DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tors mar 28, 2024 16:33

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 60 indlæg ]  Gå til side 1 2 3 4 Næste
Forfatter besked
Indlæg: tirs jan 10, 2017 15:13 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
I denne tråd kan du skrive om film fra 1939 og tidligere :)

Genveje:
Den gamle Hvilke(n) film så du i dag? Part IX-tråd
2020s - 2010s - 2000s - 1990s - 1980s - 1970s - 1960s - 1950s - 1940s - 1939 og tidligere

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: tirs aug 22, 2017 13:50 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Huha, her er jo god plads :)

I weekenden fik jeg set Carpenters svært underholdende They Live, og oven på den syntes jeg, at jeg var nødt til at finde noget, der trak i en anden retning.

Billede
Valget faldt på Faust fra 1926, der endte med at blive F.W. Murnaus sidste tyske film. Filmen er delvist inspireret af Goethes tragedie af samme navn. Vores hovedperson er den aldrende Faust, der indgår en pagt med Djævlen. Først for at redde sin by fra pesten, og siden - da byboerne forkaster ham for at samarbejde med ondskaben selv - for at genvinde sin ungdom.
Selv om en tysk stumfilm baseret på Goethe kan lyde som tung kost, er filmen mestendels en ren fornøjelse. Emil Jannings, der desværre siden ødelagde sin karriere med lidt for entusiastisk samarbejde med nazisterne, giver den fuld gas som Satan, der lokker, håner og gramser, så man kun kan være begejstret. Samtidig er svenske Gösta Ekman særdeles effektiv i titelrollen.

Teknisk set har filmen meget at byde på i form af flotte sets og kostumer samt tidlige special effects (modelarbejde, dobbelteksponeringer mm.). Det gode kameraarbejde er velbevaret i Eurekas restaurering, der for det mest står flot for en film, der nærmer sig de 100 år. Midterdelen af fortællingen, der kredser om en småkedelig kærlighedshistorie, trækker dog lidt ned.

Men ellers er det her ikke det værste sted at starte, hvis man har lidt svært ved at få taget hul på de stumme :)
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty:

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: tirs aug 22, 2017 15:26 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs mar 22, 2005 11:54
Indlæg: 7733
Geografisk sted: Face down in the muck...
Tak for anmeldelsen! Lyder spændende! :thumb:

_________________
Mikkel | @selsoe | Pakkesporing til iPhone: Trackbox


Top
   
Indlæg: tors mar 08, 2018 1:33 
Offline

Tilmeldt: søn mar 08, 2015 11:16
Indlæg: 179
Geografisk sted: København
Buck Rogers skrev:
Huha, her er jo god plads :)

I weekenden fik jeg set Carpenters svært underholdende They Live, og oven på den syntes jeg, at jeg var nødt til at finde noget, der trak i en anden retning.

Billede
Valget faldt på Faust fra 1926, der endte med at blive F.W. Murnaus sidste tyske film. Filmen er delvist inspireret af Goethes tragedie af samme navn. Vores hovedperson er den aldrende Faust, der indgår en pagt med Djævlen. Først for at redde sin by fra pesten, og siden - da byboerne forkaster ham for at samarbejde med ondskaben selv - for at genvinde sin ungdom.
Selv om en tysk stumfilm baseret på Goethe kan lyde som tung kost, er filmen mestendels en ren fornøjelse. Emil Jannings, der desværre siden ødelagde sin karriere med lidt for entusiastisk samarbejde med nazisterne, giver den fuld gas som Satan, der lokker, håner og gramser, så man kun kan være begejstret. Samtidig er svenske Gösta Ekman særdeles effektiv i titelrollen.

Teknisk set har filmen meget at byde på i form af flotte sets og kostumer samt tidlige special effects (modelarbejde, dobbelteksponeringer mm.). Det gode kameraarbejde er velbevaret i Eurekas restaurering, der for det mest står flot for en film, der nærmer sig de 100 år. Midterdelen af historien, der kredser om en småkedelig kærlighedshistorie, trækker dog lidt ned.

Men ellers er det her ikke det værste sted at starte, hvis man har lidt svært ved at få taget hul på de stumme :)
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty:


Glimrende indlæg, men tråden er desværre kortere end fuglenes i "Askepot".

Igen kan jeg anbefale YouTube, hvor der findes et utal af blændende stumfilm. Til det frygtsomme kan jeg meddele, at de ofte er ledsaget af
udmærket musik (ny eller original).


Top
   
Indlæg: tors mar 08, 2018 9:47 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Det kan endda være, at du har lyst til at skrive om en af de film, du har fundet på YT? :)

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: tors mar 08, 2018 12:09 
Offline

Tilmeldt: søn mar 08, 2015 11:16
Indlæg: 179
Geografisk sted: København
Buck Rogers skrev:
Det kan endda være, at du har lyst til at skrive om en af de film, du har fundet på YT? :)


Jo, det kunne jeg da, men jeg er bange for, at du ville ødelægge dem med dine sædvanlige barnagtigheder.


