DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tirs mar 19, 2024 6:59

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 296 indlæg ]  Gå til side Foregående 115 16 17 18 19 20 Næste
Forfatter besked
Indlæg: ons nov 08, 2017 15:40 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10638
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
OKTOBER 2017:

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: Blade Runner 2049 (2017) :biograf:
:starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: :starempty: Despicable Me 3 (2017)
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: Up (2009) :bluray:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: Beauty and the Beast (2017)
:starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: :starempty: Captain Underpants: The First Epic Movie(2017) :bluray:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: Perfetti Sconosciuti (Perfect Strangers) (2016) :filmstriben:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: Weiner (docu) (2016) :netflix:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: Better Call Saul: Sæson 1 (2015) :netflix:

Stille og rolig oktober, med et par voldsomme peaks, og ingen skuffelser. :clap:

Jeg har været ret positivt stemt overfor de første 2 film i Despicable Me-trilogien (og det er på trods af, at jeg faktisk hader minions-figurer pga. voldsom overeksponering, men heldigvis er de igen reduceret til bifigurer i denne film). Kaptajn Underhyler-filmen var også væsenligt bedre, end jeg havde forventet uden dog, at komme i nærheden af Pixar-niveau. Og endnu en meget positiv overraskelse, var real life-remaket af Beauty and the Beast som var fantastisk! Jeg er næsten tilbøjelig til, at sige at den er ligeså vellykket som tegnefilmen. Og så var gud-ved-hvilken-gang gensynet med Up også en kæmpe fornøjelse. Den intro der, den gav både mig og min søn en klump i halsen... igen!

Wiener-doku'en er ret interessant. Viser en mands karriere smuldre for åben skærm... 2 gange. Wild stuff!

Billede Billede
Og så til månedens højdepunkter, som igen deles af to meget forskellige film... Først og fremmest, var jeg meget imponeret over den njhansen-kuraterede, og DAHF-hypede Perfetti Sconosciuti som er et perfekt afmålt italiensk, kammerspil med nok twists and turns til at tilfredsstille de fleste. Det er simpelthen virtuøst lavet, og alle bør se den på Filmstriben.

Dernæst var biografturen ind og se Blade Runner 2049 også en stor oplevelse. Min umiddelbare reaktion var en mild skuffelse, men efterhånden som oplevelsen har bundfældet sig, er jeg blevet mere positivt stemt, og jeg ender på næsten af give den topkarakter. En ufattelig smuk oplevelse, med kompromisløs fokus på det visuelle OG historien. Musikken og sounddesign er også ret vellykket, på trods af udfordringer. En af årets største oplevelser, og klart årets store efterårs-scifi-brag!

Endelig fik jeg kæmpet mig igennem første sæson af Better Call Saul der havde få episke peaks, hvor alt gik op i en højere enhed. Desværre var de overskygget af alt for meget tomgang og kedsomhed. Jeg har dog hørt, at sæson 2 + 3 er bedre, så måske jeg kaster mig over dem engang.

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: ons nov 15, 2017 0:04 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre nov 06, 2009 20:47
Indlæg: 4458
Geografisk sted: Sunny Hill
2017 | jan | feb | mar | april | maj| jun | jul | aug | sep | okt | nov | dec
Rangeret efter WR (vægtede gennemsnit), set af minimum 2 og opefter. Formaterne er der ingen minimum krav.

Oktober 194 sete film (Blade Runner, Blade Runner 2049, Suspiria)
Billede Billede Billede
Formater med højst rangerede film:
:biograf: | :plejmo: | :bluray:


Det ser ud til at Michael W. desværre har forladt os. Men 2046 har lovet at komme med sine lister senest, når året slutter. Well. Efter serierne er frasorteret blev det til hele 194 sete film i oktober, hvor alle sammen fik angivet karakterer :thumb:

Månedens top 3 består af to sci-fi; Den ene er 35 år gammel og den anden er fra i år, men begge har det fællestræk, at de var en økonomisk flop i biograferne og har Harrison Ford med sig. Måske kan "mesterværk" også blive et fællestræk, om nogle år? Dernæst har vi en 40 år gammel italiensk og farverige horror med stil, og med sit iørefaldende samt skrækindjagende soundtrack.

Månedens bundskraber, der får motorsaven for struben, er den nye Leatherface.

