DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er fre apr 19, 2024 23:25

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Filmhøjskole
Indlæg: tirs aug 06, 2019 9:58 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7955
I sidste uge var jeg for tredje gang på sommerkursus på Filmhøjskolen i Ebeltoft. Da jeg synes det er et superfedt tiltag (ellers skal man også være lidt småtumpet for at gøre det tre gange!), og det måske kunne være interessant for andre DAHF'ere, er her et lille sammenkog :)

European Film College har primært lange kurser - 8½ måned - hvor man kan lære det ene og det andet om at lave film. Hver sommer tilbyder de også 4-5 kurser af en uges varighed, hvor forskellige personer står for et bestemt tema. Første gang jeg var afsted, var det med Kim Skotte og Henrik Palle fra Politiken, mens Jakob Stegelmann underholdte om animation tilbage i 2016, og det var også ham, der stod for dettes års science fiction-kursus.

Man ankommer søndag eftermiddag og får en kort introduktion til stedet, og så går det ellers derudaf. Lige ved siden af spisesalen ligger stedets biograf, hvor det hele foregår. Stegelmann er en enormt vidende og begejstret fortæller, der virkelig kan sin filmhistorie.
Billede

og han har også en stor forkærlighed for det skæve, det kitschede og det udskældte. Dagen startede typisk med morgenmad, så et oplæg og en film, så frokost, så en film, så eftermiddagskaffe/kage, så en film mere, så aftensmad, så en film mere, så kage og endelig, for de udholdende, en sen film kl. 22. Så et sted mellem 3 og 4 film om dagen plus alt muligt andet. Forplejningen er i øvrigt fremragende hele vejen igennem.

Vi fik et oplæg om scifi på film, et om serials, et om sci-fi i tv og endelig et om kult-film.
Serials er jo altid sjove, og vi så naturligvis Buck Rogers ( :D ), Copperhead/Kobbermaske (måske nogen kan huske Rocketeers forgænger fra de tidlige firseres "Så er der forfilm") og en eller anden weird robot:
Billede Billede Billede Billede

Ind imellem var der gæster, bl.a. Martin Madsen fra ShortCut, der har lavet effekter til Netflix' The Rain og den danske sci-fi-film QEDA, som vi også så. Han var en sindssygt god fortæller, der kunne fortælle om udfordringerne ved at skulle oversvømme København på et minimalt budget, og arbejdsforholdene i forhold til at arbejde for Netflix. Det var virkeligt imponerende at se alt det arbejde, der ligger bag, og se blandingen af modelarbejde, CGI, projektion mm.
Billede

Torsdag var der besøg af Han Duo, der kom med en top 10 sci-fi for de seneste ti år, og introducerede visning af Upgrade og Arrival.

De sene visninger havde i år den danske pioner Ib Melchior som gennemgående tema, og vi så bl.a. Robinson Crusoe on Mars, Mario Bavas Alien-forgænger Planet of the Vampires, og ikke mindst kitsch-klassikeren Journey to the Seventh Planet, hvor Ove Sprogøe er dubbet til irsk, og han plus en række andre danske skuespillere fiser rundt oppe på Uranus (i form af Frilandsmuseet) og bekæmper monstre og skånske skønheder. Iført rumdragter fra IKEA. Og der er slutsang af Otto Brandenburg, så det er win-win over hele linjen.
Billede Billede

Fredag slutter af med årets hemmelige forpremiere, der i år var Toy Story 4, og vi har lovet ikke at sige mere om den lige nu ;) Endelig en lidt finere middag, brunch lørdag morgen og så hjem, godt smadret af en uge med en masse fede oplevelser og for lidt søvn. Det koster 5.000 kr, og det er selvfølgelig en sjat, men i forhold til, at det inkluderer underholdning i en uge, en seng at sove i og super forplejning, kan jeg ikke rigtig klage. Det kan være, at vi ses næste år?

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: tirs aug 06, 2019 10:15 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10640
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Wow! Det lyder eddermame fedt! :highfive:

Det gad jeg virkelig godt, at opleve engang. Hvornår bliver "årets tema" offenliggjort?

