DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tors mar 28, 2024 16:08

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 847 indlæg ]  Gå til side Foregående 19 10 11 12 1357 Næste
Forfatter besked
Indlæg: man jul 31, 2017 18:19 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør sep 20, 2003 12:21
Indlæg: 4615
Geografisk sted: Østerbro
ImpulzE skrev:
Hvem vil se en film om filmplakater, det vil jeg! Dokumentaren blev crowdfunded på kickstarter, som jeg desværre ikke var med til at bidrage til. Og måske var det et godt valg jeg foretog mig?

Dokumentarfilmen starter godt med at vise overgangen med de fede filmplakater fra begyndelsen til 90'erne, hvor selskaberne begyndte at bevæge sig i den retning, som vi kender i dag - en trist og kedelig vej med flyvende hoveder og fyldt med citater m.m.. Men her falder det også hurtigt fra hinanden, når det hele bliver en stor reklameblok for moderne plakat designere, som bliver meget trættende at se på. En skam!

Havde de i det mindste noget om polske filmplakater?


Top
   
Indlæg: fre aug 04, 2017 1:17 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre nov 06, 2009 20:47
Indlæg: 4458
Geografisk sted: Sunny Hill
Billede
Atomic Blonde (2017)

Historien forløber sig i Øst- og Vestberlin anno 1989, lige på tærsklen til Berlinmurens fald. Som vand i brændende olie, kommer der et sprængfarlig trussel om en mikrofilm, der indeholder en liste med alle aktive agenter i Sovjetunionen, som er sluppet ud i det fri. Pludseligt får alle siderne meget travlt.

Filmen tager en ekstrem stil i spion-genren med et soundtrack fyldt med 80’er musik, som er skruet maximalt op. Generelt set meget underholdende i samme stil, som instruktøren David Leitch gjorde med John Wick. Et frisk pust i spion-genren, med en god blanding af action, intriger og twists, nok til at holde en interesseret - selvom det føles temmelig forudsigelig i det lange løb. Måske en anelse forhastet med plottet, manglende substans og tid til de forskellige introduktioner, bl.a. vores kære Roland Møller som den hensynsløse Alexander Bremovych. Dernæst de første håndgemæng med Charlize Theron var desværre ikke alt for overbevisende, men heldigvis blev der taget hånd om det senere i filmen, når tempoet hæves gevaldigt. Atomic Blonde ender alligevel ganske acceptabel til sidst.

Bonussen ved filmen var, jeg så filmen i Malling Bio, der ejes af Per Hauberg, som jeg havde en fantastisk samtale om rigtige mange ting bagefter filmen. Lige fra film (bl.a. om Le concert) og Pers store passion for 70mm til den påtvungen digitalisering af biografen, hvor han, på trods sine egen overbevisning at 3D var atter engang en døgnflue, alligevel investerede han i udstyret pga. ramaskrig fra de lokale mødre. Kun lige til at selvsamme mødre begyndte efterspørge 2D visninger af børnefilmene :roll:

Den ene historie blev til en anden, hvor han også snakkede om dengang han fik en kontrakt med Falkoner Centret om overtagelse driften af Falke Bio i 1980, som ellers stod til at blive lukket. Pendling mellem Malling og København, kunne han vise 70mm film. Og her kom endnu en spændende historie, handlede om hele 70mm visningen af Lawrence of Arabia, som ikke var lige til dengang. Kort fortalt, det var et held for Per og hans yngste nye medarbejder, fik afvide at biografen havde lejet en lager depot, hvor en stor del af 70mm film helt sikkert var opbevaret. Så løbet af en aften/nat og tre turer med bilen senere, var 2½ gange 70mm Lawrence of Arabia skaffet i deres kæmpe stål opbevaringskasser, der vejede 200 kg hver. Fire måneder senere var der visning af Lawrence of Arabia, som kørte i hele 7 uger. Desværre måtte Per bagefter lukke biografen ned pga. aviskonflikten, som var lig med manglende indtjening.

