DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er søn sep 22, 2019 22:58

Alle tider er UTC+02:00

Skriv nyt emne  Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 512 indlæg ]  Gå til side Foregående 18 9 10 11 1235 Næste
Forfatter besked
Site Admin
Brugeravatar

Og siden har begavet os med Major Payne og Dennis the Menace (sidstnævnte er i alt fald noget juks).

Brugeravatar

Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
njhansen skrev:
Og spillede The Shape i Halloween.

Det er fuldstændigt korrekt! Du vinder ugens pris for paratviden :beerchug:

Han har så ikke lavet noget godt siden 1984, men fra hvad jeg kan læse har han været Carpenters hjælper i et par dekader.

Dennis The Menace stank mere end Inspector Gadget, så nej tak :)

Brugeravatar

Geografisk sted: Miskatonic University
Buck Rogers skrev:
Og siden har begavet os med Major Payne og Dennis the Menace (sidstnævnte er i alt fald noget juks).

Major Payne er ret sjov, synes jeg. Det er også en af de få film, som Karyn "Hilary Banks" Parsons lavede og hun var ganske sød dengang.

Billede

njhansen på Letterboxd

La collezione

Brugeravatar

Nu du siger "ganske sød":

Not Of This Earth, USA, 1988 - IMDB Link

Vampyrer fra det ydre rum synes jeg at jeg fik nok af med Tobe Hooper's legendariske Lifeforce. Men kort fortalt, så var det Traci Lords' første ikke-hudfilm, og faktisk sidste gang man fik set hende topløs. Det være hvad det er, jeg havde godt nok håbet på noget mere sleazy end hvad den præsterede, men den endte i en tredjerangs-miskmask af et Phantasm ripoff - så galt at et par bryster ikke engang kunne redde den hjem.

Den er overbedynget med Monty Python'sk "nudge nudge wink wink" agtig dialog, og falder fuldstændigt på gulvet af samme grund. Og det er så synd, for plottet er egentligt helt fint (efter firser standarder, altså), men .. idrk.

Eller osse er det bare mig der er ved at blive for gammel. Jeg skal ikke benægte muligheden :thumb:

Brugeravatar

Som sagt andetsteds skulle jeg lige have en Mel Gibson antidote, så jeg kunne låne mig til alle fem Piranha film. Holdakæft de er dårlige, faktisk så dårlige at jeg ikke kan undskylde at have genset dem.

Det være sagt, så skal i lige se åbningsscenen fra Piranha 3D med Richard Dreyfus, som er en total Jaws reference så det batter, og stort set den eneste gang jeg grinede i de ti timer:

Brugeravatar

Buck Rogers skrev:
Sauls Søn/Saul fia - årets Oscarvinder for udenlandsk film

Believe the hype.

Der er måske fire Ungarske film der er værd at snakke om, og de har alle været om WW2. Vi kan starte med Oscarvinderen Mephisto med Klaus Maria Brandauer, som er f'ing suveræn, og skarpt fulgt op med Gloomy Sunday, som er en personlig favorit (Frøken Maroszan er bare min drømmekvinde). Så er der naturligvis Sorstalansag / The Fateless, som er knastør og næsten ubehagelig, og så kommer Saul Fia / Son Of Saul ind i billedet.

Saul Fia er egentligt ikke en skid mere end KAPO (Ungarn, 1960 cirka), eller den der fallerede film med Harvey Keitel som ikke var stort bedre. Der hvor den virker er den håndholdte kameravinkel, hvor man virkeligt føler man er to skridt fra hovedpersonen. Og fy for satan, det er ikke et "joyride" at følge en sonderkommando så tæt på.

Det er en led og ond film, og jeg får næsten kvalme over at anbefale den. Men for dælen da den er fed, og den mest fortjente Oscar vinder siden Okuribitu / Departures.