Top
   
Indlæg: tors mar 08, 2018 12:15 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Sædvanlige barnagtigheder? Øh?

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: tors mar 08, 2018 12:24 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons jun 23, 2010 12:40
Indlæg: 1818
Geografisk sted: Aalborg
Okotta...ignore, Buck. Det er provokationer som altid.

_________________
"Always be yourself...Unless You suck"


Top
   
Indlæg: tors mar 08, 2018 12:28 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Haha, fint nok - denne her var bare ekstra meget w00t/ud af det blå :D Jeg var ikke klar over, at jeg havde en beef med poul/Okotta, men der kan man bare se.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: tors mar 08, 2018 12:31 
Offline

Tilmeldt: søn mar 08, 2015 11:16
Indlæg: 179
Geografisk sted: København
Buck Rogers skrev:
Sædvanlige barnagtigheder? Øh?


Ja, du er vel på samme faste hold som pellec og alle de andre proselytter?

Og hvad rager Okatta mig? Superbarnligt.


Top
   
Indlæg: tors mar 08, 2018 12:36 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Jeg tror ikke, jeg er på noget bestemt hold? Hvis du har noget konkret, du gerne vil holde mig op på, så gør det - ellers er det jo bare ren skyden med spredehagl.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: tors mar 08, 2018 12:41 
Offline

Tilmeldt: søn mar 08, 2015 11:16
Indlæg: 179
Geografisk sted: København
Buck Rogers skrev:
Jeg tror ikke, jeg er på noget bestemt hold? Hvis du har noget konkret, du gerne vil holde mig op på, så gør det - ellers er det jo bare ren skyden med spredehagl.


Så du så bare ud som Buster Crabbe (suk).


Top
   
Indlæg: tors mar 08, 2018 12:44 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Sædvanlige barnagtigheder. Tjek.

Du må have en hyggelig dag, mester.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: tors mar 08, 2018 12:47 
Offline

Tilmeldt: søn mar 08, 2015 11:16
Indlæg: 179
Geografisk sted: København
Buck Rogers skrev:
Sædvanlige barnagtigheder. Tjek.

Du må have en hyggelig dag, mester.


Tak, lærling.


Top
   
Indlæg: lør apr 28, 2018 20:35 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør apr 12, 2003 1:01
Indlæg: 12716
Geografisk sted: Miskatonic University
Billede

Fury (Lang, 1936)

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty:

I 1933 rejste Fritz Lang fra Tyskland, da han ikke ville være en del af nazisternes propaganda-apparat. Han var (af Goebbels) blevet tilbudt stillingen som "production supervisor" for UFA-studierne, hvor hans første film skulle være en biografi-film om Wilhelm Tell.

I 1936 begyndte Lang sin amerikanske karriere med filmen "Fury" med Spencer Tracy og Sylvia Sidney i hovedrollerne. Lang havde et rygte som en hård instruktør, som skuespillere ofte ikke var så glade for at arbejde sammen med, til trods for de endelige resultater. Det blev Tracys første og sidste film med Lang, men Sidney arbejdede også sammen med ham på hans næste to film.

I "Fury" følger man det unge kærestepar Katherine og Joe, som endnu ikke har penge nok til at flytte sammen. De beslutter sig for at bo hver for sig og tjene penge nok til at kunne flytte sammen. Efter et stykke tid har de tjent penge nok og de aftaler at mødes på en cafe.

Joe kører dertil i hans bil, men bliver i en lille soveby forvekslet med en af de kidnappere, der har kidnappet en lille pige. Han bliver smidt i byens fængsel, mens byens sladder accelererer og ender med, at borgerne bliver enige om at lynche ham. Der bliver sat ild på fængslet og Joe brænder inde sammen med hans hund Rainbow. Det er, hvad folk tror, men Joe overlever og begynder nu at planlægge en raffineret hævn, hvor byens borgere kommer for retten for hans mord.

Spencer Tracy er, som sædvanlig, overbevisende i en rolle, der skifter fra lethed til dystert mørke. Sylvia Sidney er rigtig sød og charmerende som Katherine, hvis verden bliver vendt på vrangen, da hun tror, at Joe er død.

Lang var et kæmpe legebarn, når han lavede film og det er altid en nydelse at se hans film, a la Hitchcocks film, for at se, hvad han finder på af små tricks. Der er bl.a. en scene, hvor Katherine retter opgaver til tonerne af musik. Langs måde at bruge lydsiden i denne scene er virkelig genial og fik mig til at spole tilbage for at se det en gang til. Lang har også nogle interessante klip, bl.a. et meget sigende (og sjovt) klip med en hønsegård.

Historien er stærk i "Fury" og mange af replikkerne i filmen er desværre stadig sørgeligt aktuelle. Det var ofte gennem en udefrakommende instruktørs linse, at USA blev vist mest ærligt, og Lang er et af skoleeksemplerne på dette.

_________________
How does it feel to have a wacko for a son?

njhansen på Letterboxd

La collezione


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 60 indlæg ]  Gå til side 1 2 3 4 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 43 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team