_________________
Billede
ÅRETS FILM 2017 | Film jeg har set i 2018 + 2012-2017 m.f. | Billede


Top
   
Indlæg: fre aug 04, 2017 11:25 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør sep 20, 2003 12:21
Indlæg: 4615
Geografisk sted: Østerbro
ImpulzE skrev:
Bonussen ved filmen var, jeg så filmen i Malling Bio, der ejes af Per Hauberg, som jeg havde en fantastisk samtale om rigtige mange ting bagefter filmen. Lige fra film (bl.a. om Le concert) og Pers store passion for 70mm til den påtvungen digitalisering af biografen, hvor han, på trods sine egen overbevisning at 3D var atter engang en døgnflue, alligevel investerede han i udstyret pga. ramaskrig fra de lokale mødre. Kun lige til at selvsamme mødre begyndte efterspørge 2D visninger af børnefilmene :roll:

Den ene historie blev til en anden, hvor han også snakkede om dengang han fik en kontrakt med Falkoner Centret om overtagelse driften af Falke Bio i 1980, som ellers stod til at blive lukket. Pendling mellem Malling og København, kunne han vise 70mm film. Og her kom endnu en spændende historie, handlede om hele 70mm visningen af Lawrence of Arabia, som ikke var lige til dengang. Kort fortalt, det var et held for Per og hans yngste nye medarbejder, fik afvide at biografen havde lejet en lager depot, hvor en stor del af 70mm film helt sikkert var opbevaret. Så løbet af en aften/nat og tre turer med bilen senere, var 2½ gange 70mm Lawrence of Arabia skaffet i deres kæmpe stål opbevaringskasser, der vejede 200 kg hver. Fire måneder senere var der visning af Lawrence of Arabia, som kørte i hele 7 uger. Desværre måtte Per bagefter lukke biografen ned pga. aviskonflikten, som var lig med manglende indtjening.

:thumb: :D

Til digitaliseringens forsvar skal det selvfølgelig siges, at det ikke kun handler om 3D. Det kan godt være, at folk ofte bliver nostalgiske når talen falder på celluloid, meeeeen så fedt var det sgu heller ikke at se en halvslidt film med ridser og hop der hvor den havde været knækket. Jeg har en enkelt gang måtte udvandre fra Cinemateket og bede om pengene retur fordi det bare var FOR slemt - og jeg har flere gange bidt tænderne sammen og siddet igennem nogle pænt stygge eksemplarer.

Jeg voksede op i Gladsaxe, og når vi fik filmene ud til Gladsaxe Bio (ofte mange uger efter premieren i byen), så var de allerede tydeligt slidt. Det var ikke super fedt.


Top
   
Indlæg: fre aug 04, 2017 11:36 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Tak for anmeldelsen, selvfølgelig - men især for anekdoterne bagefter. Bizar historie med 3D kontra 2D. Til gengæld får man jo helt tårer i øjnene over at høre om en bif, der kører Lawrence syv uger i streg :D

Jeg kan i øvrigt fint nikke genkendende til, at analog har sin andel af problemer. Lige præcis Lawrence er nok den film, jeg har haft den med skuffende oplevelse med i Cinemateket. Den blev jo pænt restaureret i 1989, men åbenbart var det ikke til at skaffe 35mm-kopier af den (og Cinemateket kunne ikke vise 70mm), så vi fik et eksemplar fra 1962. Hooold da op. Det lignede helt alvorligt, at der var konstant sandstorm gennem hele filmen. Også indendørs. Nøj for en fuser.

Men inden for rimelighedens grænser synes jeg, at det er en del af oplevelsen. Jeg bemærkede det også til Dunkirk i 70mm. Bittesmå ryk og anden ustabilitet i billedet hist og her. Meget, meget lidt, men det var der - og mindede mig om, at det var en rigtig, "levende" film. Som når man hører en LP og ved, at der kommer en svag knitren midt på side 2.
Det digitale kan næsten blive for klinisk. Men de helt tyndslidte kopier med framejumps omkring spoleskift kan jeg nu også godt undvære.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: fre aug 04, 2017 12:17 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre nov 06, 2009 20:47
Indlæg: 4458
Geografisk sted: Sunny Hill
Steen T skrev:
Det kan godt være, at folk ofte bliver nostalgiske når talen falder på celluloid, meeeeen så fedt var det sgu heller ikke at se en halvslidt film med ridser og hop der hvor den havde været knækket. Jeg har en enkelt gang måtte udvandre fra Cinemateket og bede om pengene retur fordi det bare var FOR slemt - og jeg har flere gange bidt tænderne sammen og siddet igennem nogle pænt stygge eksemplarer.