PS: Den kommer først i normal handel i Juni, men forudbestilte man den, så kom den i går. Så den er udkommet, men i skal muligvis vente på det all-round R2 tryk af den.

Eller lære at sige "Egeszsegez, köszönöm", men det er op til jer :thumb:

Brugeravatar

Geografisk sted: Østerbro
t23 skrev:
Der er måske fire Ungarske film der er værd at snakke om, og de har alle været om WW2.

Skal det forstås sådan at du IKKE tilbeder Bela Tarr?

Brugeravatar

Steen T skrev:
Skal det forstås sådan at du IKKE tilbeder Bela Tarr?

Har jeg ikke fortalt om da jeg fik mig en tre timers morfar til den Torino'ske hest til DAKINO i Bukarest? :) Jeg synes ærligt talt jeg har fået nok af ham. Bevares, jeg holder stadig rigtigt meget af Werckmeister Harmoniak, men den rangerer slet ikke oppe på de fire nævnte.

Hvilket minder mig om at jeg stadig bør få den læst, men det er så en helt anden sag. Næh, du, skal det være art house, så giv mig Tarkovsky eller Angelopoulos til hver en tid.

Brugeravatar

Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Billede

Flaskepost Fra P [2016] :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: :starempty:

"Hvorfor tror du, at flaskeposten kom ned til os Carl? Vi kan redde to børn i dag fordi vi fik det brev der har ligget i vandet i otte år!"

Lad mig lige starte med at oplyse, at denne biograftur slet ikke skulle have fundet sted. Nej, vi havde i lang tid set frem til, at se Chris Cornell i Musikkens Hus i Aalborg på hans akustiske tour. Vi havde aftalt pasning af ungerne og havde bestilt bord på restaurant sammen med Jakabov og hans hustru, klar til en glad aften... Men sådan skulle det ikke gå. Kort før vi skulle ud af døren kom den triste nyhed om, at Mr. Cornell havde fået influenza og måtte aflyse koncerten. :cry:

Men når man allerede HAR arrangeret barnepige og har bordreservationer på en restaurant, så skal der mere end en aflysning til før man bliver hjemme. Derfor tog vi afsted alligevel og efter et festmåltid der bestod af både teriyaki-kylling og dumplings, endte vi hos Biocity Aalborg hvor tidspunktet desværre kun passede med Flaskepost Fra P.

Og det var da bestemt en stemningsfyldt film. Masser af uhygge og flotte, dystre billeder. Højt produktionsniveau og ret godt skuespil fra de fleste skuespillere. Og en helikopter! Men desværre hang historien slet ikke sammen. Masser af åbenlyse småfejl i plottet og irriterende udeladelser (f.eks. af baghistorie som jeg gætter på der var mere af i bogforlægget). Det resulterede i en noget rodet, usammenhængende historie hvor man sidder og irriterer sig over fejlene i stedet for at lade sig rive med. Og det er altså et problem i en krimihistorie som denne der i bund og grund ligeså godt kunne have været et afsnit af Broen eller Forbrydelsen og således ligger filmen sig fint i slipstrømmen på både Kvinden i Buret og Fasandræberne.

Og så håber jeg eddermame snart Cornell er klar med en erstatningskoncert! 8)

Brugeravatar

Geografisk sted: Metro City
Interessant anmeldelse. Nu bliver jeg skeptisk. Det har jeg også været langt hen ad vejen. Den første film var ok, men jeg synes, at filmatiseringerne mangler meget for at nærme sig Jussis bøger. Assad er jo slet ikke sjov i filmene. Det er tåbeligt.

Efter min mening er Flaskepost fra P den bedste af bøgerne, jeg har læst (1-4), så jeg er ked af at høre om plothuller og dårlig baggrundshistorie i filmen. Måske de bare skulle have ramt noget, der var lidt tættere på bøgerne med begge hovedpersoner - Carl Mørck skal sgu heller ikke spilles af Nikolai Lie Kaas efter min mening. Han skal være ældre og muligvis mindre charmerende end Kaas er det.

