DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tors mar 28, 2024 23:55

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2
Forfatter besked
Indlæg: tirs maj 26, 2020 9:06 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Jeg har aldrig hørt om den, men du sælger den virkeligt godt :thumb: Og jeg kan godt lide Milland, Laughton, Harry Morgan, noir og ikke-Hitchcock-Hitchcock. Tak for anmeldelsen!

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: tirs maj 26, 2020 14:36 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons maj 23, 2007 16:57
Indlæg: 9012
Geografisk sted: Vejle
Buck Rogers skrev:
Jeg har aldrig hørt om den, men du sælger den virkeligt godt :thumb: Og jeg kan godt lide Milland, Laughton, Harry Morgan, noir og ikke-Hitchcock-Hitchcock. Tak for anmeldelsen!

Den er rigtig god - jeg har også set den for mange år tilbage og kan ligeledes anbefale den :thumb:

_________________
Hvilke film har jeg set i 2019?


Top
   
Indlæg: tirs mar 30, 2021 10:53 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Gaslight (George Cukor, 1944)
Billede
Den unge sangerinde Paula (Ingrid Bergman) er vokset op i skyggen af, at hendes velhavende moster (og plejemor) blev myrdet i London, da hun var barn. Så hun er lykkelig, da hun møder den charmerende Gregory (Charles Boyer). Gregory er meget opsat på, at de skal flytte til London - hvor mosterens lejlighed stadig står tom og venter. Det er ikke lige det, Paula har lyst til, men han er meget insisterende.

Da de ankommer, går der ikke lang tid, før Gregory viser nye sider af sig selv. Han bliver overbeskyttende, omklamrende, afviser alle gæster og mener, at Paula er for dårlig tilpas til at forlade lejligheden. Samtidig begynder han at antyde, at hun er ved at miste hukommelsen, og hun hører stemmer og underlige lyde. Alt sammen lige som sin afdøde mor. Er Paula ved at blive skør, eller er der andre hemmeligheder i den dunkle lejlighed?

Gaslight modtog syv Oscarnomineringer, bl.a. for bedste film, men måtte nøjes med to, til Bergman for bedste hovedrolle og for bedste scenografi. Hun spiller også godt, men det er den manipulerende Boyer (selv nomineret fire gange), der stjæler showet som den på én gang charmerende og manipulerende Gregory. Det er en svær rolle at spille troværdigt, men han gør det meget overbevisende, og man tager jævnligt sig selv i at have lyst til at råbe ad ham. Joseph Cotten (Den Tredje Mand) har en lidt utaknemmelig rolle som en godhjertet politimand, der af egen vilje graver i sagen, mens en 18-årig Angela Lansbury er ung pige i huset.
Filmen er en genindspilning af en britisk film fra 1940, der selv var en filmatisering af et teaterstykke fra 1938. Den fungerer stadig fremragende, både som thriller, men også som skræmmeeksempel på, hvordan man kan manipulere med andre mennesker, og så har den en fremragende slutning. Varmt anbefalet - BD'en fra Warner Archive står flot.
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty:

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 42 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team