Det er rigtigt, det snakkede vi også om, altså fordelene og ulemperne ved begge ting. Mest af alt kunne jeg godt følge Per, når han fortalte, da han fik beskeden at der vil ikke komme flere 35mm og 70mm film efter 2012 og måtte give afkald på sin store 70mm fremviser - og siden hen ærgrer det ham hver gang. Det samme med behandlingen af film i dag, som er mere brutal med at slette indholdet af harddiskene, for at gøre plads til nye film.

I aften viser han Singin' in the Rain, der i anledning af 65 års jubilæet, er blevet restaureret og digitaliseret. Forestillingen indledes af Lektor Hans Oluf Schou.

_________________
Billede
ÅRETS FILM 2017 | Film jeg har set i 2018 + 2012-2017 m.f. | Billede


Top
   
Indlæg: fre aug 04, 2017 13:03 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør sep 20, 2003 12:21
Indlæg: 4615
Geografisk sted: Østerbro
Buck Rogers skrev:
Meget, meget lidt, men det var der - og mindede mig om, at det var en rigtig, "levende" film.

Der kan man jo, som Ghibli, lægge lidt kunstigt "gate weave" ind. Det er lidt spøjst, men kan faktisk afhjælpe det lidt kliniske look som digital projektion kan give.


Top
   
Indlæg: tirs aug 08, 2017 12:37 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Billede
Valerian and the City of a Thousand Planets (Luc Besson, 2017)
Vi skriver anno langt ude i fremtiden, hvor den internationale rumstation er blevet omdannet til Alpha, en gigantisk base med ca. 30 millioner indbyggere fra alle hjørner af galaksen. Vores to rumagenter Valerian (Dane DeHaan) og Laureline (Cara Delevingne), der arbejder for The Federation (aka Rumtidstjenesten) bliver sat til at finde ud af, hvorfor der er opstået et ukendt, farligt område i midten af Alpha, der truer med at brede sig og ødelægge hele basen. Muligvis har det noget at gøre med Valerians drøm om en paradisagtig planet, der går under sammen sammen med sine mystiske beboere. Men tiden er knap, og ikke alle af Alphas mange, sære væsner har de bedste hensigter.

I visse filmsammenhænge kan det være et kvalitetsstempel, når instruktøren selv har skrevet manuskriptet. Han fører således sin personlige vision ud i livet, må man forstå, og sandsynligvis brænder han ekstra for projektet. Tja... historierne om, hvordan Luc Besson læste Linda og Valentin som barn og siden har drømt om at filmatiserere serien, er mange. Nu har han fået teknologien (sådan da), og han er blevet en voksen mand med det største budget i fransk films historie. Men resultatet er synet af en 9-årig knægt, der har fået 1,4 mia. kr til at gå shop amok i Fætter BR, men har glemt at skrive en ønskeseddel.

Betyder det, at den længe ventede filmatisering af Linda og Valentin er en dårlig film? Ikke nødvendigvis - snarere en spøjs film, som er svært at bedømme på en traditionel god/dårlig-skala. Ens oplevelse af værket afhænger formodentlig meget af de forventninger, man kommer med.

Kender man ikke serien og forventer en traditionel sci-fi-thriller, bliver man skuffet, da der hverken er hoved eller hale i manuskriptet, og Besson ikke besværer sig med at introducere sine personer eller væsner, som man må forventes at kende fra de klassiske tegneserier. Enten er det et modigt valg, eller også er det dumt.

Er man allerede fan og forventer en nogenlunde trofast filmatisering, bliver man skuffet, da de to hovedpersoner virker lettere fejlcastede, både DeHaan, der har svært ved at overbevise som kæk actionman og den konstant mutte Delevingne. Men de er bestemt heller ikke hjulpet af Bessons manuskript, der nok burde have et par kritiske øjne ind over. En af tegneseriens trumfkort har altid været dynamikken mellem Valentin, der elsker at puste sig op i embeds medfør, selv om han i virkeligheden er lidt en klovn, og så den slag- og handlekraftige Linda, der er de svages beskytter mod store corporations og de imperialistiske menneskelige ledere i Rumtidstjenesten. Her ligner de et par forvoksede teens, der udspyer kluntede kærlighedserklæringer mens de tæver sjove CGI-aliens. Man må bare konkludere, at Besson ikke er nogen god personinstruktør, og hverken Clive Owen, Rutger Hauer eller Herbie Hancock (!!) kan overvinde de stive replikker. Ethan Hawke har en spøjs lille rolle, men det er nok Rihanna som bizar shapeshifter, der løber med opmærksomheden. Fans vil også irriteres over diverse toneskift i forhold til forlægget. Nej, en Gnavpotveksler fra Bluxt er gnaven, ikke nuttet!

