DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tirs mar 19, 2024 7:02

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 64 indlæg ]  Gå til side 1 2 3 4 5 Næste
Forfatter besked
Indlæg: tirs jan 10, 2017 15:11 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
I denne tråd kan du skrive om film fra 1960-1969 :)

Genveje:
Den gamle Hvilke(n) film så du i dag? Part IX-tråd
2020s - 2010s - 2000s - 1990s - 1980s - 1970s - 1960s - 1950s - 1940s - 1939 og tidligere

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: søn feb 26, 2017 15:23 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør apr 12, 2003 1:01
Indlæg: 12716
Geografisk sted: Miskatonic University
Billede

The Odd Couple (Saks, 1968)

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty:

Klassiker med makkerparret Lemmon/Matthau: de er perfekte i rollerne som den neurotiske Felix (Lemmon) og rodehovedet Oscar (Matthau). Filmen holder stadig og balancerer fint på kanten mellem det tragiske og det komiske, lidt a la de fineste Billy Wilder-film.

_________________
How does it feel to have a wacko for a son?

njhansen på Letterboxd

La collezione


Top
   
Indlæg: tirs jul 11, 2017 18:55 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør apr 12, 2003 1:01
Indlæg: 12716
Geografisk sted: Miskatonic University
Billede

Wait Until Dark (Young, 1967)

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull:

Virkelig vellykket thriller med fremragende skuespil af Audrey Hepburn, Richard Crenna og Alan Arkin i de bærende roller. Arkin er så skræmmende i sin rolle, at jeg vil give Stephen King ret: han er en af de bedste film-psykopater nogensinde.

Filmen er baseret på et teaterstykke af Frederick Knott, som også skrev "Dial M for Murder", som Hitchcock bragte til det store lærred.

En nutidig film som "Don't Breathe" har skævet en del til denne film og så heldigvis gået sine egne veje. Brugen af (stort set) kun én kulisse fungerer fænomenalt og jeg kunne godt forestille mig, at den også ville være meget effektiv på teatret.

Jeg hoppede i stolen et par gange i løbet af filmen og det er efterhånden lidt af en bedrift af en film, når den kan gøre det ved mig. Anbefales.

_________________
How does it feel to have a wacko for a son?

njhansen på Letterboxd

La collezione


Top
   
Indlæg: tirs jul 11, 2017 23:44 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Den kender jeg slet ikke, så tak for tippet :thumb: BD, dvd, Flix...?

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: ons jul 12, 2017 10:40 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør apr 12, 2003 1:01
Indlæg: 12716
Geografisk sted: Miskatonic University
Buck Rogers skrev:
Den kender jeg slet ikke, så tak for tippet :thumb: BD, dvd, Flix...?


Den blev set på Blu-ray fra Warner Archive. Den er tidligere udgivet på DVD fra Warner.

_________________
How does it feel to have a wacko for a son?

njhansen på Letterboxd

La collezione


Top
   
Indlæg: ons jul 12, 2017 10:47 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Tak :) Warner Archive er fanme et fantastisk foretagende! Fedt, at de kører videre. Det kunne de andre studier lære noget af.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: fre sep 01, 2017 19:22 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør apr 12, 2003 1:01
Indlæg: 12716
Geografisk sted: Miskatonic University
Billede

Carry On Screaming! (Thomas, 1966)

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty:

Den første Carry On-film jeg har set - og bestemt ikke den sidste :-)

I denne film tager Carry On-holdet Hammer-film, Universal Horror og Addams Family under kærlig behandling fyldt med skøre gags, friske og nogle gange frække replikker og veloplagte skuespillere.

Den er fotograferet af Alan Hume, der har stået bag kameraet på adskillige Carry On-film og var fotograf på Hammers "Kiss of the Vampire" og Amicus' "Dr. Terror's House of Horrors". Det kan man godt se, da den ligner de film, som den parodierer, ret fint.