Dragon Lord 4.5/6 , fjærball-scenen er litt langtekkelig. Beste scenen er den hvor Jackie nesten blir spiddet.

100-åringen som forsvant ut vinduet 5/6 , flashback-scenene minner meg litt om Forrest Gump.

Brugeravatar

Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Billede

Jin-Roh: The Wolf Brigade [1999] :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty:

"We are not men disguised as mere dogs. We are wolves disguised as men"

Jin-Roh: The Wolf Brigade foregår i en alternativ virkelighed hvor Tyskland, ikke USA, smed atombomberne over Japan og dermed effektivt afsluttede 2. Verdenskrig. Adskillige år senere, efter den tyske besættelse er afsluttet, støder en regeringskritisk terror-organisation sammen med hovedstadens paramiliære politistyrke i voldsomme gadekampe og underjordiske sammenstød i Tokyos kloaksystemer. Der er under en af disse voldsepisoder, at Kazuki Fuse, et medlem af Capitol Police Special Unit, undlader at uskadeliggøre en kvindelig selvmordsbomber og dermed er skyld i, at hele operationen forkludres og dermed bringer stor skam over hele politistyrken. Han bliver derfor sendt tilbage til boot camp for at blive gendiciplineret, og her gennemgår han en vanskelig periode hvor han er tynget af en voldsom skyldfølelse og har skrækkelige mareridt. Kort tid efter møder han dog den døde selvmordsbombers søster og de starter et forhold. Snart er han en brik i et politisk spil og må manøvrere imellem forskellige retshåndhævende myndigheder der alle har deres egen agenda. Alt sammen er bundet sammen af eventyret om Rødhætte (!).

Lyder det ikke som det perfekte plot til en anime? Well, det er lige præcis hvad det er! Sjældent har jeg været blæst så meget bagover af en film som jeg nærmeste intet vidste om på forhånd. Jeg havde blot læst en random blurb på et forum, hvor filmen blev rost til skyerne for dens meget realistiske animation. Og så gav jeg den en chance, hvilket jeg bestemt ikke har fortrudt, da det er en både smuk og tankevækkende fortælling. Og det tror da pokker, for der er lagt ufatteligt meget arbejde og mange penge i filmen. Den tog over 3 år at tegne og kostede over 5 millioner dollars at producere. Det er i øvrigt Hiroyuki Okiuras instruktørdebut (han var key animator på Akira). Historien er skrevet af Mamoru Oshii som også skrev Ghost In The Shell. Så det er altså nogle kompetente folk der står bag, hvilket ses fra første sekund.

Filmen er i øvrigt en af de sidste celluloid animationsfilm der er produceret, hvilket bare gør dens hyperrealistiske karakter-animation endnu mere imponerende. Det er ufatteligt flot, at se på, og man er lige ved at tabe kæben af beundring. Kritikerer beskyldte også animatorerne for, at have brugt rotoscoping, fordi animationen var så realistisk. Men det var ikke tilfældet. Det hele er tegnet i hånden efter de gode, gamle metoder. Det ligner nærmest en 2D-udgave af 3D. Meget imponerende.

Oprindeligt skulle filmen faktisk have været live action, men af forskellige årsager valgte bagmændene, at det skulle være en anime, og det var et godt valg. Jeg er ikke sikker på, at jeg nogensinde havde stiftet bekendtskab med den, hvis ikke det havde været anime, da denne genre, for mig, er mere tilgængelig end traditionelle spillefilm fra Japan. Anyway, det er en fremragende film med et meget afmålt tempo og et vigtigt budskab. En smuk slow burner med få actionscener og masser af tid til eftertænksomhed og refleksion.

Anbefaling herfra.

Brugeravatar

Geografisk sted: Østerbro
DeathPosture skrev:
Oprindeligt skulle filmen faktisk have været live action, men af forskellige årsager valgte bagmændene, at det skulle være en anime, og det var et godt valg.

