DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tors mar 28, 2024 21:11

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 89 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 5 6 Næste
Forfatter besked
Indlæg: fre jan 09, 2015 12:12 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs apr 12, 2005 9:48
Indlæg: 5286
Nå, det lader til vi er gået i stå da cowfeet ikke svare på min nominering. Er der en anden der vil tage over?

_________________
Hvad ser jeg i 2019? Klik her.
Hvad så jeg i 2018? Klik her.
Hvad så jeg i 2017? Klik her.

Pssst! Læs med på Sørensen Exploitation Cinema (2011-2018)


Top
   
Indlæg: fre jan 09, 2015 12:14 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
rammy skrev:
Nå, det lader til vi er gået i stå da cowfeet ikke svare på min nominering. Er der en anden der vil tage over?


Har du prøvet, at sende ham en PB? Kunne altså være god lir at læse en cowfeet-anbefaling.

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: fre jan 09, 2015 13:00 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs apr 12, 2005 9:48
Indlæg: 5286
Hermed gjort.

_________________
Hvad ser jeg i 2019? Klik her.
Hvad så jeg i 2018? Klik her.
Hvad så jeg i 2017? Klik her.

Pssst! Læs med på Sørensen Exploitation Cinema (2011-2018)


Top
   
Indlæg: fre jan 09, 2015 19:04 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør apr 12, 2003 1:01
Indlæg: 12716
Geografisk sted: Miskatonic University
Mens vi venter på cowfeet, så tager jeg lige en til:

Billede

Når jeg tænker på Drew Barrymore, så kommer hendes rolle som Gertie i E.T.:The Extra-Terrestrial altid frem. Det var en af hendes første roller og også hendes gennembrud som skuespiller (som 7-årig). Fra den rolle og frem til hendes roller i film så forskellige som Scream, Confessions of a Dangerous Mind, 50 First Dates og Grey Gardens skete der mange ting. Efter hun havde udgivet sin selvbiografi som 14-årig (efter adskillige år med stort forbrug af stoffer og alkohol) havde hun en fase i 90erne, hvor hun var blond sexkilling i film som Batman Forever og Wayne's World 2 og lavede billeder for Playboy. I 1999 producerede Drew Barrymore sin første film igennem sit eget selskab Flower Films, som sidenhen har produceret så forskellige film som Charlie's Angels, Donnie Darko og nu senest Whip It (med den "danske" titel: Roller Girl), som også er hendes debut som instruktør.

Whip It er historien om den kønne og intelligente Bliss Cavendar (Ellen Page), som deltager i skønhedskonkurrencer for at gøre sin mor (Marcia Gay Harden) glad og for at holde ro i huset, så hendes konfliktsky far (Daniel Stern) ikke skal høre på moderens brok. En dag ser Bliss en reklame for et roller derby i en nærliggende by og hun synes, at det lyder meget spændende. Hun tager derhen sammen med sin veninde Pash (Alia Shawkat) og bliver fascineret af den rå og voldsomme sportsgren. Hun søger om optagelse på et hold og bliver optaget. Hun bliver en del af holdet, der tæller så rå kvinder som Smashley Simpson (Drew Barrymore), Maggie Mayhem (Kristen Wiig), Bloody Holly (Zoe Bell) og Rosa Sparks (Eve). Hun får selv tilnavnet Babe Ruthless og bliver hurtigt en del af fællesskabet. Problemet er bare, at hun ikke helt ved hvordan hun skal fortælle sine forældre, at hun ikke har lyst til at deltage i skønhedskonkurrencer i flotte kjoler mere, men hellere vil deltage i roller derby med dertil hørende blå mærker og trykkede ribben.

Fra gravid teenager til rulleskøjtende furie
Ellen Page er født i Canada i 1987 og medvirkede i de canadiske serier Pit Pony, Trailer Park Boys og ReGenesis, samt en stak canadiske film, inden hun fik sin første Hollywood-rolle i David Slades Hard Candy i 2005. Hun efterfulgte den rolle med rollen som Kitty Pride/Shadowcat i X-Men 3: The Last Stand (noget af det bedste i den film) og hovedroller i An American Crime og The Tracey Fragments. I 2007 fik hun sit store gennembrud i rollen som den gravide teenager Juno i Jason Reitmans film af samme navn. Page er blevet lidt af en indie darling i USA og har da også talentet til at understøtte det med.

