DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tors mar 28, 2024 23:44

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 296 indlæg ]  Gå til side Foregående 16 7 8 9 1020 Næste
Forfatter besked
Indlæg: ons maj 03, 2017 20:04 
Offline

Tilmeldt: tors sep 09, 2010 14:34
Indlæg: 1735
Michael W. skrev:
Men måneden blev speciel alligevel, for det blev en 100% dansk måned.

Et prisværdigt initiativ.

Som bekendt ser jeg næsten udelukkende Blu-Ray, og så er man jo lidt prisgivet mht. den danske filmskat. Dvd må så være det eneste alternativ, men jeg synes det virker til at mange titler kan være svære at opstøve (efter Fona 2000 er lukket) og selv brugt-priser stiger. Ikke fordi jeg mangler film at se, men jeg fornemmer at der er mange danske film, der bare bliver glemt og umulige at få fingrene i, f.eks. Jeppe På Bjerget.


Top
   
Indlæg: ons maj 03, 2017 22:07 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør apr 12, 2003 1:01
Indlæg: 12716
Geografisk sted: Miskatonic University
Buck Rogers skrev:
Hvad Olsen Banden angår - der må være en ekspert herinde, der kan forklare, hvem der mente det var en god idé at genoplive serien. Jeg har ikke set filmen siden biffen, og det var så deprimerende en omgang, at jeg aldrig har haft lyst til at gentage eksperimentet.


Det var Poul Bundgaard, der havde skubbet på i mange år for at få lavet én til Olsen-banden-film, fordi han havde haft det så godt under optagelserne af serien og gerne ville opleve det igen sammen med sine gamle venner. Da de så endelig gik i gang med optagelserne efter mange års tilløb, bl.a. en reklamefilm, kom de et stykke ind og Bundgaard døde i juni 1998.

Det gjorde, at de var nødt til at omskrive manuskriptet for at give Kjeld mindre plads i filmen og de scener, som ikke var blevet optaget og var nødvendige, måtte optages med Tommy Kenter som body double / Kurt Ravn som stemme og lidt dansk CGI anno 1998.

Stressen under optagelserne resulterede måske/måske ikke i, at instruktør Tom Hedegaard døde to uger (i august 1998) før optagelserne var færdige. Morten Arnfred overtog og fik filmen gjort færdig.

Udover Bundgaard og Hedegaard var Bjørn Watt-Boolsen meget syg under optagelserne og måtte fragtes frem og tilbage fra hospitalet. Han døde i december 1998. Hans sygdom gjorde, at hans Hallandsen nærmest blev helt dæmonisk i udseendet.

_________________
How does it feel to have a wacko for a son?

njhansen på Letterboxd

La collezione


Top
   
Indlæg: ons maj 03, 2017 22:55 
Offline

Tilmeldt: tors sep 09, 2010 14:34
Indlæg: 1735
njhansen skrev:
Buck Rogers skrev:
Hvad Olsen Banden angår - der må være en ekspert herinde, der kan forklare, hvem der mente det var en god idé at genoplive serien. Jeg har ikke set filmen siden biffen, og det var så deprimerende en omgang, at jeg aldrig har haft lyst til at gentage eksperimentet.


Det var Poul Bundgaard, der havde skubbet på i mange år for at få lavet én til Olsen-banden-film, fordi han havde haft det så godt under optagelserne af serien og gerne ville opleve det igen sammen med sine gamle venner. Da de så endelig gik i gang med optagelserne efter mange års tilløb, bl.a. en reklamefilm, kom de et stykke ind og Bundgaard døde i juni 1998.

Det gjorde, at de var nødt til at omskrive manuskriptet for at give Kjeld mindre plads i filmen og de scener, som ikke var blevet optaget og var nødvendige, måtte optages med Tommy Kenter som body double / Kurt Ravn som stemme og lidt dansk CGI anno 1998.

Stressen under optagelserne resulterede måske/måske ikke i, at instruktør Tom Hedegaard døde to uger (i august 1998) før optagelserne var færdige. Morten Arnfred overtog og fik filmen gjort færdig.

Udover Bundgaard og Hedegaard var Bjørn Watt-Boolsen meget syg under optagelserne og måtte fragtes frem og tilbage fra hospitalet. Han døde i december 1998. Hans sygdom gjorde, at hans Hallandsen nærmest blev helt dæmonisk i udseendet.

Der er også påfaldende mange scener, hvor Kjeld har ryggen til kameraet :cry: Helt igennem en trist afsked.


Top
   
Indlæg: tors maj 04, 2017 15:38 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Tak for (den lidt morbide) trivia, njhansen! :thumb:

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: tors maj 04, 2017 17:00 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs feb 12, 2002 2:01
Indlæg: 6364
Geografisk sted: Kattegat
Henrik24 skrev:
Michael W. skrev:
Men måneden blev speciel alligevel, for det blev en 100% dansk måned.

Et prisværdigt initiativ.

Som bekendt ser jeg næsten udelukkende Blu-Ray, og så er man jo lidt prisgivet mht. den danske filmskat. Dvd må så være det eneste alternativ, men jeg synes det virker til at mange titler kan være svære at opstøve (efter Fona 2000 er lukket) og selv brugt-priser stiger. Ikke fordi jeg mangler film at se, men jeg fornemmer at der er mange danske film, der bare bliver glemt og umulige at få fingrene i, f.eks. Jeppe På Bjerget.

Det er rigtigt. Jeg begyndte heldigvis at samle på danske film lige fra da de begyndte at udkomme på DVD, og mange, mange af dem er nu udgået. Selv forholdsvis store titler.