Hvis der er spørgsmål eller ønske om noget mere dybdegående, så skriv endelig.

_________________
Billede
ÅRETS FILM 2017 | Film jeg har set i 2018 + 2012-2017 m.f. | Billede


Senest rettet af ImpulzE man dec 11, 2017 16:21, rettet i alt 1 gang.

Top
   
Indlæg: tors nov 16, 2017 11:41 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10638
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Ærgerligt med Michael W... Men virkelig fedt med 2x Blade Runner :beerchug:

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: fre nov 17, 2017 12:28 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs feb 12, 2002 2:01
Indlæg: 6364
Geografisk sted: Kattegat
Argh, man kan vel aldrig helt forlade DAHF... ;)

Jeg har lige set privatbeskeder fra ImpulzE om at huske at opdatere månedslisterne, men de er desværre løbet ud i sandet for mig.


Top
   
Indlæg: fre nov 17, 2017 14:40 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Michael W. skrev:
Argh, man kan vel aldrig helt forlade DAHF... ;)

:notworthy: :notworthy:

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: fre dec 01, 2017 0:16 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons okt 08, 2003 15:26
Indlæg: 1265
Citat:
November (6 film):
:starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: The Party (2017) :biograf:
:starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: The Devil's Carnival (2012) :itunes:
:starfull: :starhalf: :starempty: :starempty: :starempty: Schoolgirl Apocalypse :itunes:
:starfull: :starfull: :starempty: :starempty: :starempty: Crisis In Six Scenes (2016) :amazonvideo: (mini-serie)
:starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: Free Fire (2016) :itunes:
:starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: The Little Hours (2017) :itunes:


November blev en lidt tynd måned for mit vedkommende. Både hvad angår kvantitet og kvalitet.


Top
   
Indlæg: fre dec 01, 2017 11:05 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
November - 9 stk.
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: Thor: Ragnarok (2017) :biograf:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: Guess Who's Coming to Dinner (1967) :bluray:
:starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: :starempty: Spielberg (2017) :hbo:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: Mindhunter (2017) :netflix:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: Dumbo (1941) :dvd:
:starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: :starempty: Murder on the Orient Express (2017) :biograf: *anmeldelse*
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: Min Far Toni Erdmann (2016) :filmstriben: *anmeldelse*
:starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: :starempty: Sully (2016) :netflix:
:starfull: :starfull: :starempty: :starempty: :starempty: :starempty: Fritz the Cat (1972) :biograf: *anmeldelse*

Jeg kan godt se på mine statistikker, at jeg generelt har opprioriteret noget andet (brætspil), så der er lidt mindre tid til film. Ud over et fantastisk gensyn med Toni Erdmann var månedens bedste oplevelse Finchers Mindhunter og race-komedie-dramaet Guess Who's Coming to Dinner, som jeg gerne har villet se i lang tid. Thor: Ragnarok var et yderst velkomment frisk pust i superhelte-afdelingen, selv om jeg ville ønske, at filmen tog sig selv bare en smule mere alvorligt. Jeg havde glædet mig til HBO's Spielberg-dokumentar og ved egentlig ikke, hvad jeg havde forventet. Der er bunker af skamros, talking heads og kollegialt rygklapperi, men alt i alt ikke meget nyt under solen.

Eastwoods Sully var meget middelmådig, mens syretrippet Fritz the Cat bare ikke sagde mig det store.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: fre dec 01, 2017 11:18 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs apr 12, 2005 9:48
Indlæg: 5286
November:
:starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: :starempty: War for the Planet of the Apes (2017) :itunes:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: World War II in Colour (2009) :netflix:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: Pack Up Your Troubles (1932) :dvd:
:starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: :starempty: The Chimp (1932) :dvd:
:starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: :starempty: Swiss Miss (1938) :dvd:

_________________
Hvad ser jeg i 2019? Klik her.
Hvad så jeg i 2018? Klik her.
Hvad så jeg i 2017? Klik her.

Pssst! Læs med på Sørensen Exploitation Cinema (2011-2018)


Top
   
Indlæg: fre dec 01, 2017 11:24 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
rammy skrev:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: Pack Up Your Troubles (1932) :dvd:

Whoa, mange år siden jeg har set den, men husker den som ret sjov :thumb:

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: fre dec 01, 2017 13:14 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs apr 12, 2005 9:48
Indlæg: 5286
Buck Rogers skrev:
rammy skrev:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: Pack Up Your Troubles (1932) :dvd:

Whoa, mange år siden jeg har set den, men husker den som ret sjov :thumb:


Den er fremragende - måske en stjerne mere værd når det kommer til stykket. Den byder på nogle halsbrækkende stunts og har mere på hjertet, end hvad man måske lige forventer af en Gøg & Gokke film. Jeg valgte at se den farvelagte version denne gang, og det var faktisk ok. Et helt igennem herligt gensyn af en film, som jeg ikke har set siden jeg var barn, og som jeg denne gang så sammen med et barn - mit eget. Og hvor er det fantastisk at en 86 år gammel film, stadig kan underholder den dag i dag.

Jeg håber virkelig at den kommende biopic "Stan and Ollie" gør de to elskede komikere ære - for det fortjener de virkelig.

Billede

_________________
Hvad ser jeg i 2019? Klik her.
Hvad så jeg i 2018? Klik her.
Hvad så jeg i 2017? Klik her.

Pssst! Læs med på Sørensen Exploitation Cinema (2011-2018)


Top
   
Indlæg: fre dec 01, 2017 17:42 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør apr 12, 2003 1:01
Indlæg: 12716
Geografisk sted: Miskatonic University
rammy skrev:
Jeg håber virkelig at den kommende biopic "Stan and Ollie" gør de to elskede komikere ære - for det fortjener de virkelig.


Har du set tv-filmen "Stan", hvor man følger Stan Laurel de sidste dage af Oliver Hardys liv, hvor han ser tilbage på deres liv sammen?

Den er værd at se og skuespillerne gør det rigtig godt, især Jim Norton som den aldrende Stan.


_________________
How does it feel to have a wacko for a son?

njhansen på Letterboxd

La collezione


Top
   
Indlæg: søn dec 03, 2017 18:09 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons maj 23, 2007 16:57
Indlæg: 9012
Geografisk sted: Vejle
November (5 film):

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: Blade Runner 2049 :biograf:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: Home Alone :TV:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: Vaiana (Moana) :viaplay:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: Bernard og Bianca: SOS fra Australien :bluray:
:starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: :starempty: Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales :bluray:

_________________
Hvilke film har jeg set i 2019?


Top
   
Indlæg: man dec 04, 2017 16:18 
Offline

Tilmeldt: tors sep 09, 2010 14:34
Indlæg: 1735
November:

:starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: :starempty: Men In Black II, 2002, Barry Sonnenfeld :bluray: Den uundgåelige 2’er tilføjer ikke rigtig noget nyt til universet, og på en eller anden made, så virker historien meget mindre, idet det næsten udelukkende foregår i New York. Igen må agenterne fra MIB træde til overfor en intergalaktisk trussel og skyde hovederne af en masse alien’s (selvom de bare vokser ud igen). Et par nye karakterer i skikkelse af Lara Flynn Boyle (lingeriklædt alien-boss) og Rosario Dawson (love interest) er ikke helt nok til at opveje en del jokes, som gentages fra 1’eren. Heldigvis er spilletiden igen kort, så tempoet er trods alt ret højt.

:starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: :starempty: Broken Arrow, 1996, John Woo :bluray: Efter genopstandelsen i ”Pulp Fiction” var John Travolta her, der og alle vegne og han virkede næsten mest på toppen, når han var bad-guy, ligesom her. Under en testflyvning med et par a-bomber, smider Travolta sin co-pilot (Christian Slater) ud af flyet midt i Utah’s ørken, og forsvinder sammen med bomberne. De bliver dog hurtigt brugt i et komplot med at afpresse regeringen, alt imens Slater, i selskab med en lokal kvindelig park-ranger (Samantha Mathis), er i hælene på Travolta og hans kumpaner. Helt lige-ud-af-landevejen action-thriller, hvor man bare kan slå hjernen fra og nyde klicheerne udfolde sig i en forudsigelig strøm. John Woo kan strikke god action sammen, men det virker som om han ikke helt har fået plads til alle sine sædvanlige gimmicks (jeg syntes ikke der var nogen scener med slo-mo duer); heldigvis er der gode birolleskuespillere såsom Kurtwood Smith og Delroy Lindo.

:starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: :starempty: A Bigger Splash, 2015, Luca Guadagnino :bluray: Tilda Swinton spiller en rock-sangerinde, som har mistet stemmen og derfor slapper af på en øde italiensk ø, med sin lidt yngre kæreste (Mattias Schoenaerts). Uheldigvis dukker en ekskæreste (Ralph Fiennes) og hans teenagedatter (Dakota Johnson) op i den fredelige idyl, og tidligere intriger og kærestesorger genopfriskes og bringer temperamenterne i kog. Fiennes har mere krudt i røven end en Mick Jagger på scenen (der er en markant Rolling Stones vinkel i handlingen), så han sætter ligesom dagsordenen for hele selskabet, og at datteren er lidt af en flirt, gør det heller ikke bedre. Langt hen af vejen en ganske underholdende film om det umulige i at forene en rock’n’roll livsstil og et monogamt parforhold, men det virker også en smule ufokuseret, hvilket ikke bliver bedre af at en vinkel med immigrant-krisen i Syditalien bliver inddraget. Skuespillerne giver dog alt de har (specielt Fiennes i en ukarakteristisk out-going rolle), og de solrige ferieomgivelser er også en fornøjelse for øjet.

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: Bad Day At Black Rock, 1955, John Sturges :bluray: En gang imellem kan det være godt at få en moralsk opsang, og ingen er bedre end gennemsympatiske Spencer Tracy til at levere den. Han har i en række film nærmest personificeret ”ordentlighed”, og ved eksemplets magt fået andre mennesker til at hanke op i sig selv og ændre dårlig adfærd. I en afsides beliggende amerikansk flække, lige efter 2. verdenskrig, er en japansk immigrant forsvundet, da Tracy’s karakter vil besøge ham, og den lille bys øvrige beboere gør deres bedste for at få Tracy til at rejse hjem igen hurtigst muligt. Der er nogen åbenlyse ”bullies” i skikkelse af bl.a. Robert Ryan, Lee Marvin og Ernest Borgnine, som styrer byen, og får de øvrige med som medløbere, og Tracy må ene mand tage kampen op for at skabe retfærdighed. Historien og temaet kan frit overføres til alle mulige andre scenarier, hvor mindretal, eller afvigere, bliver udsat for uretfærdig diskrimination, men filmen er ikke kvalmende selvretfærdig af den grund. Manuskriptet og instruktion er skarpt skåret til (spilletid på bare 81 minutter), og skuespillet perfekt, og som helhed er det en både spændende og tankevækkende film.

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: The Mephisto Waltz, 1971, Paul Wendkos :bluray: I kølvandet på især “Rosemary’s Baby” fra 1968 kom der i årene efter en række film med okkulte temaer og satan-dyrkelse. En døende koncertpianist (Curt Jürgens, i en præstation, som næsten er identisk med hans Stromberg-karakter i ”The Spy Who Loved Me”) kaster sin interesse på en yngre middelmådig pianist i skikkelse af Alan Alda, og i noget der kan ligne en Faust/Mephisto deal, sker der en overlevering af evner og karaktertræk. Jacqueline Bisset er Alda’s mere og mere forvirrede kone, som forsøger at forstå hvad fanden der foregår, især i forholdet mellem Alda og Jürgens karakterens datter. På trods af et look, der er lidt ”tv-movie-of-the-week” agtigt, så er der tilpas meget weirdness til at holde min interesse, selvom det ikke er synderligt originalt, og der er også et fint lille twist i slutningen.

:starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: :starempty: They’re Playing With Fire, 1984, Howard Avedis :bluray: High-school lærerinden forfører en elev med sin lækre krop for at få ham til at skræmme livet af hendes svigermor og –mormor, mens en psykopatisk seriemorder dræber alle omkring dem. Der bliver krydset af i mange bokse for emner, der ofte forekommer i halvdårlige 80’er film, og denne film skifter karakter mange gange undervejs. Sybil Danning er lærerinden med den lækre, afklædte, krop, så det er i sig selv en grund til at se med, og der er også et par scener med OK slasher-momenter, men det samlede indtryk er ikke mere end middelmådigt. Dog stadigvæk ret underholdende hvis man ikke har forventninger om noget banebrydende, og kan se bort fra de moralske gråzoner, som lærer-elev forholdet kan forekomme at være i.

:starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: :starempty: Red Sonja, 1985, Richard Fleischer :bluray: Efter succes’en med et par Conan-film presses citronen med en sekundær rolle til Arnold Schwarzenegger i et Conan-agtigt fantasyunivers. Han spiller Kalidor, der er hjælper til Red Sonja, i skikkelse af selveste Gitte Nielsen (senere Stallone). Hun skal finde og ødelægge en farlig talisman, som er faldet i hænderne på hendes ærkefjende, Gedren (Sandahl Bergman, også kendt fra Conan film nr. 1). I Sven-Ole Thorsens selvbiografi var Gitte Nielsens første spørgsmål til ham på settet hvordan hun kunne komme i bukserne på Arnold, og i Schwarzenegger’s egen selvbiografi erkender han at være utro med den langlemmede danske skønhed, og det virker derfor lidt bizart med den næsten helt fraværende kemi, der er i scenerne mellem Sonja og Kalidor. Så er det godt at der er masser af sværdkampe, hvor Gitte er helt OK, og Ennio Morricone har lavet et godt tema på lydsiden.

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: The Hunt For Red October, 1990, John McTiernan :bluray: I slut-1980’erne dominerede Tom Clancy’s krigsbøger best-sellerlisterne, og en af hans bedste er forlægget for denne fremragende u-båds film. Det er klassisk kold krig mellem USA og Sovjet, hvor en sovjetisk kaptajn (Sean Connery) vil hoppe af sammen med hele sin atomubåd, mens han jages af både amerikanske og øvrige sovjetiske flådefartøjer. Det virker som om producenterne har haft adgang til alt det isenkram de kunne ønske sig og manuskriptet er spækket med militær-lingo. Det overskygger dog ikke at der hele filmen igennem er tempo og spænding og interessante karakterer. Alec Baldwin som CIA-analytiker Jack Ryan virker måske lidt bleg i sammenligning med Connery, Sam Neill, Scott Glenn, Stellan Skarsgård og mange andre gode biroller, og der er også en del tvivlsom CGI undervandsscener, men som drengerøvsunderholdning fungerer det fremragende. Og så er Sven-Ole Thorsen faktisk god som ubåds-næstkommanderende, der bl.a. synger for på den sovjetiske nationalmelodi.

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: Pawn Sacrifice, 2014, Edward Zwick :bluray: Sovjetiske skakspillere dominerede i efterkrigstiden, lige indtil en underlig amerikaner ved navn Bobby Fischer dukkede op i 1960’erne. Pludselig blev skak en forlængelse af den kolde krig, og det kulminerede ved en VM-match mellem Fischer og Boris Spassky i 1972 på Island. Fischer var psykisk ustabil, og nærmest besat af konspirationsteorier (grundlagt i hans barndom under McCarthy perioden), og det blev selvfølgelig ikke bedre af at være midtpunkt for verdens opmærksomhed. Tobey Maguire som en sprængfarlig Fischer og Liev Schreiber som den kølige Spassky fungerer godt og det er faktisk lykkedes at lave en medrivende film om noget så tilsyneladende ufilmisk som skak.

:starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: :starempty: Ransom, 1975, Casper Wrede :bluray: I landet Skandinavien (??? – det er et sne- og isklædt Norge, der er filmet i) bliver der kapret et britisk fly og samtidig tages den britiske ambassadør til fange, og det viser sig hurtigt at der er en sammenhæng mellem de to krisesituationer. Sean Connery er den lokale militærmand, der koordinerer politiarbejdet og Ian McShane er en af terroristerne. Selvom det overvejende indtryk er meget britisk realisme, så er der overraskende kreative kræfter i form af fotografering af Sven Nykvist og score af Jerry Goldsmith. Det er overvejende en thriller, så action-scener er ikke så fremtrædende, og tempoet er ret langsomt, men der er dog en overraskende slutning.

:starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: :starempty: Bedazzled, 2000, Harold Ramis :bluray: Careful what you wish for – it might come true. Den kiksede Elliott (Brendan Fraser) har ikke succes med damerne eller i det hele taget kollegerne på arbejdet. Han ønsker virkelig at han havde anderledes udseende, personlighed, økonomi osv., og da djævelen i skikkelse af Elizabeth Hurley åbenbarer sig for ham, og giver ham 7 ønsker, så ser han chancen til at blive populær. Elliott bliver f.eks. rig, sportsstjerne, latin lover, kultursnob, men hver gang er der så alligevel bare et eller andet galt, som forhindrer ham i at komme i bukserne på sin drømmekvinde Alison. Ligeså mange roller som Elliott har, lige så mange forskellige sexede udgaver af Elizabeth Hurley bliver vi præsenteret for, og mange sekvenser bliver afsluttet så hurtigt at det virker som om Ramis godt er klar over at det er en blindgyde han styrer filmen ind i. Slutningen er da også ret banal. Hvis man har muligheden kan den måske fungere glimrende som en ufarlig datefilm.

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: Riot, 1969, Buzz Kulik :bluray: Nogen gange kan det være en fordel med et lille budget, og her har man sparet på omkostninger til kulisser og statister ved simpelthen at optage i et rigtigt fængsel med rigtige fanger og personale som statister og i biroller. For filmen handler nemlig om et fangeoprør, som også udvikler sig til et flugtforsøg. Store stærke ex-NFL running back Jim Brown og Gene Hackman er et par af hovedkræfterne i en protest over forholdene i et fængsel i Arizona, og det udvikler sig da de tager en del fængselsbetjente som gidsler. Forhandlinger med myndighederne trækker ud, og blandt fangerne begynder man i kedsomhed at brygge hjemmebrændt spiritus og holde abefest (da det jo er 100% mænd i fængslet, er der lange sekvenser, som ikke er bange for åbent at vise den homoseksualitet og transvestisme, som man så ofte hører om i fængsler; ret kontroversielt på den tid i en mainstreamfilm). Som nævnt er realismen ret fremtrædende, og der berøres emner som racisme, klassekamp og alfa-hanner i en flok, men basalt set er det en underholdningsfilm med en række kulørte karakterer.

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: Frankenhooker, 1990, Frank Henenlotter :bluray: Jeffrey er medicinstuderende og eksperimenterer på sit værelse med at få liv i kropsdele, så da hans kæreste omkommer i en græsslåmaskine-ulykke i baghaven, får han den vanvittige ide at genskabe hende. Kropsdelene får han fra prostituerede, som han lokker med noget super-crack, der får dem til at eksplodere i småstykker. Det er heldigvis fortalt med et glimt i øjet, og ind imellem blod og afrevne lemmer er der mange sjove scener med sort humor (lidt vibe a.la. ”Re-animator”). Penthouse Pet Patty Mullen i titelrollen lykkes med at skabe en både sjov og charmerende version af Frankenstein’s monster på trods af at hun skal være robotagtig i bevægelserne og er syet sammen på kryds og tværs. Tilsat en del nøgenhed er det en stærkt underholdende cocktail.

:starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: :starempty: Voodoo Passion (Der Ruf Der Blonden Göttin), 1977, Jesus Franco :bluray: Den flittige Franco lavede ca. 1 film om måneden i 1970’erne, så kreativiteten er begrænset til at finde på eksotiske set-ups hvor nøgne kvinder kan indgå i handlingen. Her er vi på Haiti, hvor en diplomats kone ankommer og finder at mandens søster og husholderske ret ofte svanser rundt i huset uden tøj på. Den blonde husholderske er desuden meget vidende om, og involveret i, voodoo, og konen bliver trukket med til danse- og trommeseancer i voodoo’ens tegn, og der sker et par dødsfald. For at trække spilletiden lidt, så er der også en masse lokalkolorit fra Haiti at se på, men hvis man kender Franco, så ved man også godt at der sker ret lidt, og at det primære fokus er på soft-core erotik. Heldigvis er damerne dejlige på en 1970’er måde.

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: Internal Affairs, 1990, Mike Figgis :bluray: Et stærkt gensyn med en af de bedste politi-thrillere, der nogensinde er lavet efter min mening. Titlen hentyder til poltiets egen vagthund, Internal Affairs, som undersøger det almindelige politi’s arbejdsmetoder. Richard Gere er betjenten, der stort set bryder alle love, og Andy Garcia er den nye IA-mand, der er efter ham. Begge spiller mesterligt, og Laurie Metcalf, som Garcia’s overordnede, rammer også den dystre og seriøse tone, som gennemsyrer hele filmen. Under L.A.’s sol og glamourøse overflade er grådigheden ufattelig, og menneskeliv blot forhindringer for at rage til sig. Figgis har virkeligt fået det til at spille på alle tangenter (han står også co-krediteret for det fremragende score), og skabt et mørkt mesterværk indenfor genren.

:starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: :starempty: Fuzz, 1972, Richard A. Colla :bluray: TV-serien Hill Street Blues, hvor man følger hverdagen og personerne på en politistation, var inspireret af forfatteren Ed McBain’s politiromaner om 87th precinct, og det er forlægget i denne film, som har placeret handlingen i Boston (i modsætning til både bøgerne og tv-serien Hill Street Blues, som foregår i en unavngiven storby). Så forskellige personligheder som Burt Reynolds, Raquel Welch og Tom Skerritt er blandt de 6-7 betjente, som må løse store og små forbrydelser. Gennemgående er dog at byens top-embedsmænd bliver myrdet, og en mystisk skaldet mand med høreapparat synes at stå bag. Der er en lidt ujævn tone med blodig kriminalitet blandet med scener, der decideret er slapstick comic-relief, og det er ret tydeligt at Richard Colla primært har instrueret tv-serie afsnit. Men det er jo altid dejligt at se på Raquel, og Burt har en stor del af sin charmerende 70’er persona på plads, ligesom Dave Grusin har leveret et fint tidstypisk funky jazz-score.

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: The Core, 2003, Jon Amiel :bluray: Min farmor og farfar havde en bekendt, som havde læst at jorden drejede om en aksel, og nu var hun blevet bekymret for hvem der mon huskede at smøre akslen. En næsten identisk præmis er tilstede i The Core, hvor flydende lava i jordens indre pludselig er holdt op med at snurre rundt, og derfor er jorden sårbar overfor magnetisk og elektrisk stråling fra rummet – tror jeg nok. Det er dejligt befriende at have et så fjollet udgangspunkt i en katastrofefilm, for så har man også frit spil med at opfinde gakkede løsninger på problemet. Her har man opfundet et slags tog, som kan bore sig ind til jordens indre for at kick-starte lavaen med lidt atombomber, og Aaron Eckhart, Hilary Swank, Delroy Lindo og Stanley Tucci må prøve at holde masken og spille seriøst med. Jeg valgte at have ja-hatten på, og var fint underholdt, og på trods af en del tvivlsom CGI, så er det en klassisk katastrofefilm med de sædvanlige helte og skurke.

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: The Brides Of Dracula, 1960, Terence Fisher :bluray: En groft misvisende titel, da vampyren ikke er Dracula, men højst en fjern slægtning, og de kvindelige ofre er ikke hans koner, men en række tilfældige kvindelige indbyggere i landsbyen og ansatte i den lokale pigeskole. Nuvel, van Helsing er i hvert fald Peter Cushing, så det er som det skal være. Manden med de lange hugtænder er Baron Meinster, der holdes skjult på et slot af sin mor og må udleve sine bloddryppende lyster i smug. Mange af de kvindelige ofre er naturligvis meget kønne at se på, og falder lynhurtigt for Meinster’s charme. Den velkendte Hammer-stemning er tilstede i en af de bedre traditionelle Dracula-film, som også indeholder en del blod og gys.

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: The Commitments, 1991, Alan Parker :bluray: Musikfilm er lige noget for Alan Parker, og efter Fame, Bugsy Malone, The Wall, og senere Evita, er The Commitments en skildring af en gruppe unge menneskers fascination af soul-musik, og deres bestræbelser på at lave et soul-band i Dublin. Irland virker ikke umiddelbart som overrendt af soul-typer, og det kræver da også lang tid for ildsjælen Jimmy at få samlet musikere til projektet. I overvejende grad spillet af amatørskuespillere, er det ret underholdende at følge de skæve typer, der alle har hver sine charmer og som langsomt får musikken til at svinge. Lige dele underdog-historie, socialrealisme og musikfilm og fuldstændig troværdig. Selvom Parker har en fortid i reklamebranchen forfalder han heldigvis ikke til at lave æstetiske musikvideo-montager, som man ofte ser i amerikanske musikfilm, og der er også en fin slutning.

