DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er fre mar 29, 2024 11:50

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 89 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 5 6 Næste
Forfatter besked
Indlæg: man jan 05, 2015 13:33 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Yes, det er klart højdepunktet i Gilliams karriere (selv om jeg også er glad for de Tolv Aber).

"This is your receipt for your husband... and this is my receipt for your receipt."
Kim Greist er lidt miscastet i den ene store rolle, men ellers er det en perlerække af bizarre optrin, der perfekt balancerer den sorte humor med den ildevarslende stemning:

(de næste 3-4 minutter er også helt eminente, men de er desværre ikke med i klippet)

Jeg kommer med en anbefaling hurtigere end man kan nå at se samtlige afsnit af Plantageejerens Datter. Måske endda væsentligt hurtigere!

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: man jan 05, 2015 16:55 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre apr 11, 2008 13:50
Indlæg: 1490
Geografisk sted: midtjylland
t23 skrev:
Brilliant film! Husk at se 142 minutters udgaven fremfor Universal's 132 minutter cut - Criterion's bluray er Gilliam's "fifth and final cut", hvor Universal's er den kortere. Specielt slutningen er anderledes.


Jeg har for nylig fået en 20th Century udgave ind ad døren og den er på 2t 23m - så det må jo være helt rigtig!

_________________
"When I'm with you baby, I go out of my head"


Top
   
Indlæg: tirs jan 06, 2015 14:11 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Nå, jeg havde skrevet en længere smøre, hvorefter min browser crashede. Suk. Jeg starter forfra. Suk suk suk.

Jeg havde egentlig tænkt at pege på en eller anden listig festivalsag, men det er vel trods alt sjovest med film, der er til at fremskaffe? (Så der røg Intruders, Driving With My Wife's Lover og andre obskure sager).
Og egentlig banker mit filmhjerte især for klassisk science fiction a la Forbidden Planet, Them!, The Day the Earth Stood Still og selv trash'ede sager som Soylent Green, men alligevel landede jeg på...

The Treasure of the Sierra Madre (John Huston, 1948)
Billede
Badges? We ain't got no badges. We don't need no badges. I don't have to show you any stinking badges.

De fleste film-buffs kender nok "badges"-citatet (i mere eller mindre forkerte udgaver), men jeg ved ikke, hvor mange der egentlig har set filmen. Og nu ved jeg, at mange kløjes i ældre værker, især dem i schwarz und weiss, så derfor denne anbefaling.
Jeg elsker The Treasure of the Sierra Madre. Ganske simpelt. Kanon-underholdende, morsom og medrivende. I mange år gik jeg og lurede på filmen, der havde et godt ry, men også så en smule kedelig ud. Hvor meget fejl man dog kan tage :) Filmen er ikke af den mind-blowing, 2001-agtige type, men til gengæld er den et perfekt mix af humor, drama, eventyr - og kampsvedende, ubarberede mexi-bandidos.

Vi følger to down-on-their-luck daglejere (Humphrey Bogart og Tim Helt), der netop er blevet snydt for deres seneste løn og nu sidder uhjælpeligt fast i en rådden flække i Mexico. Så deres lykke er gjort, da de støder på en gammel guldgraver (Walter Huston, herr instruktørens papa), der gerne vil guide dem hen, hvor de kan grave guld. Men som han advarer: Det lette er at finde guldet. Det svære er at sige stop.

- Remember what you said back in Tampico about having to carry that old man on our backs?
- That was when I took him for an ordinary human being, not part goat.


Ganske rigtigt støder de hurtigt på guld, men efterhånden som bunken vokser, vokser lysten til at finde mere også. Det samme gør mistilliden og den begyndende paranoia, for når ens følgesvende kigger forkert på ens guld, kan de jo kun have én hensigt. Og så er det sikreste at sove med ét øje åbent.

Ah, as long as there's no find, the noble brotherhood will last but when the piles of gold begin to grow... that's when the trouble starts.

Skulle det ikke være udfordrende nok, kan man altid smide nogle eksemplarer af ovennævnte mexi-banditter ned i blandingen:
Billede

Bogart er sjældent set bedre som den usympatiske Fred C. Dobbs, som man alligevel ender med at holde af, men det er klart John Hustons far, der stjæler showet (og dermed demonstrerer, at det som bekendt er noget hø at caste sin kone til en hovedrolle, men derimod helt i orden at caste sin far til en birolle). Huston senior så angiveligt stadig selv selv som leading man og var ikke glad for at skulle spille en gammel, slidt gubbe - men han morer sig tydeligvis fantastisk med at agere småskør geezer og fornuftens stemme.

