DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tors mar 28, 2024 17:41

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 847 indlæg ]  Gå til side Foregående 142 43 44 45 4657 Næste
Forfatter besked
Indlæg: fre feb 08, 2019 10:29 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre okt 01, 2004 12:17
Indlæg: 1361
Mike Haggar skrev:
Jeg så Mandy i går aftes... og enten har jeg set noget helt fantastisk eller noget rædsomt lort. Sjældent har mit hoved haft så svært ved at bestemme sig...


Du har set noget rædsomt lort, saved you a lot of headache there... : :D

_________________
R.I.P. Mitsuharu Misawa. A Hero To All Puro Fans. You Will Be Missed.
June 18, 1962 - June 13, 2009. Mi-sa-wa, Mi-sa-wa, Mi-sa-wa.


Top
   
Indlæg: fre feb 08, 2019 10:34 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons maj 23, 2007 16:57
Indlæg: 9012
Geografisk sted: Vejle
Mike Haggar skrev:
Jeg så Mandy i går aftes... og enten har jeg set noget helt fantastisk eller noget rædsomt lort. Sjældent har mit hoved haft så svært ved at bestemme sig...

Jeg kan læse, at der er mange som har det på samme måde med Mother!, som jeg selv så på :netflix: i går :P :idea: :shock:
Det samme med Polar i øvrigt...

Selv har jeg ikke set Mandy, så jeg kan ikke give dig feedback herfra endnu... Men jeg kan nævne, at jeg endte med at være meget positiv omkring Mother! selvom den er super barsk, ultra-mystisk og uafklaret...

_________________
Hvilke film har jeg set i 2019?


Top
   
Indlæg: fre feb 08, 2019 11:24 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Pjalte skrev:
Mike Haggar skrev:
Jeg så Mandy i går aftes... og enten har jeg set noget helt fantastisk eller noget rædsomt lort. Sjældent har mit hoved haft så svært ved at bestemme sig...

Jeg kan læse, at der er mange som har det på samme måde med Mother!, som jeg selv så på :netflix: i går :P :idea: :shock:
Det samme med Polar i øvrigt...

Selv har jeg ikke set Mandy, så jeg kan ikke give dig feedback herfra endnu... Men jeg kan nævne, at jeg endte med at være meget positiv omkring Mother! selvom den er super barsk, ultra-mystisk og uafklaret...


Så kan jeg lige så godt også se Mother!, hvis jeg allligevel er i gang med at se film, som jeg ikke helt kan forholde mig til :)

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Indlæg: fre feb 08, 2019 12:52 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
"Alt jeg ved er, at jeg intet ved" (Sokrates)

"Reports that say that something hasn't happened are always interesting to me, because as we know, there are known knowns; there are things we know we know. We also know there are known unknowns; that is to say we know there are some things we do not know. But there are also unknown unknowns—the ones we don't know we don't know. And if one looks throughout the history of our country and other free countries, it is the latter category that tend to be the difficult ones" (Donald Rumsfeld, 2002)

Billede
Vice (Adam McKay, 2018)
Hvis du er tilpas gammel - lige som mig - husker du Dick Cheney, der rumsterede i manegen bag tågehornet George Bush junior i starten af nullerne, ikke mindst i perioden omkring Irak-krigen. Modsat den kulørte Donald Rumsfeld var der lidt mere grå eminence over den jævnt kedelige, trinde mand, men derfor kan man jo sagtens have masser af indflydelse og gennemslagskraft. Især hvis ingen egentlig ved, hvad man laver. Eller ville forstå det, selv hvis de vidste det.

Det er essensen af Adam McKays satiriske portræt af Cheney, der fremstilles i en fantastisk præstation af Christian Bale, godt hjulpet af 20 kg ekstra på sidebenene, fremragende make-up og nøje indstuderet mimik og stemmeføring. Hvem sagde Oscar?
Rundt om sig er Bale omgivet af andre, mere end kompetente præstationer af bl.a. Sam Rockwell som Dubya og Steve Carell, der har en fest som den intrigante Rumsfelt.

Filmen følger Cheney, der starter som rodløs slacker men hurtigt får stillet stolen for døren af sin mere ambitiøse kone (Amy Adams). Enten tager du dig sammen og bliver til noget, eller også skrider jeg. Cheney hører budskabet og indleder nu et diskret, men utroligt succesfuldt løb som politiker med et enormt talent for at manipulere med folk.