Top
   
Indlæg: tors maj 04, 2017 17:03 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs feb 12, 2002 2:01
Indlæg: 6364
Geografisk sted: Kattegat
Buck Rogers skrev:

@Michael W.: sjovt med Kundskabens Træ. Jeg kender selvfølgelig dens status i dansk film, men da jeg prøvede at se den for første gang for nogle år siden, blev jeg voldsomt skuffet. Skuespillet er ikke synderligt imponerende, og dialogen virker forceret. Oh well, man kan ikke vinde hver gang :)


Jeg vil til dels give dig ret med skuespillet, men det er et generelt "problem" med flere af de tidlige Malmros film. Men det er en film der altid har stået som noget helt specielt for mig, lige fra jeg første gang så den i folkeskolen :)


Top
   
Indlæg: tors maj 04, 2017 17:59 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør apr 12, 2003 1:01
Indlæg: 12716
Geografisk sted: Miskatonic University
DeathPosture skrev:
Tak for (den lidt morbide) trivia, njhansen! :thumb:


Der er ikke så voldsomt mange solstråle-historier om den produktion, så infoen kan ikke blive andet end lidt mørk.

_________________
How does it feel to have a wacko for a son?

njhansen på Letterboxd

La collezione


Top
   
Indlæg: ons maj 10, 2017 14:10 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs jan 30, 2001 2:01
Indlæg: 27264
ImpulzE skrev:
Hva' med dig, Fritte? Ødelagde Deep Blue Sea din challenge for marts? :)


Fuldstændig! :D

Billede


Top
   
Indlæg: ons maj 10, 2017 14:16 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre nov 06, 2009 20:47
Indlæg: 4458
Geografisk sted: Sunny Hill
Fritte skrev:
ImpulzE skrev:
Hva' med dig, Fritte? Ødelagde Deep Blue Sea din challenge for marts? :)


Fuldstændig! :D

Billede

:lol:
Du må bare prøve igen, mate :beerchug:

_________________
Billede
ÅRETS FILM 2017 | Film jeg har set i 2018 + 2012-2017 m.f. | Billede


Top
   
Indlæg: søn maj 14, 2017 17:00 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre nov 06, 2009 20:47
Indlæg: 4458
Geografisk sted: Sunny Hill
2017 | jan | feb | mar | april | maj| jun | jul | aug | sep | okt | nov | dec
Rangeret efter WR (vægtede gennemsnit), set af minimum 2 og opefter. Formaterne er der ingen minimum krav.

April
249 sete film (Tower, Guardians of the Galaxy, Wild at Heart)
Billede Billede Billede
Formater med højst rangerede film:
:blockbuster: | :itunes: | :biograf:



Beklager ventetiden, jeg ventede lidt på wigant efter jeg havde sendt en PB-reminder, men nu går den ikke længere. Værsgo' her er listen.

Efter serierne er frasorteret, er der blevet til hele 249 sete film i april.
Tower i toppen netop fordi den er tankevækkende, sørgelig, intens og vellavet dokumentar om skyderiet på University of Texas i 1966. Space-Marvel Guardians of the Galaxy med lækre farver og humor napper 2. pladsen, hvor Nicolas Cage og Laura Dern headbanger Wild at Heart ind på 3. pladsen.

Dog er det værd at nævne 4. pladsen har vi Jordan Peeles Get Out velplaceret efter toppen. Aprils bundskraber (set min. af 2) er Warcraft: The Beginning.

Hvis der er spørgsmål eller ønske om noget mere dybdegående, så skriv endelig.

_________________
Billede
ÅRETS FILM 2017 | Film jeg har set i 2018 + 2012-2017 m.f. | Billede


Senest rettet af ImpulzE man dec 11, 2017 16:22, rettet i alt 9 gange.

Top
   
Indlæg: søn maj 14, 2017 17:28 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs jan 30, 2001 2:01
Indlæg: 27264
Jeg har sat mig 3 mål for 2017!

1) Se alle Harry Potter-film for første gang.
2) Se alle James Bond-film for første gang.
3) Se Matador for første gang.


Top
   
Indlæg: søn maj 14, 2017 18:38 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre nov 06, 2009 20:47
Indlæg: 4458
Geografisk sted: Sunny Hill
Fritte skrev:
Jeg har sat mig 3 mål for 2017!

1) Se alle Harry Potter-film for første gang.
2) Se alle James Bond-film for første gang.
3) Se Matador for første gang.
Jeg troede sgu lige det var for næste måned.. :D

_________________
Billede
ÅRETS FILM 2017 | Film jeg har set i 2018 + 2012-2017 m.f. | Billede


Top
   
Indlæg: søn maj 14, 2017 18:56 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs jan 30, 2001 2:01
Indlæg: 27264
:laugh: :laugh: Så skal jeg pulle en t23! :D


Top
   
Indlæg: søn maj 14, 2017 20:15 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Fritte skrev:
Jeg har sat mig 3 mål for 2017!

1) Se alle Harry Potter-film for første gang.
2) Se alle James Bond-film for første gang.
3) Se Matador for første gang.

Det må være en overkommelig ambition :thumb: Jeg har aldrig set de sidste fire Potter-film, og hele familien har lige kæmpet sig gennem nr. 6. Er du da sunshine for en ørkenvandring. Når serien er bedst, er det meget seværdig, men der er eddersprøjtme meget tomgang.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: søn maj 14, 2017 20:37 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs jan 30, 2001 2:01
Indlæg: 27264
8 film er også ret vildt. Måske var det mere spændende dengang de udkom i biografen med nogle års mellemrum. Jeg har set de to første Harry Potter-film, men det er mange, mange år siden. 3eren kan jeg ikke helt huske. Så jeg starter helt forfra med open mind.


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 296 indlæg ]  Gå til side Foregående 16 7 8 9 1020 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 44 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team