- You know what I'm thinkin'. I'm thinkin' we ought to give up. Leave the whole outfit - everything behind and go back to civilization.
- What's that you say? Go back? Ha, ha. Well, tell my old grandmother! I've got two very elegant bedfellows who kick at the first drop of rain and hide in the closet when thunder rumbles. My, my, my, what great prospectors, two shoe clerks readin' a magazine about prospectin' for gold in the land of the midnight sun, south of the border, or west of the Rockies, ha, ha, ha...


John Huston var kendt som en "rigtig" mand, der væltede sig i våde varer og damer, hvilket han tilsyneladende også gjorde under de lettere kaotiske optagelser (filmen er til gengæld stort set klinisk renset for kvinder). Men han brugte sin kreative energi optimalt. Hans film indeholdt ofte personer, der blev fristet over evne (Maltese Falcon, The Asphalt Jungle, The Man Who Would Be King), og det er også tilfældet her. Resultatet er et svedigt, sprutstinkende portræt af grådige mænd, der ikke ved, hvornår nok er nok og hvad der er egentlig er bedst for dem selv. Lyder det for tungt, kan jeg berolige og sige, at det er det ikke :) I alt fald kan man glæde sig over den skarpe dialog, det kvikke tempo og de intense skuespilpræstationer, shootouts og andet godt.

Warners Blu-ray er i øvrigt fremragende - et virkeligt godt transfer parret med en dybdegående, totimers dokumentar om John Huston.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: tirs jan 06, 2015 14:24 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 08, 2012 22:12
Indlæg: 2296
Sierra Madre er muligvis ikke obskur, men den har til gengæld alt det, som en ægte klassiker skal have. Jeg har lige købt Steelbooken fra Zavvi, så den skal snart have (endnu) et gensyn.

Hvem nominerer du til næste anbefaling, Buck?

_________________
The artist formerly known as Konigsberg


Top
   
Indlæg: tirs jan 06, 2015 14:58 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Åh ja, rigtigt - Impulze høvler jo film igennem i et sindssygt tempo, så han er den næste :)

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: tirs jan 06, 2015 15:31 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man aug 23, 2010 14:45
Indlæg: 2085
Geografisk sted: The road
Det er altid lækkert når der kommer anbefalinger af film man endnu ikke har set.

Hverken Brazil eller The Treasure of the Sierra Madre har jeg haft lejlighed til at se.

Selvom jeg bilder mig selv ind, at jeg skam intet har imod ældre film, er der sjældent dem som ryger i afspilleren.

Indenfor par det sidste år (og måske lidt til) kan jeg kun huske at have set Lawrence of Arabia og To Kill a Mockingbird af film fra da far var dreng.

Hvis Sierra Madre-banditten skulle ende på hylden, kan den få ærespladsen bag Casablanca som jeg heller ikke har fået set endnu, til trods for at den har stået på hylden alt for længe :D

_________________
Årets Film 2012
Alle film set i 2013
Alle film set i 2012


Top
   
Indlæg: tirs jan 06, 2015 15:38 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør apr 12, 2003 1:01
Indlæg: 12716
Geografisk sted: Miskatonic University
En smule :offtopic: men der kan også findes en masse inspiration til at få set/fundet de oversete perler i denne (11 år gamle! :jawdrop: ) tråd:

viewtopic.php?f=1&t=7124

_________________
How does it feel to have a wacko for a son?

njhansen på Letterboxd

La collezione


Top
   
Indlæg: ons jan 07, 2015 21:43 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre nov 06, 2009 20:47
Indlæg: 4458
Geografisk sted: Sunny Hill
Nå, så blev det min tur til at anbefale en film. Puha, hvilken film skal jeg vælge?.. En gammel eller en ny fim?..

Billede
Jeg kan berolige jer med at sige det ikke er Transformers: Age of Extinction - for hold da kæft en næsten 3 timers møj film. Føj...

I troede lige, hva'? ;)
Nå.. Men der poppede to filmtitler frem i hukommelsen fra den massive filmkiggeri sidste år, da jeg læste at jeg var nomineret, begge var jeg var særdeles overrasket over og jeg var nødt til at slå plat eller krone om det. Det blev plat, en fantastisk flot og spændende lille thriller, der bl.a. er nævnt par gange herinde og kommet på nogens årets og sete film lister.