Ja, gudskelov for det ellers havde vi fået endnu en The Red Spectacles eller Kerberos Panzer Cops (jeg er ikke helt sikker på hvordan de tre film relaterer til hinanden, men lidt forbundne er de vist). Jeg har forsøgt at se dem begge, men måtte bare give op. De er billige, men ekstremt prætentiøse - på en røvkedelig måde desværre. Som det er med en del af Oshiis film.

Den første ligger på Youtube:

Brugeravatar

Kondom Des Grauens / The Killer Condom, Schweiz / Tyskland, 1996, IMDB link

En skoleinspektør tager en ung studerende med på Hotel Quickie - yups, een af den slags hoteller man betaler på timebasis og ikke nødvendigvis for en hel nat. Hendes karakterer kunne blive bedre, hvis nu hun bare lige tager denne her i ..

Hvad der sker dernæst havde ingen forudset. På værelse 308 bor nemlig et dræberkondom (komplimentært og dog uvidende af hotelejeren), som har for vane at bide sjoveren af bæreren.

Nå, efter en del døde og skambidte i værelse 308, bliver politi inspektør Mackaroni - en midaldrende småfed homoseksuel misantrop - sat på sagen. Han tager til hotellet, men bliver distraheret af en ung trækkerdreng, som han tager med ovenpå. Den unge gut insisterer på at bruge sine egne blackjacks, og vores titulare kondom bliver så jaloux, at det bider den ene bolle af vores helt.

Se, hvordan forklarer man folk at et kondom lige har bidt eens halve vedhæng af? I alt fald er der ingen der tror på han er ved sine fulde fem længere, men han tager affære, og det hele havner i een stor konspiration.

Filmen foregår i New York, men den er Tysk (og på Tysk). Og det undrer vel ikke nogen at Troma samlede den op. Oveni det er de to hovedroller (Mackeroni og hans sidekick Sam) begge veletablerede skuespillere, så det er ikke den gængse lavbudget Troma underholdning (Udo Samel var blandt andet fortællerstemmen på Haneke's udgave af The Castle, een af mine klare favoritter). Og så er den lavet i totalt gumshoe-noir stil, mens det visuelle og kondomets stemme får mig til at tænke på Frank Henenlotter's film Basket Case.

Oveni det er den baseret på Ralf König's tegneserier - en gut som har vundet Max & Moritz prisen (Tyskland's tegneseriepris) flere gange, specielt da han fik æresprisen for at bakke Mohammad tegningerne (og den dertil involverede ytringsfrihed) op.

Den er simpelt hen bare for god OG for morsom til at høre under Troma flaget. Hov, og jeg glemte at nævne at HR Giger var "konsulent" på kondom-animationerne, og at Jörg Buttgereit (Nekromantik, Schramm osv) lavede effekterne. Men tro ikke det gør den visuelt ulækker - der er den propre mængde splat uden at overdrive, og den eneste bare hud man ser er Samel's småfedladne bare røv.

Det er grotesk absurd humor, som burde kunne appelere til folk der normalt ikke er til Troma film. Bare lad være med at se den Amerikanske trailer, og der er desværre ingen Tysk. Men er i til Henenlotter *og* noir *og* kan i leve med to mænd der kysser i omkring ti sekunder, så er det simpelt hen bare Tysk tegneserie smidt i film på den bedste måde nogensinde.

Brugeravatar

DeathPosture skrev:
Flaskepost Fra P

Og pludseligt går det op for mig hvor jeg kender navnet Jussi Adler Olsen fra. Det var sgudda ham der skrev de to lommebøger om Marx brødrene da jeg var teenager!

Billede er den ene ..

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 512 indlæg ]  Gå til side Foregående 18 9 10 11 1235 Næste

Alle tider er UTC+02:00