DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tirs mar 19, 2024 9:12

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 116 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 58 Næste
Forfatter besked
Indlæg: man sep 18, 2017 21:06 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør apr 12, 2003 1:01
Indlæg: 12716
Geografisk sted: Miskatonic University
Billede

Spirited Away AKA Sen to Chihiro no kamikakushi (Miyazaki, 2001)

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull:

Tredje gang er lykkens gang. Nu har jeg ejet "Spirited Away" af tre omgange: R1-udgivelsen, den danske DVD fra Scanbox og nu StudioCanal-BDen, hvor det nu endelig er lykkedes mig at få set den.

Chihiro er på vej til sit nye hjem sammen med sine forældre, men undervejs kører de en lille omvej, hvor de ender i en by, hvor der ikke er nogen mennesker til stede, men masser af lækker mad. Forældrene beslutter sig for at spise løs - de har jo penge og credit card med, så de kan betale - og Chihiro går ud for at udforske byen.

Hun finder ud af, at det ikke er et helt almindeligt sted, men en by, der er skabt for at tjene de japanske guder, mytiske væsener og ånder. Det er bestemt ikke et sted for almindelige dødelige som Chihiro og hendes forældre. Da hun kommer tilbage til dem er de forvandlet til grise og hvis samme skæbne ikke skal overgå Chihiro er hun nødt til at påtage sig et job i byen og måske på den måde hæve forbandelsen over sine forældre.

Miyazakis 2001-film er fyldt med fantastiske væsener, masser af overskud, en god humor, en velskrevet historie og ikke mindst en interessant hovedperson i Chihiro. Det er en dannelsesrejse for Chihiro og publikum er med hende hele vejen, hvor hun kommer ud for lidt af hvert.

_________________
How does it feel to have a wacko for a son?

njhansen på Letterboxd

La collezione


Top
   
Indlæg: tirs sep 19, 2017 9:46 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør sep 20, 2003 12:21
Indlæg: 4615
Geografisk sted: Østerbro
njhansen skrev:
Tredje gang er lykkens gang. Nu har jeg ejet "Spirited Away" af tre omgange: R1-udgivelsen, den danske DVD fra Scanbox og nu StudioCanal-BDen, hvor det nu endelig er lykkedes mig at få set den.

:laugh: Helt så slemt har det aldrig været for mig, men jeg har da haft et par film på DVD som jeg har opgraderet til BD uden at få set førstnævnte.


Top
   
Indlæg: man jan 08, 2018 16:10 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Tre gange Lord of the Rings extended i Cinemateket i lørdags. Det er jo mildest talt ikke fordi, det er første gang man ser dem, men jeg har ikke set de længere udgaver i bio før. Hele arrangementet varede 14 timer, og til sidst kunne jeg vakle ud i selskab med min LotR-fanatiske datter. Det var sgu sjovt at se dem i biffen med hende, og der var godt selskab og forplejning undervejs. Byens bedste bif :thumb:
Og selv om jeg var en smule metaltræt hen imod den sidste time af RotK, fungerede det ret godt at se dem i sammenhæng. Men den næste, der nævner ordet hobbit eller elver i min nærhed, får smidt en pakke lembas lige i masken ;)

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: ons jan 10, 2018 11:30 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs apr 12, 2005 9:48
Indlæg: 5286
Jeg må lige slå set slag for filmen "Good time" (2017). Det er nemlig en hæsblæsende NY thriller, som du bare ikke må gå glip af. Det hele smager af 70'ernes og 80'ernes genrefilm - med sin hårdkogte facon og realisme. Derudover er den et sandt sansebombardement, der står badet i neonlys alt imens retrowaven banker derudaf. Robert Pattinson har virkelig lagt sin fortid bag sig og er ved at udvikle sig til en af de mest interessante nye skuespillere. Han er fuldstændig vild i Good Time og resten af castet følger heldigvis trop. Den kan ses på Blockbuster.dk EDIT: Og nu på Netflix

Billede

_________________
Hvad ser jeg i 2019? Klik her.
Hvad så jeg i 2018? Klik her.
Hvad så jeg i 2017? Klik her.

Pssst! Læs med på Sørensen Exploitation Cinema (2011-2018)


Senest rettet af rammy man jan 15, 2018 15:26, rettet i alt 2 gange.

Top
   
Indlæg: ons jan 10, 2018 13:15 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
^Den hørte jeg en masse godt om til PIX, men nåede den ikke - den er hermed på to-do listen :thumb:

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: tors jan 11, 2018 11:07 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs jan 30, 2001 2:01
Indlæg: 27264
Good Time er kommet på Netflix i dag. Den har jeg glædet mig til! :clap:


Top
   
Indlæg: man jan 15, 2018 12:11 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10638
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Wow, tak for anbefalingen af Good Time. Lækkert, at den er på Netflix :thumb:

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: man feb 12, 2018 15:01 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør apr 12, 2003 1:01
Indlæg: 12716
Geografisk sted: Miskatonic University
Billede

The Great Yokai War (Miike, 2005)

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty:

"The Great Yokai War" er instrueret af Takashi Miike og er en af hans mest mainstream film. Selvom ordet "mainstream" nok er at tage munden lidt for fuld, når det drejer sig om Miike.