Skuespillerne, især Kenneth Williams (en fast bestanddel af Carry On-filmene), giver sig fuldt ud og humoren minder meget om The Pink Panther-filmene, Naked Gun-serien og Austin Powers-filmene.

_________________
How does it feel to have a wacko for a son?

njhansen på Letterboxd

La collezione


Top
   
Indlæg: fre sep 01, 2017 19:23 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør apr 12, 2003 1:01
Indlæg: 12716
Geografisk sted: Miskatonic University
Billede

Carry On Spying (Thomas, 1964)

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty:

I 1964 lavede Carry On-holdet "Carry On Spying", som parodierer de dengang meget kendte James Bond-film. De er lidt glemte i dag.

Da alle de dygtige agenter er sendt på andre opgaver bliver et lille hold af Englands værste agenter sendt afsted for at bekæmpe forbryder-organisationen STENCH og dens onde boss Dr. Crow.

Kenneth Williams er endnu mere i centrum i denne film som agenten Simkins og arbejder godt sammen med bl.a. Charles Hawtrey (som minder lidt om en britisk Arthur Jensen). Filmen er i sort/hvid og er også denne gang fotograferet af den dygtige Alan Hume, der får smidt lidt visuelle referencer ind i filmen til bl.a. "The Third Man".

Som i "Carry On Screaming!" er humoren af Pink Panther/Naked Gun/Austin Powers-typen og bliver leveret friskt og veloplagt af en stak dygtige skuespillere.

Den minder også lidt om de danske Frede-film, hvor den første af dem havde premiere i 1965. Måske har Balling/Bahs set den i England: "Carry On Spying" og en del af de andre film i serien har ikke været i de danske biografer.

_________________
How does it feel to have a wacko for a son?

njhansen på Letterboxd

La collezione


Top
   
Indlæg: man sep 04, 2017 15:40 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre nov 06, 2009 20:47
Indlæg: 4458
Geografisk sted: Sunny Hill
Billede
Fanget af mørket / Wait Until Dark (1967)

En nyligt blindet kvinde bliver terroriseret af en trio af banditter, mens de søger efter en heroinfyldt dukke, de tror, er i hendes lejlighed.

Holy moly, sikken en god film! En film hvor alt går op i en højere enhed, skuespil, plot og cinematografi. Fremragende præstationer fra Audrey Hepburn, der spiller en blind kvinde til perfektion, og Alan Arkin der er helt glubsk i hans drug-dealer intense portræt af en ond mand, der vil stoppe for ingenting. Thrillers bliver ikke bedre end dette.

_________________
Billede
ÅRETS FILM 2017 | Film jeg har set i 2018 + 2012-2017 m.f. | Billede


Top
   
Indlæg: tirs sep 05, 2017 9:09 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10638
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Tak for omtalen af Wait Until Dark til både njhansen og ImpulzE. En film jeg aldrig havde hørt om før, men I sælger den godt nok godt, begge to. Den skal på listen, tak! :thumb:

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: tors jan 18, 2018 16:36 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre nov 06, 2009 20:47
Indlæg: 4458
Geografisk sted: Sunny Hill
#reviews2018
Billede
Fahrenheit 451 (1966)

Mit DAHF nytårsforsæt i år er, jeg vil prøve på komme med flere tilbagemeldinger på de film jeg ser, som ellers bare gemmes bag en uendelig lang liste med karaktergivninger herinde. Jeg har for det meste knyttet en enkelt kommentar eller to inde på Letterboxd, men glemmer lige Danmarks bedste filmforum i farten. Så forvent ingen lange og dybtgående Steiner, t23 (hvor gemmer du dig henne?) eller Henriksen anmeldelser, men lidt har vel også sin ret.

Back to business.. Det var en ren tilfældighed, at jeg fandt filmen på det lokale bibliotek sammen med Café Paradis her den anden dag. Jeg havde ikke set Fahrenheit 451 før, men læst gode ting om den herinde, samt interessen for dystopiske film og generelt andre film, der lader sig inspirerer med lignende historier, er stor. Så Truffauts filmatisering af Ray Bradburys klassiker Fahrenheit 451 var indlysende, at jeg endelig kunne se den.

