DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er fre apr 19, 2024 3:27

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 512 indlæg ]  Gå til side Foregående 129 30 31 32 3335 Næste
Forfatter besked
Indlæg: ons nov 09, 2016 13:40 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7955
@t23: takker! Jeg synes selv anmeldelserne har været under standard denne gang - jeg har ikke haft energien til at gennemarbejde dem ordentligt. Men så længe budskabet trænger igennem

@DP: det er nok også fordi, genren som sagt ikke siger mig det store. Så 4½ er i den sammenhæng ret godt. Men ja, den taber lidt af pusten til sidst.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
 
Indlæg: ons nov 09, 2016 14:11 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Den eneste jeg fik set på PIX var denne her:



Zulawski er så overbedynget med misogyni (had imod kvinder, så i ikke skal ud i Google), og det er nemt nok at dele hans filmhistorie op i tre. 1) Jeg hader kvinder, 2) Jeg dater Sophie Marceau, og 3) jeg hader kvinder endnu mere.

MEN! Cosmos ligger faktisk tæt op ad een af hans Marceau film (My Nights Are Better Than Your Days, suveRÆN film), så det var alt andet end spildtid. Og samtidigt er den bygget på en novelle som både Polanski og .. ugh, husker ikke hvem, men een af de andre store gav op for, så der er lidt "om jeg så skal dø så laver jeg denne her film".

Zulawski er langt og meget mere end Possession. Han er hudløst ærlig, og hans film har altid været en eksplosion af hvordan han havde det - banket lige ind i øjnene, og helst i to-tre timer. Cosmos er ikke en undtagelse hvad det angår, men jeg får lidt en fornemmelse af at den gamle skurk var lidt smålun på enelleranden før han døde, for den er slet ikke så fjendtlig som han kan være når han virkeligt hader verden.

Forbered jer på en film der tilter frem og tilbage, og er overbedækket med citater fra klassiske forfattere - som en selvjustificerende undskyldning for at elske med en anden mands kvinde - og bland den med ovennævnte film, så er vi ved at være derhenne.

Tak, Andrzej, du skubbede mine filmmæssige grænser, og for det bedre. Hvil i fred, vi ses en dag.

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
 
Indlæg: ons nov 09, 2016 14:16 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Og den anden trailer:


_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
 
Indlæg: man nov 14, 2016 12:57 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7955
Billede
Hunt For the Wilderpeople (Taika Waititi, 2016)
Find water. Head upstream to high ground..........Don't get naked

Nogle film bliver bedre, jo mere man tænker over dem, og Taika Waititis (What We Do in the Shadows) fantastiske Hunt For the Wilderpeople er en af dem. En generelt respektløs komedie med hjertet på rette sted, skarp dialog, skarp levering af dialogen og to stærke præstationer i hovedrollerne.

Problembarnet Ricky (Julian Dennison) kommer i familiepleje langt ude på New Zealands bøhland, hvilket ikke just er stedet, man gerne vil være, når man gerne vil fremstå som en hardcore gangsta og endda laver haiku-digte om det:
"Kingi you wanker / You arsehole, I hate you heaps / Please die soon, in pain."

Det er egentlig kvinden i familien, der har været primus motor i at få Ricky i pleje, men da hun forsvinder ud af billedet, er det gnavpotten Hector (Sam Neill), der må overtage førerskabet. Han og Ricky ender ad omveje langt ude i naturen, med en efterlysning hængende over hovedet og den meget lidt naturkyndige Ricky på slap line. Og med emsige børneværns-arbejdere, vildsvin og dusørjægere lige i hælene. Selvfølgelig bløder Hector op undervejs, og han og Ricky opnår en vis modvillig respekt for hinanden.

