DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tors mar 28, 2024 21:53

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 847 indlæg ]  Gå til side Foregående 16 7 8 9 1057 Næste
Forfatter besked
Indlæg: man maj 08, 2017 15:05 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Havde lidt tid til overs i torsdag og nuppede 2x biotur:

Billede
Your Name (Makoto Shinkai, 2016) er blevet udråbt til arvtager til Miyazakis animerede perler. Med den type skamros i bagagen ligger den potentielle skuffelse faretruende tæt på. Modsat de fleste danske anmeldere er jeg da heller ikke helt så benovet over denne servering anime, en genre, der i øvrigt alt for sjældent når de danske biografer.

De to teenagere Mitsuha og Taki bor på henholdsvis bøhlandet og i Tokyo. Mitsuha er frustreret over den landlige tilværelse og længes efter at være en dreng i storbyen. Men hun får mere, end hun har ønsker sig, da hun en dag vågner og bliver konfronteret med, at hun da vist opførte sig ret underligt dagen før, uden at hun dog kan huske noget af det. Det samme sker for den måbende Taki, der også vågner op med blackout og til sin rædsel får at vide, at han har været temmelig sær - og også ret feminin. Det viser sig, at de to uden forvarsel bytter krop ind imellem, uden at kunne kontrollere det. Den slags ville være en udfordring for de fleste i almindelighed og for en hormonforvirret teenager i særdeleshed. Ergo er der ingen anden udvej end at koordinere og dokumentere via mobilen, så modparten kan følge med i, hvad man dog har foretaget sig i vedkommendes krop.

Setup'et er for så vidt interessant nok, men fraregnet den voldsomt flotte animation (og det er den sgu!) havde jeg i filmens første halvdel svært ved at løsrive mig for fornemmelsen af endnu en forvekslingskomedie, som vi har set en del af i årenes løb. Der er en del underholdning at finde i at hitte rede i, hvem der er hvem på hvilket tidspunkt, men tilsat overspil på stemmefronten havde min opmærksomhed det med at vandre lidt ind imellem.

Men så ændrer filmen tone og sætter kurs mod det mere science fiction-prægede. Ganske vist også det mere melodramatiske, men alligevel var jeg fanget af historien på en helt anden måde. Jeg skal ikke afsløre hvad, hvordan eller hvorfor, men bare konstatere, at her folder Shinkais historie (baseret på hans egen roman) sig for alvor ud.

Summa summarum en lidt frustrerende oplevelse, der dog alligevel er værd at se.
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty:

Billede
The Fits (Anna Rose Holmer, 2015)
Den 11-årige pige Toni træner boksning med sin storebror og er dygtig til sin sportsgren - men selv en vaskeægte tomboy kan blive fascineret af det pige-dansehold, der træner samme sted. Så hun melder sig til holdet og får trods store startvanskeligheder lov til at deltage i træningen frem mod en nært forestående opvisning. Men så sker det mystiske: en af holdets trænere, en ung kvinde, falder sammen med uforklarlige kramper. I starten mistænker myndighederne vandet, men det bliver hurtigt frikendt - imens breder den sære sygdom sig langsomt til flere og flere på holdet...

Ind imellem forlader man biografmørket med fornemmelsen af, at man har set noget ganske udmærket - men at man må have overset noget. Misset en vigtig pointe. Sådan havde jeg det efter 72 minutter i selskab med Holmers debutfilm, der kommer til landet med en stribe priser og nogle ekstremt flotte scores på RT og Metacritic. Med en fornemmelse af, at der var noget andet og mere, som burde have gjort filmen bedre end jeg oplevede den. Der er ikke mange forklaringer eller baggrund for nogen af personerne, men en del kan man da efterhånden stykke sammen. Fortællingen er virkelig skåret ind til benet - det hele foregår i samme træningslokale uden nogen voksnes mellemkomst. Den korte spilletid er nok nogenlunde, hvad den spinkle handling med den dokumentar-agtige tilgang med lange takes kan holde til. Alt sammen i princippet fascinerende på sin egen langsommelige facon, men hvad er det præcis, jeg forventes at tage med mig fra oplevelsen? En hyldest til girl power? Coming of age med et twist? Et studie i spirende seksualitet? Eller som min kammerat og jeg blev enige om - en minimalistisk og spøjs hyldest til E.T.? :)
Gode bud modtages gerne. :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: :starempty:

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: tirs maj 09, 2017 8:06 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons jun 23, 2010 12:40
Indlæg: 1818
Geografisk sted: Aalborg
Buck Rogers skrev:

The Fits (Anna Rose Holmer, 2015)

Ind imellem forlader man biografmørket med fornemmelsen af, at man har set noget ganske udmærket - men at man må have overset noget. Misset en vigtig pointe. Sådan havde jeg det efter 72 minutter i selskab med Holmers debutfilm, der kommer til landet med en stribe priser og nogle ekstremt flotte scores på RT og Metacritic. Med en fornemmelse af, at der var noget andet og mere, som burde have gjort filmen bedre end jeg oplevede den.
:starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: :starempty:


Tak for anmeldelserne. Jeg er nødt til at få set The Fits i en fart nu. Var nemlig også draget af de høje scores på Metacritic. Tvivler dog på, at mine movie analytic skills rækker til at overgå en E.T. reference :D

_________________
"Always be yourself...Unless You suck"


Top
   
Indlæg: tirs maj 09, 2017 9:23 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Alle film bliver en smule bedre af en meningsløs E.T.-reference ;)
Men by all means - lad mig høre, hvad du kan få ud af den.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: tirs maj 09, 2017 10:04 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre okt 03, 2003 13:56
Indlæg: 5279
Geografisk sted: København SV
Det var godt nok i søndags, men lad mig da forsøge...

Billede

King Arthur: Legend of the Sword (2017)

Historien om Kong Arthur og ridderne om det runde bord er jo nok velkendt for de fleste... her har vi så til gengæld en film der starter lidt tidligere end ellers, her er ikke nogen Guinevere kærlighedshistorie.
Vi får i stedet et bud på Arthur Pendragons opvækst, hvordan han blev forældreløs og hærdet på gaderne, og ikke mindst hans trængsler med sin skæbne.

Middelalder action film, flot iscenesat, men til tider med lige lovligt mange klip/vinkler til vores smag (kæresten kommenterede selv på det)... normalt irriterer 3D mig, denne gang var ikke anderledes. Teenage tøserne i salen var åbenlyst glade for Charlie Hunnam (der blev hujet) og deres mobiler :devil:

Alt i alt var det vist egentlig en fin lille film, ikke noget mesterværk, men efter et par dages betænkningstid har den alligevel vundet lidt mere ind på mig og bliver opjusteret fra 3½ til:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty:

_________________
/Tigerdyr


Top
   
Indlæg: tirs maj 09, 2017 10:09 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Tak for anmeldelsen :thumb: Jeg har generelt et blødt punkt for Arthur-mytologien og et meget anstrengt forhold til Guy Richie (som din beskrivelse kun bekræfter) - jeg ved sgu ikke lige...

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: tirs maj 09, 2017 12:45 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre nov 06, 2009 20:47
Indlæg: 4458
Geografisk sted: Sunny Hill
Sikkert kun mig. Men jeg kan slet ikke tage det seriøs, at Charlie Hunnam's karakterer (som vi også ser plakaten ovenover) ligner en fra det 21. århundrede, der er fjoller rundt i middelalderen og fægter lidt med sit sværd. Jax Teller in a medieval action film..

