DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tirs mar 19, 2024 4:54

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 88 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 5 6
Forfatter besked
Indlæg: man aug 12, 2019 16:55 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Naiera skrev:
Har du den på blå reje?

Nopes, gammeldags DVD. Tror ikke der er meget at bygge videre på, det er ikke en film man ser for det visuelle :)

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
Indlæg: lør aug 24, 2019 5:28 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Gorod Zero (Zerograd, Zero City, City Zero, syret barn har mange navne), Karen Shakhnazarov (Sovjetunionen), 1989 - IMDB Link
En gut tager fra Moskva til enelleranden pisseflække for at fikse en produktion af maskindele. Han bliver knap nok lukket ind, og det næste han ser er en nøgen sekretær, og derefter møder han en direktør der ikke aner et klap om hvad han taler om. "Kom igen om tre uger, så fikser vi det".

Denne her gut tager tilbage til sit hotel for at rekuberere og med intentioner om at vende hjem, og så ..



Og derefter kan han simpelt hen ikke komme ud af byen - dels fordi folk ikke tror på han ikke var involveret, dels på grund af en total "tilstå og du går fri" ting, men også fordi .. jamen .. vi har da set dig før". Og han sidder bare fast imellem .. nej det kan i selv se.

Mesterværk af Karen Shakhnazarov (som er en gut og ikke en gutinde, trods sit navn), som har lavet svinemange gode film - Assassin Of The Tsar og langt senere White Tiger, for at nævne to. Men denne her tager toppen, for den er et surrealistisk moment taget lige i slutningen af Sovietunionen, hvor de vidste hvilken vej det bar hen, men stadig var lidt bange om det kun var en joke - og om det var tilladt at give een tilbage.

Igen, Mosfilm's Youtube kanal, her - die ganze schweinerei (med Engelske tekster):

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
Indlæg: lør sep 14, 2019 17:32 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør apr 12, 2003 1:01
Indlæg: 12716
Geografisk sted: Miskatonic University
Billede

Opera (Argento, 1987)

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty:

Argentos “Opera” fra 1987 bliver af mange set som en af hans sidste rigtig gode film, hvilket jeg ikke er helt enig med. Jeg kan nu også godt lide en del af de film, der kom senere som f.eks. “Non ho sonno”.

Spanske Cristina Marsillach spiller operasangerinden Betty overfor amerikanske William McNamara, italienske Urbano Barberini og britiske Ian Charleson.

Den tidligere fru Argento Daria Nicolodi spiller også en lille rolle. På det tidspunkt havde de været skilt i to år og man havde kunne følge deres ægteskab igennem hans film, hvor hun gik fra at være sød love interest i “Profondo Rosso” til at have problemer med aber i “Phenomena”. I “Opera” er hendes exit fra filmen ret definitiv.

I “Opera” fokuserer Argento rigtig meget på øjet, der ser, og til det formål bruger han et altid levende kamera, et fokus på øjne (ved ravne og mennesker) og ikke mindst er hovedpersonen Betty tvunget til at se på de voldsomme og blodige mord, som finder sted i filmen. Hun får sat nåle under øjnene, så hun er tvunget til at holde dem åbne. Det ville ikke helt fungere på den måde i virkeligheden, men det er et interessant og mindeværdigt visuelt touch.

Morderens motiv giver faktisk ganske god mening i filmens univers og det hele hænger fint sammen - lige indtil sidste akt. Det er desværre her, hvor filmen snubler, selvom jeg er ret vild med Argentos udlægning af “The Sound of Music”.

Man kan også indvende, at Argentos brug af heavy metal i mordscenerne skurrer gevaldigt, ift. det almindelige score, der er i filmen. Det er vokset på mig med årene, ligesom i “Phenomena”, og det fungerer faktisk okay.

_________________
How does it feel to have a wacko for a son?

njhansen på Letterboxd

La collezione


Top
   
Indlæg: lør sep 14, 2019 17:48 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
-slet-

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Senest rettet af t23 lør sep 14, 2019 17:49, rettet i alt 1 gang.

Top
   
Indlæg: lør sep 14, 2019 17:48 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
t23 skrev:
Oh ja - Opera var virkeligt hans farvel til Daria - hvis ikke jeg husker galt er det den med hjerneskuddet gennem et øjehul i en dør.

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
Indlæg: søn nov 24, 2019 19:16 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør apr 12, 2003 1:01
Indlæg: 12716
Geografisk sted: Miskatonic University
Billede

Heartbreak Ridge (Eastwood, 1986)

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty:

Underholdende og ret sjov actionfilm med Eastwood i topform som Gunny Highway.

Den er ikke voldsomt original og selve afslutningen i Granada fungerer ikke helt, men til trods for disse to kritikpunkter er det en af de film, som jeg har set rigtig mange gange efterhånden: på tv, på video, på dvd og nu på Blu-ray.

Den underholder og det er vel det, som er en films største grund til at eksistere.