Citat:
Based on a true story. Or as true as it can be given that Dick Cheney is known as one of the most secretive leaders in recent history. But we did our fucking best


Der går alt for megen tid med diverse politiske tovtrækkerier og sager op gennem 1970'erne og 1980'erne, og jeg må tilstå, at jeg begyndte at kede mig lidt undervejs, selv om filmen også er virkelig morsom ind imellem. Uanset hvor godt Bale (under)spiller ham, er Cheney bare ikke særlig karismatisk. Det er først, da vi når frem til 11. september, Irakkrig, Al Qaeda og masseødelæggelsesvåben, at filmen for alvor finder sin form.
Undervejs gør McKay alt hvad han kan - og det er en del - for at peppe filmen op med meta-lag og sjove indslag. Da han lavede The Big Short, gav det mening, for det var en måde at gøre et grundlæggende kedeligt emne (lånepolitik) underholdende. Her er sagerne så bizarre i sig selv, at alle de mange unødvendige krumspring bare ender med at virke irriterende og distraherende. Jo, det er absurd, hvad Cheney og Rumsfelt prøver at slippe af sted med i forbindelse med 9/11 - det behøver jeg ikke "sjov" musik og filmiske kneb for at forstå.

Filmen ender med en spøjs meta-krølle, hvor en fokusgruppe sidder og skændes om den film, vi lige har set. Er det her fakta? Er det ikke bare venstreorienteret propaganda? (Med Akademiets sammensætning in mente: Hvem sagde Oscar?)
Mens republikanere og demokrater ryger i totterne på hinanden, er der to personer, der kigger på hinanden og siger "Hey, har du set den nye trailer til The Fast and the Furious?" - med andre ord: folk som Cheney kan slippe af sted med hvad som helst, for den brede befolkning er skideligeglad alligevel. Ja ja ja, I get it.Lige som så meget andet i Vice slutter vi med en overforklarende scene.

Det er let at blive forarget over de ting, Cheney og co. foretager sig, men alle pointer bankes fast, så selv den mest tungnemme kan følge med. McKay prædiker for koret i stedet for at prøve at overbevise tvivlerne, og det er moderat underholdende, men også alt for langt, og det er svært at komme uden om den tanke, at de mange, gode præstationer ville have stået stærkere, hvis filmfolkene havde bare lidt mere tillid til deres publikum.

:starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: :starempty:

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: fre feb 08, 2019 13:00 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons maj 23, 2007 16:57
Indlæg: 9012
Geografisk sted: Vejle
Mike Haggar skrev:
Så kan jeg lige så godt også se Mother!, hvis jeg allligevel er i gang med at se film, som jeg ikke helt kan forholde mig til :)

Go For It! :D :thumb:

Jeg vil rigtig gerne diskutere filmen med dig - det vel være spændende at se, om vi er helt i hver vores lejr eller om den også kan ramme noget hos dig.
Det er Aronofsky som står bag den, som du sikkert allerede ved, og hvis jeg skal trække lidt sammenligner til hans tidligere værker, så er vi hen mod noget i retning af stilen fra hhv. The Fountain og Pi. Så spænd dig godt fast inden rutsjebane-turen kører 8) :loco:

_________________
Hvilke film har jeg set i 2019?


Top
   
Indlæg: man feb 18, 2019 12:14 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Billede
Have You Seen My Movie? (Paul Anton Smith, 2016)
Cinemateket i København lokker med gratis filmvisning for medlemmer. Jeg har aldrig hørt om filmen, men gratis lokker jo altid.

Have You Seen My Movie? er ikke en spillefilm som sådan, men mere et mash-up af hundredevis af andre film. Samtlige klip handler om selve dét at gå i biografen:
Folk der står i kø til biografen.
Folk der kysser i biografen.
Folk der kaster popcorn i biografen.
Folk der skyder, bliver kvalt, får blowjob, keder sig, griner, græder, råber, spytter, truer i biografen.
Harrison Ford klipper til Goldie Hawn klipper til Catherine Deneuve til Adam Sandler til Christian Slater til Alain Delon til nogle indere til nogle franskmænd.

