DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er fre apr 19, 2024 4:17

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side 1 2 Næste
Forfatter besked
Indlæg: tirs okt 11, 2016 15:00 
Offline

Tilmeldt: søn aug 01, 2004 23:46
Indlæg: 7
Geografisk sted: 1733 Kbh V
Sagen er den at jeg gerne vil udvide min kollektion, der pt består af flere hundrede udenlandske blu-ray film. Og det er jo superfint. MEN jeg har kun et fåtal danske på dvd, lidt serier og meget få i blu-ray. Blandt andet Pusher1+2+3, Matador og lidt Olsen Banden på blu-ray.
Har en del børnefilm fra 80´erne på dvd, og ydermere en lang række film i mere eller mindre dårlig kvalitet i 700mb rip hvilket ikke er noget at råbe hurra for.

Udover Den Blå Avis kender i nogle steder på nettet hvor folk udveksler og bytter/sælger film, specielt dem der er udgået af danske film? Der er desværre en lang række der er udgået pga begrænset oplag, men som jo så må findes derude.
En anden ting synes godt nok filmene er spredt i øst og vest på nettet hvad angår forhandlere. Laserdisken ser på papiret ud til at have et hav af danske film, men der er rigtigt mange der er udgået desværre.

Kan det i øvrigt passe at der næsten intet er af danske blu-ray film i 1080 med lossless lyd er fra før 2010 stykker? Jeg tænker primært på film fra 90´erne og helt tilbage til starten i 20´erne. Jeg har kunnet finde Olsen Banden, men ja der er sikkert også nogle enkelte som Pusher og andet der har udenlandske rettighedshavere på en eller anden måde, der har restaureret og udgivet filmene i fuld blu-ray kvalitet. Men af danske film, sammenlignet med feks amerikanske og engelske film, kan det passe at der findes absolut intet tilbage fra de gamle dage på blu-ray? Synes ALT er på dvd.

_________________
Isaac Rajman


Top
   
Indlæg: tirs okt 11, 2016 15:05 
Offline

Tilmeldt: søn aug 01, 2004 23:46
Indlæg: 7
Geografisk sted: 1733 Kbh V
http://www.ww.dvdcity.dk/go.aspx?51O49XO49313T2
Ser ud til at have en lang række danske film.

_________________
Isaac Rajman


Top
   
Indlæg: tirs okt 11, 2016 15:18 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Der findes en del salg/køb/bytte-grupper med fokus på film på Facebook. Jeg kan desværre ikke være behjælpelig med navne, men de burde kunne findes ved en søgning.

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: tirs okt 11, 2016 15:48 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7955
På FB er der bl.a.:
Køb salg af dvd-film: https://www.facebook.com/groups/282202515138393
DVD og Bluray film: https://www.facebook.com/groups/411054112393497
Dvd film sælges: https://www.facebook.com/groups/Lauridsen/

Blu-ray-markedet er aldrig rigtig kommet i gang herhjemme, og jeg synes jeg læste noget om på et tidspunkt, at Nordisk Film (der jo desværre) sidder meget tungt på alting, ikke mente, at der var nogen fremtid i det. Nattevagten (fra 1994) udkom, og så vidt jeg husker, har tyskerne også udgivet nogle lidt ældre danske film.
Så er der selvfølgelig sådan en fyr som Dreyer, der er ude i bl.a. England, men det er nok ikke lige det, du tænker på.

Edit: kig fx. her: http://www.dahf.dk/viewtopic.php?f=16&t=44387

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: tirs okt 11, 2016 16:01 
Offline

Tilmeldt: søn aug 01, 2004 23:46
Indlæg: 7
Geografisk sted: 1733 Kbh V
Buck Rogers skrev:
På FB er der bl.a.:
Køb salg af dvd-film: https://www.facebook.com/groups/282202515138393
DVD og Bluray film: https://www.facebook.com/groups/411054112393497
Dvd film sælges: https://www.facebook.com/groups/Lauridsen/

Blu-ray-markedet er aldrig rigtig kommet i gang herhjemme, og jeg synes jeg læste noget om på et tidspunkt, at Nordisk Film (der jo desværre) sidder meget tungt på alting, ikke mente, at der var nogen fremtid i det. Nattevagten (fra 1994) udkom, og så vidt jeg husker, har tyskerne også udgivet nogle lidt ældre danske film.
Så er der selvfølgelig sådan en fyr som Dreyer, der er ude i bl.a. England, men det er nok ikke lige det, du tænker på.

