DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er fre mar 29, 2024 11:56

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 89 indlæg ]  Gå til side 1 2 3 4 5 6 Næste
Forfatter besked
Indlæg: tors dec 11, 2014 20:43 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 08, 2012 22:12
Indlæg: 2296
Nu har vi så småt fået gang i noget, der minder om en decideret filmdebat. Derfor tænkte jeg, at jeg ville overføre en lille leg, som jeg i mange år deltog i på et musikforum.

Reglerne er simple. Jeg nominerer en person. Personen skal så anbefale en film (gerne med lidt tekst om hvorfor) og derefter nominere en anden person til dagen efter. Vi skal så vidt muligt prøve at holde den kørende til en filmanbefaling om dagen, da det giver mulighed for at debattere lidt.

Man kan anbefale en film ud fra alle kriterier, som man måtte have lyst til. Er det en gammel klassiker, som man bare elsker? Har man set en ungarnsk komedie, som man gerne vil anbefale? Er det en film vi alle har set tusind gange, som man bare gerne vil dele sin kærlighed for? Alle film er lige så gode som den næste.

Bare husk at skrive en lille tekst (gerne en lang) om hvorfor man vil anbefale filmen? Måske en anekdote om hvor man så den første gang osv osv.

Jeg håber I har lyst til at lege med. Send gerne en pb til den, som I nominerer, så personen har en chance for at vide det. Hvis vi springer en dag over, fordi en enkelt ikke gider, har lyst eller har glemt det - så nominerer den sidste person bare en anden.

God fornøjelse. :beerchug:

_________________
The artist formerly known as Konigsberg


Top
   
Indlæg: tors dec 11, 2014 20:44 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 08, 2012 22:12
Indlæg: 2296
Jeg starter med at nominere til i morgen. Jeg nominerer derfor Henriksen, der forhåbentlig vil dele en anbefaling.

_________________
The artist formerly known as Konigsberg


Top
   
Indlæg: tors dec 11, 2014 20:59 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man feb 24, 2003 2:01
Indlæg: 6506
Geografisk sted: Pyongyang
Jamen jeg samler handsken op.... Og jeg formoder at jeg skal slutte anbefalingen af med at nomimere den næste?

Jeg har et eller andet brygget sammen til senest i morgen :beerchug:


Top
   
Indlæg: tors dec 11, 2014 21:19 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 08, 2012 22:12
Indlæg: 2296
Henriksen skrev:
Og jeg formoder at jeg skal slutte anbefalingen af med at nomimere den næste?:

Jep, du har magten! :thumb:

_________________
The artist formerly known as Konigsberg


Top
   
Indlæg: tors dec 11, 2014 22:07 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man feb 24, 2003 2:01
Indlæg: 6506
Geografisk sted: Pyongyang
Gonna tell you a story about a little town I know
They had a real big problem
With some big mean local ghost
Those spooks were making the whole city lose control

Well the mayor was frantic, the town was panicked
'Cause they had no sense of fear
'Cause they knew that they were missing those boys with a mission
So they called them up I cheer....


En overset 2,er - i skyggen af sin 80,er klassiske forgænger stående. Lidt til spot - sådan mest fordi man kunne, men i mine øjne skammeligt overset.

Ja - det er mere af det samme. Lidt større, lidt vildere, lidt mere gakket ud - men tro mod konceptet, og helt igennem ligeså underholdende og 80,er varm som originalen, der i år fylder 30 og får os Reagan-Rambo-Palme-Tjernobyl-Marty McFly-Røveriet i Købmagergade-Indiana Jones-Commodore 64-Sparkk (tørsten væk) Sodavands børn til at føle os endnu gamlere, mens vores egne børn med rumfærge-fart vokser ligeså hurtigt op om ørerne på os til tonerne af Phineas, Ferb, Hulk, Spider-Man og Cars.

1,eren var sjov. 1,eren ER sjov. 1,eren er nostalgisk underholdende ægte 80,er sci-fi-komedie-action-spas. 1,eren er med Bill Murray, Harold Ramis (God rest his soul), Dan Aykroyd, Rick Moranis, Sigourney Weaver og Ernie Hudson, og nej - Ghostbusters behøver ikke nærmere intro. Introen alene er alle pengene værd og man er straks dus med hele præmissen og hovedpersonerne og snart kommer Ray Parker Jr.s nu über-klassiske titel-sang

WHO ARE YOU GONNA CALL? Yeah - We know....

