The Hateful Eight [2016]
"Now, Daisy, I want us to work out a signal system of communication. When I elbow you real hard in the face, that means: shut up!"Hvis der skulle være nogen der ikke vidste det, så lad mig bare starte med at fastslå, at Tarantino er min yndlingsinstruktør OF ALL TIME!
Jeg elsker begge
Kill Bill film for deres overlegne genre-hyldester, fanatiske everything-is-a-remix tankegang og spektakulære skuespilpræstationer. Jeg elsker
Jackie Brown for dens super-slickness, blaxploitation hyldest, langt-ude characters og sprøde musik. Jeg elsker
Reservoir Dogs for dens intensitet, dens low budget indie-feel og for at være den bedste heist-movie (uden et heist) nogensinde. Jeg elsker
Death Proof for dens overlegenhed, overfede dialog, musik og flotte udtryk. Men mest af alt, elsker jeg
Pulp Fiction, som med sin uovertrufne stil, generationsdefinerende dialog og gennemførte charme, står som QTs magnum opus - og som en milepæl i mit liv. Men jeg elsker ham også når han bedriver kontrafaktisk historiefortælling i
Inglourious Basterds. Eller når han kaster sig over deep south fuldskægswestern i
Django Unchained.
Og selvom han med de seneste par film er begyndt at vise mindre svaghedstegn, så er han stadig min yndlingsinstruktør og jeg ser altid enormt meget frem til kommende Tarantino-film. Og det har jeg i den grad også gjort med
The Hateful Eight som jeg har fulgt tæt helt fra starten hvor manuskriptet blev lækket allerede i development-fasen, hvilket fik Tarantino til at true med, at droppe projektet fuldstændig. Det gjorde han heldigvis ikke.
Som sædvanligt når Tarantino laver film, så bryder han konventioner. Filmen er et stort miskmask af mange forskellige genrer blandet sammen under en western-paraply. Og selvom filmen er filmen on location i smukke, sneklædte Colorado, så foregår langt størstedelen af filmen enten inde i en tætpakket diligence eller i en købmandsbutik. Det er svært ikke at skæve lidt til Iñárritus
The Revenant og undre sig over, hvorfor Tarantino ikke fik mere ud af de smukke omgivelser. Ikke at der er noget galt med et kammerspil, men det bliver for klaustrofobisk her. Det er lidt synd, især når man ved hvor meget det visuelle betyder for Tarantino.
Længden er desværre heller ikke optimal. Ligesom i hans seneste par film, så er længden desværre et problem... Igen! 3 timer er simpelthen for lang tid, og jeg tog mig selv i at småkede mig flere gange - og det er jeg ellers ikke vant til, når Tarantino er afsender. Men når det så er sagt, så er det stadig en enormt god, velspillet film med et gennemarbejdet manuskript, et voldsomt fedt Ennio Morricone score og nogle stemningsfyldte, blodige billeder. Rødt blod gør sig bare enormt godt på hvid, nyfalden sne. Og så er der skuespillet. Jeg er, ærlig talt, ved at være lidt småtræt af Samuel L. Jacksom som altid spiller nøjagtigt samme rolle som han altid har gjort. Det samme gør sig gældende for den noget lidt engagerede Michael Madsen som er mere afdanket end nogensinde før. Tim Roth kører også på autopilot og har sine bedste dage bag sig. Heldigvis er der også blevet plads til nyt blod, hvor især Walton Goggins imponerer, men også Jennifer Jason Leigh gør det godt. Det samme gør gode, gamle Kurt Russell, der er næsten ligeså cool som han var i
Bone Tomahawk.
Et af Tarantinos signature moves er den mexicanske stand-off, og selvom den er kraftigt udvidet her (den varer størst set hele filmens sidste tredjedel), så er det bare et narrativt greb som bare altid virker enormt godt i hans film. Jeg elsker når historien udvikler sig så eksplosivt som den gør her, og det hele går (naturligvis) op i en højere enhed til sidst og sætter en stor fed streg under det faktum, at Tarantino stadig er mesteren over dem alle, selv når han kører den lidt for sikre autopilot-stil. Det er langt fra den bedste Tarantinofilm, men når bundniveauet er så højt som det er, så er det stadig en stor fornøjelse at lade sig rive rundt af en mester i aktion.
Anbefaling herfra!
_________________
Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)Årets film
2009-2021 (+ clickbait) +
ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i |
2019 |
2020 |
2021