_________________
Billede
ÅRETS FILM 2017 | Film jeg har set i 2018 + 2012-2017 m.f. | Billede


Top
   
Indlæg: tirs maj 09, 2017 13:06 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør apr 12, 2003 1:01
Indlæg: 12716
Geografisk sted: Miskatonic University
ImpulzE skrev:
Sikkert kun mig. Men jeg kan slet ikke tage det seriøs, at Charlie Hunnam's karakterer (som vi også ser plakaten ovenover) ligner en fra det 21. århundrede, der er fjoller rundt i middelalderen og fægter lidt med sit sværd. Jax Teller in a medieval action film..


Jeg ved godt, at Charlie Hunnam efterhånden er blevet synonym med sin Sons of Anarchy-rolle, men han var ret overbevisende i Charles Dickens-filmatiseringen "Nicholas Nickleby" fra 2002, så han kan godt begå sig udenfor rockerkredse. Det var efter hans rolle i "Queer as Folk" og før "Sons of Anarchy". Jeg tror dog ikke, at Ritchies film er voldsomt tro overfor tiden og nok vil levere en del anakronistiske scener/replikker.


_________________
How does it feel to have a wacko for a son?

njhansen på Letterboxd

La collezione


Top
   
Indlæg: tirs maj 09, 2017 13:21 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre okt 03, 2003 13:56
Indlæg: 5279
Geografisk sted: København SV
Buck Rogers skrev:
Tak for anmeldelsen :thumb: Jeg har generelt et blødt punkt for Arthur-mytologien og et meget anstrengt forhold til Guy Richie (som din beskrivelse kun bekræfter) - jeg ved sgu ikke lige...


Takker, hvis det ikke var første forsøg på en anmeldelse herinde, så må det være tæt på...
Jeg har vist egentlig også selv et blødt punkt i forhold til mytologien og legenderne om Arthur, lige præcis med denne film synes jeg dog ikke helt at det er i det lys den skal ses, godt nok er hovedpersonen Arthur Pendragon (der skulle blive til Kong Arthur) og Excalibur medvirker da også, men jeg tror du vil blive skuffet hvis du ser den som værende i tråd med hvad vi ellers har set af film om Arthur. Hvis du falder over et par fribilletter eller noget, så tag den som en rimelig flot middelalder film.
Jeg havde lave forventninger, baseret på beskrivelse og trailer, men havde nok forventet mere "Kong Arthur mytologi" end filmen leverede, den indfriede - og til dels oversteg - dog min forventninger generelt, men jeg gik fra salen med en fin gennemsnits action film følelse og en tanke om 3½/6 stjerner, efter lidt debat om filmen og tid til at lade den synke rigtigt ind tildelte jeg den alligevel 4 stjerner.

ImpulzE skrev:
Sikkert kun mig. Men jeg kan slet ikke tage det seriøs, at Charlie Hunnam's karakterer (som vi også ser plakaten ovenover) ligner en fra det 21. århundrede, der er fjoller rundt i middelalderen og fægter lidt med sit sværd. Jax Teller in a medieval action film..


Det generede mig mindre..., jeg havde noget sværere ved at tage Jude Law seriøs i hans rolle, efter "Mr. Napkinhead" i The Holiday er ondskab bare ikke hans primære udtryk når jeg ser ham. Generelt er udseendet af kostumerne nok mere nutids-stilliserede end periode korrekte, dog ikke nok til for alvor at genere mig.

_________________
/Tigerdyr


Top
   
Indlæg: tirs maj 09, 2017 13:25 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre nov 06, 2009 20:47
Indlæg: 4458
Geografisk sted: Sunny Hill
njhansen skrev:
ImpulzE skrev:
Sikkert kun mig. Men jeg kan slet ikke tage det seriøs, at Charlie Hunnam's karakterer (som vi også ser plakaten ovenover) ligner en fra det 21. århundrede, der er fjoller rundt i middelalderen og fægter lidt med sit sværd. Jax Teller in a medieval action film..
Jeg tror dog ikke, at Ritchies film er voldsomt tro overfor tiden og nok vil levere en del anakronistiske scener/replikker.
Det tvivler jeg også stræk på efter havde set den første trailer, som jeg ingen gang så færdig. Men de andre film du nævner må komme på prøve på et tidspunkt.