Ghostbusters II

WHO ARE YOU GONNA CALL?? He-Man, He-Man, He-Man!, skråler de utaknemmelige newyorker-unger og hele helte-myten omkring byens spøgelsesjagende frelsere er på en børnefødselsdags tid pillet fra hinanden.

Yeah - They're back, og de fik ikke den ros de fortjente, thi Ghostbusters opus 2 er fuldt på højde med 1,eren. Der er stadig plads til den særlige Ghostbusters-humor drengene imellem - evigt sarkastiske sublime Peter Venkman, KNAS-tørre Egon Spengler, Dan Aykroydede Ray Stantz og godmodige Winston Zeddemore... Dooooo ---- Raaayyyy ------- Egonnnn (kendere ved hvad jeg hentyder til - scenen er priceless). Jo, det spiller max endnu, dengang som nu. Peter Mac Nichol er lige i skabet som Dr. Janosz Poha (I just love that name), der kejtet, slimet og med hjælpeløs ungarnsk accent forsøger at charme sig ind på altid skønne Sigourney Weavers Dana Barrett, underkastet dæmonen Vigos magt, og snart er helvede løs i The Big Apple, i dennes jagt på et barn han kan genfødes til terror og rædsel i. Mon ikke snart byens borgmester dropper retsopgøret med de hårdt prøvede Ghostbusters og får dem sat til nok engang at skabe ro og orden i gaderne mens den djævelske lilla plasma buldrer under dem?

Hell yeah!

Og effekterne, spørger de tvivlende post-år-2000 med alverdens overfladiske kunstige cgi effekter stopfodrede non-believers? Alt taget i betragtning så holder de den dag i dag. For 30 år siden kunne man få Stay Puft Marshmellow Man til at vralte ned af Central Park West, så ingen kunne være i tvivl om dennes ægthed, og i 1989 spadserer selveste Frihedsgudinden fra sin plads på Liberty Island og med Spøgelses-drengene ved roret ned downtown. Dengang manglen på gigabytes tvang skabertrangen og kreativiteten frem i filmskaberne - dengang man på en dejlig vi-ser-film-agtig-80,er-kinda-way måde troede på det man så, uanset hvor usandsynligt det så end måtte forekomme, fordi det man så som regel var fysisk til stede på den ene eller den anden måde. Dengang Yoda var en dukke, John McClane var en action-helt og Indiana Jones film ikke føltes som et dårligt konsol-spil. Dengang fik Ghostbusters II ikke den ros den fortjener, og en uge efter premieren druknede dens opmærksomhed sikkert også i den i forvejen altoverskyggende Batmania med premieren på Tim Burtons Batman. 1989 var i det hele taget et år to be remembered - se lige sommeren i biffen fra sidst i maj og frem: Road House, Indiana Jones & The Last Crusade, Star Trek V, Ghostbusters II, Batman, Lethal Weapon 2, Licence To Kill, When Harry Met Sally og The Abyss. Under tre måneder efter denne magiske film-sommer faldt øst-blokken definitivt fra hinanden, Muren blev åbnet, Ceaucescu blev henrettet og Verden var aldrig den samme mere. Ikke sært man godt kan glemme en 2,er til en 30 år gammel succes en smule her på kanten til 2015.

Lad det ikke være en hindring - Ghostbusters II får mine varmeste slimede anbefalinger. Endnu en 80,er perle med alt hvad det indebærer af underholdning, feel-good feeling, gensynsværdi og gensynsglæde...

.... They went boxing and trapping and shooting through the joint
Stepped right in and got down to the point
Those Ghostbusters came in cleanin' up the town, oh yeah....

Og jeg nominerer....Pjalte 8)


Top
   
Indlæg: søn dec 14, 2014 11:42 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 08, 2012 22:12
Indlæg: 2296
Jeg er klar på en Ghostbusters double-feature over julen, så der må jeg få genset to'eren, som jeg normalt springer over.