Edit: kig fx. her: viewtopic.php?f=16&t=44387


Super. Jeg går videre med de grupper på Face. Jamen det er en synd og skam at der ikke er penge i at udgive blu-ray film i Danmark, for størstedelen af Nordisk Films bagkatalog. De har jo et gigantisk arkiv, og har lige købt en stor del af Sandrew-Metronomes bagkatalog også. Men hvis de ikke kan få deres investering igen, ift at remastere og udgive på blu-ray så udgiver de så desværre ikke noget.
Kunne være fedt hvis den danske stat gik ind og støttede dette projekt, og til gengæld feks fik rettighederne til at vise dem på dansk tv eller lignende i en begrænset periode. Der er godt nok mange danske film der kunne udgives på blu-ray i en ny-restaureret version. Det ærger mig gevaldigt at de ikke vil starte den proces, Nordisk Film. Gad vide hvor meget det koster pr titel alt i alt, at restaurere(cirka da der er forskel på materialet og hvilken stand osv) og udgive filmene på blu-ray vil koste. Bare så man har en idé om hvad vi snakker om pr film. Vi taler jo ikke om at restaurere Wizard of Oz eller Star Wars, altså ikke noget der koster tonsvis af millioner. Men et par hundrede tusinde kroner burde da kunne gøre det.

_________________
Isaac Rajman


Top
   
Indlæg: tirs okt 11, 2016 16:18 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7955
Jamen jeg er blændende enig - den danske filmskat fortjener bedre. Og problemet bider sig selv i halen: hvis du udsender en halvdårlig kopi, køber folk den ikke, og så konstaterer filmselskabet, at det ikke kan betale sig. Markedet for fysiske medier er i frit fald, og ud over gamle travere som Olsenbanden og Matador er det svært at få øje på ret mange katalogtitler, som ret mange mennesker ville være villige til at betale for (desværre).

Restaurering er jo løbende blevet billigere. Tilbage i 2014 prøvede Linda Wendel at få sin debutfilm fra 1986, Ballerup Boulevard, ud på dvd. Meldingen fra NF var, at hvis hun kunne garantere et salg på i alt 20.000 kr, ville de udgive den. Det viste sig så, at råmaterialet var i for dårlig stand, så tilbuddet blev ændret undervejs. Men det ved du allerede godt, kan jeg se, da du har kommenteret på artiklen på Ekko ;)

Men svjv har BD-salget altid været sløjt herhjemme, så det, man satser på, må være streaming. Jeg tror, at man kommer meget langt med bare 100.000, men når det allerede er svært at finde penge til nyproduktioner, er det nok ekstra svært at finde opbakning til restaurering af katalogtitler. Folk ser dem i tv og er sikkert tilstrækkeligt tilfredse med kvaliteten til, at de kræver noget bedre.

En evt. restaureringsproces skal helt sikkert bakkes politisk op, for der er ikke kommercielle interesse for det.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: tirs okt 11, 2016 16:24 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør jun 13, 2009 21:31
Indlæg: 81
Jeg undrer mig nogle gange over, at heller ikke nye danske film udkommer på Blu-ray. Film som f.eks. "Dannys Dommedag", "Når Dyrene Drømmer", eller "Steppeulven" blev kun udgivet på DVD, og så har vi en som "Sorgenfri", der vist kun udkom digitalt(?). Hvis man vælger kun at udgive på ét format, hvorfor så ikke BD, hvor man får mest muligt ud af filmen, og som vel er det format, vi, der stadig køber fysiske medier, ville foretrække at købe på?

_________________
DK Trailers 2019
DK Trailers 2018


Senest rettet af Laser tirs sep 26, 2017 11:53, rettet i alt 1 gang.