Historien er meget fascinerede og samtidig også en skræmmende potentiel virkelighed. Filmen har en masse charme, og den har en interessant historie om det sociale og udforsker de menneskelige attributter, som Truffaut gør det muligt for os at visualisere de alvorlige undertoner af Big Brother’s enklave og åben for fortolkning. Filmen skaber desværre ikke den rette atmosfære til historien, på trods af den fantastiske score af Bernard Herrmann og Oskar Werners præstation og karakterudviklingen som Guy Montag. Men en ganske fortræffelig film, som der nu også kan tjekkes af på watchlisten.

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty:

_________________
Billede
ÅRETS FILM 2017 | Film jeg har set i 2018 + 2012-2017 m.f. | Billede


Senest rettet af ImpulzE fre feb 23, 2018 15:54, rettet i alt 13 gange.

Top
   
Indlæg: tors jan 18, 2018 16:43 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
^Det har bestemt også sin ret, og fedt, at du gider at uddybe :thumb:

Fahrenheit 451 har i mange år været en af mine yndlings-sci-fi bøger, og jeg har læst den en del gange. Måske er det en af grundene til, at jeg synes, at filmatiseringen ikke helt holder. Et element af det er uden tvivl atmosfæren, som du også er inde på. Den dystopiske del føles bare ikke særligt overbevisende. Men en masse pluspoint for Herrmanns score.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: lør jan 27, 2018 9:34 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør sep 20, 2003 12:21
Indlæg: 4615
Geografisk sted: Østerbro
Apropos...



Top
   
Indlæg: man feb 12, 2018 17:25 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre nov 06, 2009 20:47
Indlæg: 4458
Geografisk sted: Sunny Hill
#reviews2018
Billede
Tre piger i Paris (Gabriel Axel, 1963)

Du ønsker virkelig at tage en tur til Paris eller andet sted i Frankrig, når du ser croissanterne, vinen, baguettes og de smukke områder og seværdighederne i denne lille charmerende og morsom film. Desværre tager filmen sig lige lovlig lang tid og taber derved sin ellers fint opbygget charme.

:starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty:

_________________
Billede
ÅRETS FILM 2017 | Film jeg har set i 2018 + 2012-2017 m.f. | Billede


Top
   
Indlæg: lør mar 10, 2018 17:26 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør apr 12, 2003 1:01
Indlæg: 12716
Geografisk sted: Miskatonic University
Billede

Dark of the Sun (Cardiff, 1968)

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty:

Det var blevet tid til et gensyn: Jack Cardiffs lejesoldat-actionfilm, baseret på en roman af Wilbur Smith, er flot filmet, har fænomenal action (bl.a. en scene med en motorsav), et par cool helte i Rod Taylor og Jim Brown og så er det bare solidt håndværk hele vejen igennem fra mesterfotografen (og her instruktør) Jack Cardiff.

Den er ude på DVD fra Warner Archive Collection og jeg håber virkelig, at det er en af de kommende titler, der bliver opgraderet til Blu-ray. Det fortjener den.

Et par filmsammenhænge forlæns og baglæns: Rod Taylor havde arbejdet sammen med instruktør Jack Cardiff et par gange, men hans mest berømte rolle vil nok altid være hovedrollen i "The Time Machine", hvor han spillede overfor den yndige Yvette Mimieux. Hun er også love interest i denne film.

I Quentin Tarantinos "Inglourious Basterds" brugte han et par cues fra Jacques Loussiers flotte score til denne film. Nogle plot-ting blev også lånt til "Inglourious Basterds", bl.a. den med at være meget synlig nazist (bare lidt mere voldsomt i Tarantinos film), og der var da også en lille rolle til Rod Taylor som Winston Churchill.

_________________
How does it feel to have a wacko for a son?

njhansen på Letterboxd

La collezione


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 64 indlæg ]  Gå til side 1 2 3 4 5 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 25 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team