DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tirs mar 19, 2024 4:26

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 64 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 5 Næste
Forfatter besked
Indlæg: ons mar 28, 2018 11:49 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør sep 20, 2003 12:21
Indlæg: 4615
Geografisk sted: Østerbro
njhansen skrev:
Billede

:shock: Ingen film vil nogensinde kunne leve op til den plakat!


Top
   
Indlæg: fre mar 30, 2018 17:00 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør apr 12, 2003 1:01
Indlæg: 12716
Geografisk sted: Miskatonic University
Steen T skrev:
njhansen skrev:
Billede

:shock: Ingen film vil nogensinde kunne leve op til den plakat!


Det kan den næsten - og den kommer snart på Blu-ray 8)

_________________
How does it feel to have a wacko for a son?

njhansen på Letterboxd

La collezione


Top
   
Indlæg: fre mar 30, 2018 17:02 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør apr 12, 2003 1:01
Indlæg: 12716
Geografisk sted: Miskatonic University
Billede

The Dirty Dozen (Aldrich, 1967)

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull:

Robert Aldrich, der står bag denne film, er nok en af de mere oversete instruktører fra Hollywood. Hans film spænder lige fra westerns til film noir over horror, og selvom han nok er mest kendt som en macho-instruktør, så nåede han også, før sin død, at lave et af hovedværkerne i to af de største og mest berygtede kvindelige skuespilleres karrierer: What Ever Happened to Baby Jane? med Bette Davis og Joan Crawford i hovedrollerne. Han lavede også en slags uofficiel efterfølger til den film med Hush... Hush, Sweet Charlotte, igen med Bette Davis, hvor hun denne gang spillede overfor Olivia de Havilland.

Ligesom Sam Peckinpah og John Ford brugte Aldrich ofte de samme skuespillere i mange af sine film, og The Dirty Dozen / Det Beskidte Dusin er ingen undtagelse. Der er roller til George Kennedy, Charles Bronson, Ralph Meeker og Ernest Borgnine – alle skuespillere som havde arbejdet sammen med Aldrich mange gange tidligere og senere et par ekstra gange. The Dirty Dozen er et af hovedværkerne i hans karriere og er en glimrende introduktion til en instruktør, der desværre er en smule glemt i dag.

Året er 1944, et par måneder før D-dag. Major Reisman (Lee Marvin) får tildelt opgaven at optræne en lille specialenhed af straffefanger, der skal gå bag fjendens linjer og angribe et fransk slot, der bliver brugt af tyske officerer som et rekreationssted. Han får tildelt en flok psykopater, voldtægtsforbrydere og mordere (blandt andet Telly Savalas, John Cassavetes, Charles Bronson og Trini Lopez) og må nu forsøge at få dem til at makke ret og blive til ordentlige soldater - og samtidig prøve på at holde sig selv i live.

1960'ernes ensemblefilm

Det ville være oplagt at sige om denne film: They just don't make 'em like this anymore! - så det gør jeg. I 1960'erne blev der lavet mange ensemble-film, hvor de flotte og spækkede rollelister kunne få biografgængernes tænder til at løbe i vand og hvor der i hvert fald var én skuespiller, som man bare skulle se i disse film. Dette var en god gimmick som ofte resulterede i fødte klassikere (The Magnificent Seven, The Great Escape, The Flight of the Phoenix og Battle of Britain), hvor veteran-instruktører som Robert Aldrich, John Sturges og Guy Hamilton kunne vise deres professionalisme og hvor publikum ikke bare fik én stjerne for pengene, men mange.

Fra Soldaterkammerater til blodig krig

The Dirty Dozen varer ca. 2 ½ time og er ikke ét sekund for lang. Når man ser den første gang vil skiftet fra munter Soldaterkammerater-film til mørk og brutal krigsfilm måske virke en smule abrupt, men når man ser den igen, vil idéen med denne opdeling af filmen gå op for en: Det er nødvendigt at lave filmen på denne måde, så man lærer soldaterne/forbryderne ordentligt at kende, og slutsekvensen på chateauet vil derfor virke endnu mere voldsom og hård at komme igennem. The Dirty Dozen er baseret på en roman af E. M. Nathanson, der havde bygget sin historie over en myte fra Anden Verdenskrig om en enhed af straffefanger, der blev sendt på en mission bag fjendens linjer. I en af dokumentarerne i ekstramaterialet får man den sande historie at vide om hvad der lå til grund for denne myte, og man hører historien fra de overlevende soldaters munde.

