DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tirs mar 19, 2024 13:17

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 88 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 5 6 Næste
Forfatter besked
Indlæg: tors apr 25, 2019 14:49 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Criterions nye streaming-service indeholder en masse spøjse ting, som man nok ikke ligefrem forbinder med deres almindelige dækningsområde:

Billede
Hollywood Shuffle (Robert Townsend, 1987)
Utroligt hvor meget man kan med ingen midler, når bare viljen er stærk nok (Michael Bay - take notes). Robert Townsend skrev, producerede, instruerede og spillede hovedrollen i denne lille indiesag, hvor han selv skød størstedelen af det meget sparsomme $100.000-budget ind.
Filmen er inspireret af Townsends egne oplevelser med at forsøge sig som skuespiller, ikke mindst da han fik at vide, at han ikke var "sort nok" til en casting. Så vi følger ham i rollen som Bobby Taylor, der kæmper med og mod stereotyper, fordomme og dead end-jobs, mens han kæmper sig vej gennem casting-junglen. En stor del af filmens meget begrænsede spilletid (~80 minutter) er Bobbys dagdrømmerier i form af diverse filmsketches og -parodier, bl.a. en præcist ramt homie-udgave af Siskel & Ebert med titlen "Sneaking into the movies" eller et skidesjovt Chinatown-rip-off, der hedder "Death of a Breakdancer". What's not to like? Men selv om det er nok så fornøjeligt at se en mand, der render rundt med pølser på sin papirshat

Billede

prøver Townsend og hans medforfatter Keenen Ivory Wayans bare for hårdt. For hver sjove indslag er der en kikset joke eller en, der overspiller stygt. Ærgerligt. For det grundliggende tema er sgu fint nok, og man føler virkelig med den stakkels, hårdt prøvede fyr. Havde de skruet 50% ned for grundtonen, havde filmen været 25% bedre.

:starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: :starempty:
P.S. Filmen blev relativt set en stor succes. Dog ikke så meget i Danmark med 2.300 billetter - måske den sjove titel Morsommere End Hollywood Tillader alligevel ikke trak så meget som håbet*

* Jeg foreslår en jubilæumsgenudgivelse med den nye, forbedrede titel Røven på Sort Komedie.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: man jun 10, 2019 17:41 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Threads, Mick Jackson (UK), 1984 - IMDB link
Da den kolde krig var lige ved at være dråben over det proverbiale bæger, fandt Barry Hines ud af "hvad nu hvis vi kan lave en instruktionsfilm om hvis Russerne ny pløkker os". Og det gik så meget over gevind.

Sheffield, 1984. En ung gut har gjort sin kæreste gravid, forholdet er .. ikke løst men heller ikke sikret. Kærestens far er i beredskabskorpset, så det bliver en meget lang dag da Sovjet og USA ryger i totterne på hinanden og slynger nukleare missiler ud som var det en blomsterhandler på Gare Nord i Bukarest.

Bomberne lander, og man følger faktisk ikke nogen i særdeleshed, for halvdelen er lavet som dokumentar - i øvrigt koordineret af Carl Sagan, som nok er den gut der vidste mest om hvordan den slags ting kan udvikle sig. Uden spoilere følger man een person, men det vil jeg overlade til de af jer der tør.

Det er stråling, det er primalstadier, det er enhver for sig selv når man ved man har dage og ikke år at leve i. Mest ubehagelige film jeg nogensinde har set, og al respekt for Chernobyl serien, men Threads viser hvad stråling - og paranoia - og primalinstinkter - kan gøre ved een.

Og hvis i - som jeg - mener at Thatcher var en krigsforbryder, såeh ..


_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
Indlæg: ons jun 12, 2019 11:45 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør sep 20, 2003 12:21
Indlæg: 4615
Geografisk sted: Østerbro
:thumb: Man kan jo lige snuppe en hyggelig temaaften med Threads, The Day After og Testament.


Top
   
Indlæg: ons jun 12, 2019 11:52 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Testament er fra 83-ish?

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
Indlæg: ons jun 12, 2019 11:55 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør sep 20, 2003 12:21
Indlæg: 4615
Geografisk sted: Østerbro
Jøps, det er den med Kevin Costner! https://www.imdb.com/title/tt0086429/?r ... f_=nv_sr_3
(Han har en birolle med et par replikker, så vidt jeg husker.)

Den er meeeeget afdæmpet, men det gør den næsten mere uhyggelig.


Top
   
Indlæg: ons jun 12, 2019 11:57 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Jamensågudafanden, jeg har den nede i kælderen, lad mig smide den på i aften og hade dig derefter :beerchug:

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
Indlæg: ons jun 12, 2019 12:16 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Har du set denne her? https://en.wikipedia.org/wiki/Virus_(1980_film)

Finder du den lange udgave er den bestemt ikke for børn .. lidt langtrukken men god alligevel.

