DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tors mar 28, 2024 20:58

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 88 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 5 6
Forfatter besked
Indlæg: tors dec 14, 2017 10:49 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Ok, ok, drenge, jeg synes, at I er lidt hårde.
Ja, The Last Jedi har en hel del problemer, men jeg synes stadig, at vi er godt over prequel-niveau, og overhovedet at begynde at tale om Phantom Menace i denne sammenhæng er direkte ondt :slap:
For lige at fokusere på det, der fungerer (og som positivt adskiller ep.8 fra prequels'ne):
Skuespillet er generelt godt - som allerede nævnt gør Ridley og Driver en flot indsats, men jeg har det egentlig også fint med Boyega og Hamill. Der har været skrevet en del om Carrie Fisher, og bevares, hun leverer da bestemt varen, men af en svanesang at være er jeg ikke blæst bagover.
Modsat mange andre har jeg det overordnet fint med pacing'en, også de sekvenser, der foregår hos Luke. Det er fint, at de trækker tempoet ned. Og så er Rian Johnson trods alt god til at bygge de enkelte scener op og ind imellem at overraske, hvor Lucas fx. bare ville være kørt lige efter bogen.
Filmen er - selvfølgelig - flot, men man taber alligevel underkæben ind imellem, ikke mindst i finalen, der i alt fald visuelt tager kegler.
Og jo, noget af humoren er malplaceret, men jeg synes stadig, at meget af det fungerer efter hensigten. Igen især i sammenligningen med de ulideligt selvhøjtidelige prequels.

Men så er der jo alt det andet. Desværre.
For ja, filmen er klart for lang, og selv om jeg ikke havde lyst til at udvandre, ville jeg meget gerne have, at filmen sluttede, der hvor Steen T nævnte.
Ikke alene er der et klimaks for meget, men hele det centrale sideplot fiser jo ud i ingenting. Egentlig kunne det have fungereret, men det er alt for langt og ville have været bedre i en anden film.

Der er helt klart en del unødig fanservice, især en, som jeg ærgrede mig voldsomt over. Enten give det mere tid eller slet ikke.
Og så er The Last Jedi desværre en typisk tjeklistefilm. Disney vil virkelig gerne please alle, inkl. det kinesiske marked. Her er præcis én sort, én asiat og én hispanic. Der er hestedyr til hestepiger, seje lyssværd til drenge og nuttede porgs til alle under 12 (min 9-årige er faldet helt i svime over dem). Tjek, tjek og tjek. Dog ingen seksuelle minoriteter, men man skulle jo også nødigt træde nogen over tæerne.

Men jeg ser grundlæggende episode 8 som et offer for seriens strukturelle problemer. Som jeg skrev i anmeldelsen af The Force Awakens: "der [var] jo overordnet lukket og slukket efter ROTJ - der var ikke mange løse ender tilbage, da Kejseren, Vader og Yoda var væk, Solo og Leia havde fået hinanden og Luke havde fundet fred. Hvor var de historier, der bare tiggede og bad om at blive fortalt?"
Denne gang får vi så en rundhåndet dosis nik til ESB. Men vi er stadig ud i ottende film om nogle rebeller/Republikken, der bekæmper Imperiet/Sithordenen/The First Order og ind imellem sprænger Dødsstjerner eller andet i den dur i luften. Serien står virkelig i stampe, og den er i allerhøjeste grad nødt til af komme ud af sin historiemæssige spændetrøje.
Men mon ikke en milliard dollars i indtægt og bunker af porg-merchandise peger i en anden retning?

Ikke "To boldly go where no one has gone before", men "To boldly go where we've already been". Jeg kan overordnet ikke klage over underholdningsværdien undervejs, men i det store regnestykke føles det som for megen tomgang.
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty:

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: tors dec 14, 2017 11:01 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs apr 15, 2008 22:37
Indlæg: 702
Personligt synes jeg det var den bedste SW film hidtil.

Både tradition og fornyelse i en perfekt instrueret og spillet film der byder på underholdning i TOPKLASSE.