Cassavetes vs. Marvin

Skuespillerne i denne film er en who's who fra det gamle Hollywood fra før verden gik af lave: Lee Marvin, Charles Bronson, Ernest Borgnine, Robert Ryan, George Kennedy, John Cassavetes og jeg kunne blive ved. John Cassavetes, der nok er mest kendt for sine triumfer som instruktør, giver en kraftpræstation, der også resulterede i en Oscar for Bedste Mandlige Birolle. Han brænder igennem lærredet i alle sine scener og lever godt op til den bundsolide og stærke præstation af Lee Marvin, der ikke behøvede så meget research til rollen. Han var nemlig gammel marinesoldat.

Flot skuespil af alle

Charles Bronson, der medvirkede i adskillige klassikere i 1960'erne (Once Upon a Time in the West, The Magnificent Seven, The Great Escape og denne film) gør det også glimrende på sin sædvanlige neddæmpede facon, som han blev berømt for. Resten af rollelisten bliver udfyldt af velkendte ansigter som Clint Walker, George Kennedy, Jim Brown, Robert Ryan, Ernest Borgnine, Telly Savalas, Richard Jaeckel og ikke mindst Donald Sutherland i sin gennembrudsfilm. Disse skuespillere udfylder alle deres roller til perfektion, og det er en fryd at se på deres samspil.

Efterspil: Fortsættelser og legetøjssoldater

The Dirty Dozen-historien slutter ikke med denne film: Lee Marvin, Ernest Borgnine og Richard Jaeckel blev genforenet godt og vel 20 år senere i 1985 i tv-filmen The Dirty Dozen: The Next Mission, der også foregår i 1944. I 1987-88 blev der produceret endnu to tv-efterfølgere, The Dirty Dozen: The Deadly Mission og The Dirty Dozen: The Fatal Mission. Denne gang med Telly Savalas som en major, der skal optræne en flok straffefanger til nogle farlige missioner. Han spiller ikke samme person som i den oprindelige film, men Borgnine gentager stadig sin rolle fra originalen. Joe Dantes Small Soldiers (1998) genforenede også nogle af skuespillerne fra The Dirty Dozen, idet Ernest Borgnine, Clint Walker, George Kennedy og Jim Brown lagde stemme til legetøjssoldaterne.

Bundlinien

Robert Aldrich døde i 1983 og efterlod sig en meget bred vifte af film. Hvis man skulle tage en af hans film, der virkelig karakteriserede hvad han stod for, ville valget højst sandsynligt falde på The Dirty Dozen. Det er en film om mandsmod og styrke, der også har et klart budskab under overfladen – krig er helvede! Som man får at vide på en af featuretterne ville Aldrich højst sandsynligt have været blevet nomineret til en Oscar for denne film, hvis han ikke havde inkluderet scenen med afro-amerikaneren Jim Brown og håndgranaterne henimod slutningen af filmen.

Aldrich nægtede at klippe denne scene ud, da det ville have gået imod hans intentioner med filmen, og han var heller ikke interesseret i at vinde Oscars. Hvis man har lyst til at se flere Aldrich-film, så kan The Flight of The Phoenix (med James Stewart og George Kennedy) og The Emperor of the North (med Lee Marvin og Ernest Borgnine) varmt anbefales.

_________________
How does it feel to have a wacko for a son?

njhansen på Letterboxd

La collezione


Top
   
Indlæg: fre mar 30, 2018 19:03 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør sep 20, 2003 12:21
Indlæg: 4615
Geografisk sted: Østerbro
:D :thumb:


Top
   
Indlæg: lør apr 28, 2018 20:47 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør apr 12, 2003 1:01
Indlæg: 12716
Geografisk sted: Miskatonic University
Billede

The Nanny (Holt, 1965)

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty:

Glimrende lille psyko-thriller fra Hammer Films med Bette Davis i "hendes ældre dame laver horror"-fase.