Måske du skulle prøve en anden end Pjalte, så vi kunne få gang i anbefalingerne? :)

_________________
The artist formerly known as Konigsberg


Top
   
Indlæg: ons dec 17, 2014 13:47 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons sep 17, 2003 18:03
Indlæg: 876
Hvis ikke I kan finde andre der har lyst vil jeg gerne anbefale en film.

Angående Ghostbusters 2 så synes jeg den er næsten lige så god som den første, så jeg kan kun være enig i den anbefaling :)


Top
   
Indlæg: ons dec 17, 2014 14:06 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Kom frisk 2046! :beerchug:

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: ons dec 17, 2014 15:37 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man feb 24, 2003 2:01
Indlæg: 6506
Geografisk sted: Pyongyang
Ja, lad os få dette fine initiativ på skinner igen :thumb:


Top
   
Indlæg: ons dec 17, 2014 18:15 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons sep 17, 2003 18:03
Indlæg: 876
Så vil jeg prøve at anbefale en af de film som jeg synes er undervurderet.

Billede

Angående handlingen så er det her hvad der står bag på dvdcoveret:

Citat:
Max (Wesley Snipes) har alt: Et godt job, er lykkelig gift og har to sunde børn. Men hele hans liv ændres, da han tager til New York for at besøge sin AIDS-syge ven Charlie (Robert Downey Jr.). Her møder han Karen (Nastassja Kinski), og de føler sig vildt tiltrukket af hinanden. De prøver at modstå fristelsen for at være sammen. Men dagen før Max rejser hjem, har de en engangsaffære. Det kommer til at forandre ham. Han trækker sig mere og mere tilbage fra de mennesker, han kender. Især hans kone (Ming Na Wen)... Et år senere rejser Max og hans kone sammen til New York, da Charlie er døende. Pludselig står Max ansigt til ansigt med Karen, som er gift med Charlies konservative bror (Kyle MacLachlan). De må begge undertrykke deres følelser for hinanden. Men begge mærker de, at skæbnen trækker kraftigt i en anden retning...


Grunden til at jeg så One Night Stand var fordi jeg havde set Leaving Las Vegas, som er en film jeg holder meget af og som gjorde et stort indtryk på mig, og One Night Stand var den film som Mike Figges lavede efter Leaving Las Vegas, så den skulle jeg selvfølgelig se. Jeg synes også de to film har nogle ting tilfælles, især brugen af musik og lyd, som jeg synes fungere rigtig godt i begge film og som er en af de ting der er med til at gøre dem gode.

Historien synes jeg på nogle punkter egentlig minder om en Woody Allen film bare uden humoren. Her tænker jeg især på at den handler om utroskab. Filmen starter også ud med at Wesley Snipes kigger ind i kameraet og snakker ud til publikum, noget som Woody Allen også har gjort i hans film.
Wesley Snipes er ikke en skuespiller jeg normalt higer efter at se i film, men han er udmærket i denne film. De supplerende skuespillere er også gode især Robert Downey Jr. som spiller en person med aids.

Det er ikke en film som handler om perfekte mennesker, ligesom folk i det virkelige liv heller ikke er perfekte. Nogle af personerne i filmen gør ting som virker moralsk forkert, men måske er det alligevel det rigtige for dem.

Jeg synes der er noget at tænke over i den her film og så er den bare rigtig godt lavet. Jeg tror ikke der er så mange der kender til den og derfor vil jeg gerne anbefale den.


Senest rettet af 2046 tors dec 18, 2014 21:13, rettet i alt 1 gang.

Top
   
Indlæg: ons dec 17, 2014 18:18 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons sep 17, 2003 18:03
Indlæg: 876
Jeg nominere DeathPosture til at komme med den næste anbefaling


Top
   
Indlæg: ons dec 17, 2014 18:25 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør jul 08, 2006 12:27
Indlæg: 10391
Geografisk sted: Aarhus
2046 skrev:
Så vil jeg prøve at anbefale en af de film som jeg synes er undervurderet.

