ARQ (Tony Elliott, 2016)
Netflix-produktionen ARQ føles som The Edge of Tomorrow med budgettet fra Primer - bare minus alt det, der gjorde førstnævnte sjov. Det er som sådan ikke nogen dårlig film, men ved stort set samtlige scener sidder man og tænker på tilsvarende, bedre værker.
Verden er (som sædvanligt) ramt af post-apokalyptisk krise, her i form af mad- og energimangel samt atomkrig, der truer med at brede sig fra Australien til resten af jorden. Krigens to parter er et stort, ondt konglomerat (findes der andre typer?) og en gruppe hårdt pressede frihedskæmpere, der har alvorligt brug for et vidundervåben, hvis de ikke skal tabe krigen. Det er i alt fald rammerne, der drypvist bliver serveret for seeren i form af dialog og tv-udsendelser, men i praksis har det ikke den store betydning. Stort set hele filmen foregår i et lille lejlighedskompleks, hvor vores hovedperson ved et tilfælde har opfundet en tidsmaskine. Han og hans ekskæreste vågner op, da deres lejlighed bliver stormet af en gruppe kriminelle. I første omgang er forbryderne bare ude på at få fat i nogle penge, men der var jo lige den detalje med tidsmaskinen. Og så, jf. min indledning, lidt loop-de-loop, mens vores hovedpersoner langsomt lærer fra gang til gang, og de reelle motiver dukker op - for tingene er selvfølgelig ikke, som de ser ud til ved første øjekast.
Det lyder selvfølgelig alt sammen ganske tilforladeligt, men i praksis føles filmen klaustrofobisk på den forkerte måde, persongalleriet - især forbryderne - endimensionelt, og hele den globale krise mere som baggrundspynt end et egentligt element i fortællingen. Af samme grund havde jeg svært ved at engagere mig i hovedpersonernes skæbne og planetens ditto. Til filmens ros skal siges, at der er et par gode twists undervejs og en yderst interessant slutning, men samtidig kunne jeg ikke lade være med at sidde og tabe en smule interesse for hvert loop. For der er vitterligt ikke meget her, man ikke har set andre og bedre steder før - og jeg vil til hver en tid foretrække Edge of Tomorrow, Primer, Timecrimes eller Source Code.
_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're
bloody bad-mannered, or just
half-witted."
Sete film