DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tors mar 28, 2024 20:42

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 19 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2
Forfatter besked
Indlæg: fre okt 12, 2018 23:02 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre nov 06, 2009 20:47
Indlæg: 4458
Geografisk sted: Sunny Hill
#reviews2018
Billede
Them! (Gordon Douglas, 1954)

Film #1 af Hoop-tober.

When Man entered the atomic age, he opened a door into a new world. What we'll eventually find in that new world, nobody can predict.

Starten med tomheden i ørkenen, hvor vi ser en lille pige i chok og snublede gennem ørkenen og klynger sig til hendes dukke, alene det er hele filmen værd. At finde den lille pige fører ordensmagten til at undersøge en langt række mærkelige hændelser rundt omkring. Svarene på deres mysterium er mere forfærdelige, end de kan forestille sig, dog, kapløbet er startet på at ødelægge truslen.

Sandlig en 50'er muntert monster klassiker med en masse stemning, et must for alle monster filmelskere. Både de gigantiske menneskeædende myrer, 50'erne handling og atmosfæren, er helt i top.

Nothing adds up ... Just sugar.

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty:

_________________
Billede
ÅRETS FILM 2017 | Film jeg har set i 2018 + 2012-2017 m.f. | Billede


Top
   
Indlæg: tors feb 06, 2020 18:25 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro


Karel Zeman museet i Prag er så vidunderligt - halv time, så er det gjort, men til ære for en virkeligt visionær. Folk kaldte Zeman dengang "de ægte arvtager til Georges Melies", og nu skal jeg ikke gøre mig klog på den slags. Man får den ligefremme lektion i visuelle effekter, og hvad andet kan man bede om som aldrende filmnørd?

Zeman var en forgænger hvad perspektiv angår. Han måske ikke opfandt matte effekten, men han gjorde den i alt fald populær.

Det første man ser når man går ind i museet er et skilt "alle mine film er dedikeret til børn på denne planet"..

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
Indlæg: ons mar 06, 2024 11:52 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
I lørdags fik jeg genset
Billede
Ben-Hur (William Wyler, 1959)

Det er nok en film, en del har set, og en del flere har set lidt af og så tænkt "Huha, 3½ time, det virker lidt uoverskueligt". For mit vedkommende er det en del år siden sidst. Jeg har haft filmen på både laserdisc og dvd, men det er først med Blu-ray, at man virkelig bliver blæst bagover. Og jeg havde lidt glemt, hvor god og medrivende filmen egentlig er. I forhold til andre historiske/religiøse epics fra perioden, der jævnligt var hæmmet af stift skuespil og dialog, har Wyler helt styr på sit manus og sine skuespillere. Den ellers noget stivbenede Charlton Heston har sjældent været bedre, og man bliver komplet investeret i fortællingen om overklassemanden, der skal ned og ramme bunden, før han igen kan klatre til tops og få sin hævn (Gladiator, anyone?).

Billede

Der er fremragende modspil fra Stephen Boyd som hans barnsdomsven/pludselige ærkefjende, Messala, og Jack Hawkins, Haya Harareet og Oscarvindende Hugh Griffith leverer alle stærke præstationer.
Det er egentlig kun i filmens afsluttende halve time, efter det - stadig - monumentale hestevæddeløb (WOW!), at filmen går lidt i stå, og den religiøse vinkel bliver for tung.

Billede

Warners restaurering er dybt, dybt imponerende. MGM var pga. af ændret lovgivning tæt på at gå konkurs i slutningen af 1950'erne, så de tog chancen og lavede den - på det tidspunkt - dyreste film nogensinde. Og budgettet kan virkelig ses. Filmens absurd brede (2.76:1) 70mm-optagelser ligner noget, der er optaget i går, bare uden dårlig CGI. Endeløse rækker af flotte kulisser, kostumer og statister er med til at skabe en overbevisende helhed.
Det hele er elegant bundet sammen af Miklos Rozsas score, der vist stadig er filmhistoriens længste, men aldrig bliver kedelig - det lyder overraskende moderne og veksler ubesværet mellem bombastiske fanfarer og mere personlige temaer.

Den slår ikke Lawrence of Arabia, men det er den næstbedste epic fra Hollywoods guldalder. Jeg kan kun på det varmeste anbefale, at du får støvet filmen af og ser den på den størst mulige skærm.
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf:

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: tirs mar 12, 2024 10:20 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Tak for omtalen. Endnu en klassiker fra min list of shame som jeg nok burde få set :oops:

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 19 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 38 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team