OKTOBER 2016: Laputa: Castle in the Sky [1986]
Song of the Sea [2014]
*anmeldelse* ParaNorman [2012]
Frankenweenie [2012]
Monsters, Inc. [2001]
La vie d'Adèle - Chapitres 1 et 2 (Blue Is the Warmest Color) [2013]
Snowden [2016]
*anmeldelse* The Neon Demon [2016]
*anmeldelse* The Danish Girl [2016]
*anmeldelse* Amanda Knox (docu) [2016]
All Things Must Pass: The Rise and Fall of Tower Records (docu) [2015]
Dicte: Sæson 3 [2016]
Efter den noget tyndbenede september, kom jeg tilbage på rette spor i oktober, hvor der blev høvlet et acceptabelt antal film.
På animationsfronten fik jeg endelig set den helt igennem fantastiske
Laputa som var både fantastisk og magisk. Skønt at få krydset endnu en Ghibli af på list of shame. Gensynene med
Monsters Inc og
Song of the Sea var ligeså gode som jeg husker dem (sidstnævnte ligger i øvrigt til gratis stream på YouSee Plus-boksen). Og i anledningen af Halloween, fik jeg set et par "uhyggelige" animationsfilm sammen med min ældste søn:
ParaNorman og især
Frankenweenie var begge ret vellykkede indenfor genren. Dog lidt synd, at Tim Burton-filmen ikke er blevet dubbet til dansk, når nu målgruppen ikke kan læse og ikke forstår engelsk.
Månedens højdepunkt, var da jeg endelig tog mig sammen til, at få støvet min
Blue Is the Warmest Color-bluray af. Spilletiden på 3 timer havde afskrækket mig lidt, men jeg skal da lige love for, at de var givet godt ud. Stor fornøjelse at blive revet rundt af et lesbisk drama på fransk. Fuldstændig overdrevet smuk film med et par meget overbevisende skuespillerinder i hovedrollerne. Og så gør det da heller ikke noget, at de er ret søde at kigge på. Stor anbefaling herfra!
Knap så imponeret var jeg af resten af månedens spillefilm.
The Danish Girl var decideret spil af tid. Helt så langt vil jeg ikke gå med Oliver Stones
Snowden, som trods alt havde et samfundsrelevant budskab, men det var ingen grund til at se den i biografen. Og så var der Refns længe ventede (i hvert fald af mig)
The Neon Demon som jeg virkelig havde store forventninger til. Desværre løb de lidt ud i sandet, og filmen endte desværre med at være lidt en fuser.
På doku-fronten var det en kæmpe fornøjelse at se den velkomponerede
All Things Must Pass: The Rise and Fall of Tower Records. Som stor fan og tidligere ansat i pladebutik har jeg et særdeles nostalgisk forhold til Tower Records, så det var både skønt - og tragisk at se filmen om den tidligere kæmpes fald fra tinderne. Og selvom der stort set ikke skete noget overraskende i denne talking heads-doku, så var jeg utroligt godt underholdt alligevel. Jeg havde også sat snuden op efter en spændende omgang edge of the seat-doku med Netflix' Amanda Knox, men en store forløsning udeblev desværre. Samme lidt fesne følelse fik jeg af tredje sæson af TV2s
Dicte som heldigvis ikke får flere sæsoner.
Alt i alt en god måned med et par slemme skuffelser.
_________________
Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)Årets film
2009-2021 (+ clickbait) +
ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i |
2019 |
2020 |
2021