DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tirs mar 19, 2024 6:50

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 116 indlæg ]  Gå til side Foregående 14 5 6 7 8 Næste
Forfatter besked
Indlæg: ons okt 24, 2018 6:49 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Sukai Kurora (The Sky Crawlers), Japan, 2008 - IMDB link

Enhver der har stiftet bekendtskab med anime kender sikkert Mamoru Oshii uden at vide det - gutten bag Ghost In The Shell. Ser man flere af hans værker, finder man ud af at han godt kan lide at fortælle om fiktive krige - hans Kerberos trilogi er fremragende hvad det angår.

The Sky Crawlers er lidt anderledes. Visuelt set er det en kæmpe pærevælling af alle de stilarter og teknikker han har brugt før. 2D, 3D, CG, håndtegnet, alt kastet samme i noget man lige skal vænne sig til, men faktisk ender med at virke fint.

Historien .. well, det er een af de film jeg simpelt hen ikke kan fortælle om uden at spoile den, men lad os bare sige den handler om unge piloter i en virtuel krig, og lad det være ved det. Har i interesse i Oshii's værker og har overset denne her, så skal i absolut se den, ellers er det Ghost In The Shell i starter med.

Men føj den er stærk og imponerende, både plotmæssigt og det visuelle. Måske ikke så kryptisk som første gang man så Ghost In The Shell, langt mere på et eksistentialistisk plan, som måske låner lige lovligt meget fra Blade Runner, men ikke på en irriterende måde.

Se bare her:

Jeg kunne spoile hele historien med eet ord, men se den nu bare - hvis Ghost In The Shell var Oshii's mesterværk, så er Sky Crawlers "næsten deroppe".

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
Indlæg: søn dec 23, 2018 10:26 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons maj 23, 2007 16:57
Indlæg: 9012
Geografisk sted: Vejle
Rocky Balboa
Billede
Comebacket over alle comeback! Interessen fra omverdenen overmod superboksere er falmende og i en krise, skriger sportsmedierne! De spændende personligheder, de store tætte slag og de kulørte historier er væk! Branchen er i krise. Et TV Show taler om fortidens mastodonter og sætter en computer til at simulere en kamp mellem nutidens mester, Mason ”The Line” Dixon og datidens seneste store folkehelt, Rocky Balboa. Udfaldet af denne kamp vækker pludselig interessen ude blandt publikum, eksperter, promotorer og bokserne selv.

Det er vel knap 20 år siden, at Rocky boksede sin sidste kamp mod Ivan Drago, men styrken og de hårde slag er det sidste en mesterbokser mister. Han fordriver tiden som restaurantejer på ”Adrian’s”, hvor han underholder sine gæster med historier fra sin gloværdige fortid, samtidig med at han er the good guy in the local neighbourhood. Gamle bekendtskaber vækkes til live, hvor både Marie og Spider Rico fra etteren begge leverer comeback til Rocky-franchisen, hvilket jeg egentlig synes er ret fedt.

Min egen favorit i Rocky-universet Duke er selvfølgelig også med igen og han spiller en afgørende rolle i at lægge den plan, som Rocky vil forfølge showkampen mod Mason Dixon, som jo selvfølgelig bliver til noget! Midt i det hele skal Rocky også forsøge at pleje sit skrøbelige personlige forhold til sønnen Rocky Jr. – det skår som blev skabt i 5’eren, lader desværre til at være fortsat. For hvor Rocky ellers altid er der for alle andre, så virker det til, at han har svært ved at finde ud af, hvem skal han være for sin egen søn.

Det er klassisk Rocky, hvor de alle er blevet noget ældre. Det er fedt, at det er lykkes for Sly at få så mange af de gamle skuespillere, til at gentage deres roller fra de foregående film; her skal jeg selvfølgelig også nævne Paulie, som stadig er en lidt sur og gnaven (men god nok inderst inde) slagteriarbejder. Det giver den rette Rocky-stemning i dele af filmen og styrker nostalgien.