I bund og grund er Hunt For the Wilderpeople en feel good-komedie, men heldigvis ikke af den sukkersøde slags. Dertil er replikkerne lidt for kynisk-morsomme og de forskellige optrin en tand for bizarre. Der bliver drypvist givet baggrundsinformation om vores hovedpersoner, der har hver deres sæt skeletter i skabet, og det er med til at give substans til morskaben. Neill og Dennison er et umage par, men deres relation virker aldrig kunstig eller fortænkt.
Endelig er der også pluspoint for de forskellige, generelt velvalgte referencer til alt fra Thelma and Louise til Ringenes Herre.

Ind imellem kigger man på biografernes udbud anno 2016 og bliver en smule deprimeret på filmmediets vegne. Men så kommer der en lille perle som denne her og giver én lidt af troen på filmens fremtid tilbage. Varmt anbefalet.
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty:

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
 
Indlæg: man nov 14, 2016 14:50 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre nov 06, 2009 20:47
Indlæg: 4458
Geografisk sted: Sunny Hill
God anmeldelse på en fantastisk film, der klart er i toppen af hvad jeg har set i år.

_________________
Billede
ÅRETS FILM 2017 | Film jeg har set i 2018 + 2012-2017 m.f. | Billede


Top
   
 
Indlæg: man nov 14, 2016 15:05 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør jul 08, 2006 12:27
Indlæg: 10393
Geografisk sted: Aarhus
Jeg har været opmærksom på filmen i et stykke tid, men jeg vil helst have den New Zealandske udgivelse, som har samme cover som plakaten i Bucks indlæg :) Dem på eBay er "bare" den Australske udgivelse, med væsentligt mindre sejt cover.

_________________
Min filmsamling
Film jeg har set i 2024


Top
   
 
Indlæg: man nov 14, 2016 16:29 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7955
Billede
Doctor Strange (Scott Derrickson, 2016)

Nogle film bliver dårligere, jo mere man tænker over dem, og Scott Derricksons (The Day the Earth Stood Still-remake) Doctor Strange er en af dem. Måske har mine forventninger også været for høje, ikke mindst efter Berlingskes seks-stjernede anmeldelse. For at nuancere min anmeldelse lidt har jeg valgt det utradionelle, retoriske greb at invitere mit alter ego fra Mørkedimensionen med herind. Som navnet antyder, kan han godt være lidt mere krigerisk, ja nærmest urimeligt stemt.
:evil: :evil: Fand'me ja! Sgu så. :slap: :slap:


Velkommen til! I dag skal vi så tale lidt om Stephen Strange, den meget rige og lidt selvcentrerede....
Selvfede skid!
...lidt selvcentrerede stjernekirurg, der kan det hele på den halve tid og har overskud til at trampe på sine omgivelser samtidig.

Billede

En dag bliver han ramt af sit eget overmod og slår sig selv halvt ihjel. Efterfølgende er det klart for alle andre, at hans karriere er slut, men den gode doktor har aldrig godtaget et nej, så han indvilliger i at udsætte sig selv for en behandling, der skal bringe ham tilbage til toppen af samfundet. Behandlingen går stik imod alt, hvad hans naturvidenskabelige baggrund har lært ham. Og med The Ancient One...
Morpheus!
Tys tys, det hedder hun ikke. Med The Ancient One (Tilda Swinton) og Mordo (Chiwetel Ejiofor) som læremestre lærer han at bøje tid og rum. Og det får han i allerhøjeste grad brug for, da han bliver indblandet i en interdimensional kamp mod mørkets kræfter, anført af Kaecilius (Mads Mikkelsen).


Lad os starte med skuespillerne. Benedict Cumberbatch er i alt fald udmærket i hovedrollen, men han har jo også øvelsen i at spille arrogant.
No shit, Sherlock! Han kunne jo spille den rolle i søvne. Og hvis man skulle være i tvivl om, at han er en arrogant skid, banker filmen pointen fast med søm af en størrelse, som kræver Thors Hammer.
Jojo, men så har vi jo også lidt ekstra kobling til MCU ganske gratis lige dér.
Og hvorfor vil hans ekskæreste overhovedet have noget med den røv at gøre? Og mere presserende: hvad fanden laver Rachel McAdams overhovedet i den film?
Hmmm.... ja, godt spørgsmål.... Videre til Mads Mikkelsen!
Han har jo ikke noget at lave! Han vader bare rundt og skuler til folk, mens han holder lange dimensionsmonologer, som man ikke fatter hat af!
Det er bare fordi du ikke har fulgt ordentligt med. Så svært var det altså heller ikke.