Den er blevet sammenlignet med Miyazaki og der er da en del paralleller med film som f.eks. "Spirited Away", men alligevel er "The Great Yokai War" helt sin egen.

I filmen følger man drengen Tadashi, der bliver kåret som Kirin-rytter til en yokai-festival i hans by. Kirin-rytteren er, ifølge legenden, den eneste, der kan hente et sværd og besejre det onde. Hvad Tadashi ikke ved er, at det onde (i skikkelse af skurken Kato, hans håndlanger Agi og deres kikai-væsener (maskine-monstre)) er vendt tilbage og pønser på at udslette menneskeheden. Som en rigtig skurk gør. Tadashi må nu drage afsted mod det bjerg, hvor sværdet befinder sig og tage kampen op mod Kato og hans hær.

Yokai er japanske mytologiske væsener, der kan tage alle former, fra små nuttede katteagtige væsener til omvandrende paraplyer med lange tunger og til en mur med øjne og ben.

Miike hygger sig med de gakkede væsener, de skæve ideer, det episke feel og det at lave endnu en film i en genre, som han ikke lige har prøvet før: her en børne-/familiefilm, der ville give et almindeligt dansk barn mareridt i dagevis. Jeg var rigtig godt underholdt og Miike formår også at afslutte filmen på en tone, der giver lidt at tænke over.

_________________
How does it feel to have a wacko for a son?

njhansen på Letterboxd

La collezione


Top
   
Indlæg: man feb 12, 2018 17:21 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre nov 06, 2009 20:47
Indlæg: 4458
Geografisk sted: Sunny Hill
#reviews2018
Billede
Versus (Ryûhei Kitamura, 2000)

Det er sgu en bizar film, der bogstaveligt talt har alt og sammenfletter det hele, for så gå bersærk, der får dit hoved til at eksplodere. Sandelig en vild tur, men pacing af historien hiver dig ud af trancen. Ikke desto mindre ser jeg frem til at se Ultimate Cut på et tidspunkt.

:starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty:

_________________
Billede
ÅRETS FILM 2017 | Film jeg har set i 2018 + 2012-2017 m.f. | Billede


Senest rettet af ImpulzE fre feb 23, 2018 16:23, rettet i alt 1 gang.

Top
   
Indlæg: tirs feb 13, 2018 13:45 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre nov 06, 2009 20:47
Indlæg: 4458
Geografisk sted: Sunny Hill
#reviews2018
Billede
The Room (Tommy Wiseau, 2003)

Oh hi, DAHF.

Så kom dagen hvor jeg kunne se kultfænomenet The Room for første gang. Jeg havde hørt meget om Tommy Wiseau og produktionen gennem årene, uden at jeg havde set nogen former af trailers eller klip af filmen. Med James Francos The Disaster Artist bankede på døren, var det tid til at inviterer nogle kammerater til en double feature aften.

Jeg kom hurtigt til en konklusion efter den fabelagtige og dramatiske slutning, at man kun bedømme filmen 5 stjerner eller en halv stjerne. Der er intet imellem. Ja, det er utvivlsomt på alle måder en bizar melodrama med en rodet manuskript til de forfærdelige "skuespilpræstationer" og det er helt sikkert en dårlig film. Men af alle de værste film jeg har set, stikker den her op som en skinnende diamant i Hollywoods store mødding, og er underholdende som en i helvede. Og her passer den berømte citat helt perfekt; The Room is the Citizen Kane of bad movies.

Genialt eller ej, har The Room det hele og fortjener virkelig at blive set i selskab med andre.

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull:

_________________
Billede
ÅRETS FILM 2017 | Film jeg har set i 2018 + 2012-2017 m.f. | Billede


Senest rettet af ImpulzE fre feb 23, 2018 16:21, rettet i alt 1 gang.

Top
   
Indlæg: tirs feb 13, 2018 13:59 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre nov 06, 2009 20:47
Indlæg: 4458
Geografisk sted: Sunny Hill
#reviews2018
Billede
Joint Security Area (Park Chan-wook, 2000)

En fantastisk, velformet og velafbalanceret krigsdrama om adskillelsen mellem Nord og Sydkorea. Udover Chan-wook Parks upåklagelig sans og enorme talent for historiefortælling, bringer filmen en smuk humanitær og anti-krigs besked. Trods det svingende kvalitet i det engelske dubbing, specielt i starten, kan filmen stærkt anbefales og er absolut værd at se.

_________________
Billede
ÅRETS FILM 2017 | Film jeg har set i 2018 + 2012-2017 m.f. | Billede


Senest rettet af ImpulzE fre feb 23, 2018 16:21, rettet i alt 1 gang.