Top
   
Indlæg: tirs okt 11, 2016 18:54 
Offline

Tilmeldt: søn aug 01, 2004 23:46
Indlæg: 7
Geografisk sted: 1733 Kbh V
Buck Rogers skrev:
Jamen jeg er blændende enig - den danske filmskat fortjener bedre. Og problemet bider sig selv i halen: hvis du udsender en halvdårlig kopi, køber folk den ikke, og så konstaterer filmselskabet, at det ikke kan betale sig. Markedet for fysiske medier er i frit fald, og ud over gamle travere som Olsenbanden og Matador er det svært at få øje på ret mange katalogtitler, som ret mange mennesker ville være villige til at betale for (desværre).

Restaurering er jo løbende blevet billigere. Tilbage i 2014 prøvede Linda Wendel at få sin debutfilm fra 1986, Ballerup Boulevard, ud på dvd. Meldingen fra NF var, at hvis hun kunne garantere et salg på i alt 20.000 kr, ville de udgive den. Det viste sig så, at råmaterialet var i for dårlig stand, så tilbuddet blev ændret undervejs. Men det ved du allerede godt, kan jeg se, da du har kommenteret på artiklen på Ekko ;)

Men svjv har BD-salget altid været sløjt herhjemme, så det, man satser på, må være streaming. Jeg tror, at man kommer meget langt med bare 100.000, men når det allerede er svært at finde penge til nyproduktioner, er det nok ekstra svært at finde opbakning til restaurering af katalogtitler. Folk ser dem i tv og er sikkert tilstrækkeligt tilfredse med kvaliteten til, at de kræver noget bedre.

En evt. restaureringsproces skal helt sikkert bakkes politisk op, for der er ikke kommercielle interesse for det.


Ja jeg var lige inde og kigge og skrive en besked til Linda angående Ballerup Boulevard. Og der fik jeg prisen på 200kr for dvd´en pr mail fra hende. Det er en anelse højt, og det er jo fordi hun ikke kan sælge nok af dem, så udgiften skal spredes ud på forholdsvis få købere.
Jeg fatter INTET af at den danske stat ikke har gået ind og støttet højkvalitetsrestaureringer og udgivelser på blu-ray. Det er jo tydeligt at rettighedshaverne som NF ikke vil påtage sig udgiften da de ikke kan få tjent pengene hjem.
Så kan det ikke være rigtigt at det så strander der. Vi taler trods alt om en af de ypperste kulturarve vi har i Danmark, film-arven(og alt der hører til).
Man spilder i forvejen mange millioner på kunst/kunstnere som INGEN ser eller bruger, og som er hundedyrt. En blu-ray udgivelse koster vel mellem 100-500.000kr pr titel, hvis vi også snakker restaurering, og kommer an på hvor god stand originalmaterialet er i osv.
Jeg har set nogle af de allerbedst restaurerede film fra Usa specielt, i fuld hd(på tv godt nok men med højeste bitrate og kvalitet som tv nu engang tillader omkring ja 12mbit sikkert)og det stod så smukt. Vi snakker 70-80 år gamle film, der stod så godt man tror det er løgn. Jeg kunne uden løgn ikke tro mine egne øjne. Det samme da jeg var inde og se Blade Runner i Imperial for et par år siden, i den nyrestaurerede udgave. Hold da op, det var nok den flotteste visuelt set film jeg nogensinde havde set, og vi snakker en film fra 82 trods alt. Men er den filmet med bedste optik, 35 eller sågar 70mm, og med de bedste indenfor film indover, så er det jo en enorm glæde at se dem igen i bedste kvalitet.
Det kan man ikke gøre med alle, men hvis man virkelig spenderer og får de bedste folk indover så kan man genoplive gamle danske film så de er en fryd for øjet at se på.
Har lige set pusher fra 96, der trods alt er filmet på video, men på blu-ray står den knivskarpt og superlækkert.
Mon ikke også en stor del af de gamle danske film kan stå fantastisk hvis man bruger pengene på en god restaurering og udgivelse i fuld Hd?