Tigerdyr skrev:
Det generede mig mindre..., jeg havde noget sværere ved at tage Jude Law seriøs i hans rolle, efter "Mr. Napkinhead" i The Holiday er ondskab bare ikke hans primære udtryk når jeg ser ham. Generelt er udseendet af kostumerne nok mere nutids-stilliserede end periode korrekte, dog ikke nok til for alvor at genere mig.
Jude Law, ja det var ganske forfærdeligt at se på, der gjorde jeg stoppede traileren med det samme.

Men tak for anmeldelsen, Tigerdyr :thumb:

_________________
Billede
ÅRETS FILM 2017 | Film jeg har set i 2018 + 2012-2017 m.f. | Billede


Top
   
Indlæg: tirs maj 09, 2017 13:41 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons jun 23, 2010 12:40
Indlæg: 1818
Geografisk sted: Aalborg
Fedt med en tidlig Arthur anmeldelse. De 4 stjerner overrasker meget, da traileren ligner det vildeste, pardon my french, merde, jeg længe har set. Nu bliver man i det mindste lidt nysgerrig.

I min filmbevidsthed har Guy Richie legendestatus som en af de meget få instruktører, der siden debut'en har taget det største fald i afgrunden fra store forhåbninger/potentiale (Lock, Stock + Snatch) til absolutte bundskrabere (resten). Han deler bl.a. tronen med The Wachowski sisters (Fra Bound, Matrix 1 til a steaming pile of dung).

Btw...Ritchie har efter sigende fat i et "Aladin" projekt :shock: :shock: :shock:. Det lyder ikke rart, hvis man har bare den mindste kærlighed til denne nostalgiske figur.

_________________
"Always be yourself...Unless You suck"


Top
   
Indlæg: tirs maj 09, 2017 14:13 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre okt 03, 2003 13:56
Indlæg: 5279
Geografisk sted: København SV
Shiva skrev:
Fedt med en tidlig Arthur anmeldelse. De 4 stjerner overrasker meget, da traileren ligner det vildeste, pardon my french, merde, jeg længe har set. Nu bliver man i det mindste lidt nysgerrig.

I min filmbevidsthed har Guy Richie legendestatus som en af de meget få instruktører, der siden debut'en har taget det største fald i afgrunden fra store forhåbninger/potentiale (Lock, Stock + Snatch) til absolutte bundskrabere (resten). Han deler bl.a. tronen med The Wachowski sisters (Fra Bound, Matrix 1 til a steaming pile of dung).

Btw...Ritchie har efter sigende fat i et "Aladin" projekt :shock: :shock: :shock:. Det lyder ikke rart, hvis man har bare den mindste kærlighed til denne nostalgiske figur.


Tja, jeg har ladet mig bearbejde lidt af kæresten, der scorer den højere end mig... umiddelbart ude af biografsalen var mit indtryk nok nærmere 3 der endte på 3½ inden vi nåede hjem, men efter at have snakket lidt har jeg uhyggeligt nok fået en let lyst til at gense den engang i fremtiden, da jeg var okay underholdt.
Jeg synes dog at filmen er bedre end traileren tyder på, heldigvis ;)
Og så er jeg måske også lidt mere positiv over filmen, da vi fik billige billetter :D

_________________
/Tigerdyr


Top
   
Indlæg: tirs maj 09, 2017 22:31 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør jul 08, 2006 12:27
Indlæg: 10391
Geografisk sted: Aarhus
Jeg så your name. i CinemaxX Aarhus.

Billede

Weeeeee!

Bedste anime-film ever. Næsten. Se den. Den kører stadig i morgen!

