DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tors maj 23, 2024 4:24

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 30 indlæg ]  Gå til side 1 2 Næste
Forfatter besked
Indlæg: man feb 16, 2015 11:32 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7959
Citat:
When you use the language of 'fact checking' to talk about a film, I think you're sort of fundamentally misunderstanding how art works. You don't fact check Monet's 'Water Lilies'. That's not what water lilies look like, that's what the sensation of experiencing water lilies feel like. That's the goal of the piece.[Graham Moore, manuskriptforfatter på The Imitation Game]


I går var jeg inde og se The Imitation Game. Bestemt en seværdig film om en vigtig person og et vigtigt emne. Forinden mødtes jeg med t23, der havde set filmen og gav den en stor tommelfinger nedad, fordi den tog sig alt for mange friheder i forhold til de historiske fakta. Jeg kendte kun sporadisk til historien om Turing (man er vel ikke datalog for ingenting ;)), og hvis jeg ikke havde fået andet at vide, havde jeg nok i det store hele taget filmens væsentligste dele for gode varer.

Men efter at have læst efterfølgende, kan jeg godt se, at det forholder sig anderledes. Og så kommer spørgsmålet om kunstnerisk frihed ind. Langt hen ad vejen er jeg absolut for kunstnerisk frihed. Jeg skal ikke bruge en film til som erstatning for selv at tage fat i baggrundsstoffet (man er vel ikke historiker for ingenting ;)), og man er selvfølgelig ofte nødt til at ændre på struktur, persongalleri mv. for at skabe en dramatisk velfungerende historie. Der er en grund til, at vi aldrig ser helten i en actionfilm gå på lokum eller stå i kø i et supermarked, og der er en grund til, at der i biografiske og historiske film er personer, der bliver sammenskrevet eller helt elimineret, ligesom der kan justeres på dramatiske højdepunkter og tidslinjer. Det handler om at lave en engagerende og interessant film.

På samme måde kan det heller ikke ophidse mig at gå ind på IMDbs goof-liste for en film og se, at "den skrifttype, der bruges i avisen, blev først introduceret 5 år efter det tidspunkt, hvor filmen foregår" eller at "heltens sår skifter fra venstre til højre kind og tilbage igen flere gange i løbet af scenen #OMFG #epicfail #brainmelt #jegvilaldrigkunnetagedennefilmseriøstmere #pengenetilbagenu #israeludafpalæstina"

Citat:
"A lot of historical films sometimes feel like people reading a Wikipedia page to you onscreen, like just reciting 'and then he did that, and then he did that, and then he did this other thing' – it's like a 'Greatest Hits' compilation. We wanted the movie to be emotional and passionate. Our goal was to give you 'What does Alan Turing feel like?' What does his story feel like? What'd it feel like to be Alan Turing? Can we create the experience of sort of 'Alan Turing-ness' for an audience based on his life?" [Morten Tyldum, instruktør]


Men alt med måde. Der hvor jeg står af er, når ændringerne er for drastiske eller virker meningsløse. Når Turing (jf. kilder) går fra at være en nogenlunde vellidt mand, der havde et udmærket samarbejde med kolleger og overordnede til at være en excentrisk, humorforladt enspænder, der konstant har sammenstød med alle i to kilometers omkreds. Eller når han - tilsyneladende ud af den blå luft - ophøjer sig selv til en art gud, der bestemmer om folk skal leve eller dø. Jeg kan godt se dramatikken, men det virker unødvendigt. Historien er spændende nok i sig selv. Jeg kan godt se, hvad Tyldum prøver på, og et stykke hen ad vejen kan jeg godt følge hans ræsonnement om, at det handler om at skabe en stemning og at forstå personerne. Her synes jeg bare, det kammede over. Det er stadig en god, velspillet film - bare ikke så god, som den kunne have været.

