DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tors mar 28, 2024 20:42

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1 2 Næste
Forfatter besked
Indlæg: fre aug 25, 2017 10:06 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Politiken (der refererer en artikel i New York Post) har en artikel om generationskløft i forbindelse med film:
"Blandt de såkaldte 'millennials' - unge født i tidsrummet fra de tidligere 1980'ere til slutningen af 1990'erne - er det mindre end hver fjerde, der har set en film fra start til slut, der blev lavet i 1940'erne og 1950'erne. De synes, filmene er kedelige." NY Post tilføjer, at "only a third have seen one from the 1960s".
"Only 28 percent have seen “Casablanca,” 16 percent have watched “Once Upon a Time in the West” and only a measly 12 percent have seen the Hitchcock classic “Rear Window” – though the director’s “Psycho” fares moderately better at a rate of 38 percent."

Det går så også den anden vej:
"On the other side of things, some over-50s appear to have the tendency to stick to their old classics and ignore new cinema altogether with one in ten admitting they aren’t sure if they have seen a film newer than 2010 – and eight percent straight up saying no, they have not."

Det er da lidt trist. Jeg ved ikke hvordan forholdene er i Danmark. På den ene side har det aldrig været lettere at se filmhistoriske klassikere, men på den anden side er udvalget af nyere film så overvældende i første omgang, at jeg godt kan forstå, hvis man nøjes med dem. Og så er det vel også et spørgsmål om, hvad man bliver (tvangs)udsat for. Da jeg voksede op i de glade monopoldage i 80'erne, viste de jo alt mellem himmel og jord, inkl. film, der dengang var 30-40-50 år gamle. Det sker næppe på hovedkanalerne i dag.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: fre aug 25, 2017 10:41 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Jep. Det undrer ikke. Jeg er 34 år og der er ingen af mine venner, der ser eller interesserer sig for gamle film. Mange af dem har fine uddannelser og har læst en masse, men jeg kender ingen, jeg ville sætte mig og se en film fra 40'erne med. Min kæreste gider heller ikke sådan noget.
Så som millenial kan jeg da nikke genkendende til det. Vi er nok mange, der har det sådan.

Der er en grund til, at jeg har set enormt mange film fra 80'erne og fremad, men ikke gamle film. Jeg kan ikke holde dem ud. Så kan folk, der er ældre end mig, jo banke mig nok så meget i hovedet om, at det er en forkert indstilling, men der er intet i mig, der giver mig lyst til at se virkelig gamle film. Jeg gaber hver gang, jeg har prøvet.

Dog er jeg med på film fra 60'erne og 70'erne nu efter positive oplevelser med North by Northwest, Deliverance og Duel. Nogle af dem i hvert fald - og særligt Hitchcock kunne jeg godt tænke mig at have set alle film af en dag.

Desuden kræver det jo også nok eksponering af gamle film: Hvorfor skal man se dem? Psycho er et kulturelt ikon, som gør mange gyserinteresserede interesseret i at se, hvad det handler om, men Rear Window? Hvad er den kendt for?

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Indlæg: fre aug 25, 2017 11:56 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs apr 15, 2008 22:37
Indlæg: 702
Det er der vel ikke noget nyt i?

De fleste har vel altid haft en præference for film fra deres egen tid. Lyder lidt som en agurketids-artikel... ;)


Top
   
Indlæg: fre aug 25, 2017 12:20 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Tendensen har altid været der, men det er vel "nyt", at den er så markant.
Så én ud af tre, der er født i 80'erne eller 90'erne, har ikke set en eneste film fra 60'erne. Ingen Sergio Leone, Ørneborgen, tidlig James Bond, Abernes Planet, Rosemary's Baby etc etc.

@Mike: Rear Window er primært kendt for at være et tidligt, effektivt eksempel på en thriller, der kun foregår på én lokation. Så det er lidt en stiløvelse, men en særdeles vellykket én af slagsen :)

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: fre aug 25, 2017 12:21 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
Så er spørgsmålet vel også lidt, om det er sort-hvid der skræmmer, eller alderen på en film alene?

Night of The Living Dead (1968) bør vel ikke skræmme nogen fra at se den, blot fordi den ikke er i farver?

Så er der jo også Butch Cassidy and the Sundance Kid (1969), men den er jo i farver, så det går måske lige. :)

Men måske skal vi tilbage før 1960, før en film regnes som 'gammel'?

EDIT: Jeg har hørt argumentet, at en film skal 'passe' til tv-skærmen - altså vises i 16:9 eller tæt på, før den er interessant.
Jeg tror at mange tænker sådan, faktisk.

N.B. En film som Rebel Without a Cause (1955) tror jeg mange unge idag vil kunne identificere sig med, men den sendes jo ikke just på de populære kanaler, hver fjerde uge. :)
Så måske ligger en del af årsagen også i det aktuelle udvalg.


Top
   
Indlæg: fre aug 25, 2017 12:52 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Buck Rogers skrev:
Tendensen har altid været der, men det er vel "nyt", at den er så markant.
Så én ud af tre, der er født i 80'erne eller 90'erne, har ikke set en eneste film fra 60'erne. Ingen Sergio Leone, Ørneborgen, tidlig James Bond, Abernes Planet, Rosemary's Baby etc etc.

@Mike: Rear Window er primært kendt for at være et tidligt, effektivt eksempel på en thriller, der kun foregår på én lokation. Så det er lidt en stiløvelse, men en særdeles vellykket én af slagsen :)


Jeg kender godt Rear Window, og den ligger sammen med The Birds højest på listen over film, jeg gerne vil se en dag, men hvor mange kender mon egentlig den film reelt i denne millenial-aldersgruppe? Tænker ikke det er enormt mange.