Billede



Den så jeg noget af engang på tv. Snipes kommer hjem, efter at have ordnet Nastassja Kinski, og Wen Ming-Na, hans kone, siger hun kan lugte det på ham. Som straf får han et ordentligt skrald, hvor Snipes bliver nødt til at proppe hendes underbukser i kæften på hende, for at hun ikke skal vække ungerne :lol:

Forbindelse til nutiden: Både Ming-Na og Kyle MACLACHLAND! er med i SHIELD for tiden ;)

_________________
Min filmsamling
Film jeg har set i 2024


Top
   
Indlæg: tors dec 18, 2014 15:43 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
2046 skrev:
Så vil jeg prøve at anbefale en af de film som jeg synes er undervurderet. [...] One Night Stand [...]


Mange tak for anbefalingen af One Night Stand som jeg ikke anede eksisterede og sikkert ville have afvist øjeblikkeligt pga. den altid sorte Wesley i hovedrollen. Men den lyder faktisk ret interessant med den der fatal attraction-præmis. Den skal tjekkes ud! Tak igen!

Og tak til trådstarter for en spændende tråd. Man kan aldrig få for mange filmanbefalinger!

2046 skrev:
Jeg nominere DeathPosture til at komme med den næste anbefaling


Alright, jeg får noget brygget sammen inden længe. Jeg er dog lidt presset lige pt (og har også et par ord om Femhæreslaget jeg gerne vil have skrevet først), så jeg kan ikke love at jeg overholder 24-timers SLAen, men jeg skal nok vende retur snart.

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: fre dec 19, 2014 14:49 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Nå, jeg er sgu lidt presset i dag, og for at tråden ikke skal gå HELT i stå nærmest før den er begyndt, må jeg tage et drastisk valg.

Jeg bryder derfor med alle regler, og vælger at fiske et par af mine gamle anmeldelser frem. Og det er vel at mærke nogen der er ikke rigtigt har fået noget respons, så det er NÆSTEN nyt materiale. Så without further ado, er her 3 dokumentar film som du sikkert ikke har set, men som jeg varmt kan anbefale:

Citat:
Billede
Big River Man [2009] :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty:
"Slovenia has shape like chicken!" Efter et varmt tip fik jeg tjekket denne meget specielle dokumentar ud. Præmissen lyder så far-out, at man kan have svært på at tro det er virkeligt (hvilket visse anmeldere også har bemærket). Filmen handler om den slovenske langdistancesvømmer Martin Strel der på mange måder er en original. Han er 53 år gammel, overvægtig, alkoholiker, tidligere professionel gambler og underviser i flamencoguitar og så har han utallige verdensrekorder i langdistancesvømning. Han har bl.a. svømmet hele Mississippi-flodens længde (3885 km), hele Yangtze-flodens længde (4003 km) og nu skal han så svømme hele Amazon-flodens længde (5268 km), hvilket mest af alt minder om en selvmordsmission pga. hans helbred og de generelle farer der er forbundet med at opholde sig så længe i en flod. Men han gør det alligevel, dels for at skabe opmærksomhed omkring forurening af vand, men hovedsageligt pga. en sjældent set, stålsat jernvilje. Det er dybt imponerede - og meget, meget surrealistisk. Samtidigt et det hylemorsomt at høre Strels hysterisk dårlige engelske accent, se ham spise hesteburgers, køre spritkørsel og bælle whiskey imens han svømmer. Men som forventet, har han også en mørk side, og efterhånden som han kæmper sig op af Amazon-floden dukker hans indre dæmoner op og kampen imod disse minder nærmest om en slags bizar Hearts of Darkness tour-de-force hvor Strel til sidst svæver imellem fantasi og virkelighed. Filmen er krydret med nogle ret flotte naturbilleder, velvalgt musik og en god håndfuld dejligt bizarre bi-roller. Alt i alt, en virkeligt interessant dokumentar der bestemt kan anbefales.