William Dix, der spiller drengen fra Helvede (eller er han?), spiller virkelig godt og det samme gør den altid søde Pamela Franklin i en mindre rolle.

Bette Davis stjæler dog som sædvanlig filmen og hun er meget effektiv i rollen som den søde og omsorgsfulde barnepige, der bare vil det bedste for alle i den lille familie. Eller vil hun?

_________________
How does it feel to have a wacko for a son?

njhansen på Letterboxd

La collezione


Top
   
Indlæg: lør apr 28, 2018 21:43 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre nov 06, 2009 20:47
Indlæg: 4458
Geografisk sted: Sunny Hill
#reviews2018
Billede
2001: A Space Odyssey
(Stanley Kubrick, 1968)

Der er mange gode ting at sige om denne film i så mange lag. Alle ting går bare i et højere niveau af filmskabelse. Kubrick var en udforsker og pioner, og jeg elsker hans film. Det mest ekstraordinære er efter 50 år, står filmen alligevel helt perfekt på alle mulige måder. Men den er stadig langsom og tager lang tid at komme igennem.

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull:

_________________
Billede
ÅRETS FILM 2017 | Film jeg har set i 2018 + 2012-2017 m.f. | Billede


Top
   
Indlæg: tors maj 03, 2018 10:28 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
:notworthy: Altid godt med lidt praise til Kubrick!

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: man jul 09, 2018 16:36 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre nov 06, 2009 20:47
Indlæg: 4458
Geografisk sted: Sunny Hill
#reviews2018
Billede
The St. Valentine’s Day Massacre (Roger Corman, 1967)

Interessant gangsterfilm af Roger Corman, inden han blev konge af "just-under" Million Dollar B-movie og skyde en 3-4 ugers optagelser som producent. Og bemærkelsesværdigt at se, at han allerede havde samme koncept i tankerne, da han filmede denne med de mange forskellige og store set, som der blev brugt. Corman gør et godt stykke arbejde og en film som burde ses af enhver fan.

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty:

_________________
Billede
ÅRETS FILM 2017 | Film jeg har set i 2018 + 2012-2017 m.f. | Billede


Top
   
Indlæg: man aug 20, 2018 11:59 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Billede
Lawrence of Arabia (David Lean, 1962)
Ind imellem har jeg en periode, hvor jeg ser en masse middelmådige film - og tanken har da strejfet, om det er filmene eller mig, det så er galt med. Har man bare set for mange ting efterhånden, og er det for svært at blive revet med?

Men så kommer Peter O'Toole heldigvis galoperende på en kamel, og alt er godt igen. Imperial har givet Leans mesterværk en uge på det kæmpe lærred, og at få lov til at se Lawrence of Arabia i en flot 70 mm-kopi er næsten til at få tårer i øjnene af - det er en oplevelse af den type, der minder mig om, hvorfor jeg elsker film. Alt - alt - i den film klapper bare. Kameraarbejde, instruktion, skuespil, musik og naturligvis fortællingen. Og jeg kan ikke pege på ret mange film i 3+ timer-klassen, som ikke kunne have tålt et ekstra snip med saksen hist og her. Men jeg kedede mig ikke et eneste sekund, og da de 216 minutter var overstået, havde jeg gerne snuppet en time mere. Filmen er på samme måde episk og personlig, og dens hovedpersons rejse fra helt til antihelt er med til at adskille den fra andre (til tider oppustede) epics fra samme periode.

Det bliver så kun endnu mere imponerende, når man kender til filmens tilblivelse: at manuskriptet ikke var færdigt, da optagelserne startede (og at den ene forfatter, Michael Wilson, var blacklistet under McCarthy og først blev krediteret mange år senere). At råfilmen var ved at smelte på grund af varmen i ørkenen. At Maurice Jarre kun havde seks uger til at skrive to timers musik. At Panavision måtte udvikle en særlig linse til Omar Sharifs introduktion - linsen er aldrig blevet brugt siden. At alt vandet til optagelserne i Jordan skulle transporteres mere end 200 kilometer. At ørkenbyen Aqaba blev bygget op som kulisse med over 300 bygninger.