I rollen som Bliss i Whip It går hun fra at være en lidt forsagt, køn studerende til at være en hård, rulleskøjtende pige, der ikke er bange for noget. Hele hendes forvandling er perfekt håndteret og man tror på hende i rollen. Hun havde oprindeligt fået hovedrollen i Sam Raimis Drag Me to Hell, men valgte at indspille Whip It i stedet for. Alison Lohman overtog så hovedrollen i Drag Me to Hell og hvor man har svært ved at se andre i Lohmans rolle i den film, så gælder det samme i Whip It med Pages rolle.

Talenterne står i kø
Som de andre piger/kvinder på roller derby-holdet ser man stuntkvinden/den lejlighedsvise skuespiller Zoe Bell, rapperen Eve, komikeren Kristen Wiig og ikke mindst Drew Barrymore. De gør det alle rigtig godt, især er Kristen Wiig fin i hendes rolle, som hun spiller mere afdæmpet og troværdigt end man er vant til at se fra hendes side. På modstandernes hold er især Juliette Lewis mindeværdig som Iron Maven.

De mandlige roller i roller derby-verdenen udfyldes af Andrew Wilson, Owen og Lukes storebror, og Jimmy Fallon som konferencier ved arrangementerne. Wilson, der spiller pigernes frustrerede træner, minder meget om Aaron Eckhart i udseende og væremåde, men det glemmer man hurtigt, da det er ham, der har nogle af de sjoveste replikker i manuskriptet, som han leverer på en måde, så man ikke er i tvivl om at han er perfekt til rollen. Ligeså er Jimmy Fallon god i rollen som den lidt slimede og sjove konferencier, der ikke har en chance ved nogen af pigerne.

Som Bliss' forældre finder man Marcia Gay Harden og Daniel Stern, der begge er fremragende i deres roller. De spiller begge på en meget underspillet måde, som passer virkelig godt til atmosfæren i filmen. Man tror på, at de elsker hinanden og at de vil gøre alt for deres datter. Deres indbyrdes forhold, hvor Stern er den mere underdanige og konfliktsky mand til Gay Hardens mere dominerende kone, virker også meget realistisk og bliver fermt afviklet i filmen.

Imponerende instruktørdebut
Generelt er alle skuespillerne perfekte i deres roller og man kan godt mærke, at der har været en god atmosfære på settet, da dette skinner igennem i filmen. Drew Barrymores stil som instruktør virker meget fokuseret på skuespillerne, men dog uden at hun taber de andre aspekter af filmen på gulvet. Filmen er fyldt med mange fine detaljer, der gør at Bliss' verden virker som et virkeligt sted og ikke bare et sted, som er opfundet i en Hollywood-forfatters hjerne. Manuskriptet af Shauna Cross, baseret på hendes egen roman, er velskrevet og fyldt med fængende replikker og gode betragtninger.

Musikken af en ordentlig bunke amerikanske indie-bands, kendte bands som The Ramones og danske The Raveonettes samt det originale score af The Section Quartet er fint integreret i filmen. Fotograferingen af Robert D. Yeoman, mest kendt for hans samarbejde med Wes Anderson, og den lidt gammeldags klippestil af Dylan Tichenor, som også har klippet Magnolia, Brokeback Mountain og There Will Be Blood, gør at den tekniske side af filmen bestemt er i top.

Historien om Bliss' eventyr i roller derby-universet kunne så vidt have foregået et hvilket som helst sted (skateboard, hockey etc.), da det egentlig ikke er roller derby, der har hovedrollen, men derimod Bliss' forvandling fra lidt akavet teenager til et voksent menneske. Sammen med et velvalgt hold skuespillere sælger Ellen Page varen under Drew Barrymores sikre instruktion.

Whip It: et økonomisk flop, men en filmisk succes
Det er en skam, at Whip It blev et flop i USA, hvor den åbnede samme dag som Michael Moores Capitalism: A Love Story, Zombieland og Toy Story 3-D Double Feature. Den indtjente ca. $13 mio. i USA og havde et budget på $15 mio.

Man kan selvfølgelig håbe, at den får et publikum på DVD/BD, lidt a la The Shawshank Redemption, der heller ikke gik særlig godt i biograferne i 1994 (budget: $35 mio., indtjening: $18 mio.), men som siden hen er blevet anerkendt som en af verdens bedste film. Whip It er måske ikke helt i den liga, men det er bestemt en film med hjertet på rette sted, som fortjener at blive set af flere. Det er habilt håndværk fra en førstegangsinstruktør, som forhåbentlig ikke bliver slået ud af filmens manglende økonomiske succes, men derimod kigger på de gode anmeldelser den har fået af anmeldere og de mange mennesker, som opdager den på DVD eller BD. At dømme ud fra Whip It, så har Drew Barrymore evnerne til at komme langt som instruktør. Jeg vil i hvert fald se frem til den næste film med hende i instruktørstolen.