Hvor meget kunstnerisk frihed er i orden, når man skildrer historiske begivenheder og personer? Og her tænker jeg ikke kun på TIG, men i det hele taget.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: man feb 16, 2015 12:51 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 08, 2012 22:12
Indlæg: 2296
Jeg har lige debatteret netop dette emne i forbindelse med danske film som Spies/Glistrup og Dirch, der jo delte vandene blandt folk, der kendte de pågældende personer. I virkeligheden bør man vel aldrig tage sig kunstneriske friheder, når det kommer til at beskrive personer, som der er reel basis for at kunne genskabe ethundrede procent korrekt? Hvis man ønsker at dramatisere, overkompensere eller tage sig friheder, så bør man skrive en historie, hvor hovedpersonen hedder noget helt andet, men som er baseret løst på en rigtig historie. Det sælger så ikke helt så mange billetter, men så svinger man i det mindste ikke en ny pensel over et allerede færdigt billede, der åbenbart ikke kunne tåle at stå alene uden "hjælp".

Jeg synes kunstnerisk frihed er helt på sin plads i situationer, hvor ingen nødvendigvis aner, hvad der præcis er foregået, men hvor formodningen bygges på andre parametre. Eksempelvis noget så fladpandet som The Perfect Storm, hvor ingen overlevede, men hvor historien (og bogen) blev bygget på vidneudsagn baseret på de typer, der var ombord på båden. Der kan man jo så dramatisere og tage sig friheder - og bagefter forsvare, at man har gjort som man gjorde af kunstneriske hensyn. Det er straks mere svært, hvis en instruktør direkte modsiger en situation, hvor en nulevende person var til stede og opfattede situationen anderledes.

Men selv om Imitation Game og American Sniper er seneste eksempler på disse tilsnigelser, så er de jo foregået i mange mange år. Jeg husker balladen omkring Richard Attenboroughs portrættering af forfatteren C.S. Lewis i Shadowlands, som jo nærmest var et justitsmord på sandheden om manden og menneskerne omkring ham.

Selv om man trækker på skuldrene af problemet, så er det jo vitterligt en vigtig debat, som burde tages hver gang man portrætterer mennesker i kulturen. I dag er internettet, skønlitteratur og spillefilm blevet en langt større del af vort syn på verdenshistorien - og dette til trods for, at hovedparten af os er bevidste om, at et løgn nogle gange ender med at blive sandhed, hvis den bliver sagt nok gange i den moderne verden. Derfor bliver reaktionerne også tit tilspidset, for man har i virkeligheden kun et ganske lille vindue fra tiden hvor en film/bog/nyhedshistorie rammer masserne til det tidspunkt hvor den kunsteriske/journalistiske frihed ender med at være sandhed.

_________________
The artist formerly known as Konigsberg


Top
   
Indlæg: man feb 16, 2015 13:57 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7959
Konigsberg skrev:
I virkeligheden bør man vel aldrig tage sig kunstneriske friheder, når det kommer til at beskrive personer, som der er reel basis for at kunne genskabe ethundrede procent korrekt? Hvis man ønsker at dramatisere, overkompensere eller tage sig friheder, så bør man skrive en historie, hvor hovedpersonen hedder noget helt andet, men som er baseret løst på en rigtig historie. Det sælger så ikke helt så mange billetter, men så svinger man i det mindste ikke en ny pensel over et allerede færdigt billede, der åbenbart ikke kunne tåle at stå alene uden "hjælp".

Ah, den er svær. Når det kommer til hovedpersonerne, er jeg absolut fortaler for at skildre dem så "korrekt" som muligt (allerede her er vi jo på tynd is), men eksempelvis synes jeg, at der ind imellem kan være god mening i at reducere i antallet af bipersoner og evt. sammenskrive en eller flere af dem. Ellers kan man nemt ende med et stort, uoverskueligt persongalleri. Og hvis der fx. ændres i nogle lokationer, fordi det fungerer bedst sådan rent dramaturgisk, så fred med det. Så længe der ikke ændres voldsomt i de vigtigste personligheder og deres motivationer (som jeg synes tilfældet var med TIG).
Som vi allerede har talt om, tog American Sniper sig - muligvis - nogle friheder, eller måske var det hovedpersonen der gjorde ;) Jeg valgte at se den som et mere generelt drama om mennesker i krig. Problemet med TIG er, at Turing var en unik person, der ikke sådan lige kan erstattes med en anden.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: man feb 16, 2015 14:03 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør apr 12, 2003 1:01
Indlæg: 12716
Geografisk sted: Miskatonic University
En af de film, som har fået flest hug for at omgå sandheden (især af briterne) er nok Jonathan Mostows U-571.