Top
   
Indlæg: tirs feb 13, 2018 14:21 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre nov 06, 2009 20:47
Indlæg: 4458
Geografisk sted: Sunny Hill
#reviews2018
Billede
Mørke (Jannik Johansen, 2005)

En skummel rejse til det mørke Jylland. Denne gang bevæger Jannik Johansen sig mere i en obskure genre, og hele vejen til Hitchcocks hjørne, med et psykologisk tema. Normalt er jeg ikke alt for glad for nyere danske film, men nogle gange dukker der noget godt op, hvor både historien og skuespillet fra danske skuespiller, går op til en højere enhed. Og denne kan være en af dem, selv om den kan være ret forudsigeligt og Nikolaj Lie Kaas mumler derudaf. Så var den faktisk slet ikke så ringe endda og ender med en lille 4'er.

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty:

_________________
Billede
ÅRETS FILM 2017 | Film jeg har set i 2018 + 2012-2017 m.f. | Billede


Senest rettet af ImpulzE fre feb 23, 2018 16:20, rettet i alt 1 gang.

Top
   
Indlæg: man feb 19, 2018 19:45 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
njhansen skrev:
The Great Yokai War (Miike, 2005)

Jamen det var da som ind i helvede, jeg logger ind for at skrive om den, og så er du bare hurtigere! Nå, i får mit take på den alligevel :)

Yokai Daisenso (The Great Yokai War), Japan, 2005 - IMDB link

Først skal vi lige ind på hvad en Yokai er. Det er et Japansk eventyrvæsen, lidt på plan med en fe, en trold, en påskehare eller en ærlig politiker. De er en stor del af Japansk folklore, og har man spillet Japanske eventyr RPG'er har man utvivlsomt stødt på en del af dem. Shigeru Mizuki var nok det største levende leksikon om Yokai fortællinger, som han skrev en stor stak bøger om, og han er i øvrigt ophavsmanden bag den ældgamle anime serie GeGeGe No Kitaro. Tilbage i 1968 blev der lavet tre film over hans viden, og del to hedder Yokai Monsters - Spook Warfare.

Dernæst skal vi ind over Hiroshi Aramata, som skrev et tolv bind digert værk under titlen Teito Monogatari, som endte ud i to film og en animeret miniserie under navnet Tokyo - Last Megalopolis og variationer deraf. Bøgerne solgte som kolde fadøl på en varmebanket Roskilde festival, og da den første film kom, tog den rekorden for dyreste Japanske produktion det år.

Kombinerer man de to, og tager Japan's mest outrerede filmpsykopat, så tror man ikke ligefrem der kommer en familiefilm ud af det. Men det gjorde der, og det er godt nok een af de bedre overraskelser jeg har fået i nyere tid. Megalopolis skurken og hans Japan-nazi look er skiftet ud med en generisk bad guy og en relativt attraktiv kvinde der tjener ham, og en flok drengerøve er skiftet ud med en lille dreng der under en lanternefestival bliver "kåret" til at redde verden efter et gammelt sagn. Hr. Skurk har så fundet på at kidnappe Yokai's for at morphe dem sammen med kasserede ting af metal, fra håndpiskere til kampvogne, og denne her lille pusernuser uldne ting ser hele sin race blive udraderet. Uldbold møder knægt, og så går der tju-bang eventyr i den.

Der er knald på, og lige lidt for voldsomt til de mindste. Men det er i særdeleshed en film for resten af familien. Som sagt før, Miike går overbords med sit eget materiale, men andre folks værker behandler han med en dyb respekt. Og hey, hvis jeg havde lavet 50 Yakuza film i rap, så ville jeg nok osse lige tage en pause.

CG'en er okay, ikke liiige min stil, men den kan tilgives. Historien er utroligt tro imod Mizuki's værker, drive't er helt i top, og som nj siger, slutningen er lidt underfundig - men kun hvis man kender sit indre barn.

Fantastisk film, en absolut flot hyldest til Japansk folklore, og selv om en stor del er CG, så kan man se Miike's indre legebarn komme ud som en hyldest til Mizuki's skriverier. Lad være med at tænke dybt ind i plottet, læn jer tilbage og bliv underholdt - det er hvad der skal til.

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
Indlæg: tirs feb 20, 2018 10:40 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre nov 06, 2009 20:47
Indlæg: 4458
Geografisk sted: Sunny Hill
#reviews2018
Billede
36 Quai des Orfèvres / 36th Precinct (Olivier Marchal, 2004)

En fremragende fransk cop-thriller med fart på dialogerne og skarpe præstationer, og er skudt på den måde kun franskmændene kan. Gérard Depardieu er lidt tør (hoho), men spiller fantastisk som en rigtig første klasse røvhul af en betjent.

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty:

_________________
Billede
ÅRETS FILM 2017 | Film jeg har set i 2018 + 2012-2017 m.f. | Billede


Senest rettet af ImpulzE fre feb 23, 2018 16:17, rettet i alt 1 gang.

Top
   
Indlæg: tors feb 22, 2018 12:28 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
^Jep, den var ganske glimrende. Jeg har to andre Oliver Marchal-film stående (MR73, Les Lyonnais), men har ikke nået dem endnu. Det kunne være, at det var på tide.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 116 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 58 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 37 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team