_________________
How does it feel to have a wacko for a son?

njhansen på Letterboxd

La collezione


Top
   
Indlæg: fre jan 09, 2015 22:02 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Enig vedr. "Roller Girl" :thumb:

Citat:
Billede
Whip It [2009] :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty:
"I like smart girls. That's why I married your mama. Well, that and I knocked her up." Drew Barrymores instruktørdebut er en skønsom blanding af drama og komedie - pakket ind i en lettere forudsigelig coming-of-age historie. Hvorfor den skal kaldes Roller Girl på dansk, har jeg ingen idé om, men det virker lidt dumt at oversætte en engelsk titel til en anden engelsk titel... Anyway... Den altid fremragende Ellen Page spiller teenageren Bliss Cavendar der røvkeder sig i en lille støvet redneck-flække i Texas, hvor hun bor hjemme hos forældrene. På overfladen er hun den pæne pige der deltager i skønhedskonkurrencer, men under overfladen lurer rebelskheden. Ad omveje kommer hun i berøring med en flok roller derby-piger i Austin og hurtigt bliver hun en stjerne og ser chancen for at slippe væk fra kedsomheden. Det hele er præsenteret i en dejligt underspillet indie-atmosfære med lige dele fokus på humor og drama. Food fight- og undervandsafklædnings-scenerne er gode eksempler herpå. Pigernes kunstnernavne er sjove (Jabba The Slut, etc.) og der er kræset ekstra for de mange interessante biroller, der for de flestes vedkommende fungerer rigtigt godt. Musikken er også virkeligt velvalgt og der diskes op med lækre ting som MGMT, Kings Of Leon, Eagles of Death Metal, Radiohead og The Raveonettes. Fedt med noget ordentligt musik for en gangs skyld! Alt i alt var jeg positivt overrasket og den samlede bedømmelse er 'over middel'. Det er synd at filmen floppede kommercielt, for det har den ikke fortjent.

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: tirs jan 20, 2015 17:00 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Tråden er gået lidt kold, så mens vi venter på Cowfeet, kommer jeg lige ind fra højre og nominerer Spencer :)

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: tirs jan 20, 2015 17:40 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
Until the End of the World (1991)

Wim Wenders lavede denne road movie, med fantastiske billeder og et fremragende soundtrack, hvor melodierne i directors cut får lov at spilles helt til ende, såvidt jeg husker korrekt. :)

Castingen af skuespillerne, de flotte locations og den fremragende musik, er grunden til at se denne film. :!:
Selve plottet, eller historien, om man vil, er noget tyndt sjask, som aldrig virker troværdigt på noget tidspunkt, men ét eller andet sted er historien meget sekundær, når man ser de flotte billeder og den nærmest meditative ro, der er over filmen.
Det er sci-fi med gammel teknologi, lidt som i Terry Gilliams "Brazil", dog uden at forsøge at imponere på den tekniske del af historien.

De primære karakterer spilles af den nu afdøde Solveig Dommartin og William Hurt, og har assistance fra Sam Neil det meste af vejen. I sidste del af filmen møder vi Max von Sydow og Jeanne Moreau, som er til stede ved målet for rejsen.

Her nogle screenshots hotlinket fra her og der. :D


Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Jeg vil ikke afsløre målet med rejsen, men blot sige, at filmen kan tåle at ses flere gange!
Mener at jeg har anmeldt den andetsteds her på sitet, og også uploadet screenshots fra DVD'erne.

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty:

Jeg nominerer Mills til næste film. :)


Top
   
Indlæg: tirs jan 20, 2015 19:29 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Spencer skrev:
et fremragende soundtrack, hvor melodierne i directors cut får lov at spilles helt til ende, såvidt jeg husker korrekt. :)

Der er flere gengangere fra Himmel Über Berlin / Wings Of Desire, og blandt andre Talking Heads og Peter Gabriel oveni.

Det skal så siges at med Directors Cut menes der her 100 minutter ekstra oveni en allerede tre timer lang film, så der skulle da gerne være plads til et nummer eller to :)

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
Indlæg: ons jan 21, 2015 11:50 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
t23 skrev:
med Directors Cut menes der her 100 minutter ekstra oveni en allerede tre timer lang film

Ja, hvis man føler sig lidt småtræt og allerede sidder og nikker lidt med hovedet, så er det ikke den film man skal se, fordi man "lige vil se en film inden sengetid". :lol:

EDIT: Jeg vil mene at den kan "knækkes" i to eller tre stykker, over flere aftener, såfremt man ikke har stamina til at tage den i én omgang.


Senest rettet af Spencer ons jan 21, 2015 16:43, rettet i alt 1 gang.