Film som Jaws, Psycho, Casablanca, måske Lawrence of Arabia og Gone with the Wind skal nok blive set fremover også, da de alle på hver deres måde fremstår meget ikoniske, men hvis man ikke på en eller anden måde genopfinder filmene og skaber en ramme for, hvorfor folk bør se en ældre film, så bliver den nok bare ignoreret. Det er min tese.

Desuden tror jeg da, at du har ret i, at hvis der kun var flow-tv og folk ikke havde hverken streaming eller internetdownload til rådighed, så ville man jo nok bare se det, der blev vist via gammeldaws reklame-inficeret flow-tv.

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Indlæg: fre aug 25, 2017 13:08 
Offline

Tilmeldt: tors sep 09, 2010 14:34
Indlæg: 1735
Det lyder godt nok lidt trist at nutidens ungdom ikke er mere nysgerrig på at grave lidt i historien. Jeg mener da at jeg i mine unge dage (jeg er årgang 1966) ikke rigtig skelnede til hvor gamle film var. Om det var Chaplin, Gøg og Gokke, Jacques Tati, Mel Brooks eller Olsen Banden, så grinede man da lige godt.

Derfor er det stadig en naturlig ting for mig at forbruge film fra alle tidsaldre, også helt nye.

Musik derimod, der er jeg mentalt gået i stå for ca. 15 år siden, hvor min CD-samling ikke er blevet større, og selvom jeg nu kan streame alverdens musik, så er det yderst sjældent jeg hører noget, der er skabt siden år 2000, og når det endelig sker, så er det indenfor "gamle" genrer som rock, blues og jazz hvor der anvendes rigtige instrumenter, spillet af rigtige musikere.

Jeg mener jo ikke selv jeg går glip af noget epokegørende m.h.t. musikken, og det er sikkert samme følelse som de unge har omkring ældre film (men der ved jeg jo så bare at de tager fejl) ;)


Top
   
Indlæg: fre aug 25, 2017 13:18 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Fint indlæg, Henrik24.

Jeg tænker dog, at i dine unge dage var der vel reelt også kun noget VHS og flow-tv at kunne se og tv-serier var velsagtens ikke noget man så noget af? :)

Jeg bruger 90% af min sparsomme skærmtid med en tv-serie. Kun sjældent ser jeg film faktisk i det hele taget. Og så vil jeg bare hellere se en Darren Aronofsky, eller David Fincher end noget gammelt halløj, som jeg ingen relation har til. Måske andre har det lige sådan. I don't know.

De fejler sikkert ikke noget, de gamle film. :D

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Indlæg: fre aug 25, 2017 13:44 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
No worries, Mike H - ungdommen sætter sig ned og ser tre film: Casablanca, 12 Angry Men og The Good, The Bad and The Ugly. Så er den skid slået for de tre årtier og statistikken lagt i graven :D

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: fre aug 25, 2017 14:04 
Offline

Tilmeldt: tors sep 09, 2010 14:34
Indlæg: 1735
Mike Haggar skrev:
Jeg tænker dog, at i dine unge dage var der vel reelt også kun noget VHS og flow-tv at kunne se og tv-serier var velsagtens ikke noget man så noget af? :)

Video kom først i min verden da jeg var ca. 16 år, så før da var der kun DR og SVT1 og SVT2 så valgfrihed var selvfølgelig ikke-eksisterende, men som sagt så synes jeg ikke man bevidst valgte noget fra fordi det f.eks. var sort/hvid eller på anden måde var "gammelt". TV-serier var der rigeligt af f.eks. Roots, To Brødre, Shogun, Upstairs/Downstairs og Huset på Christianshavn men igen, så var man bundet af hvilket tidspunkt de blev vist på.

I biografen var udvalget enormt meget mere varieret i forhold til i dag. "Katalogfilm" og repremierer var altid på plakaten, så det blev til f.eks. Guns Of Navarone og Sean Connery-era Bond, selvom de havde over 10-20 år på bagen.


Top
   
Indlæg: fre aug 25, 2017 14:44 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons jun 23, 2010 12:40
Indlæg: 1818
Geografisk sted: Aalborg
Buck Rogers skrev:
No worries, Mike H - ungdommen sætter sig ned og ser tre film: Casablanca, 12 Angry Men og The Good, The Bad and The Ugly. Så er den skid slået for de tre årtier og statistikken lagt i graven :D


Jeg har lige købt 12 Angry Men på bluray. Glæder mig max til at se Henry Fonda i HD i aften :D . Det er for mig sådan en film, der med utroligt simple midler fortæller alt om, hvad filmmediet kan være for og gøre ved sit publikum.

Min søn bliver en dag bundet og tvunget til at se den.

_________________
"Always be yourself...Unless You suck"


Top
   
Indlæg: fre aug 25, 2017 15:01 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
You make me proud! :thumb: Fantastisk, effektiv historiefortælling. Så meget man kan nå på 90 minutter.
(Nu hjælper det jo også, at vi begge er lige omkring de 78... Min 13-årige overlevede da at se ca. 10 minutter af Faust, så der er håb forude.)

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: fre aug 25, 2017 16:04 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør jul 08, 2006 12:27
Indlæg: 10391
Geografisk sted: Aarhus
Jeg er 33... Er jeg også sådan en "millenial"? :shock:

_________________
Min filmsamling
Film jeg har set i 2024


Top
   
Indlæg: fre aug 25, 2017 18:13 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Hvis kriteriet hedder tidlige 80'ere til sene 90'ere, så i følge den højere matematik... ja!

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: fre aug 25, 2017 18:19 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør jul 08, 2006 12:27
Indlæg: 10391
Geografisk sted: Aarhus
:shock:

_________________
Min filmsamling
Film jeg har set i 2024


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1 2 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 41 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team