Kan du huske Han Duo-drengenes top 10, og evt smide den her i tråden?

Hvilken kvalitet bliver de forskellige film vist i? Det må være noget af en opgave, at finde visbare kopier af de lidt smallere ting, og tv-produktioner.

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: tirs aug 06, 2019 10:55 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7955
Det er det også :beerchug:

Det overordnede tema kommer vist omkring november og så er der tilmelding i februar. Men man får først det endelig program med film og foredrag etc. kort inden kurset. Det er også helt ok.

På alle andre kurser er der tale om film, der er tilgængelige i god kvalitet. Men pga. herr Stegelmanns forkærlighed for det spøjse, er kvaliteten på hans kursus meget op og ned. Der er alt fra DCP og Blu-ray til dvd og Youtube. Sidstnævnte er dog kun til nogle af de korte klip. De fleste film var minimum på BD, men nogle af de mere spøjse ting er kun udgivet på dvd, og så må man jo bare tage det med. I nogle tilfælde, fx. The Giant Claw, går billed- og filmkvaliteten fint hånd i hånd 8)


Frit efter hukommelsen var HDs top 10 noget i stil med:
10. Europa Report
9. Life
8. Edge of Tomorrow
7. The Martian
6. Dredd
5. Her
4. Gravity
3. Ex Machina
2. Interstellar
1. Blade Runner 2049
(med bl.a. Under the Skin og Annihilation som boblere)

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: tirs aug 06, 2019 11:29 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre nov 06, 2009 20:47
Indlæg: 4458
Geografisk sted: Sunny Hill
Orh, hvor fedt! Det gad jeg godt med til næste år!

_________________
Billede
ÅRETS FILM 2017 | Film jeg har set i 2018 + 2012-2017 m.f. | Billede


Top
   
Indlæg: tirs aug 06, 2019 12:34 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør apr 12, 2003 1:01
Indlæg: 12716
Geografisk sted: Miskatonic University
Spændende læsning, Buck Rogers :D

Jeg kunne godt finde på at tage med næste år, hvis det er et spændende emne.

_________________
How does it feel to have a wacko for a son?

njhansen på Letterboxd

La collezione


Top
   
Indlæg: tirs aug 06, 2019 12:48 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7955
The more, the merrier :thumb: Deltagergrænsen er på ca. 100 deltagere, og alle andre kurser er udsolgt. Stegelmanns fjerde kursus satte deltagerrekord, men vi var stadig kun omkring 40. Men det er også cool, for så er der bedre tid til at diskutere filmene.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: tirs aug 06, 2019 13:32 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre okt 03, 2003 13:56
Indlæg: 5279
Geografisk sted: København SV
Det lyder virkelig som en interessant oplevelse, der kunne være givende at prøve :)

Måtte lige google lidt, det er det her ikke?
https://www.europeanfilmcollege.com/?lcid=&id=616

_________________
/Tigerdyr


Top
   
Indlæg: tirs aug 06, 2019 13:38 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7955
Præcis :)
Hvis man ikke er til Stegelmann (w00t??), så er der jo også andre kurser. Peter Schepelern kørte indtil for et par år siden, og hans kurser var struktureret noget anderledes. Jeg kan heller ikke forestille mig andet, end at Per Juul Carlsen er mere "alvorlig", så er man ikke til kult og kitsch, er der andre muligheder. Maden og selskabet er lige godt af den grund, og muligvis får man noget mere filmteknisk indsigt. I don't know.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: tirs aug 06, 2019 15:57 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons jun 23, 2010 12:40
Indlæg: 1818
Geografisk sted: Aalborg
Super spændende. Bare man havde tiden eller blot kunne finde ud af at prioritere sådan noget her. Har set Stegelman live i Musikhuset i Aalborg sidste år og han er bare verdensklasse. Sikke et engagement :notworthy:

_________________
"Always be yourself...Unless You suck"


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 35 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team