_________________
How does it feel to have a wacko for a son?

njhansen på Letterboxd

La collezione


Top
   
Indlæg: man mar 09, 2020 19:32 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør apr 12, 2003 1:01
Indlæg: 12716
Geografisk sted: Miskatonic University
Billede

The Blues Brothers (Landis, 1980)

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull:

Fantastisk film, som man bare bliver i godt humør af. John Belushi og Dan Aykroyd er født til rollerne som Jake og Elwood - og får fremragende backup af en masse dygtige musikere og sangere.

Jeg kan ikke tælle efterhånden, hvor mange gange jeg har set den.

Når man kender lidt til bag scenerne og hvordan Aykroyd oprindeligt havde tænkt filmen (oprindeligt var filmens manuskript på 324 sider, hvor én side svarer til et minut - og den skulle have været i to dele - samt med grundige forhistorier for alle i bandet), så er det imponerende, hvor (forholdsvis) stramt den er skruet sammen.

Belushi var også sit sædvanlige cokede jeg, som fik coke alle steder han kom frem - hans præstation bærer som sædvanlig intet præg af hans kæmpe forbrug.

Filmen er fyldt med herlig musik fra ende til anden og dens anarkistiske everything-and-the-kitchen-sink-tone fungerer til UG. Det er også en fin lille detalje, at ingen kommer noget til på noget tidspunkt, undtagen måske lige de der Illinois-nazister, men det går nok med dem.

_________________
How does it feel to have a wacko for a son?

njhansen på Letterboxd

La collezione


Top
   
Indlæg: man jun 01, 2020 15:35 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Billede
Miracle Mile (Steve De Jarnatt, 1988)
Filmen blev egentlig primært købt fordi jeg er kæmpe fan af Tangerine Dream, der skrev soundtracket. Og den var billig, så jeg tog chancen :)

Harry (Anthony Edwards) har lige mødt sin drømmepige, Julie (Mare Winningham). Af forskellige årsager kommer han for sent til deres første date samme aften, så pludselig finder han sig selv uden for en diner i Los Angeles kl. fire om morgenen. En telefon i en nærliggende telefonboks begynder at ringe - og da han tager den, får han at vide af den vildtfremmede mand i røret, at en atomkrig er nært forestående og at de første missiler vil ramme om lidt over en time.
Resten af filmen følger Harrys forsøg på at overbevise sine omgivelser om, at katastrofen er nær - og på at finde Julie og komme i sikkerhed sammen med hende.

Miracle Mile er en sær film. Temaet er virkeligt dystert, men det kan svært at tage den helt seriøst, når flere af karakterne overspiller voldsomt og opfører sig utroværdigt. Eller når manuskriptet laver nogle underlige krumspring - som da Harry styrter ind på et motionscenter og i løbet af tre minutter har fundet en bodybuilder med helikoptercertifikat. Kl. fem om morgenen. Edwards, der vel mest er kendt fra Top Gun, er også lidt for anonym til for alvor at brænde igennem.

Men samtidig har filmen en spændende, drømmeagtig stemning, hvor folk kommer og forsvinder fra historien i et væk - vel nok som man ville opleve det, hvis man vågnede midt om natten og fandt ud af, at ragnarok stod for døren.

Jeg kan forstå, at den har en vis form for kultstatus, men det er svært at give den en helhjertet anbefaling.
:starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: :starempty:

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: ons jun 03, 2020 13:01 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10638
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Jeg har aldrig hørt om Miracle Mile, men det lyder sært dragende. Den skal vist tjekkes ud ved lejlighed. Tak for omtalen.

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: ons jun 03, 2020 13:22 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
:thumb: Den er bestemt ikke uinteressant - når bare ikke helt i mål og har sin egen stemning. Lad høre, hvis du får set den.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: ons jun 03, 2020 15:09 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør jul 08, 2006 12:27
Indlæg: 10391
Geografisk sted: Aarhus
Jeg så Arrow-blårejen sidste eller forrige år. Bestemt et bekendtskab værd.

_________________
Min filmsamling
Film jeg har set i 2024


Top
   
Indlæg: tirs feb 01, 2022 12:50 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Billede
Biggles (John Hough, 1986)

Er der nogen i dag, der ved hvem Biggles er? Sikkert ikke. Da jeg var knægt, var det i hvert fald lidt en ting for mig. Jeg læste et par af de Biggles-romaner, min far havde stående.
Jeg spillede flittigt det C64-spil, jeg havde fået en backup-af i skolegården.
Billede

Og så husker jeg tydeligt en enkelt scene fra en Biggles-film, jeg så på en Englandsbåd i 1987. Minus undertekster var der ikke meget af plottet, jeg fattede, men de fløj en hel del, og så var der en tysk soldat, der blev pulveriseret af nogle lydbølger, og det var da helt vildt cool.

For de uindviede er der tale om en absurd omfangsrig børnebogsserie (næsten 100 bind), der handler om den koldblodige 1. verdenskrigspilot James "Biggles" Bigglesworth. Et navn så ærkebritisk, at det kun ville være blevet overgået, hvis han havde heddet Rupert Swindon-Firth eller noget i den stil.

Men altså også en film, som det efter lang tid lykkedes mig at låne mig til, så jeg kunne gense og måske forstå lidt mere af plottet. Det kan jeg så afsløre allerede her, at jeg måske ikke havde behøvet.