Top
   
Indlæg: tors dec 14, 2017 13:32 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons jun 23, 2010 12:40
Indlæg: 1818
Geografisk sted: Aalborg
Rent underholdningsmæssigt kunne jeg bedre lide TFA og Rogue One, beklager. Her var der trods alt en form for mening med galskaben. I The Last Jedi foretager både First Order og oprørsalliancen sig så mange tåbelige og irrationelle handlinger, at besætningen på Prometheus havde taget sig til hovedet. Ved slet ikke, hvor jeg skal starte... :?. Tror vi har brug for en god diskussion i en spoilertråd, nu hvor Pallec så frejdigt har meldt ud, at TLJ er den bedste SW film til dato. NOGET af en udmelding der...og respekt for det :D

_________________
"Always be yourself...Unless You suck"


Top
   
Indlæg: tors dec 14, 2017 15:12 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs apr 15, 2008 22:37
Indlæg: 702
Shiva skrev:
Rent underholdningsmæssigt kunne jeg bedre lide TFA og Rogue One, beklager. Her var der trods alt en form for mening med galskaben. I The Last Jedi foretager både First Order og oprørsalliancen sig så mange tåbelige og irrationelle handlinger, at besætningen på Prometheus havde taget sig til hovedet. Ved slet ikke, hvor jeg skal starte... :?. Tror vi har brug for en god diskussion i en spoilertråd, nu hvor Pallec så frejdigt har meldt ud, at TLJ er den bedste SW film til dato. NOGET af en udmelding der...og respekt for det :D


'Frejdig' er mit mellemnavn... ;)

Forøvrigt, så er hovedparten af anmelderne vist ikke helt uenige med mig (selvom det jo også er subjektive holdninger).


Top
   
Indlæg: tors dec 14, 2017 15:31 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Ja, det er jo sjovt med anmelderne, som mildest talt ikke plejer at være til denne type film.
Udbyttet afhænger vel også af den sammenhæng, man ser filmen i.

Hvis man gør som flertallet af de anmelderne tilsyneladende gør, ser man filmen som et selvstændigt værk. Og med de briller på klarer den sig langt hen ad vejen godt. Så gør det måske ikke så meget, at et stort sideplot ikke har nogen betydning, for man er da underholdt, mens det kører.

Hvis man ser filmen som fan og med bevidsthed om de syv foregående film, er det meget nemmere at få øje på gentagelser, setup i forgængeren der ikke rigtig giver payoff i denne her etc.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: tors dec 14, 2017 15:50 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs apr 15, 2008 22:37
Indlæg: 702
En kæmpe Star Wars fan - og meget populær anmelder - er meget begejstret..



Opsummering af anmeldelser:


Top
   
Indlæg: tors dec 14, 2017 16:57 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør sep 20, 2003 12:21
Indlæg: 4615
Geografisk sted: Østerbro
Buck Rogers skrev:
verhovedet at begynde at tale om Phantom Menace i denne sammenhæng er direkte ondt

Det gælder kun lige scenen hvor Finn og Rose rider på CGI dyr. Det gav mig nogle grimme flashbacks. Jeg kunne også have sammenlignet det med den storslemme scene i Two Towers hvor orker rider på warger - men det var jo så også et par år siden.

Citat:
Men jeg ser grundlæggende episode 8 som et offer for seriens strukturelle problemer. Som jeg skrev i anmeldelsen af The Force Awakens: "der [var] jo overordnet lukket og slukket efter ROTJ - der var ikke mange løse ender tilbage, da Kejseren, Vader og Yoda var væk, Solo og Leia havde fået hinanden og Luke havde fundet fred. Hvor var de historier, der bare tiggede og bad om at blive fortalt?"
Denne gang får vi så en rundhåndet dosis nik til ESB. Men vi er stadig ud i ottende film om nogle rebeller/Republikken, der bekæmper Imperiet/Sithordenen/The First Order og ind imellem sprænger Dødsstjerner eller andet i den dur i luften. Serien står virkelig i stampe, og den er i allerhøjeste grad nødt til af komme ud af sin historiemæssige spændetrøje.