[Vis Spoiler]
Billede

Vi ser en mand der tager et dejligt varmt karbad, men pludseligt hører en familie er på vej ind af hoveddøren, han hopper hurtigt op og når lige at tage håndklædet om sig inden han springer ud af vinduet.

Langt hår og skæg, men nu ren. Han tager noget rent vasketøj og går ned til stranden, hvor en rusten bil står på rastepladsen med skudhuller på siden og kølerhjelmen - det er der han bor og det eneste han ejer. Dagens aftensmaden er "gourmetmad", fra en skraldespand ved en forlystelsespark/cirkus.
Jo, her er der tale om en mand, hvor livet har taget sig en drejning, fra en normal familieliv til vagabond.

Dagen efter kommer den lokale politi forbi rastepladsen, hvor han bliver taget med på stationen. Ikke på grund af episoden i går, nej, det han får af vide er, at hans forældres morder bliver løsladt! Tanken om retfærdighed og hævn er nu det eneste der fylder i Dwights hoved!

Jep, navnet er Dwight: Bilen er pakket, opsparingen er i lommen og et landkort er købt. Nu starter den klodsede og ukontrolleret hævntogt.

Jeremy Saulnier gør et vanvittigt godt job bag kameraet, manuskriptet og cinematografien, der ser vild lækkert ud. Foran kameraet har vi skuespilleren Macon Blair, der spiller Dwight troværdig og sikkert hele vejen igennem.

Kort sagt, snyd ikke dig selv med denne lille perle af en thriller. Hvis du ikke allerede har gættet titlen, så er det Blue Ruin. Filmen er tilgængeligt både på den amerikanske, canadiske og den britiske Netflix, så ingen undskyldninger her.

Til de interesserede, kronen var Predestination.

Og til sidst, jeg nominerer njhansen :beerchug:

_________________
Billede
ÅRETS FILM 2017 | Film jeg har set i 2018 + 2012-2017 m.f. | Billede


Top
   
Indlæg: tors jan 08, 2015 1:57 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør apr 12, 2003 1:01
Indlæg: 12716
Geografisk sted: Miskatonic University
Billede

Ideen med at lave en fortsættelse til en succesfuld film og endda gøre det mange år senere er af og til en god ide og for det meste en dårlig ide. Nogle gange går det galt, fordi de nye personer bag kameraet ikke har det samme talent som de oprindelige folk (f.eks. ved The Two Jakes, fortsættelsen til Chinatown) og andre gange går det galt, fordi filmen kun er lavet med en tanke i hovedet: penge. Dette er sket med så forskellige film som The Godfather: Part 3, Star Wars: Episode I - The Phantom Menace og Wall Street 2: Money Never Sleeps. I disse film er energien simpelthen ikke til stede og man mærker pengemændene bag scenerne. I enkelte tilfælde er det gået godt med at lave en fortsættelse en del år senere, bl.a. med Terminator og Terminator 2: Judgement Day samt Alien og Aliens.

I 1969 instruerede George Roy Hill Butch Cassidy and the Sundance Kid med Paul Newman og Robert Redford i hovedrollerne. Ved Oscar-uddelingen i 1970 vandt Butch Cassidy... fire ud af de syv Oscars, som den var nomineret til, deriblandt bedste fotografering. I 1979 anede Hollywood chancen for at tjene lidt ekstra penge på Butch & Sundance-navnene ved at lave en prequel til den under navnet Butch and Sundance: The Early Days med Tom Berenger og William Katt. Den var bestemt ikke så stor en succes som George Roy Hills film, men er egentlig ikke nogen dårlig oplevelse. Den kan bare ikke leve op til 1969-filmen.

Butch Cassidy vender tilbage
I 2011 udkom filmen Blackthorn, en egentlig fortsættelse til Butch Cassidy and the Sundance Kid. Den bygger på den ide, at duoen ikke døde i skududvekslingen i Bolivia, men levede videre og fik en anden skæbne. Denne version af historien har verseret lige siden deres angivelige død og er bl.a. blevet underbygget af Butch Cassidys søster Lula Parker Betenson, som skrev bogen Butch Cassidy, My Brother, hvor hun fortæller, at han vendte tilbage til USA og at mange mødte ham der. Om det er baseret på virkelige ting eller om det bare var en gimmick for at sælge bøger - det må stå hen i uvishedens tåger.