Imens synker jeg længere og længere ned i mit sæde og keder mig en smule i biografen. Vældigt meta-agtigt.
Havde det her varet en time, havde det været sjovt, men 130 minutters biograf i biografen er alt, alt for meget af en god ting. Også selv om en del af klippene og sammenkædningerne mellem vildt forskellige film er godt set og sjovt udført.
Om ikke andet har jeg fået lavet en vældig mental tjekliste over film, jeg skal se eller gense. I biografen. Eller derhjemme.
:starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: :starempty:

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: tirs feb 19, 2019 13:52 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Der er en god grund til, at Green Book (Peter Farrelly, 2018) er valgt til Biografklub Danmark, for det er en vaskeægte crowdpleaser af en feel good-film. Viggo Mortensen og Mahershala Ali har virkelig god kemi i de to hovedroller, og filmen er også sine steder ret sjov.
Men for dælen, hvor er det forudsigeligt. Som i en omvendt Driving Miss Daisy eller tillempet De Urørlige skal Viggos brovtende italiano-new yorker og Marershalas stivstikker af en veluddannet musiker på tur sammen i sydstaterne, hvor de - surprise! - lærer af hinanden og om sig selv, imens de konfronteres med racisme i mere eller mindre åbenlyse former. Og bliver til bedre mennesker undervejs.

Jeg kunne godt have ønsket mig, at der var en smule mere kød på historien eller skruet op for dramaet, men det er svært at være utilfreds, når resultatet underholder og der bliver (forsigtigt) prikket til raceproblemerne i USA. Hele palaveren omkring Viggo Mortensen og hans brug af det forkætrede N-ord er dog svær at forstå, ligesom det er svært at forstå, at denne hyggelige film skulle være blandt årets otte bedste.
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty:

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: tirs feb 19, 2019 14:04 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Ungarn gjorde det først:

Sorry, mate, menøeh .. skal jeg ringe og spørge efter et par ekstra træsko?

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
Indlæg: tirs feb 19, 2019 14:53 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Du ved, at jeg eeelsker træsko, især dem fra Ungarn. Men ret beset tror jeg, at der også allerede inden Final Cut var nogen derude, der havde prøvet at lave denne slags mash-up (selv Dead Men Don't Wear Plaid var der i 80'erne).
Selve det, at det handler om folk, der ser film i filmen, er dog en smule originalt. Bare lidt (meget) for langt :)

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: tirs feb 19, 2019 14:58 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Buck Rogers skrev:
Du ved, at jeg eeelsker træsko, især dem fra Ungarn.

Og den lader vi stå et øjeblik .. :)

Ud over det, hvis nogen lavede en film i samme stil før Palfi, så link mig, det vil jeg gerne se!

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
Indlæg: ons feb 20, 2019 14:57 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Remember, Atom Egoyan (Canada), 2015 - IMDB link

Jo mindre jeg kan sige om denne her desto bedre, for jeg har nok aldrig blevet overrasket mere end tyve gange på en films tid - før denne her, altså. Den handler om en gut der vil finde den person der myrdede hans familie i Auschwitz - problemet er bare han har rundet de 90 og er senildement, så det er ikke lige så nemt som han tror. Hands down, jeg har aldrig set Christopher Plummer spille SÅ godt før (og han plejer at klare den helt fint), og så skarpt bakket op af blandt andre Martin Landau.

Holdaheltfest den tog fusen på mig gang på gang, og den ryger på igen i aften, for jeg er sikker på jeg har misset nogle detaljer. Svinegodt gået, Hr. Egoyan, du har muligvis lavet dit livs bedste film med denne her.

Ved ikke om den kan streames - fandt den ved et tilfælde i en brugtkasse, men skvatter i over den, så kom endeligt i gang med at se den.

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
Indlæg: søn apr 07, 2019 9:31 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Lords Of Chaos, Jonas Åkerlund (Sverige / Norge / UK), 2018 - IMDB Link

"Based on truth .. lies .. and what actually happened"

I 1998 skrev den daværende heiler og daværende Church Of Satan medlem Michael Moynihan (fra bandet Blood Axis) en bog om den Norske Black Metal scene. Tyve år senere bliver hele den historie vendt op og ned af ingen mindre end trommeslageren for Skandinavien's første Black metal band - Jonas Åkerlund, bedst kendt for filmen Small Apartments og et hav af musikvideo'er for Madonna og The Prodigy.

Nuvel. Hvor bogen prøver (og fejler i) at beskrive hele den Norske scene, så fokuserer Åkerlund's film udelukkende på bandet Mayhem - yup, dem hvor sangeren skød sig selv og bassisten stak guitaristen ned, alt efter at have brændt syv stavkirker ned. Åkerlund har dog taget en kæmpe chance, for i stedet for at slikke "de sande" Norsk Black Metal tilhængere mellem balderne, så har han givet den gas, og skidt hul i folk der ikke har selvironi.