Filmens svageste punkt er klart modstanderen, Mason ”The Line” Dixon. Det er netop denne karakter, Rocky’s big opponent, som altid er med til at bygge stemning, spændingen og intensiteten op. Fra kongen over dem alle, Apollo Creed, til den ultrahidsige hardhitter Clubber Lang over mod den russiske maskine ”I must break you” Ivan Drago til den dumme, men alligevel underholdende, wannabe Tommy Gun. De havde alle en imponerende fysik som basen for deres karakter og hver deres særegne karaktertræk. I forhold til alle dem, falder Mason altså ret meget igennem – han er kedelig og ikke særlig imponerende at se i bokseringen.

Dette sjette indslag i serien hører til de Rocky-film, jeg har set flest gange. Da jeg så den i biografen i sin tid (første Rocky-film for mig i biffen, hey!), var jeg både grebet og underholdt. Det husker jeg det også som, at jeg var, da jeg senest genså den på blu-ray for mange år siden. Men ved dette gensyn, stod den ikke så godt, som jeg ellers huskede. Her blev den også hårdt benchmarket direkte mod de andre film i serien, som en del af maratonet, hvor den ved de tidligere gensyn har stået lidt for sig selv.

Masser af nostalgi, gensyn med gode venner og en god fight leveret i filmens boksekamp, mod en ellers noget bleg og kedelig modstander.

:starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: :starempty: set på :bluray:

_________________
Hvilke film har jeg set i 2019?


Top
   
Indlæg: lør mar 09, 2019 3:58 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Svetat e golyam i spasenie debne otvsyakade (The World Is Big And Salvation Lurks Around The Corner), Stephan Komandarev, Bulgarien, 2008 - IMDB
En ung gut dør næsten i en bilulykke - han overlever dog men med hukommelsestab, og det bliver ikke bedre af han ikke kan huske sin farfar - som tilfældigvis er verdensmester i backgammon, og flyver fra Bulgarien til Tyskland for at redde ham. Men han kan ikke huske nogetsomhelst, så farfar tager det sidste skridt - en tur på tandem fra Tyskland til Bulgarien.

Det er den mest hjertevarme roadtrip film jeg nogensinde har set, og Miki Manojlovic spiller muligvis sin bedste rolle i den.

Nap en trailer:

Den er simpelt hen guld værd når det kommer til feelgood film!

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
Indlæg: ons mar 20, 2019 17:45 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10638
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Billede

Kongens Nei (2016) :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty:

'Vi er tilbage i april år 1940, hvor den tyske militærmagt forsøger at besætte Norge. Kong Haakon VII, spillet af Jesper Christensen, flygter sammen med regeringen ud af Oslo med tyskerne i hælene, mens Prinsesse Martha tager til Sverige. Norge er på randen af opløsning, og mens de forsøger at holde stand, finder de ud af at politikeren Qvisling har indsat sig selv som regeringschef som led i et statskup. Skal kampen fortsætte eller skal Kong Haakon føje sig og lade de nazistiske styrker overtage hans land?'

Fremragende autentisk krigsdrama med en storspillende Jesper Christensen i hovedrollen. Jeg var faktisk lidt overrasket over, at den var SÅ vellykket. Fin spændingskurve, på trods af, at man kender udfaldet.

Anbefaling! :thumb:

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: ons mar 20, 2019 22:59 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs feb 12, 2002 2:01
Indlæg: 6364
Geografisk sted: Kattegat
Helt enig. Jeg blev også virkelig overrasket over at den var god. Den endte da også i min top 10 for 2017.


Top
   
Indlæg: fre mar 22, 2019 10:02 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10638
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Michael W. skrev:
Helt enig. Jeg blev også virkelig overrasket over at den var god. Den endte da også i min top 10 for 2017.

Og derfor kan det også undre, at jeg skrev om en film fra 2016 i 2000-tråden :roll:

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: tirs mar 26, 2019 15:13 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Jeg fik for nylig set Unbreakable, som jeg af en eller anden grund aldrig har mere end nogle få minutter af.

Jeg er stor fan af Split, som var en fænomenal omgang. Unbreakable er noget mere tung at danse med end Split, men som udgangspunkt en acceptabel film med fine præstationer af Willis og Jackson som de to personer med særlige evner. Jeg kan godt lide, hvordan Shamalamadingdong bygger de to figurer op og skaber deres figurer og deres indbyrdes rolle over for hinanden i løbet af filmen, så vi på den måde får skabt helt og skurk. Det fungerer glimrende, synes jeg.