I Blackthorn følger vi Butch Cassidy i Bolivia, hvor han nu går under navnet James Blackthorn. Han leder en stille tilværelse på en lille ranch, hvor han opdrætter heste og sælger dem. På hans vej tilbage fra en vellykket handel bliver han beskudt og hans hest stikker af. Han når at overmande overfaldsmanden, som fortæller ham, at han bliver forfulgt og at han troede, at Blackthorn ville slå ham ihjel. Overfaldsmanden er ingeniør Eduardo Apodaca, der har arbejdet for en rig mineejer efter han kom til Bolivia fra Spanien. Han har stjålet en stor sum penge fra mineejeren, der nu har sendt revolvermænd efter ham for at få fat på pengene og slå ham ihjel. Butch Cassidy, der øjner chancen for et nyt eventyr og for at få de penge der kan fragte ham tilbage til USA, indvilliger i at hjælpe Apodaca og de begiver sig nu afsted mod den mine, hvor pengene er skjult, skarpt forfulgt af mineejerens revolvermænd.

Talent bag og foran kameraet
Mateo Gil, instruktøren bag Blackthorn, er mest kendt for sit samarbejde med Alejandro Amenábar på filmene Tesis, Abre los ojos og Mar adentro, hvor han skrev manuskripterne sammen med Amenábar. Han har også instrueret et par spanske gyserfilm og har nu lavet Blackthorn, sin første internationale film med en imponerende rollebesætning. I hovedrollen som Blackthorn/Butch Cassidy er Sam Shepard meget overbevisende som en ældre og mere vis gentleman-bandit. Hans vejrbidte ydre passer rigtig godt til rollen og det er lidt af et scoop af casting-folkene bag filmen, at hans yngre jeg i flashback-scenerne spilles af Nikolaj Coster-Waldau. Man kan godt købe, at han senere bliver til Sam Shepard og hvis man genser Philip Kaufmans The Right Stuff, så ligner Sam Shepard og Nikolaj Coster-Waldau faktisk rigtig meget hinanden. Oven i købet er Waldau lige så cool og tilbagelænet i sin spillestil som Shepard og det fungerer rigtig godt.

Som Apodaca ses den spanske skuespiller Eduardo Noriega, der ligesom Mateo Gil har forbindelse til Amenábar. Han spillede med i Tesis, Abre los ojos og havde endda en lettere obskur cameo i Amenábars horrorfilm The Others, hvor et af malerierne på loftet havde ham som motiv. Siden de film har han spillet med i et par enkelte ikke-spanske film, dog kun i mindre roller, og det er først med Blackthorn, at han virkelig får en engelsk-sproget rolle med kød på, som i de spanske film. Noriega er en meget dygtig skuespiller, der er lige så overbevisende i lede roller som den i f.eks. Guillermo del Toros El espinazo del diablo eller god i en krævende hovedrolle som den i Abre los ojos.

Den altid solide Stephen Rea, der efterhånden har haft en 50 år lang karriere på TV og på film, har en lille, men vigtig rolle i Blackthorn. Det er en rolle, som nemt ville kunne flyde over i det rene ingenting, hvis den ikke var besat med en karismatisk karakterskuespiller som Stephen Rea.

Gennemført western
I Blackthorn er den tekniske side bestemt også i orden: den fuldstændig fantastiske billedside af det smukke landskab i Bolivia, sange med Sam Shepard på vokal og underlægningsmusik af Lucio Godoy og ikke mindst et velfungerende manuskript, der trækker mange paralleller til Butch Cassidy and the Sundance Kid uden at det bliver irriterende.

Det stille tempo i Blackthorn vil muligvis afskrække nogen og der er ikke lige så meget humor i den som i Butch Cassidy and the Sundance Kid, men det betyder ikke, at det er nogen dårlig film. Sam Shepard/Nikolaj Coster Waldau er nogle gode erstatninger for Paul Newman som Butch Cassidy og den spanske skuespiller Eduardo Noriega viser, at han har evnerne til at slå igennem internationalt og blive lige så stor som han er i Spanien. Blackthorn er en af de flotteste film jeg har set i lang tid og der er virkelig kræset om billedkompositionerne, der udnytter det brede 2.35:1-format til fulde. Hvis man kunne lide Butch Cassidy and the Sundance Kid eller bare generelt westerns, så er dette en film, som man ikke bør gå glip af.

