DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er fre apr 19, 2024 6:30

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 37 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3
Forfatter besked
Indlæg: man aug 24, 2015 15:36 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Buck Rogers skrev:
Haha, det er smukt lavet, Fritte :D Den må DP skynde sig at fremvise, når hans kone/kæreste ligger og jamrer på fødegangen. "Så ho, far smutter lige i biffen med sine homies!" Det er den slags, der giver respekt og anerkendelse på den lange bane.


:laugh: :laugh:

Det tror jeg sgu jeg prøver. Det bliver en god historie at fortælle til knægtens konfirmation engang.

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: man aug 24, 2015 17:17 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7955
Så har du nok også fået gipsen af til den tid ;)

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: man aug 24, 2015 20:37 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons aug 28, 2002 1:01
Indlæg: 1558
Geografisk sted: 10 min. fra Øst for Paradis
Der kan nu også bookes til ØfP i Aarhus:
http://www.paradisbio.dk/MovieDetails.a ... nyhedsbrev


Top
   
Indlæg: man nov 02, 2015 16:09 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Billede

Straight Outta Compton [2015] :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty:

"Speak a little truth and people lose their minds!"

HOLDNUKÆFT hvor havde jeg bare glædet mig psykopatoverdrevet meget til filmatiseringen af NWAs op- og nedture. Det er en af mine absolutte favoritgrupper og jeg bliver aldrig træt af deres nihilistiske, politisk ladede storby-poesi. Det er så meget the strenght of street knowledge og alt hvad det fører med sig. Og lad mig allerede nu sige, at mine våde drømme kun til dels blev indfriet. Det er en god film, men den har også en del problemer som desværre forhindrer den i at blive det biopic-mesterværk vi alle havde håbet på.

Først og fremmest er den alt for poleret og har tendens til overglorificering af Ice Cube og Dr. Dres roller i NWA. Det er klart at d'herrer har meget at skulle have sagt, og det er tydeligt at de forsøger at nedtone deres egne dårligdomme og alt lortet ender f.eks. på Eazy-Es skuldre, hvilket sgu er lidt et douche-move når manden af gode grunde ikke kan forsvare sig selv. Det havde klædt filmen med en mere objektiv fremstilling af historien (og eftermælet). Det er sgu ikke ret meget vi hører om DJ Yella, MC Ren og Arabian Prince og det er ærgeligt.

Men når det så er sagt, så er det også en fantastisk film der kløgtigt portrætterer nogle af gangsta-hiphoppens founding fathers' opvækst og trange kår i Compton. Vi ser Eazy-E i en lettere presset situation hvor, hvor den hardcore narkobule han besøger bliver ryddet af politiet med en rambuktank. Vi ser også en ung Dr. Dre blive smidt ud af sin mor, fordi hans mad dj skills ikke er en luktrativ karriere. Og Ice Cube skriver rim i skolebussen i sekunderne inden hans første møde med crenshaw mafia, hvilket gør et kæmpe indtryk på den uge herre. Det samme gør tidens ultraklamme politibrutalitet der på mange måder bliver katalysatoren for NWAs kæmpe succes.

Og så begynder opturen ellers og der er flere gåsehudsfremkaldende øjeblikke i filmen, f.eks. da Fuck tha Police fremføres for et ekstatisk publikum selvom politiet netop har bedt dem lade være backstage. Eller øjeblikkene hvor fremtidige Dr. Dre-opkomlinge som Snoop, 2pac og Warren G dukker op første gang. Eller da Ice Cube sidder og skriver manuskriptet til den legandariske komedie Friday (som i øvrigt var F. Gary Grays debutfilm). Og sådan bliver det ellers ved indtil filmens (og virkelighedens) dystre klimaks.

Skuespillet er også ganske overlegent - og de fleste af skuespillerne nailer virkelig deres respektive roller og ligner dem de portrætterer helt ned til selv de mindste mannerisms. Og så er det en sjov detalje, at det er Ice Cubes egen søn der spiller Ice Cube. Desværre er filmen med en spilletid på 2½ time ALT for lang. Den kunne snildt have været afkortet med en 30-40 minutter uden problemer.

En fed biopic der kunne have scoret topkarakter hvis ikke den var så velpoleret.

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: man nov 02, 2015 18:53 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs jan 30, 2001 2:01
Indlæg: 27264
Mange tak for den fine anmeldelse, DP! :thumb:

Jeg er enig i karakteren. 4-4½/6 passer meget godt. Den er, som du siger, lidt for clean og man kunne godt ønske at der var lidt mere selvkritik af d'herrer Ice Cube og Dr. Dre (hvad har han i øvrigt Ph.d. i?). Jeg har ikke noget problem med filmens længde, men den sidste 2/3 er lidt for.... meh. Den bygger nemlig supergodt op, men flader altså lidt ud til sidst.

Og ja, rigtig fede øjeblikke med Tupac, Snoop, Warren G. og især Suge Knight-karakteren var altså brilliant! Jeg grinte også mht. Friday :) Der plads også lige plads til en F. Gary Gray cameo.


Top
   
Indlæg: tirs nov 17, 2015 19:41 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs jan 30, 2001 2:01
Indlæg: 27264
Blu-ray udgivelsen indeholder en 2 timer og 47 minutters Unrated cut. Jeg håber at de ekstra 20 minutter giver en mere fyldig sidste halvdel af filmen.

Special features:

- Deleted Scenes (BD Exclusive)
- Becoming N.W.A. (BD Exclusive): An in-depth look at how the producers and F. Gary Gray tackled the challenging task of casting these larger than life creators of gangster rap.
- Never Before Seen Performance (BD Exclusive)
- N.W.A. The Origins: N.W.A. was a group that changed history. Dr. Dre, Ice Cube, DJ Yella, and many others talk about their start in the 80's and where it all began.
- Impact: An exploration of the impact N.W.A. and specifically their breakout album that changed everything.
- Director's Journey: Utilizing a large amount of stand up interviews, we follow F. Gary Gray through the streets of Compton as he brings together the story of the founders of gangsta rap.
- The Streets - Filming in Compton: Take a look through the lens of Director F. Gary Gray as he perfected the authentic feeling of what it was like to walk the streets of Compton.
- N.W.A Performs in Detroit: We go behind the scenes of what this performance meant to the original members of N.W.A. as they saw their lyrics spark controversy against the corruption of the police in Los Angeles, as well as the thoughts of the actors performing the song on stage for the movie.
- Feature Commentary with director/producer F. Gary Gray


Top
   
Indlæg: tors mar 24, 2016 13:48 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons aug 28, 2002 1:01
Indlæg: 1558
Geografisk sted: 10 min. fra Øst for Paradis
Kan lejes for en femmer i påsken i Blockbuster:
http://blockbuster.dk/filmleje-til-5-kr ... 23-03-2016


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 37 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 42 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team