Jeg glæder mig til at se Glass, som færdiggør historien, men jeg ved ikke helt om, om jeg synes, at det giver god mening at sætte de tre figurer sammen.

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Indlæg: ons jun 12, 2019 11:29 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
DeathPosture skrev:

Fik endeligt set den - nu er det jo Erik Poppe som lavede mesterværket Hawaii Oslo, så det er nogenlunde garanti for en god film - han har ikke skuffet mig hidtil.

Tak for tippet - vil ikke give den en ren 10'er men den var dælemig godt skruet sammen :beerchug:

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
Indlæg: ons jun 12, 2019 16:29 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10638
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Enig! :beerchug:

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: ons jun 12, 2019 17:56 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Siden vi er i nyere WW2 film, så kan denne her med Andre Dussolier og Niels Arestrup varmt anbefales: https://www.imdb.com/title/tt3129564/ - den er langsom og pænt tør, men når den kommer imod enden giver den mening.

Jaja, forkert dekade-tråd, se om jeg mister søvn over det :)

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
Indlæg: ons jun 12, 2019 18:47 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro


Ikke rigtigt en gyser, men thriller oppe på max, og en forbandet god casting. Og sjovt nok er alle castet i roller der går ud over deres stereotyper - man får næsten sympati for Ray Liotta .. i ti sekunder, og heller ikke mere :) Og i skal denondelynemig ikke komme og sige den er forudsigelig!

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
Indlæg: tors jun 13, 2019 9:59 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Enig, Identity er ret fed, og der er en pointe i, at flere af karaktererne overspiller ret så voldsomt :)

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: tors jun 13, 2019 10:56 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Overspiller? Jeg synes de underspiller, men fred være med det :)

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
Indlæg: tors jul 18, 2019 12:40 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring
The Lord of the Rings: The Two Towers
The Lord of the Rings: The Return of the King


Billede

Fruen og jeg har netop set Lord of the Rings-trilogien på aftener, hvor sommervejret ikke har været med os. For mig var det første gensyn side 2010, mens det for hende var hendes første gang med alle tre film.

Jeg kan faktisk ikke huske, om jeg har set alle tre LOTR-film i Extended Edition, men når man ser Extended Edition af alle tre, er der rigeligt med figurbeskrivelse og figurudvikling, som er med til at skabe en mere helstøbt fortælling end biografudgaverne, hvor især The Two Towers mest var ét, langt slag. Jeg er derfor gået fra at være ret træt af The Two Towers til at være ret vild med hele fortællingen, da de som trilogi får fortalt en for fantasyverdenen meget kompleks historie ganske fremragende.

Det slog mig, at der er MEGET fokus på Éowyn og hendes forelskelse i Aragorn, men til gengæld nærmest ingen kontekst i forhold til at etablere forholdet mellem Éowyn og Faramir, som i stedet bliver en kæmpe bisætning. Det er dog en enkelt og meget lille kritik.

Jeg er også, når jeg ser filmene for første gang i så mange år, faktisk ganske tilfreds med, at The Scourning of the Shire ikke er med. Når man når tilbage til The Shire, vil man gerne have en idé om, at alt bare er hyggeligt igen. Det er faktisk ganske fint, at Jackson sprang den del over, for seerne har fået nok af krige til den tid.

Jeg giver til alle tre film :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: .

Fruen spørger nu, om jeg vil se de the Hobbit-film. Jeg er ikke meget for det...

_________________
Må DAHF altid bestå!


Senest rettet af Mike Haggar tors jul 18, 2019 14:03, rettet i alt 1 gang.

Top
   
Indlæg: tors jul 18, 2019 12:51 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons maj 23, 2007 16:57
Indlæg: 9012
Geografisk sted: Vejle
Mike Haggar skrev:
Jeg giver til alle tre film :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: .

Hele 7-stjerner alligevel? Er det fordi, at de sprænger skalaen? ;) :lol:

Gi' den gas med Hobbit-trilogien :!:

_________________
Hvilke film har jeg set i 2019?


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 116 indlæg ]  Gå til side Foregående 14 5 6 7 8 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 35 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team