Billede

Han fylder sin rolle fint ud. Og du må da indrømme, at filmen visuelt fungerer fantastisk godt. For en gangs skyld giver 3D-effekten god mening, og selv om der tydeligvis er nogen, der har set både Inception og The Matrix, er billedsiden til tider overvældende i ordets mest positive forstand.
(Mukke mukke grrrr mukke)
Hvad siger du?
Argh... ja, så lad gå da. Ja, den er skideflot! Tilfreds nu?... Men samtidig er det da spøjst, at en film, der handler om flere dimensioner og uendelige rum, i praksis virker så skide klaustrofobisk, fordi stort set det hele foregår på et hospital eller et eller andet åndet munkekloster i London.
Og Katmandu! Glem ikke Katmandu. Desuden kan man jo ikke få det hele, og i alt fald er kampene koreograferet ret flot.
Jaja, men der er jo heller ikke ret meget andet i filmen. De her kampmunke fræser rundt i verden og lammetæver hinanden forlæns, baglæns og på hovedet, men det bliver jo aldrig rigtigt spændende, fordi spillereglerne konstant bliver ændret, så man ikke kender odds'ne.
Ah... ro på nu. Det er jo en præmis for den verden, filmen foregår i. Spis du bare dine popcorn og slap af. Det er jo bare underholdning.

Billede

Og så er der det papirtynde plot. Der er gjort et stort nummer ud af, at filmen endelig bryder med Marvels skabelon. Men det gør den jo ikke! Det er en herrekonservativ origins-historie, hvor vi følger Stephen Strange ind i en mystisk verden, hvor han skal lære lidt om tid, dimensioner, astralprojektioner og alt det andet, mens han egentlig bare bliver kørt i stilling til den næste ombæring Avengers.
Nu er du jo bare negativ. Og ja, indrømmet, det er en lidt clunky måde, at MCU bliver inddraget på, men det er jo mest til sidst. Og nej, filmen bryder måske ikke så meget med skabelonen, så man kunne have ønsket sig, men til gengæld leverer den varen. Og kan man æde den tradionelle skabelon, er det altså svært at være rigtig utilfreds med resultatet. Ja, filmens tredje akt havner lidt i den sædvanlige gang effektjageri, og überskurken er kedelig, men indtil da er vi altså over vanligt Marvel-niveau. Det kunne nok have været bedre, men mens det varer, er det da sjovt.
Hold kæft hvor er du nem at gøre glad!
I know, stik mig popcornene.
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty:

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
 
Indlæg: man nov 14, 2016 16:37 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Haha, årets anmeldelse :thumb:

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
 
Indlæg: man nov 14, 2016 16:55 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Fed anmeldelse. Jeg giver en stjerne mere, men Dr Strange fungerer virkelig godt. De havde nærmest ikke brug for noget som helst MCU i den.

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
 
Indlæg: man nov 14, 2016 16:59 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7955
For mit vedkommende er det dét her med at lade oplevelsen synke lidt ind. Undervejs var det fedt lavet, men den taber bare lidt luft, når man har forladt biffen. Og nej, MCU er slet ikke nødvendigt her, så hvorfor det alligevel skulle skohornes (!) ind, forstår jeg ikke. Men jeg kender heller ikke tegneserien.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
 
Indlæg: tirs nov 15, 2016 15:37 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Det er jo desværre nødvendigt, fordi Stephen Strange skal ind i den verden. Han blev allerede nævnt i Captain America: The Winter Soldier, så de var jo nødt til at gøre ham en del af MCU.