_________________
Isaac Rajman


Top
   
Indlæg: tirs okt 11, 2016 19:46 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7955
Det er bare en ulige kamp at sammenligne danske film med udenlandske. Folk over hele verden har interesse i Blade Runner eller gamle film helt tilbage til Metropolis og Nosferatu. Det kan de færreste danske produktioner hamle op med.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: ons okt 12, 2016 1:35 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man maj 17, 2010 19:18
Indlæg: 352
Geografisk sted: Aalborg
Jeg købte selv "Ballerup Boulevard" fra Linda Wendel. Ja, 200 er måske en smule i overkanten. Men NF udgiver ikke, så jeg syntes at det var en god måde at støtte op omkring selvpublicering. Hvis ikke filmelskere/nørder bakker op omkring at holde liv i de film, hvem skal så gøre det?

Jeg håber selvfølgelig også på at hun får så stort et salg at hun (og andre som hende) kan gå til NF og bruge det som et selling point.

Built it and they will come.

_________________
http://c.mymovies.dk/pjonassen

LG 60PM970T
Marantz AV8802a + mm7055
Marantz UD7007


Top
   
Indlæg: ons okt 12, 2016 11:16 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Hvor kan man købe Ballerup Boulevard direkte fra Linda Wendel?

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: ons okt 12, 2016 12:39 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7955
Du kan læse mere om sagen her: http://www.ekkofilm.dk/blogs/instruktor ... lmene-hen/
Men det korte af det lange: "send en mail til mail@babyfilm.dk - så får du flere detaljer. "

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: ons okt 12, 2016 14:15 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Takker :thumb:

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: tors okt 13, 2016 7:11 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør sep 20, 2003 12:21
Indlæg: 4615
Geografisk sted: Østerbro
rajmando skrev:
Har lige set pusher fra 96, der trods alt er filmet på video, men på blu-ray står den knivskarpt og superlækkert.

Hmm, er du helt sikker på det? Så vidt jeg ved er den kun udkommet i Tyskland og den ligner noget man skulle tro var løgn. (For resten er den filmet på 16mm.)


Top
   
Indlæg: fre okt 14, 2016 1:19 
Offline

Tilmeldt: søn aug 01, 2004 23:46
Indlæg: 7
Geografisk sted: 1733 Kbh V
Steen T skrev:
rajmando skrev:
Har lige set pusher fra 96, der trods alt er filmet på video, men på blu-ray står den knivskarpt og superlækkert.

Hmm, er du helt sikker på det? Så vidt jeg ved er den kun udkommet i Tyskland og den ligner noget man skulle tro var løgn. (For resten er den filmet på 16mm.)


Om jeg er sikker på at have set den? Ja jeg har downloadet den, da den ikke sælges i Danmark. I 17 Gigabyte rip. Jeg så at videoteket har den på beta-video(70 mbit) og tænkte så at det var pga originalmaterialet var filmet på video. Ligner bestemt ikke at filmen er filmet med celluloid film, men det er også lige meget. Det allersidste stykke af Pusher hvor man ser Frank til allersidst er dog tydeligt lavet på celluliod pga film-ridserne og støjen i billedet.

Hvis du synes den ligner noget der er løgn, hvad havde du da forestillet dig at den skulle ligne(blu ray udgivelsen). 35mm ligner den bestemt ikke, men det kan den jo heller ikke gøre hvis den er filmet med 16mm.
Den har det der rå dokumentariske look, hvor det ikke ser for professionelt ud men on the go(hvis du forstår). Men den ser ikke supermeget bedre ud end dvd-udgivelsen, og det er sikkert fordi der trods alt ikke er gjort det helt store ud af billede-delen. Man kan nok ikke presse særligt meget mere ud af billedet i det hele taget. Lidt ligesom de skrigende halse der blev optaget på video. Det sætter sine begrænsninger.

Personligt er jeg VILD med billedet, og tager det for hvad det er. Nemligt råt og meget detaljeret på den ja rå måde. Ingen effekter, ingen særlig høj opløsning, og forholdsvist meget støj på billedet. Men det giver en fantastisk stemning.

_________________
Isaac Rajman


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side 1 2 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 52 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team