Men man kan med held forvente et visuelt overflødighedshorn, der trods en del tvivlsom CGI - hele den indledende sekvens på paradisplaneten ser ufatteligt plastic-agtig ud - er imponerende i al sin iderigdom. Det er overlæsset ud i alle kanter og hjørner, helt i Mézières' ånd og som i Bessons 20 år gamle Fifth Element, dog uden dennes humoristiske overskud. Flere sekvenser er imponerende forløst, ikke mindst et flerdimensionelt kup i starten af historien. Det er bare ikke helt nok til 137 minutter, og jeg kiggede da også på uret et par gange undervejs.

Valerian er umiskendeligt europæisk med sit skæve univers, outrerede kostumer og syrede arsenal af rumvæsner. Det kan man glæde sig over, imens man ærgrer sig over, at der ikke er nogen, der har prikket den 9-årige knægt på skulderen og bedt ham om at fokusere en smule, før han gik amok i legetøjsbutikken.
:starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: :starempty:

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: ons aug 16, 2017 11:59 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Tusind tak for din omtale af Valerian! Jeg har en voldsom lyst til, at se den, men der er ingen der gider tage ind og se den med mig, så det bliver nok på VOD engang... ;)

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: ons aug 16, 2017 12:14 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre nov 06, 2009 20:47
Indlæg: 4458
Geografisk sted: Sunny Hill
DeathPosture skrev:
Jeg har en voldsom lyst til, at se den, men der er ingen der gider tage ind og se den med mig, så det bliver nok på VOD engang... ;)
Du kommer bare forbi Århus, så vil jeg gerne med ;)

_________________
Billede
ÅRETS FILM 2017 | Film jeg har set i 2018 + 2012-2017 m.f. | Billede


Top
   
Indlæg: ons aug 16, 2017 13:48 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
ImpulzE skrev:
DeathPosture skrev:
Jeg har en voldsom lyst til, at se den, men der er ingen der gider tage ind og se den med mig, så det bliver nok på VOD engang... ;)
Du kommer bare forbi Århus, så vil jeg gerne med ;)


Så kan vi lave en dobbelt-bill med Valerian og The Park Is Mine... Det lyder som en fremragende tilbud, men det bliver nok desværre for langt at rejse + mine weekender er booket frem til engang i oktober. Typisk.

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: fre aug 18, 2017 10:51 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre nov 06, 2009 20:47
Indlæg: 4458
Geografisk sted: Sunny Hill
Billede
El bar (2017)

På en almindelig morgen i det travle centrum Madrid, følger vi en broget udvalg af almindelige mennesker, der bliver spærret inde i en lille bar, da to personer bliver skudt ned lige udenfor. To mystiske dødsfald, fuldstændig mennesketom gade, ingen mobilsignal og intet nyheder om episoden i TV’et. Mens paranoiaen hersker i den lille bar, forsvinder ligene på gaden med blodpølen mirakuløst i den blå luft, som ikke ligefrem gavner på den allerede stigende mistro, der er i blandt personerne.

Hvor kom skuddene fra? Er dette en terrorhandling eller er der en sindssyge snigskytter, der er skjult på et tag? Er det hele måske en drøm? Eller er det måske virusudbrud? Er morderen måske i blandt dem selv? Det er én af de mange påstande og beskyldninger der bliver spurgt eller råbt om. Og hvem er manden ude på toilettet?

Det er min 3. film som jeg har set af Alex de la Iglesia, der endnu en gang fortsætter med sorte humor på højt plan med El bar, som jeg nød i fulde drag, ligesom El día de la bestia (The Day of the Beast). Jeg husker The Oxford Murders med John Hurt og Elijah Wood som værende god, men det er simpelthen for længe siden jeg har set den.

Du er aldrig helt sikker, hvad der vil ske, for El bar tager mange drejninger i løbet af filmens 1 time og 40 minutter. Det er en film der blander surrealisme og suspense, samt en manuskript fuld af sort humor, drama og spændende situationer. Både billede- og lydsiden står fuldstændig knivskarp på blu-ray'en (der indeholder engelske undertekster, tak for tippet njhansen), som jeg kun anbefale hvis det er noget, bare har skabt lidt interesse. En spansk spændingsfyldt nyhed fra i år, der kun fortjener at blive set af flere DAHF’er.