Helt igennem enig. Det generede mig allerede i Force Awakens, men med denne film begynder det virkelig at kede mig. Jeg er mildest talt ikke optimistisk omkring den næste og vil overveje om den overhovedet skal ses i biografen.


Top
   
Indlæg: tors dec 14, 2017 17:01 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man aug 04, 2003 12:54
Indlæg: 20535
Geografisk sted: Frederikshavn
Jeg var meget glad for filmen! Dejligt endelig at have en film der prøver en masse nyt! Bedre end TFA for mig. Skriver mere senere. :thumb:

_________________
En del af "De Gnavne Filmnørder" http://dgfn.dk

Hands off the compression button, music industry!
Hands off the DNR button, Blu-Ray producers!
Films are supposed to have grain!

https://twitter.com/Kristofferabild


Top
   
Indlæg: tors dec 14, 2017 23:54 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs jan 30, 2001 2:01
Indlæg: 27264
Jeg så The Last Jedi her til aften og er også positiv.

Mit største problem er, at der var alt, alt, ALT for meget komedie i den. Det blev simpelthen trættende i længden.
[Vis Spoiler]
Lukes første scene, hvor han bare kaster lyssværdet over skulderen diminisher hele slutscenen i TFA. Den var slem! :x Det var meget bedre, hvis han bare havde vendt ryggen og gået sin vej. Det er jo ikke meningen, at man i så vigtig en scene skal grine.

Las Vegas-scenen var ringe (hele Finns subplot). Og slutningen var aaaalt for lang.
[Vis Spoiler]
Den sidste scene, inden credits, var eddermame skohornet ind. Den skulle de have sprunget helt over.


Stilistisk er det den mest artsy film i sagen og der bliver prøvet en masse nye ting af og truffet drastiske beslutninger. Jeg er ikke meget for slo-mo-scener, men i TLJ fungerede det for mig. Og den FLOTTE lyssværdsscene. :shock: Måske den bedste siden Duel of the Fates. Musikken mindede mig om Phantom Menace, som har det bedste soundtrack siden de originale film. Jeg sad med en klump i halsen, når Carrie Fisher havde screen time. :cry:

Ikke et mesterværk, men en underholdende film, der passer fint i det nye univers. :)


Top
   
Indlæg: fre dec 15, 2017 8:56 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør sep 20, 2003 12:21
Indlæg: 4615
Geografisk sted: Østerbro
Fritte skrev:
Mit største problem er, at der var alt, alt, ALT for meget komedie i den. Det blev simpelthen trættende i længden.
[Vis Spoiler]
Lukes første scene, hvor han bare kaster lyssværdet over skulderen diminisher hele slutscenen i TFA. Den var slem! :x Det var meget bedre, hvis han bare havde vendt ryggen og gået sin vej. Det er jo ikke meningen, at man i så vigtig en scene skal grine.

Præcis. Det samme med
[Vis Spoiler]
scenen hvor Rey konfronterer Snoke og hendes lyssværd flyver rundt og rammer hende i nakken. Hvad fanden er det for noget fis? Skal det ikke være dramatisk? Nå, åbenbart ikke.

Det er grotesk malplaceret. :?


Top
   
Indlæg: fre dec 15, 2017 9:52 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Lige præcis den du nævner, Steen, opfattede jeg faktisk meget straight, som et eksempel på hans arrogance - "du skal ikke tro, at du på nogen måde kan true mig".

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: fre dec 15, 2017 10:06 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør sep 20, 2003 12:21
Indlæg: 4615
Geografisk sted: Østerbro
Tjah, publikum opfattede det i hvert fald som en morsomhed og grinede af det.


Top
   
Indlæg: fre dec 15, 2017 11:17 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Ok, det var der også nogle få, der gjorde da jeg så den. Om flertallets tavshed så skyldes, at de bare syntes, at joken var dårlig - det ved jeg ikke.
Men ok, folk griner ind imellem af nogle bizarre ting :)

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 88 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 5 6

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 43 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team