Jeg nominerer rammy 8)

_________________
How does it feel to have a wacko for a son?

njhansen på Letterboxd

La collezione


Top
   
Indlæg: tors jan 08, 2015 9:35 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man aug 23, 2010 14:45
Indlæg: 2085
Geografisk sted: The road
^^
Stjerne anbefaling :thumb:

kender den ikke, har aldrig hørt om den - men den skal da ses.
Et hurtigt tjek på moreflicks viser at den findes på den danske Netflix :beerchug:

_________________
Årets Film 2012
Alle film set i 2013
Alle film set i 2012


Top
   
Indlæg: tors jan 08, 2015 10:35 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Tak for anbefalingerne til både ImpulzE og njhansen. Jeg bliver gladere og gladere for denne tråd. :thumb:

Blue Ruin havde jeg ikke rigtigt hørt om før, men det lyder bestemt som noget for mig. Den er hermed på listen.

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: tors jan 08, 2015 10:39 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Blue Ruin kan på det varmeste anbefales.
Og Blackthorn har jeg også haft på min watchlist i et godt stykke tid. Hermed opprioriteret :)

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: tors jan 08, 2015 12:24 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs apr 12, 2005 9:48
Indlæg: 5286
Billede

Tak for nomineringen njhansen! Og sikke mange rigtig flotte skriv der er i denne tråd - super fedt tiltag! Jeg nominerer cowfeet.

Jeg tænkte faktisk at skrive om den herlige mud'n'blood film 'Ironclad' - men valget faldt i stedet på 'Centurion' fra 2010.

In the year of our Lord 117. Det mægtige Romerrige hersker over halvdelen af verden, men erobringerne er gået i stå i det nordlige England. De vilde barbarer kaldet Picterne (ledet af Ulrich Thomsen) vil ikke give sig og deres brutale og nådesløse guerrilla warfare kommer gang på gang bag på Romerne. Det legendarisk Niende Regiment bliver sat på opgaven, med den vellidte general Virilus (Dominic West) i front. Regimentet falder i baghold, Virilus bliver taget til fange og soldaten Quintus Dias (Michael Fassbender) prøver desperat at få en lille håndfuld overleverende helskindet hjem. Desværre er de fanget langt bag fjendens linier og nu begynder jagten.

Instruktøren Neil Marshall står bag filmen og han kommer med varulve kult-hittet 'Dog Soldiers', den moderne horror-nyklassiker 'The Descent' og den yderst underholdende Carpenter'ske Max Mad homage 'Doomsday' i bagagen. Neil Marshalls film fra 2010 falder da heller ikke igennem og instruktøren giver os en underholdende og adrenalin-pumpet klassisk survival film, denne gang bare sat i middelalderen.

Den står på action og fantastiske billeder i overflod. Landskaberne er smukke og bjergtagende mens de tætte nærkampe er beskidte og blodige. En vellykket actionfilm med solidt skuespil hele vejen rundt. Især helten i form af Michael Fassbender er rigtig stærk og levere en flot indsats i et ellers lidt tyndt manuskript. Andre svagheder er filmens tiltider forudsigelighed og nogle knap så heldige CGI blodsprøjt (i stil med '300', men vi lander alligevel på en form for approval - der skal nok mest ses i lyset af min svaghed for såkaldte sværd-og-sandal-film. TO GLORY!

Billede

_________________
Hvad ser jeg i 2019? Klik her.
Hvad så jeg i 2018? Klik her.
Hvad så jeg i 2017? Klik her.

Pssst! Læs med på Sørensen Exploitation Cinema (2011-2018)


Top
   
Indlæg: tors jan 08, 2015 12:25 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man aug 23, 2010 14:45
Indlæg: 2085
Geografisk sted: The road
Også en varm anbefaling af Blue Ruin herfra. Da jeg ikke gør mig så meget i anmeldelser kan jeg kun henvise til at jeg gav den :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty:

_________________
Årets Film 2012
Alle film set i 2013
Alle film set i 2012


Top
   
Indlæg: tors jan 08, 2015 18:01 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Holdakæft i er dyre i drift. Bliv ved! :beerchug:

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 89 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 5 6 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 63 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team