_________________
Billede
ÅRETS FILM 2017 | Film jeg har set i 2018 + 2012-2017 m.f. | Billede


Senest rettet af ImpulzE fre aug 18, 2017 12:35, rettet i alt 2 gange.

Top
   
Indlæg: fre aug 18, 2017 11:15 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Den lyder fantastisk, ImpulzE! :thumb:

Jeg har en svaghed for spanske thrillers, så denne skal klart ses.

Hvor mange stjerner skal den have? (kan se, at du ikke har opdateret den på din august-liste endnu).

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: fre aug 18, 2017 11:19 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Muchas gracias, Imp!

Som hispanofil er det jo strengt nødvendigt, at jeg får El bar set, så den kommer på listen. Tjak, som min lokale kioskmand siger det!

Edit: Er vild med taglinen "Pedir un cafe puede costarte la vida" (At bede om en kop kaffe kan koste dig livet)

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Indlæg: fre aug 18, 2017 11:58 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre nov 06, 2009 20:47
Indlæg: 4458
Geografisk sted: Sunny Hill
DeathPosture skrev:
(kan se, at du ikke har opdateret den på din august-liste endnu).
Min liste herinde bliver kun opdateret måske et par gange, eller sidst på måneden, da jeg trækker data fra Letterboxd til mit "nye" automatiseret system til at danne min lister herinde.

DeathPosture skrev:
Hvor mange stjerner skal den have?

Jow, El Bar ender med at få fuld hus med:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull:

_________________
Billede
ÅRETS FILM 2017 | Film jeg har set i 2018 + 2012-2017 m.f. | Billede


Top
   
Indlæg: fre aug 18, 2017 18:00 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør apr 12, 2003 1:01
Indlæg: 12716
Geografisk sted: Miskatonic University
Jeg vil også lige hoppe med på El bar-bandvognen (som man siger på Fritte-dansk):

Billede

El bar (de la Iglesia, 2017)

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull:


Det er film nr. tre, som jeg har set af Alex de la Iglesia - og jeg har endnu ikke set en film fra ham, der ikke var underholdende og værd at se. De har alle en skæv tone og en syret humor, som jeg rigtig godt kan lide.

I "El bar" følger man en gruppe mennesker, der bliver spærret inde i en lille bar i downtown Madrid, da en person bliver skudt ned lige udenfor baren. En anden person går ud for at prøve at hjælpe ham, men bliver også skudt. Da de tænder for fjernsynet for at se, hvad der sker, er der intet andet end intetsigende morgen-tv og gamle horror-film. En af personerne i baren kigger ud af vinduet og de to lig (inkl. blodet) er væk.

Hvad er det, der foregår? En af personerne i baren foreslår, at det hele måske er en drøm, men det bliver hurtigt fejet af bordet. Måske hænger det sammen med terrorisme. Måske er der en virus. Måske...

Filmens manuskript tager mange drejninger i løbet af filmens 1 time og 40 minutter og man er aldrig helt sikker på, hvad der sker og kan ske. Det er rart at se i en tid, hvor mange film følger den sikre vej.

De la Iglesias humor skinner fint igennem, hvor især nyligt afdøde Terele Pávez (hun døde d. 11. august) har nogle herlige øjeblikke som barens ejer Amparo. Hun har været med i mange af Álex de la Iglesias film, bl.a. "El día de la bestia" og "Las brujas de Zugarramurdi". Mange af de andre skuespillere har også medvirket i film for de la Iglesia før.

Resten af castet gør det også rigtig godt og sælger varen, selv i de mere skæve øjeblikke. Det fængende score af Carlos Riera og Joan Valent samt et flot lyddesign hjælper bestemt også filmen godt på vej. Lad være med at se den på Netflix - køb den spanske Blu-ray (der indeholder engelske undertekster) og nyd filmen i så god billed- og lydkvalitet som muligt.

Anbefales!

_________________
How does it feel to have a wacko for a son?

njhansen på Letterboxd

La collezione


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 847 indlæg ]  Gå til side Foregående 19 10 11 12 1357 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 43 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team