad ser jeg i 2019? Klik her.
Hvad så jeg i 2018? Klik her.
Hvad så jeg i 2017? Klik her.

Pssst! Læs med på Sørensen Exploitation Cinema (2011-2018)


Top
   
Indlæg: man jan 15, 2018 12:26 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10638
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Wow! Stærk anmeldelse, Mike! Det lyder lige som noget for mig... Tak! :beerchug:

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: man jan 15, 2018 17:29 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør jul 08, 2006 12:27
Indlæg: 10391
Geografisk sted: Aarhus
I øvrigt den suverænt
[Vis Spoiler]
mest sympatiske rolle jeg har set Jon Bernthal i, selvom der nok liiige var rigeligt med aldersforskel, der. Det var ellers totalt fedt at han ville flytte til Ojai med sin smukke, smukke kæreste :) Synd at de ikke fik lov :cry3:

_________________
Min filmsamling
Film jeg har set i 2024


Top
   
Indlæg: man jan 15, 2018 18:15 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs feb 12, 2002 2:01
Indlæg: 6364
Geografisk sted: Kattegat
Jeg kan kun tilslutte mig koret. Fremragende film. Der hvor den taber lidt, er dog
[Vis Spoiler]
den store skudduel, som jeg synes bliver lidt for overdrevet og virker lidt malplaceret i den type af film som er gået forud
.
Men ellers er der ikke meget af sætte en finger på. 5 stjerner.


Top
   
Indlæg: man jan 15, 2018 22:27 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs apr 12, 2005 9:48
Indlæg: 5286
Du tager fejl Michael W. - det var så fedt og helt vanvittigt intenst og realistisk.

_________________
Hvad ser jeg i 2019? Klik her.
Hvad så jeg i 2018? Klik her.
Hvad så jeg i 2017? Klik her.

Pssst! Læs med på Sørensen Exploitation Cinema (2011-2018)


Top
   
Indlæg: man jan 15, 2018 23:23 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør apr 12, 2003 1:01
Indlæg: 12716
Geografisk sted: Miskatonic University
Fremragende lavmælt thriller skrevet og instrueret af Taylor Sheridan.

Den føles meget som en moderne western, ligesom "Hell or High Water" gjorde. Her foregår det bare i et snedækket landskab ligesom "The Great Silence" og "Day of the Outlaw".

Den er meget mørk og melankolsk og flot spillet af Renner, Olsen og gode gamle Graham Greene, der er en stabil go to-guy, når man caster Native Americans.

Filmen tager nogle drejninger undervejs og især én scene i sidste halvdel af filmen er godt tænkt og en frisk måde at fortælle en historie på. Rart at se lidt nytænkning.

Taylor Sheridans anden film som instruktør (første med eget manuskript) er et positivt tegn på, at der stadig findes solide instruktører/manuskriptforfattere i Hollywood, der ikke kun tænker på, hvor stor den næste eksplosion skal være.

_________________
How does it feel to have a wacko for a son?

njhansen på Letterboxd

La collezione


Top
   
Indlæg: tirs jan 16, 2018 12:03 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Tak til DP for rosen og til njhansen for hans oplevelse af filmen. Jeg er helt enig med dig, njhansen. Man kan godt mærke parallellen til Hell or High Water, som for mig også var en af de bedste oplevelser i filmåret 2017, men uden at det ellers så er åbenlyst.

Noget af det, der virkelige virkede for mig var det langsomme tempo. I en film som denne virker det perfekt. Jeg har set nogen steder, at folk sammenligner den med Fargo, men det er jeg slet ikke enig i, for udover det voldsomme snevejr har Fargo en atmosfære af absurditet over sig, mens Wind River bare er kold og barsk.

Kender I nogle film, der har lidt samme tema? Kunne også vildt godt lide Winter's Bone, der foregår omkring Lake Ozarks i Missouri. Helst amerikanske eller måske canadiske.

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Indlæg: tirs jan 16, 2018 13:20 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs apr 15, 2008 22:37
Indlæg: 702
Mike Haggar skrev:
Kender I nogle film, der har lidt samme tema? Kunne også vildt godt lide Winter's Bone, der foregår omkring Lake Ozarks i Missouri. Helst amerikanske eller måske canadiske.


The Grey
The Thing
The Frozen Ground
Walking out
Prisoners
Whiteout
The Last Winter
Deadfall


Top
   
Indlæg: tirs jan 16, 2018 14:01 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre nov 06, 2009 20:47
Indlæg: 4458
Geografisk sted: Sunny Hill
Indrømmer gerne at jeg havde fuldstændig afskrevet filmen for et par måneder siden, da jeg så plakaten første gang, og så filmen var med Jeremy Renter. Men efter Mike Haggar's korstog ser det ud til, ligesom andres tilbagemeldinger af Brawl in Cell Block 99, at jeg igen har været for dygtigt i min frasortering af nye film.

Håber jeg lige kan skohorne Wind River i filmprogrammet, inden jeg smutter på skiferie i næste uge :)

_________________
Billede
ÅRETS FILM 2017 | Film jeg har set i 2018 + 2012-2017 m.f. | Billede


Top
   
Indlæg: tirs jan 16, 2018 14:04 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør jul 08, 2006 12:27
Indlæg: 10391
Geografisk sted: Aarhus
Hvorfor skulle det være slemt at Jeremy Renner er med?

_________________
Min filmsamling
Film jeg har set i 2024


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 39 indlæg ]  Gå til side 1 2 3 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 37 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team