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
Indlæg: fre jul 05, 2019 22:06 
Offline

Tilmeldt: man feb 23, 2009 22:12
Indlæg: 205
Invaders from Mars , 4/6


Top
   
Indlæg: søn jul 28, 2019 20:15 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør apr 12, 2003 1:01
Indlæg: 12716
Geografisk sted: Miskatonic University
Billede

Nightkill (Post, 1980)

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty:

Spændende thriller med den ene af Charlies engle, Jaclyn Smith, som hustruen, der har en affære med en af hendes mands ansatte.

Hendes mand er et kæmpe røvhul overfor alle, inkl. hende, så da hendes elsker slår ægtemanden ihjel for øjnene af hende, vælger hun ikke at tilkalde politiet. De smider ham i fryseren og elskeren påtager sig nu hendes mands identitet for at give dem et alibi.

Dagen efter ringer politiet. Hendes ægtemand (det vil sige elskeren) er forsvundet og da hun åbner for fryseren er han væk og udskiftet med elskeren...

Lidt efter ringer det på døren og den forhutlede politimand Donner (Robert Mitchum) begynder at udspørge hende om hendes mand.

Hun begynder nu at modtage telefonopkald fra nogen, der lyder som hendes ægtemand, og bliver forfulgt af en mand i en bil. Manden ligner ret meget hendes ægtemand.

"Nightkill" var ikke noget hit tilbage i 1980, men det er nu en ret habil thriller, der skylder en del til de italienske giallo-film fra 1970erne.
Robert Mitchum er ret Columbo-agtig som politimanden og i mindre roller ser man Sybil Danning og James Franciscus.

_________________
How does it feel to have a wacko for a son?

njhansen på Letterboxd

La collezione


Top
   
Indlæg: tirs jul 30, 2019 11:19 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
The Quiet Earth, Geoff Murphy (New Zealand), 1985 - IMDB link

En gut vågner op og aner ikke hvor han er. For at gøre skidt til værre, så er det jo nok New Zealand - og alle er ikke døde, bare .. well, væk! Men når man bliver træt af "sidste mand på jorden" - og det med at lave papmache figurer af Thatcher bliver røvkedeligt - så .. hvordan genopfinder man sig selv? Og når man selv er skyld i jordens undergang og finder to andre overlevende, hvad så?

Intet under at den er anerkendt som bedste film fra New Zealand nogensinde - der kommer jo godt nok en ferm gyserkomedie årligt dernedefra.

Men .. The Quiet Earth er ren rå dystopi - med hjerte, takket være Bruno Lawrence.


_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
Indlæg: tirs jul 30, 2019 11:35 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Eller i kan se den hele her:

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
Indlæg: søn aug 11, 2019 19:17 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
The Deliberate Stranger, Marvin J. Chomsky (US), 1986 - IMDB link

Siden det er en film om virkelige hændelser, så lad mig gå mere ind fra en anden vinkel. Ted Bundy havde allerede whacket et par kvinder da han besluttede sig for at flytte fra Oregon til Utah, med begrundelsen at han ville studere videre. Der starter filmen, og følger faktisk resten af hans tid pænt korrekt.

Se, hvad der gør den så fantastisk er at både bog og screenplay er skrevet af een af dem der faktisk troede på Bundy var uskyldig, og Chomsky havde jo allerede lavet kæmpebrag som Holocaust og Roots. Hvad gør den endnu mere fantastisk er den (dengang) unge Mark Harmon, som totalt lever ind i rollen som den charmerende seriemorder der kan luske sig ud af selv politiets greb.

Den er aldrig udgivet officielt siden VHS dagene, men Amazon (og mange andre, WowHD blandt andet) sælger en print-on-demand udgave som .. lad mig være ærlig, den er ikke køn, og hvis ikke man brænder for en god historie, så er den ikke det værd. Jeg er nu godt tilfreds - også med datidens regler om "hvad man kan vise på TV", så der er ingen splat .. man skal forestille sig det hele, men det bliver til gengæld serveret på et sølvfad.

I skal ikke forvente bedre end en ukomprimeret version af dette klip:



Men når vi snakker om en 30 år gammel VHS udgivelse der skal reddes, så bliver det nok ikke bedre.

Jeg husker stadig da de viste den i to dele på Dansk TV under titlen "Sådan En Pæn Ung Mand", og anede ikke hvem Bundy var dengang. Den er stadig ikke for børn, og stadig tre timer værd.

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
Indlæg: man aug 12, 2019 12:00 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Gode anmeldelser :thumb: Det er meget længe siden, at jeg har set Quiet Earth, men den vil jeg da overveje at tjekke ud igen.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: man aug 12, 2019 14:25 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Buck Rogers skrev:
Det er meget længe siden, at jeg har set Quiet Earth, men den vil jeg da overveje at tjekke ud igen.

Den kan i særdeleshed anbefales hvis du er til "last man on earth" tema'et - nok min favorit hvad det angår.

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
Indlæg: man aug 12, 2019 16:23 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør jul 08, 2006 12:27
Indlæg: 10391
Geografisk sted: Aarhus
Har du den på blå reje?

Jeg kan se at der er en Arrow-udgivelse fra sidste år. Det må næsten være den rette udgivelse at købe?

_________________
Min filmsamling
Film jeg har set i 2024


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 88 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 5 6 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 22 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team