DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er man dec 18, 2017 16:24

Alle tider er UTC+02:00

Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Site Admin
Brugeravatar

I denne tråd kan du skrive om film fra 1950-1959 :)

Genveje:
Den gamle Hvilke(n) film så du i dag? Part IX-tråd
2010s - 2000s - 1990s - 1980s - 1970s - 1960s - 1950s - 1940s - 1939 og tidligere

Site Admin
Brugeravatar

Jeg har været bedre til at købe film noir end at få dem set, men i går kunne jeg sætte hak ud for en mere i samlingen:

Pickup on South Street (Samuel Fuller, 1953)
Billede
"I have to go on making a living so I can die. But even a fancy funeral ain't worth waiting for if I've gotta do business with crumbs like you."

"Bundsolid" er det første, der faldt mig ind efter at have set Pickup on South Street. "...men mildt skuffende" ville følge lige i halen. Grundingredienserne er der ellers. En ung kvinde (Jean Peters) får stjålet sin pung ombord på en sporvogn, og umiddelbart tror tyven (Richard Widmark) blot, at han har fået lidt ekstra penge. Men kvinden er blandet ind i kommunistisk spionage og havde nogle tophemmelige fotos i pungen. Hendes utilregnelige kæreste (Richard Kiley) lokker hende derfor til at prøve at opspore billederne - med politiet, der også kender til spionage-sagen, lige i hælene.

I princippet lyder det jo fascinerende, og både Widmark og især Thelma Ritter (som en stikker med hjertet på rette sted) leverer fine præstationer. Desværre er der hevet en dybt utroværdig kærlighedshistorie mellem tyv og kvinde ned over plottet, hendes kæreste spiller ikke synderligt overbevisende, og visuelt er den heller ikke på niveau med de bedste i genren. Men med sine kun 80 minutter når man i alt fald ikke at kede sig, og Eurekas BD står rigtig flot.
:starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: :starempty:

Med sådan en indsats for filmhistorien syntes jeg, at jeg havde gjort mig fortjent til at se John Wick, men det er en helt anden historie (men den var dog så vellykket, at jeg skal i biffen og se toeren i aften) :)

Brugeravatar

Buck Rogers skrev:
Pickup on South Street (Samuel Fuller, 1953)

Det er sjovt, for jeg har altid holdt meget af Pickup, men har egentlig aldrig tænkt over, at kærlighedshistorien er over the top før nu, da jeg synes den type historier oftest følger med film fra halvtredserne. Jeg er meget glad for Widmarks lidt løse skuespil i en rolle, som netop kalder på den type, hvilket gør Pickup til en af de bedre film noir titler i min optik. Jeg medgiver dog gerne, at den mangler en del på lyssætning og stemning, som andre film i genren gør langt bedre.

Site Admin
Brugeravatar

Jeg kan sagtens forstå, hvad du mener mht. 50'er-film. Men grundlæggende skal jeg tro på kærlighedshistorien - enten fordi manuskriptet er overbevisende, eller fordi kemien bare fungerer (som med Bogart og Bacall - mestendels i 40'ere, men du ved hvad jeg mener).
Her virkede det bare ikke særligt godt i mine øjne.

Anyway, nu står den på hylden, og når jeg om mange år når frem til den igen, kan det være, at den sidder lige i skabet :)

Brugeravatar

Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Buck Rogers skrev:
Anyway, nu står den på hylden, og når jeg om mange år når frem til den igen, kan det være, at den sidder lige i skabet :)

Den kan jo altså ikke både stå på hylden og i skabet samtidig. :naughty:

Site Admin
Brugeravatar

Altså DP, skal du have skåret alt ud i pap? :naughty:
Billede

Brugeravatar

Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
:laugh:

Brugeravatar

Geografisk sted: Sunny Hill
Billede
Dunkirk (1958)

Lad os nu ikke glemme Leslie Normans imponerende og ambitiøse Dunkirk fra 1958, med Richard Attenborough, John Mills og Bernard Lee, når alle er oppe og ringe over Christopher Nolans bombastisk udgave af et lille nedslag i et større slag af Dunkerque.

Filmen fortælles primært fra to perspektiver, dels fra en avisreporter, der hedder Charles Foreman (Bernard Lee) og kujonagtige John Holden (Richard Attenborough), der ejer et værksted og er helt tilfreds med sin indkomst fra Spøgelseskrigen. Og den pålidelige Corporal "Tubby" Binns (John Mills), der ved frontlinjen i besatte Frankrig, bringer hvad der er tilbage af hans enhed til kysten. Operation Dynamo sættes i værk, og Charles Foreman, John Holden og andre lokale, ender med at blive trukket ind i krigen med deres egne både.

En film der er værd at se, selv i dag. Overraskende historisk nøjagtigt og det er før dagens hjælpemidler som CGI, der i sidste ende har mere at byde på end Nolans.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC+02:00