Året er 1986. Vi følger den ærkeamerikanske Jim Ferguson (Alex Hyde-White), der en aften bliver opsøgt af en mystisk, ældre herre (Peter Cushing, i sin sidste rolle), der spørger, om der er sket noget specielt de seneste dage. Det er der ikke, men det kommer der til, da Jim kort efter pludselig falder gennem et hul i tiden og dumper ned midt i 1. verdenskrig. Her møder han kortvarigt den modige pilot Biggles (Neil Dickson), der er midt i en tophemmelig mission, inden han - altså Jim - hives tilbage til nutiden. Til sin egen og omgivelsernes store forvirring. Heldigvis er Basil Exposition (= Cushing) på pletten og kan forklare, at Jim og Biggles åbenbart er time twins, der bliver "tilkaldt", når den ene af dem er i fare. Hvordan de så senere kan rejse i tiden, når de allerede er sammen, står mig ikke helt klart, men nuvel...

Efter lidt flere tidsrejser frem og tilbage står det klart, at Biggles er på jagt efter et grusomt, tysk våben, der kan pulverisere soldater (dér var scenen!) og våben med lydbølger, og det er naturligvis op til vores to umage hovedpersoner at stoppe bemeldte våben, da det ellers gør noget, der .... heller ikke står mig helt klart.

Ok, lad mig være helt klar. Biggles er som sådan ikke nogen fantastisk film eller en overset 80'er-perle. For hvert element, der fungerer, er der et andet, der trækker i den forkerte retning. Intetsteds er dette tydeligere end i castingen. Hyde-White prøver forhåbentligt sit bedste, men er så kikset og ukarismatisk, at det skriger til himlen. Sådan lidt "vådt bølgepap"-agtig udstråling. Til gengæld løfter Dickson i sjælden grad hele filmen med kæk charme og stor indlevelse og en spillestil, der ligger tæt op ad Peter O'Toole. Flyvescenerne er overraskende vellykkede, mens klipningen er rodet og de alt for mange skæve kameravinkler prøver at dække over, at budgettet er i den lave ende. Jon Andersons titelsang, "Do you want to be a hero?" er ikke ueffen, men den behøvede måske ikke at gentages 5-6 gange i løbet af filmen, og Stanislas Syrewicz' keyboardsovsede score virker i hvert fald malplaceret.
Plottet er høfligt sagt rodet, men det dækker formentlig også over, at den oprindeligt mere traditionelle actioneventyr-historie blev justeret med tidsrejseelelementer efter Back to the Future havde givet producere julelys i øjnene. Time twins? Seriøst?

Filmen har sin egen, skæve charme, og jeg holder i udgangspunktet meget af britisk sci-fi, men som helhed er den sgutte helt vellykket, og det er måske også grunden til, at dens amerikanske premiere var to år forsinket. Og selv om de kaldte den Biggles: Adventures in Time, gjorde det ikke det store for succesen.

:starfull: :starfull: :starempty: :starempty: :starempty: :starempty:

Bonus-info: Er man til 80'er-kitsch, dukker selveste John Deacon fra Queen op i en af filmens andre sange, No Turning Back, hvor The Immortals giver den max gas på pilotkostumerne:

Mere bonus-info: På dansk kom filmen til at hedde De Kom Fra Luften. Hvis den titel ikke hiver publikum i biffen, er der da ingen retfærdighed til.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: tors feb 02, 2023 10:48 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Rocky IV: Rocky vs. Drago - Ultimate Director's Cut (1985/2021)

Billede

Tilbage i 2015 så jeg Rocky IV for første gang og var ikke så imponeret. Det var flere andre brugere så til gengæld ikke så imponerede over.
Men måske lå der en bedre film begravet derinde? Det mente Stallone i alt fald, så han brugte lidt corona-hjemmetid til at pille ved sit 80'er-hit. Og ikke bare i småtingsafdelingen - der er sat 38 minutters nye optagelser ind, dvs. ca. 40% af filmen (!). Til gengæld er der fjernet 36 minutters eksisterende film, så helheden er kun blevet to minutter længere.
Denne nye version havde Format Bio i Ballerup sat op, i 4K og med Atmos-lyd. Godt flankeret af Rocky og Drago på sidevæggene, og med en fin intro af Johan Albrechtsen fra Moovy, blev stemningen slået an (og ja, de viste trailer til Creed III, som det ses).

Og den nye udgave, med den længste titel ever, er en markant forbedring. Her er stadig bunker af montager og 80'er-hits, men nogle af de mere ligegyldige dele (Paulie får en robot, fx) er fjernet. Til gengæld er der mere fokus på Apollo Creed og Adrian, og Drago har fået en smule mere menneskelighed. Historien er stadig hammer-banal, men karaktererne virker mere ægte. Så hermed anbefalet til boksefans.

Obs: Det er i øvrigt første gang, jeg er i Format Bio, men nok ikke sidste. Virkeligt hyggelig bif, der er flinke til at sætte katalogtitler op. De har bl.a. lige haft en James Cameron-kalvakade.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 88 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 5 6

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 26 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team