Citat:
Billede
Dear Zachary: A Letter to a Son About His Father [2008] :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty:
"On the afternoon on November 7th 2001 my sister called to tell me that doctor Andrew Bagby, my closest friend since the age of 7, had been killed. My name is Kurt and I’m a filmmaker. Andrew appeared in every movie I made growing up. I decided to make a movie, to travel far and wide, to interview everyone who ever knew and loved Andrew." Baggrunden for denne dokumentar er så grotesk, at jeg næppe havde troet på det hvis ikke det var sket i virkeligheden. En skæbnesvanger dag i 2001 slår den unge læge Andrew Bagby op med sin kæreste Shirley. Kort tid efter findes Bagby dræbt, og det står hurtigt klart at det er Shirley der har skudt ham. Hun når desværre at flygte til Newfoundland, og kort tid efter viser det sig at hun er gravid med Bagbys barn. Bagby var en yderst populær fyr med et kæmpe netværk rundt omkring i USA og England, og derfor beslutter hans barndomsven Kurt Kuenne at lave en film om ham til hans endnu ufødte barn Zachary. Det lyder virkeligt indviklet, og det er det sådan set også, men alligevel er det lykkedes at lave en dybt interessant dokumentar der tilmed er meget, meget rørende. Historien udvikler sig konstant i en ny retning, og det kan derfor anbefales ikke at læse ret meget om plottet for at undgå spoilers. Det er naturligvis altid tilfældet ved film, men dette tilfælde er alligevel anderledes (... se filmen for at finde ud af hvorfor!). Filmen er imponerende godt klippet, og man bliver virkeligt imponeret over hvor meget råmateriale Kurt har fået adgang til. Derudover har han selv filmet enorme mængder materiale, og det er med til at skabe en flot, gennemresearchet film der løfter sig over gennemsnittet af talking heads-dokumentarer. Se den!


Citat:
DeathPosture skrev:
Billede
Dark Days [2000] :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty:
"When I first came down in the tunnel it was lookin' dangerous man. Lookin' real dangerous. Even in the daytime it was dark. And...like...I was scared. I said, somewhere down the line, it can't be as bad as it is up top. Because out in the street you had kids fuckin' with ya. You had the police fuckin' with ya. I mean, anybody could walk by you while you were sleepin' on the bench and bust you in the head. At least down in the tunnel you didn't have to worry 'bout that. 'Cause ain't nobody in their right mind gonna come down there..." Da englænderen Marc Singer flyttede til New York, var han rystet over antallet af hjemløse på gaderne. Han begyndte at færdes i miljøet, og hurtigt hørte han rygter om, at en større gruppe hjemløse var flyttet permanent ned i de mørke, forladte subway-tunneller under Penn Station. Han besluttede sig for at drage ned i mørket og besøge dem - med et kamera under armen, og det er der kommet denne yderst interessante dokumentar ud af. Filmen er skudt i løbet af utallige måneder, og det er således lykkedes Singer at komme helt ind under huden på det mange sørgelige skæbner der har valgt at leve under yderst primitive (og mørke) forhold langt under jorden. På trods af utallige problemer (crack-misbrug, rotter, vold, ildspåsættelse, paranoia, mangel på vand/toiletforhold/elektricitet, etc) har de hjemløse alligevel en form for livskvalitet i deres eget primitive samfund langt væk fra stirrende blikke og politi, og det er både tankevækkende og interessant at få et indblik i livet på samfundets bund. De fleste overlever ved at samle, sortere og sælge skrald (og deale lidt drugs og andre småting), og på en eller anden måde får de deres liv til at fungere. Det virker stærkt, når man ser en hjemløs blive overdrevet lykkelig fordi han finder en pose med donuts. Endnu stærkere virker det, når Singer har held med at få myndighederne i tale mht. at få de hjemløse ud af tunnellerne og hjælpe dem videre til et mere værdigt liv. Det hele er skudt i sort/hvid med et stemningsfuldt DJ Shadow-underlæg. En stærk dokumentar (der i øvrigt kan ses i sin fulde længde på YouTube). 10-års jubilæums-DVDen, der har masser af ekstramateriale og opfølgning, kan også varmt anbefales.


Håber det er ok, at jeg lige bøjer reglerne lidt? Jeg lover (på spejderære) at skulle jeg blive nomineret igen, så bliver det med en film jeg IKKE har omtalt før her på DAHF.

Og til næste runde nominerer jeg... Wigant!

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: fre dec 19, 2014 14:56 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man aug 23, 2010 14:45
Indlæg: 2085
Geografisk sted: The road
Jeg hopper lige i tænkeboks.....

_________________
Årets Film 2012
Alle film set i 2013
Alle film set i 2012


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 89 indlæg ]  Gå til side 1 2 3 4 5 6 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 55 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team