I sig selv en ganske udmærket actionfilm, men historien om, hvordan de allierede kom i besiddelse af en Enigma-maskine... nej.



Briterne var heller ikke voldsomt vilde med portrætteringen af dem i Roland Emmerichs The Patriot.


_________________
How does it feel to have a wacko for a son?

njhansen på Letterboxd

La collezione


Top
   
Indlæg: man feb 16, 2015 14:16 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7959
Haha, ja - U571 havde jeg lykkeligt glemt. Den var sgu ikke så heldig - især ikke fordi mange åbenbart bare slugte filmens fremstilling af briterne vs amerikanerne råt.

Samme indvending kan man gøre mod Argo, hvor amerikanerne (læs: CIAs) rolle var blevet pustet en del op på bekostning af nogle af de andre lande, der også hjalp til. Det er den slags ændringer, der er helt unødvendige og tydeligvis kun er foretaget for at please et amerikansk publikum.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: man feb 16, 2015 14:36 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: søn sep 27, 2009 20:50
Indlæg: 754
Geografisk sted: 2800 Kgs. Lyngby
Jeg har det med kunstnerisk frihed, som jeg har det med moral, i æstetikken. Det er to vidt forskellige domæner, som intet har at gøre med hinanden, og som derfor ikke skal tages hensyn til i hverken den ene eller anden form.


Top
   
Indlæg: man feb 16, 2015 14:56 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 08, 2012 22:12
Indlæg: 2296
Buck Rogers skrev:
Ah, den er svær. Når det kommer til hovedpersonerne, er jeg absolut fortaler for at skildre dem så "korrekt" som muligt (allerede her er vi jo på tynd is), men eksempelvis synes jeg, at der ind imellem kan være god mening i at reducere i antallet af bipersoner og evt. sammenskrive en eller flere af dem. Ellers kan man nemt ende med et stort, uoverskueligt persongalleri. Og hvis der fx. ændres i nogle lokationer, fordi det fungerer bedst sådan rent dramaturgisk, så fred med det. Så længe der ikke ændres voldsomt i de vigtigste personligheder og deres motivationer (som jeg synes tilfældet var med TIG).
Som vi allerede har talt om, tog American Sniper sig - muligvis - nogle friheder, eller måske var det hovedpersonen der gjorde ;) Jeg valgte at se den som et mere generelt drama om mennesker i krig. Problemet med TIG er, at Turing var en unik person, der ikke sådan lige kan erstattes med en anden.

Helt enig, men bipersoner, omgivelser og ting hovedpersonen har omkring sig er jo ikke karakterbyggende som sådan. Jeg mente egentlig, at en hovedpersons karakter, humør eller adfærd aldrig bør ændres, hvis man har hundrede procent belæg for personskildringen (som eksempelv Turing).

_________________
The artist formerly known as Konigsberg


Top
   
Indlæg: man feb 16, 2015 15:56 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7959
Jamen så er vi vist rørende enige :)

@Ulle: jeg er ikke sikker på, at jeg forstår dig. Man skal ikke tage hensyn til kunstnerisk frihed, eller....?

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: man feb 16, 2015 16:04 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Arh, så hård var jeg da ikke imod den - sagde bare at den var en faktuel skuffelse men ud over det en okay film, der skal dog mere til end Cumberbatch for at redde det script hjem. Og som jeg fortalte var mine forventninger nok lidt overgearede, jeg forventede en nørdgasme og sad og brugte to timer på det rene ingenting, så måske det er min egen fejl.

Og som jeg sagde i går: Giv endeligt Cumberbatch en Oscar - bare ikke for The Imitation Game. Han har gjort og fortjener bedre.

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
Indlæg: man feb 16, 2015 16:28 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
http://www.historyvshollywood.com/reelf ... tion-game/

Enough said.

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
Indlæg: man feb 16, 2015 16:55 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: søn sep 27, 2009 20:50
Indlæg: 754
Geografisk sted: 2800 Kgs. Lyngby
Buck Rogers skrev:
Jamen så er vi vist rørende enige :)

@Ulle: jeg er ikke sikker på, at jeg forstår dig. Man skal ikke tage hensyn til kunstnerisk frihed, eller....?