Hvis I har tid og mulighed, er det en oplevelse, I ikke må gå glip af.
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull:

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: tirs aug 21, 2018 10:00 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons jun 23, 2010 12:40
Indlæg: 1818
Geografisk sted: Aalborg
:thumb: Er meget misundelig. Jeg elsker den film, som i top 3 af alletiders bedste. Hold fast, hvor jeg savner Kbh ind imellem. Det er ikke tit, de smider klassikere op i provinsen.

_________________
"Always be yourself...Unless You suck"


Top
   
Indlæg: tirs aug 21, 2018 10:22 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre nov 06, 2009 20:47
Indlæg: 4458
Geografisk sted: Sunny Hill
Ja misundelig er vist mildt sagt. Én film jeg godt se i 70 mm og der er bare alt for langt over til Imperial.

_________________
Billede
ÅRETS FILM 2017 | Film jeg har set i 2018 + 2012-2017 m.f. | Billede


Top
   
Indlæg: ons aug 29, 2018 14:18 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10638
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Jeg er virkelig flov over, at indrømme det, men på trods af, at jeg ejer Lawrence of Arabia på både superbit DVD og bluray, har jeg aldrig set den. Den skal vist snart nakkes fra min list of shame.

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: fre okt 12, 2018 15:08 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre nov 06, 2009 20:47
Indlæg: 4458
Geografisk sted: Sunny Hill
#reviews2018
Billede
The Cremator / Spalovač mrtvol
(Juraj Herz, 1968)

Film #9 af Hoop-tober.

Nu bliver det spændende og godt ...
Vi skal til Tjekkoslovakiet, og der gemmer der et sandt mesterværk. Især med hensyn til cinematografien og sit ret unikke, visuelt overlegne visning af et totalitarisme med filmens historie, der foregår i 1930'erne, omkring tidspunktet for Hitlers annektering af Sudeterlandet og efterfølgende invasion af Tjekkoslovakiet. Filmen blev forbudt efter premieren i 1969, og forblev gemt væk indtil sammenbruddet af det kommunistiske system i Tjekkoslovakiet i 1989.

Der er så meget godt at sige for at anbefale denne perle, selvom det ikke er en rendyrket horror film, som den ellers er katalogiseret til. De enestående detaljer og skarpe vidvinkler fra Stanislav Milota, Jaromir Janaceks vidunderlige og foruroligende redigering, og selvfølgelig Rudolf Hrusínskýs præstation i spændt form, som den vildfarne og mistænksomt sundhedsbevidste Mr. Kopfrkingl, den titulære Cremator, der elsker sit job. Flot film fra Juraj Herz, en langsom opbyggende grum film til en noget af en slutning. Anbefales!

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull:

_________________
Billede
ÅRETS FILM 2017 | Film jeg har set i 2018 + 2012-2017 m.f. | Billede


Top
   
Indlæg: fre okt 12, 2018 22:17 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre nov 06, 2009 20:47
Indlæg: 4458
Geografisk sted: Sunny Hill
#reviews2018
Billede
The Sadist
(James Landis, 1963)

Film #5 af Hoop-tober.

Den her har jeg glædet mig til at se og what a treat.
Usædvanligt godt lavet og godt skudt, instrueret og fremragende præstationer. Især filmfotografen Vilmos Zsigmond gjorde et fantastisk arbejde! Aldeles spændingsfyldt med Arch Hall Jrs karakter, en forrykt seriemorder, inspireret fra det virkelige liv med morderen Charles Starkweather, vil helt sikkert komme under huden på dig.

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty:

_________________
Billede
ÅRETS FILM 2017 | Film jeg har set i 2018 + 2012-2017 m.f. | Billede


Top
   
Indlæg: fre nov 09, 2018 11:44 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre nov 06, 2009 20:47
Indlæg: 4458
Geografisk sted: Sunny Hill
#reviews2018
Billede
The Haunting
(Robert Wise, 1963)

Film #28 af Hoop-tober.

Et mesterværk. Bedre det kan ikke siges. The Haunting har et fedt atmosfære med dets effektive lyddesign, gode skuespilspræstationer og fremragende instruktion af Robert Wise. En forløber for så mange moderne "haunted house" film.

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull:

_________________
Billede
ÅRETS FILM 2017 | Film jeg har set i 2018 + 2012-2017 m.f. | Billede


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 64 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 5 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 31 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team