Top
   
Indlæg: ons jan 21, 2015 11:56 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Puha.... jeg har aldrig fået set filmen, og spilletiden er desværre en stopklods ;)
Hvis jeg kigger på min filmsamling, er der langt flere "set den" ud for film på halvanden time end på tre og fire! Jeg satser på at finde tiden til at se eller gense De Ti Bud, Dr. Mabuse - Der Spieler, The Great Escape, Das Boot DC, Die Nibelungen, Dances With Wolves DC, The Sand Pebbles m.fl. på et tidspunkt, men alt over 2½ time er bare rigtig svært at få proppet ind i hverdagen.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: ons jan 21, 2015 12:05 
Offline

Tilmeldt: søn aug 31, 2008 14:08
Indlæg: 210
Geografisk sted: Århus
Jeg har lige fået set The Mother and the Whore (217 min) i går og er i gang med Napoleon (330 min). Det er også kun fordi at jeg har ferie at det sker :D. Men Napoleon havde jeg simpelthen ikke energi til at se det hele af i går, selvom man jo helst skal se den ud i et langdrag ;). Må se om jeg får tid i løbet af i dag.

The Mother and the Whore er ellers et langdrag af film-trilogien "Before" med masser af snak og trekantsdrama med Jean-Pierre Léaud i stedet for Ethan Hawke (Kan dog bedre lide Ethan Hawke :P).


Top
   
Indlæg: ons jan 21, 2015 15:15 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Razzomega skrev:
Jeg har lige fået set The Mother and the Whore (217 min) i går og er i gang med Napoleon (330 min). Det er også kun fordi at jeg har ferie at det sker :D. Men Napoleon havde jeg simpelthen ikke energi til at se det hele af i går, selvom man jo helst skal se den ud i et langdrag ;). Må se om jeg får tid i løbet af i dag.


Ha! Det må vist blive i mit næste, børnefri liv, dét der ;) Men jeg kan godt se, at du er tykt foran inde på ICM. Imponerende :D

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: ons jan 21, 2015 15:26 
Offline

Tilmeldt: søn aug 31, 2008 14:08
Indlæg: 210
Geografisk sted: Århus
Buck Rogers skrev:
Razzomega skrev:
Jeg har lige fået set The Mother and the Whore (217 min) i går og er i gang med Napoleon (330 min). Det er også kun fordi at jeg har ferie at det sker :D. Men Napoleon havde jeg simpelthen ikke energi til at se det hele af i går, selvom man jo helst skal se den ud i et langdrag ;). Må se om jeg får tid i løbet af i dag.


Ha! Det må vist blive i mit næste, børnefri liv, dét der ;) Men jeg kan godt se, at du er tykt foran inde på ICM. Imponerende :D


Jeg læser også kun på universitet og har ingen børn, så det hjælper nok gevaldigt på tiden! :D. Men ICM er vist lidt misvisende, da jeg har checket mange kortfilm af ;) og ja jeg er i gang med at få set alle film der er på over 10 lister derinde ;).


Top
   
Indlæg: ons jan 21, 2015 16:00 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Ja, jeg prøver også at prioritere film, der er på mange lister. Men skriv gerne lidt om Napoleon i "hvilken film så du i dag"-tråden, hvis du kommer levende igennem! Det virker på mange måder som en intimiderende omgang - og er filmen i 4:1-ratio hele vejen igennem? Der kan godt nok ikke være meget billede tilbage.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: ons jan 21, 2015 16:26 
Offline

Tilmeldt: søn aug 31, 2008 14:08
Indlæg: 210
Geografisk sted: Århus
Buck Rogers skrev:
Ja, jeg prøver også at prioritere film, der er på mange lister. Men skriv gerne lidt om Napoleon i "hvilken film så du i dag"-tråden, hvis du kommer levende igennem! Det virker på mange måder som en intimiderende omgang - og er filmen i 4:1-ratio hele vejen igennem? Der kan godt nok ikke være meget billede tilbage.


Jeg skal prøve at skrive et par ord om den, selvom det ikke er min spidskompetence at skrive mange ord :). Den version jeg har fundet (Ja jeg har desværre ikke købt den, da den er svært opnåelig), er en version der blev vist på britiske Channel 4 i 1983, som skulle være den bedste visning frem for en version som Coppola har haft indflydelse på· Scoren skulle også være den oprindelige af Carl Davis.
Filmen er bare i 4:3 format og ikke det der triptych ting. Man skal nok se den i nogle af de forevisninger i Paris, London, Amsterdam eller New York, for at få den helt rigtige triptych version. :beerchug:


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 89 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 5 6 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 38 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team