Jeg kan godt se at folk der tager genren seriøst er pissed off - den officielle udtalelse fra Mayhem er "fuck off", og Kristian "Varg" Vikernes prøvede at nedlægge forbud mod brug af hans musik i filmen, mest fordi han bliver spillet af Emory Cohen - som er Jøde. Os andre som har en sans for humor og bare hører musikken for musikkens skyld, vi kan sagtens blive underholdt.

Man kan så undre sig hvorfor en Black Metal trommeslager der laver en Black Metal film vælger at lade Sigur Ros lave score't, men jeg er villig til at lade det ligge til jeg ser den igen :)

NB: Sjovt nok er Attila Csihar (sanger på De Mysteriis Dom Sathanas) spillet af hans egen søn, og farmand var med til en del af optagelserne.

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
Indlæg: søn apr 07, 2019 9:56 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør sep 20, 2003 12:21
Indlæg: 4615
Geografisk sted: Østerbro
t23 skrev:
Åkerlund har dog taget en kæmpe chance, for i stedet for at slikke "de sande" Norsk Black Metal tilhængere mellem balderne, så har han givet den gas, og skidt hul i folk der ikke har selvironi.

:D Godt arbejde af Åkerlund. Jeg så den i går og var godt underholdt. Filmen ligger selvfølgelig et stykke fra Spinal Tap, men Mayhem-medlemmer m.fl. fremstår næsten lige så pinligt selvoptagede og stupide som bandet i ST.

Varg har sin egen Youtube kanal, og den kan jeg godt fraråde. (Husk at søge på den i et inkognito-vindue eller rydde op i historikken efterfølgende, for ellers kan I godt forvente at få foreslået nogle ubehagelige ting.)

Og lad os ikke glemme disse klassiske billeder af BM-udøvere: http://www.ruthlessreviews.com/1124/top ... ll-time-2/
(Du godeste for en samling tosser.)


Top
   
Indlæg: søn apr 07, 2019 10:23 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Steen T skrev:
Filmen ligger selvfølgelig et stykke fra Spinal Tap

Jojo, bevares, men husk lige det her ikke er fiktion. Spinal Tap kan sammenlignes med Leningrad Cowboys, hvor Mayhem er et eksisterende band som faktisk slog hinanden ihjel - Emperor var ikke et hak bedre (du ser Bård "Faust" i filmen).

Havde for 20 år siden et ikke-manipuleret foto af en 10-11 år gammel "Varg" Vikernes i Superman kostume .. i Guder jeg ville ønske jeg kunne finde det igen. Hvis du en dag føler dig ovenpå, så er Immortal leverandører af video'er du aldrig glemmer - specielt Blashyrkh Mighty Ravendark tager prisen for 500 meter bjergtoppesprint med guitarsolo :)

I øvrigt, slutmonologen i filmen - de sidste 20-30 sekunders fortælling - nøj jeg var færdig af grin!

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
Indlæg: man apr 08, 2019 9:55 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør sep 20, 2003 12:21
Indlæg: 4615
Geografisk sted: Østerbro
t23 skrev:
Steen T skrev:
Filmen ligger selvfølgelig et stykke fra Spinal Tap

Jojo, bevares, men husk lige det her ikke er fiktion.

Nu ved vi jo ikke hvor store friheder der er taget med historien. Tag f.eks. filmens billede af Varg som en "poser" med Scorpions mærke på jakken, og hvordan han fremstår som en letpåvirkelig type der blot overtager Euronymous' holdninger og skruer dem op i tiende potens; eller hvordan alle deres handlinger bare kommer af, at de er dumme teenagere der prøver at overgå hinanden i ekstrem opførsel... Er det korrekt eller troede de virkelig selv på det? Euronymous fremstår jo næsten sympatisk fordi han bare bruger det hele til at sælge musik (og virker oprigtig oprørt over Dead's selvmord), men måske var han bare lige så tosset som Varg.

Der er selvfølgelig ikke nogen tvivl om, at Varg nu 100% har købt sit eget perfide billede af virkeligheden. Og en samling spader er/var de utvivlsomt alle sammen.


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 847 indlæg ]  Gå til side Foregående 142 43 44 45 4657 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 59 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team