Det var også dårligt formuleret. Det jeg mener er, at man i bedømmelsen af et værk ikke skal tage højde for kunstnerisk frihed, moral etc. Men bedømme værket på den kunstneriske kvaliteter. Ellers blander man, som jeg ser der, to ting sammen der ikke har noget med hinanden at gøre. En film er et kunstværk og må vurderes som et sådan.


Top
   
Indlæg: man feb 16, 2015 20:34 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man feb 24, 2003 2:01
Indlæg: 6506
Geografisk sted: Pyongyang
Kunne det tænkes at Tyldum med TIG er faldet lidt i Cumberbatch-gryden?

Nu har jeg ikke set filmen, men som du fremlægger det Buck, så forstår jeg det derhen ad, at hovedpersonen kammer over i excentricitet og at det er stik imod virkelighedens udgave?

Kunne man som filmskabere være revet med af at man har at gøre med en skuespiller der ikke bare er er brandvarmt navn på alles læber, men også samtidig er een der kan spille excentrisk som næsten ingen anden pt? Jeg tænker mest på Sherlock som jo nok er drivkraften bag BCs store succes (men også i Fifth Estate som Julian Assange). Den ligger jo lige til højrebenet med den gode Benedict at lade ham spille alle de reserverede aristokrat-kort ud når man nu har ham.

Blot en tanke... Glimrende oplæg/indlæg ellers, Buck :D


Top
   
Indlæg: man feb 16, 2015 20:53 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 08, 2012 22:12
Indlæg: 2296
Henriksen skrev:
Kunne det tænkes at Tyldum med TIG er faldet lidt i Cumberbatch-gryden?

Det er i hvert fald en udlægning, som mange har nævnt rundt omkring på nettet. Det samme skete jo eksempelvis også i Ali filmen, hvor Will Smith fik lov til at skrue op for sine "evner" til trods for at det trak karakteren Ali væk fra den oprindelige opfattelse af Ali.

_________________
The artist formerly known as Konigsberg


Top
   
Indlæg: man feb 16, 2015 21:18 
Offline

Tilmeldt: tors sep 09, 2010 14:34
Indlæg: 1735
Jeg mener filmskabere kan tage alle de kunstneriske friheder de har lyst til. Filmen er et selvstændigt værk, og så kan man jo altid begynde at analysere eller diskutere hvorfor der er taget de valg, som der nu engang er, hvis man har lyst til det. Herunder hvorfor man f.eks. har præsenteret noget på en anden måde end det var i "virkelighed".

F.eks. synes jeg at Oliver Stone's "JFK" er en sublim film, selvom utallige historikere kan pege på at virkeligheden ikke var som skildret i filmen. Men jeg kan også godt afkode, hvorfor Stone har truffet de valg han har. Og i dette tilfælde medførte kontroverserne omkring filmen, at der blev vedtaget en lov om at deklassificere mange dokumenter, som måske/måske ikke kan ændre på den tidligere opfattelse af hvad der var "virkeligheden".

Dermed ikke sagt, at jeg selv kan blive møgirriteret på filmskaberes valg i forhold til kildemateriale eller historisk forlæg. F.eks. Clint Eastwoods filmatisering af Michael Connelly's fremragende roman "Blood Work", hvor plot i bog og film følges ad lige til slutningen, hvor filmen lige pludselig vælger at det er en anden karakter, der er morderen, end i bogen :shock:


Top
   
Indlæg: man feb 16, 2015 21:38 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7959
Henriksen, ja, det med det excentriske er helt rigtig forstået :) Og din teori er meget plausibel. Den havde jeg ikke overvejet.

@Ulle og Henrik24: jeg kan sagtens følge jer, og jeg synes da også, at JFK er en knaldgod historie. Det handler bare om, hvordan man præsenterer værket. Så længe man spiller med åbne kort og siger "Vi har taget os de og de friheder og tilladt os at tolke", så har jeg ikke noget problem med det. Men hvis man indikerer, at et værk er "faktuelt"* uden at være det, må jeg melde pas.

*det er selvfølgelig svært at være faktuel om sådan noget som personlighed.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 30 indlæg ]  Gå til side 1 2 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 27 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team