DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er lør apr 20, 2024 2:03

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: ons aug 24, 2016 14:29 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10640
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Billede



Citat:
Dybt inde i det nordvestlige USA's skove bor hippien Ben med sine seks børn, som han opfostrer til at blive ekstraordinære mennesker. Han lærer dem ikke blot at overleve i naturen, men underviser dem også i verdenslitteratur og filosofi. Da Bens hustru begår selvmord, er flokken dog nødt til at forlade deres bohemeparadis. Mødet med den moderne civilisation bliver en stor omvæltning for familien. © Scope


Citat:
Cast
Viggo Mortensen as Ben
Frank Langella as Jack
George MacKay as Bodevan
Samantha Isler as Kielyr
Annalise Basso as Vespyr
Nicholas Hamilton as Rellian
Shree Crooks as Zaja
Charlie Shotwell as Nai
Kathryn Hahn as Harper


Official site
SCOPE
IMDB
Rotten Tomatoes

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: ons aug 24, 2016 14:30 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10640
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Billede

Captain Fantastic [2016] :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf:

"Our children shall be philosopher kings, it makes me so indescribably happy!"

'Langt inde i en skov isoleret fra det omkringliggende samfund bor en hengiven og meget anderledes far med sine seks børn. Ben (Viggo Mortensen) har dedikeret sit liv til ét formål: at sikre at hans børn bliver til nogle ekstraordinære mennesker ved hjælp af hård fysisk træning og intellektuel skoling. Men da en tragedie rammer familien, er de nødt til at forlade det paradis, de selv har skabt, og tage på road trip ud i civilisationen. Her møder de en helt ny verden, hvor Bens idealer om faderskab og det gode liv bliver sat alvorligt på prøve.'

Fuldstændig ud af det blå dropper amerikanske Matt Ross her sin instruktørdebut i spillefilmslængde. Han er ellers mest er kendt for forskellige roller i forskellige TV-serier og for at spille den homoseksuelle Luis Carruthers i American Psycho, men bortset fra et par kortfilm, er det første gang han tager instruktør-hatten på. Men jeg håber bestemt ikke, at det bliver sidste gang, for han har fået lavet en helt fantastisk film. En af de bedste film jeg har set i år. Stilmæssigt befinder vi os i dramedy-genren et sted imellem Into The Wild, Boyhood og Little Miss Sunshine. Altså film der får dig til at reflektere over dit eget liv, samtidigt med at du både griner og græder. Jeg elsker film der bliver hængende efter jeg forlader biografen, og det må man sige at Captain Fantastic gør. Den er både tankevækkende, smuk og foruroligende.

Det er et unikt indblik i et utopisk eksperiment som udfordrer både børneopdragelse og familieværdier, samtidigt med at den giver dig lyst til, at smide din ipad ud af vinduet. Filmen har et helt klart (venstreorienteret) budskab, hvor vi skal stoppe lidt op og tænke over præcis hvor afhængige vi er blevet af teknologi, forbrug og tomme kalorier imens vi bliver undertrykt af en fascistisk regering med en skummel agenda. Mobiltelefoner, TV, shopping, internet, tilsætningsstoffer, forurening og kapitalisme er yt. Filosofi, litteratur, genbrug, bæredygtighed, bløde familieværdier og Noam Chomsky er in. Sådan groft sagt. Heldigvis bliver filmen aldrig belærende, hvilket man godt kunne have frygtet. Der løftes ikke nogen pegefingre og vigtigst af alt, får vi som seer selv lov til at få filmens historie belyst fra flere sider (hvilket faktisk ikke sker så tit i en film). Det er yderst interessant, at den sympati man som seer sidder med, faktisk skifter langsomt i løbet af filmen, og man ender et helt andet sted end det oprindelige standpunkt (man troede man havde). Det er next level historiefortælling og en stor medvirkende årsag til, at filmen er så vellykket som den er.

Og så har jeg ikke engang nævnt de helt fantastiske skuespil-præstationer, de fejende flotte naturbilleder og den nærmest hypnotiske brug af musik. En voldsomt gennemført og gennemarbejdet film som fortjener en kæmpe anbefaling herfra.

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: ons aug 24, 2016 14:48 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7955
Den solgte du godt! (til trods for referencen til Little Miss Sunshine, som kedede mig bravt). Viggo Mortensen plejer at levere intenst spil, og temaet fascinerer også, især når der ikke er dømt skønmaleri. Håber jeg kan nå at fange den i biffen.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: ons aug 24, 2016 14:52 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man aug 23, 2010 14:45
Indlæg: 2085
Geografisk sted: The road
Fedt DP!
Kan kun tilslutte mig Buck. Den fik du solgt godt.

Havde den lidt i kikkerten grundet de generelt fremragende anmeldelser. Må sgu lige se om den kan nuppes i biffen, ellers må jeg vente i spænding på BD'en :thumb:

_________________
Årets Film 2012
Alle film set i 2013
Alle film set i 2012


Top
   
Indlæg: ons aug 24, 2016 15:02 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10640
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Altså i teorien kunne man ligeså godt se den derhjemme, men der er satme lang til den lander på bluray hhv. 25. Oktober (Region A) og 8. December (dansk release), så jeg vil da bestemt anbefale, at I smutter i biffen og får den set inden. Og I kan roligt tage damerne under armen. :thumb:

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 57 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team