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull:

_________________
Min filmsamling
Film jeg har set i 2024


Top
   
Indlæg: ons maj 10, 2017 11:03 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs apr 12, 2005 9:48
Indlæg: 5286
Billede

Ikke sådan uhyggelig-uhyggelig - som jeg måske forventede. Mere en sort (høhøhø) horror komedie, men altså på den fede måde. Yderst velspillet og spændende, selv om jeg lugtede lunten 40-50 % inde. På ingen måde så banebrydende som mange har udråbt den til, men solid og skæv nok til at det smager af originalitet. Folk siger at har du set traileren, så har du set filmen, så det håber jeg at du ikke har.

_________________
Hvad ser jeg i 2019? Klik her.
Hvad så jeg i 2018? Klik her.
Hvad så jeg i 2017? Klik her.

Pssst! Læs med på Sørensen Exploitation Cinema (2011-2018)


Top
   
Indlæg: ons maj 10, 2017 15:09 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons jun 23, 2010 12:40
Indlæg: 1818
Geografisk sted: Aalborg
Tigerdyr skrev:
Shiva skrev:
Fedt med en tidlig Arthur anmeldelse. De 4 stjerner overrasker meget, da traileren ligner det vildeste, pardon my french, merde, jeg længe har set. Nu bliver man i det mindste lidt nysgerrig.

I min filmbevidsthed har Guy Richie legendestatus som en af de meget få instruktører, der siden debut'en har taget det største fald i afgrunden fra store forhåbninger/potentiale (Lock, Stock + Snatch) til absolutte bundskrabere (resten). Han deler bl.a. tronen med The Wachowski sisters (Fra Bound, Matrix 1 til a steaming pile of dung).

Btw...Ritchie har efter sigende fat i et "Aladin" projekt :shock: :shock: :shock:. Det lyder ikke rart, hvis man har bare den mindste kærlighed til denne nostalgiske figur.


Tja, jeg har ladet mig bearbejde lidt af kæresten, der scorer den højere end mig... umiddelbart ude af biografsalen var mit indtryk nok nærmere 3 der endte på 3½ inden vi nåede hjem, men efter at have snakket lidt har jeg uhyggeligt nok fået en let lyst til at gense den engang i fremtiden, da jeg var okay underholdt.
Jeg synes dog at filmen er bedre end traileren tyder på, heldigvis ;)
Og så er jeg måske også lidt mere positiv over filmen, da vi fik billige billetter :D


Ouch :slap:

https://www.rottentomatoes.com/m/king_a ... _the_sword

_________________
"Always be yourself...Unless You suck"


Top
   
Indlæg: ons maj 10, 2017 15:39 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Det bliver virkelig interessant at se, hvilke rammer Disney giver ham til at lave live action-Aladdin.

Disney: Og det er så her, at Aladdin kommer hen til Jasmin på det flyvende tæppe for at erklære sin kærlighed.
Guy Ritchey: Klart, jeg kan se det for mig.
D: Fint, og så...
GR: ...Så laver han et rullefald ned fra tæppet. Naturligvis i slo-mo. Tæppet flyver videre. Ironisk, ikke?
D: Joeh, det...
GR: ...og brager direkte ind i paladsets mure. Stenene vælter ned over to paladsvagter. Den ene får slået alle sine tænder ud. Naturligvis i slo-mo. Bloody hell! That's gotta hurt, guv'nor!
D: Det var nu ikke lige det, vi havde...
GR: Jasmin får fat i tæppet, hopper op på det og flyver hen på markedspladsen. Der er der lige nogle pænt belastende købmandstyper, der skal til at starte et stort sangnummer.
D: Ja, det er lige det, vi skal frem til! Nu fanger du det!
GR: Men lige som den her grønthandler skal til at synge, hopper Jasmin ned fra tæppet. 6-7 meter, du! Og så...
D: Og så...?
GR: Så laver hun lige et cirkelspark, så blodet sprøjter fra hans næse, og så råber hun "I'LL SHOW YOU A FUCKING WHOLE NEW WORLD, and it's called PAIN!"
D: ....

Jeg er klar.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 847 indlæg ]  Gå til side Foregående 16 7 8 9 1057 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 56 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team