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
 
Indlæg: tirs nov 15, 2016 16:27 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Jeg skal tage mig sammen til at skrive hvorfor Gods Of Egypt er den største skambankelse i årtier, men jeg kan simpelt hen ikke komme på så grimme ord. Måske jeg skulle drikke igen, så jeg kan fortælle jer præcist hvor dårlig en film i virkeligheden er.

Naaah .. bare undgå den, ok? Vi tager den senere.

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
 
Indlæg: tirs nov 15, 2016 16:39 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7955
@t23: Det dér er virkelig "take one for the team"! Hvis du endelig vil bevæge dig over i mainstream, var GoE måske ikke det mest oplagte førstevalg? Med mindre det er sådan en "drik hver gang nogen gør noget dumt"? :D

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
 
Indlæg: tirs nov 15, 2016 17:23 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
OK, jeg gjorde noget dumt, din tur til at drikke :beerchug:

Lang historie kort, så sad jeg i Malmö i forgårs sammen med en vidunderskøn kvinde som ved en masse om film , men lad os nu ikke gå ind i det. Vi havde Viaplay og Netflix til rådighed, og jeg sad jo trofast og heppede på vi skulle se Soul Kitchen, men næh, vi skulle se Gods Of Egypt, om så det skulle koste 49 Svenske bananskiver. Man kan jo ikke engang købe en halv fadøl for de penge, så jeg havde faktisk ikke retten til at sige hende imod.

Så vi sidder der arm i arm med en gammel smadret 13 tommer Macbook og ser det her overplastrede CG miskmask, som ikke bare smadrer alt hvad jeg kender til Ægyptologi - ikke alverden, men nok til at vide at de har fået deres facts helt ude i hegnet. Coster Waldau som Horus er nok et okay valg, men at hans hovede - i menneskeform - er en halv gang større end sin CG krop er helt ude i skoven. Der er så mange fede biroller med, og de er så tunet ned at jeg næsten græd over at se Rufus Sewell degraderet til at være lommekorrupt i stedet for en god skurk. Og Horus, en god Gud? Læs lige en bog for fanden. Tag to, tag hele min fucking REOL og lær!

"Jamen den var flot" nej det var den ikke. Der var primitivt greenscreenet, klippet kampscener sønder og sammen, og alt der kunne have været godt var bare ødelagt. "Jamen de der figurer" DET ER COMPUTERE for helvede, selv min 17 årige knægt kunne have gjort det bedre for en plovmand på en weekend. "Jamen hende der er køn" okay okay antiheltens kæreste er rent faktisk ret køn, men det giver hende ikke fribillet til at være med i en film.

Kan i huske Alex Proyas? En filmmager der lavede storhittet The Crow og mesterværket Dark City? Bare glem ham igen, han er en generation tidligere end dags dato.

"Vi skulle have set den på stort lærred" sagde min kæreste bagefter.

Og så gik jeg i seng. Jeg kunne bare ikke mere. Det var dråben.

Jeg ville ønske jeg kunne give jer et synopsis over et plot, men jeg sad og hang mit hovede nede i en sofapude den halve film igennem. Der var noget med Horus skulle have sine øjne tilbage fra Set (som blev benævnt Seth hele filmen igennem - en peditesse der kan pisse mig noget så læsterligt af), og en ung knægt som taget ud af Perinbaba og en .. som sagt, nydelig ung kvinde, men en stor barm kan altså bare ikke redde en film.

.. Eller osse er jeg bare blevet gammel ..

Gnaven blev jeg i alt fald. Vi kunne havde fået to falafel ruller for de penge og de ville have varet længere!

Okay, rant off, vi fik osse set Le Concert og hørt en allerhelvedes masse Jarre over weekenden, så det var en god tur .. lige bortset fra de to timer.

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
 
Indlæg: tirs nov 15, 2016 17:38 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Og så er jeg slet ikke gået ind i "de talte Skotsk i Ægypten - lissom i Sparta" tingen, ikke noget jeg hænger mig i, men nogen gør *host DP host*

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 512 indlæg ]  Gå til side Foregående 129 30 31 32 3335 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 46 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team