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: The Hunger, 1983, Tony Scott :bluray: Ridley og Tony Scott var sammen med Alan Parker og Hugh Hudson mændene bag nogen af de mest ikoniske reklamefilm fra starten af 1970’erne, og i Tony Scott’s spillefilmsdebut har han taget meget af æstetikken fra reklamefilm og musikvideoer med sig. Lyskegler, der gennembryder persienner i røgfyldte lokaler og vindblæste gardiner i slo-mo tilsat et markant musik-soundtrack fylder en stor del i denne vampyrfilm, der har Catherine Deneuve som en udødelig blodsuger. Den udødelighed har hun gennem historien overført til sine blege elskere, senest David Bowie. Og dog, Bowie ældes pludselig helt vildt, og aldrings-forsker Susan Sarandon kommer ind i billedet. En meget stilren og flot/smuk, film, der formår at formidle tiltrækningen til de skæbnesvangre arvinger til den transsylvanske greve.

:starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: :starempty: Joy, 2015, David O. Russell :bluray: Efter en fremragende hovedrolle-debut for Jennifer Lawrence i ”Winter’s Bone”, er det som om jeg efterfølgende synes mindre og mindre om hendes skuespil (jeg har dog ikke set hendes superhelte-film), og den trend er desværre ikke vendt her. Måske er det Russell’s skyld, for han insisterer på at udpensle sine pointer mere og mere, og det giver bare nogle træls karakterer. Lawrence spiller Joy, der som enlig mor ikke kan løse problemerne i sin dysfunktionelle familie, men som opfinder en gulv-moppe, som bliver et stort salgshit via det helt nye koncept med tv-shop. Moralen er vel noget med woman-empowerment, og der er jeg måske ikke i en helt modtagelig målgruppe, når man føler sig så stopfodret som det sker her. Robert De Niro og Bradley Cooper er også med i Russell/Lawrence slænget og spiller deres sædvanlige personaer, og der er heldigvis brugt penge på rettigheder til en masse god tidstypisk 1960’er og 70’er musik.


Top
   
Indlæg: man dec 04, 2017 23:31 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre nov 06, 2009 20:47
Indlæg: 4458
Geografisk sted: Sunny Hill
Det blev til 40 sete film i november, hvor 29 af dem er ikke set før.

November endte med blive den helt store Vietnamkrig-trip med hele 24 film, heriblandt dokumentar, amerikanske, en enkel fransk og vietnamesisk film.

Der var mange gode film, men helt oppe i toppen kan jeg ikke komme udenom Stanley Kubrick's Paths of Glory, eller den meget hårde Ghibli anime Grave of the Fireflies, der er skrevet og instrueret af Isao Takahata. Dokumentarfilmen Hearts and Minds finder også sig til rette i toppen. Månedens bundskraber går til Schumachers Tigerland.

Månedens anbefalinger fra en eller flere DAHF'er; Efter jeg var færdig med The Dogs of War kom anbefalingen, at den kunne med fordel ses i en double feature med The Wild Geese. Udover store krige, var der også plads til god underholdning med ping-pong-makkerparret; Deadpool uden kostumet og seje Samuel på slap line i The Hitman's Bodyguard.

Mine anbefalinger relaterer sig til Viet Fuckin' Nam, i alfabetisk rækkefølge; 84C MoPic, Bat*21, Hearts and Minds, Heaven & Earth, The 317th Platoon, The Boys in Company C, The Fog of War, The Iron Triangle, The Killing Fields, The Little Girl of Hanoi, The Odd Angry Shot, The Siege of Firebase Gloria, Uncommon Valor og Winter Soldier.

_________________
Billede
ÅRETS FILM 2017 | Film jeg har set i 2018 + 2012-2017 m.f. | Billede


Top
   
Indlæg: tirs dec 05, 2017 0:10 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør apr 12, 2003 1:01
Indlæg: 12716
Geografisk sted: Miskatonic University
ImpulzE skrev:
Månedens bundskraber går til Schumachers Tigerland.


Hehe - beklager anbefalingen ;) Den mindes jeg overhovedet ikke som en dårlig film: nej, de kommer ikke til Vietnam, men jeg kunne rigtig godt lide historien på millitærbasen og Colin Farrell solgte Private Bozz (hans første Hollywood-rolle) meget overbevisende. Jeg husker hans præstation som en "ham skal man holde øje med fremover"-præstation.

_________________
How does it feel to have a wacko for a son?

njhansen på Letterboxd

La collezione


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 296 indlæg ]  Gå til side Foregående 115 16 17 18 19 20 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 29 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team